דברי הימים א, כב-כו: היכון, הכן, צא!
הדף מאת: גליה פולק-ארביב / 929- תנ"ך ביחד
דוד מתכונן לבניית המקדש אף שלא הוא זה שיבנה אותו אלא בנו. הוא אוסף חומרים וממנה את המשרתים בקודש. בדף זה נעסוק בערך המוסף של ההכנות לקראת אירועים חשובים בחיינו בכלל, ובהכנות לבניית בית המקדש, בפרט.
דיון
החיים המודרניים רוויי קורסי הכנה - הכנה לכיתה א והכנה לפסיכומטרי, הכנה לראיונות עבודה והכנה ללידה. אנו כל העת מכשירים את עצמנו ומתכוננים לאירועים משמעותיים שצפויים להתרחש בחיינו.
דוד מבין שהוא לא יזכה לבנות בעצמו את בית המקדש, בשל הדם הרב ששפכו ידיו במלחמות. הוא מצווה על שלמה, בנו, לבנות במקומו את המקדש, ומתחיל להכין עבורו את חומרי הבנייה ולמנות את המשרתים בקודש לתפקידיהם השונים. דוד מנצח על מלאכת הבנייה עוד לפני שהחלה.
מהי נקודת ההתחלה?
וַיֹּאמֶר דָּוִיד שְׁלֹמֹה בְנִי נַעַר וָרָךְ וְהַבַּיִת לִבְנוֹת לַה' לְהַגְדִּיל לְמַעְלָה לְשֵׁם וּלְתִפְאֶרֶת לְכָל הָאֲרָצוֹת אָכִינָה נָּא לוֹ וַיָּכֶן דָּוִיד לָרֹב לִפְנֵי מוֹתוֹ.
And David said: ‘Solomon my son is young and tender, and the house that is to be builded for the LORD must be exceeding magnificent, of fame and of glory throughout all countries; I will therefore make preparation for him.’ So David prepared abundantly before his death.
מאיר שלו, כימים אחדים, עמ' 37, הוצאת עם עובד 1994
"למשל זיידה", הוסיף, "כשאתה תגדל ותתחתן אתה תרצה לתת לאהובה שלך שמלת חופה, אתה יכול לכת לחנות שמלות ולקנות לה שם שמלה, ואתה יכול לתפור לה את השמלה בידיים שלך ממש, ואתה יכול לנטוע את העץ התות ולגדל עליו את התולעי המשי ובעצמך לטוות את החוטים ובעצמך לארוג את הבד ובעצמך לצבוע, ובעצמך לגזור ובעצמך לתפור. זאת אומרת שאתה מחליט מאיפה כל דבר מתחיל, אתה מבין את זה, זיידה?"
דיון
מה הטעם בהכנת החומרים לבניית המקדש כאשר דוד יודע ידיעה ברורה שהוא לא יזכה לראות את המבנה בחייו? מהי המוטיבציה שמניעה אותו לפעולה?
האם ניתן לסמן קו ברור בין איסוף החומרים לבנייה עצמה? איפה נמצאת נקודת המעבר בין השניים?
מתכוננים
וְהִנֵּה בְעָנְיִי הֲכִינוֹתִי לְבֵית ה' זָהָב כִּכָּרִים מֵאָה אֶלֶף וְכֶסֶף אֶלֶף אֲלָפִים כִּכָּרִים וְלַנְּחֹשֶׁת וְלַבַּרְזֶל אֵין מִשְׁקָל כִּי לָרֹב הָיָה וְעֵצִים וַאֲבָנִים הֲכִינוֹתִי וַעֲלֵיהֶם תּוֹסִיף.
Now, behold, in my straits I have prepared for the house of the LORD a hundred thousand talents of gold, and a thousand thousand talents of silver; and of brass and iron without weight, for it is in abundance; timber also and stone have I prepared; and thou mayest add thereto.
דיון
יש אנשים שמתכוננים לכל תרחיש אפשרי, גם אם הוא קיצוני. בסרטון מוצגים אזרחים אמריקאים, לכאורה מן השורה, אלמלא היו מקדישים את זמנם בהכנות לקראת 'סוף העולם'. הם עושים כל שביכולתם להיות מוכנים לקראת כל דבר שעלול להתרחש.
Error loading media...
יוטיוב
אֵין עוֹמְדִים לְהִתְפַּלֵּל, אֶלָּא מִתּוֹךְ כֹּבֶד רֹאשׁ.
חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים הָיוּ שׁוֹהִים שָׁעָה אַחַת - וּמִתְפַּלְלִים, כְּדֵי שֶׁיְּכַוְּנוּ אֶת לִבָּם לַמָּקוֹם.
אֲפִלּוּ הַמֶּלֶךְ שׁוֹאֵל בִּשְׁלוֹמוֹ - לֹא יְשִׁיבֶנּוּ;
וַאֲפִלּוּ נָחָשׁ כָּרוּךְ עַל עֲקֵבוֹ - לֹא יַפְסִיק
One should not stand up to say Tefillah except in a reverent state of mind. The pious men of old used to wait an hour before praying in order that they might direct their thoughts to God. Even if a king greets him [while praying] he should not answer him: even if a snake is wound round his heel he should not stop.
דיון
עד כמה ראוי להשקיע בהכנות לעתיד? עד כמה מדוקדקות הן צריכות להיות? איך מתכוננים לתרחישים שאופיים אינו ידוע?
איזה מצב נפשי יוצרות ההכנות בנפש של האדם שמתכונן? כיצד ההתכווננות תורמת לתפילה או לבית המקדש? האם יש טעם בהכנה מנטלית? פיזית?
מקדש שלמה או מקדש דוד?
וַיִּקְרָא לִשְׁלֹמֹה בְנוֹ וַיְצַוֵּהוּ לִבְנוֹת בַּיִת לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל.
Then He called for Solomon his son, and charged him to build a house for the LORD, the God of Israel.
אמר רב הונא: אמר דוד "און אם ראיתי בלבי לא ישמע ה"' (תהלים סו יח). חשב לעשות מצווה, אף על פי שלא עשאה, מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. תדע לך שהוא כן, שכן דוד חשב לעשות בניין בית המקדש ואף על פי שלא בנאה, נכתב על שמו, שנאמר "מזמור שיר חנכת הבית לדוד'. מכאן, שכל המצטער על הדבר נקרא על שמו, שכן מצינו במשה על שנצטער בתורה, וישב ארבעים יום וארבעים לילה, נקרא על שמו,שנאמר "אם אבא באהל ביתי וגו' אם אתן שנת לעיני וגו"' (תהלים קלב ג-ד), נקרא על שמו, שנאמר "מזמור שיר חנכת הבית לדוד".
דיון
מקדש שלמה או מקדש דוד? אם דוד מכין את החומרים לבנייה וממנה את משרתי המקדש אך שלמה חונך את המבנה, על שם מי הוא נקרא?
לפי מה זוכה האדם שיזקפו לזכותו את מעשיו? החזון? המעשה בפועל? גזירת הסרט וחנוכת המבנה?
לא לשווא
מילים ולחן: נעמי שמר
שירו של אבא, נעמי שמר
אם בהר חצבת אבן להקים בנין חדש
(בהר חצבת אבן להקים בנין חדש)
לא לשווא אחי חצבת לבנין חדש
כי מן האבנים האלה יבנה מקדש
ייבנה, ייבנה, ייבנה המקדש

אם בהר נטעת ארז, ארז במקום דרדר
(בהר נטעת ארז, ארז במקום דרדר)
לא לשווא אחי נטעת במקום דרדר
כי מן הארזים האלה ייבנה ההר

ייבנה, ייבנה, ייבנה ההר

אם לא שרת לי שיר עדיין, שירה לי מזמור חדש
שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש
שיר שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש
שיר שהוא כבן אלפיים ובכל יום חדש

ייבנה, ייבנה, ייבנה המקדש
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
מה התפקיד של הפרטים הקטנים במפעל השלם שנבנה? איך המעשים מצטברים ובונים את היצירה השלמה? מדוע דוד בוחר להשפיע על בניין המקדש בדרך זו?
דף הנחיות למנחה:
דברי הימים א כב-כו.docx