איוב ח-יב: רעי איוב - 'וַיָּבֹאוּ אִישׁ מִמְּקֹמוֹ'
הדף מאת: אורית שטרית / תמורה – יהדות ישראלית
דף זה מציע לימוד השקפות העולם השונות של רֵעי איוב בעקבות הרמב"ם; ובחינת אלו העוסקות בנושאים כמו מקום האלוהים בעולם, בחירה חופשית, שכר ועונש, צדק ואחריות. הלימוד יצא מתוך הטקסט אל החיים העכשוויים של הלומדים.
דיון
פתיחה
לאחר לימוד פתיחת ספר איוב, נסו לנסח את השאלה העומדת במרכז ספר איוב, לדעתכם.
דיון
חלק ראשון: תפיסות העולם השונות של רעי איוב
רֵעיו של איוב מגיעים לנחמו ממקומות שונים - מבחינה גיאוגרפית ומבחינת השקפתית.
במחזור הויכוחים הראשון (איוב ד- יד) מובאות תפיסות העולם השונות של כל אחד מהם:
אליפז בנאומו הראשון (פרקים ד-ה), טוען כי אין אדם ללא חטא, ולכן כשכעת באו עליך יסורים בגלל חטאים אלו, עליך לחזור בתשובה.
בלדד בנאומו (פרק ח), טוען שבניגוד לדבריו של איוב, אין האל מעוות משפט וכל אחד מקבל כגמולו; הייסורים כנראה באו ללמד אותו דבר מה, לכן עליו לעסוק בתשובה ואם הוא באמת זך וישר אולי ייטיב סופו מראשיתו.
צופר הנעמתי (פרק יא), הוא הנוקב ביותר מבין שלושת הרעים. הוא מאשים את איוב בעזות מצח ובשקר ומציע לו לחזור בתשובה ולהתחנן לסליחה בתקווה שהאל ישמע תחינתו.
הרמב"ם, מורה נבוכים, חלק ג פרק כג (תרגום מ' שוורץ)
ויהיה הדעת המיוחס לאיוב הולך על דעת אריסטו ודעת אליפז הולך על דעת תורתנו ודעת בלדד הולך על דעת המועתזילה ודעת צופר על דעת האשעריה. ואלו היו הדעות הקדומות בהשגחה.

הסברים
  • רקע אודות הגישות שמזכיר הרמב"ם:
    דעת אריסטו: אריסטו סבר (בניגוד למורו אפלטון) שלא קיים מושג כ"עולם האידיאות", ולכן גם לא קיים "טוב" או "צדק"; משום כך פילוסופיה פוליטית והחיפוש אחר הטוב והצדק, צריכים לעסוק בחקירה של עולם הממשות בכלים אמפיריים. "גזירת הראוי מן המצוי".
    דעת המועתזילה: כל דבר נובע מחכמתו של האל. על כן צריך האדם לראות צדק וחכמה בכל הנעשה סביבו. דבקותם ברעיון כי לכל דבר ניתן לתת הסבר הגיוני וצודק הביאה את המועתזילה לנתק את עולם הגמול מן העולם הנראה.
    דעת האשעריה: כל הנעשה בעולם נעשה על פי רצונו של האל. האדם אינו מבין רצון זה אלא רק יודע כי הוא קיים. על כן גם כל פעילות שבטבע היא לפי רצונו. כל עלה שנפל מן העץ בזמן השלכת נפל למקום שנקבע לו מראש! גם כל צעד של בעלי החיים מחושב מראש ומוחלט מראש.

    להרחבה נוספת ראו בדף למנחה.
דיון
1. הרמב"ם מצא לכל אחת מתפיסות הרֵעים מקבילה בתפיסות תרבותיות ופילוסופיות שונות. הסבירו את הקבלותיו של הרמב"ם.

2. אילו הרמב"ם היה מעיין בהשקפת עולמכם, לאיזו מההשקפות הוא היה מקביל אותה? הביאו דוגמאות שיבהירו הקבלה זו.
רחל, השירים, הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים חשון, תרצ"א.
חלק שני:
תְּנָ"כִי פָּתוּחַ בְּסֵפֶר אִיּוֹב.
- אִישׁ מֻפְלָא! לַמְּדֵנוּ גַּם אָנוּ
לְקַבֵּל אֶת הָרַע כְּקַבֵּל אֶת הַטּוֹב
בִּבְרָכָה לָאֵל שֶׁהִכָּנוּ.
לוּ כָּמוֹךָ נֵדַע בַּהֶגֶה וָהִי
לְפָנָיו לִשְׁפֹּךְ אֶת הַשִּׂיחַ,
וְכָמוֹךָ נָבוֹא בְּחֵיקוֹ הָאֲבָהִי
אֶת הָרֹאשׁ הֶעָיֵף לְהָנִיחַ.

מושגים
  • רחל המשוררת - רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין סלע (20 בספטמבר 1890– באפריל 1931), המוכרת בשם העט "רחל" הייתה מן המשוררות הבולטות בשירה העברית הקלאסית המחודשת.
דוד ביאל, לא בשמים : מסורת המחשבה היהודית החילונית. עורך: דרור ינון, מכון שלום הרטמן . תשע"ב – 2011. עמודים: 203-204
ז'יטלובסקי בפרשנות לספר איוב:
הוא הבין אותו כספר אנטי דתי, כביקורת על הרעיונות המקראיים השגרתיים בדבר הצדק האלוהי... מאחר שהרעיון של חיים שאחרי המוות אינו קיים במקרא, מן ההכרח להשלים עם המוות כמעשה של צדק אלוהי. איוב מתקומם נגד השקפה זו ורואה את עצמו כיחיד העומד בבדידותו אל מול מוות חסר פשר. ספר איוב מבשר אפוא את בואו של האדם המודרני מכיוון שהוא דוגל באינדיבידואליזם וגם מרמז בכמה מקומות כי כוחותיו של האדם מתחרים באלה של האלוהים; והרי תחום המוסר הוא התחום שבעיקר בו מפגינים בני אנוש את האוטונומיה שלהם מכיוון, שלדידו, אין ערכי מוסר המעוגנים באלוהים. איוב מציע קוד מוסרי חדש שאינו מותנה: "ואהבת לרעך כמוך". לדידו של איוב, אלוהים קיים והוא מתגלה בגדולתה של הבריאה, אבל אין לכך שום קשר עם המוסר. ז'יטלובסקי משווה במפורש השקפה זו להשקפה המובעת בספרו של ניטשה "מעבר לטוב ולרוע". כך מתגלה איוב כמבשרם של החילונים הרדיקלים המודרניים, החולקים עמו את התחושה שבני האדם עצמם הם האחראים לצדק החברתי.
© כל הזכויות שמורות להוצאה
heb.hartman.org.il


מושגים
  • חיים ז'יטלובסקי - ד"ר חיים ז'יטלובסקי - (19 באפריל 1865 – 6 במאי 1943) סופר, עיתונאי, מהפכן ופוליטיקאי סוציאליסטי יהודי יליד רוסיה, ההוגה המרכזי של היידישיזם הרדיקלי.
ישעיהו לייבוביץ, חמישה ספרי אמונה, כתר, 1995, עמ' 23-24
כל ימיו האמין איוב בה' כפי האמונה הרווחת בקרב המון המאמינים, שהם מאמינים בה' ומקבלים עליהם את עבודתו בשל היותו - לפי הבנתם - אל למענם; אל שמהותו היא מילוי פונקציה של משגיח על ענייניהם; זאת היא האמונה 'לשמע אזן'. אולם עתה 'ראתה עינו' של איוב אל שאלוהותו היא-היא מהותו, ועולמו כמות-שהוא הוא-הוא השגחתו. השגחה זו מתגלמת במציאות טבעית עצמה. היא אינה נועדת ואינה מכוונת למטרה או למגמה מסוימת במציאות, אף לא לצרכיו או למשאלותיו של איוב.
© כל הזכויות שמורות להוצאת כתר
www.keter-books.co.il


מושגים
  • פרופ' ישעיהו לייבוביץ' - ישעיהו ליבוביץ, 29 בינואר 1903 – 18 באוגוסט 1994. מדען והוגה דעות. שימש עורך האנציקלופדיה העברית . פרופסור לביוכימיה, כימיה אורגנית ונוירופיזיולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.
אלי ויזל, עיר המזל, ידיעות ספרים, 2009
רוגזו של מיכאל על איוב לא שכך. מורד זה לא היה צריך להיכנע. ברגע האחרון היה עליו לשאת ראשו, להניף אגרוף ולפלוט זעקת מרי מהדהדת על הצדק הבלתי אנושי, צדק שלא מן העולם הזה, שאין במאזניו כל משקל לייסורים...
© כל הזכויות שמורות להוצאת ידיעות ספרים
www. http://www.ybook.co.il


מושגים
  • אלי ויזל - אלי ויזל, 30 בספטמבר 1928 –2 ביולי 2016, עיתונאי, פילוסוף וסופר יהודי רומני-אמריקאי ניצול השואה. חתן פרס נובל לשלום על פעילותו למען זכויות אדם (1986).
דיון
1. כיצד מתמודד כל אחד מהמקורות לעיל, עם הדילמה, הניסיון העומד במרכז הספר?
2. בחרו את העמדה הרחוקה ביותר מתפיסת עולמכם. הסבירו אותה והביאו לה נימוקים ותימוכין.
דיון
דיון לסיכום
ספר איוב הוא ספר הגות המתמודד עם שאלות קיומיות של האדם.
קראו את דבריו של הרמב"ם על ספר איוב. אם איוב הוא המשל - מהו הנמשל ומהו מוסר ההשכל של משל מורכב זה בעבורכם?
הרמב"ם, מורה נבוכים, חלק ג' פרק כ"ב (תרגום מ' שוורץ)
אלא שהוא משל לא כשאר המשלים כולם, אבל משל שנתלו בו פליאות ודברים שהם כבשונו של עולם. והתבארו בו ספקות גדולות ונגלו ממנו אמיתות שאין למעלה מהם.
דף הנחיות למנחה:
איוב ח-יב למנחה.doc