עמוס ג-ז: נביא הזעם – על מי כועס הנביא עמוס ומדוע?
הדף מאת: תמרה שיפרין
עמוס הוא 'נביא זעם' - לא בגלל נבואותיו על העתיד, אלא בשל תגובתו החריפה כלפי מה שהוא רואה מול עיניו. הוא אינו יכול לשתוק. בפרק ז' הכהן אמציה פונה אליו ואומר: 'חוזה לך ברח', והנביא עונה לו: 'לא נביא אני ולא בן נביא' - אני איש פשוט ואינני יכול לשתוק יותר. עמוס כועס על קבוצות שונות בחברה. שיעור זה יבחן את מוקדי הזעם של הנביא ואת זעמנו שלנו, את הדמיון בין הקבוצות שעליהן כועס הנביא לבין התופעות הקיימות בחברה שלנו.
1. הכעס על הנשים
(א) שִׁמְעוּ הַדָּבָר הַזֶּה פָּרוֹת הַבָּשָׁן אֲשֶׁר בְּהַר שֹׁמְרוֹן הָעֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים הָאֹמְרֹת לַאֲדֹנֵיהֶם הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה. (ב) נִשְׁבַּע אֲדֹנָי ה' בְּקָדְשׁוֹ כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים עֲלֵיכֶם וְנִשָּׂא אֶתְכֶם בְּצִנּוֹת וְאַחֲרִיתְכֶן בְּסִירוֹת דּוּגָה. (ג) וּפְרָצִים תֵּצֶאנָה אִשָּׁה נֶגְדָּהּ וְהִשְׁלַכְתֶּנָה הַהַרְמוֹנָה נְאֻם-ה'.

מילים
  • ונשא אתכם בצינות ואחריתכן בסירות דוגה - האויב ייקח אתכן ואת ילדיכן בסירות קטנות, סירות שלא ראויות לבני אדם, או סירות שמתאימות לשפחות.
Hear this word, ye kine of Bashan, That are in the mountain of Samaria, That oppress the poor, that crush the needy, That say unto their lords: ‘Bring, that we may feast.’ The Lord GOD hath sworn by His holiness: Lo, surely the days shall come upon you, That ye shall be taken away with hooks, And your residue with fish-hooks. And ye shall go out at the breaches, every one straight before her; And ye shall be cast into Harmon, Saith the LORD.
דיון
האם נשים שיש להן כח מעוררות כעס מיוחד?
2. הכעס על עבירות
לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא.
Thou shalt not hate thy brother in thy heart; thou shalt surely rebuke thy neighbour, and not bear sin because of him.
וְהָיָה אִם-לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגוּךָ...
אִשָּׁה תְאָרֵשׂ וְאִישׁ אַחֵר ישגלנה (יִשְׁכָּבֶנָּה) בַּיִת תִּבְנֶה וְלֹא-תֵשֵׁב בּוֹ כֶּרֶם תִּטַּע וְלֹא תְחַלְּלֶנּוּ.
But it shall come to pass, if thou wilt not hearken unto the voice of the LORD thy God, to observe to do all His commandments and His statutes which I command thee this day; that all these curses shall come upon thee, and overtake thee.
שָׂנְאוּ בַשַּׁעַר מוֹכִיחַ וְדֹבֵר תָּמִים יְתָעֵבוּ.
לָכֵן יַעַן בּוֹשַׁסְכֶם עַל-דָּל וּמַשְׂאַת-בַּר תִּקְחוּ מִמֶּנּוּ בָּתֵּי גָזִית בְּנִיתֶם וְלֹא-תֵשְׁבוּ בָם כַּרְמֵי-חֶמֶד נְטַעְתֶּם וְלֹא תִשְׁתּוּ אֶת-יֵינָם.
They hate him that reproveth in the gate, And they abhor him that speaketh uprightly. Therefore, because ye trample upon the poor, And take from him exactions of wheat; Ye have built houses of hewn stone, But ye shall not dwell in them, Ye have planted pleasant vineyards, But ye shall not drink wine thereof.
דיון
על איזה מצוות וחוקים מדבר ספר דברים ועל אילו עברות מוכיח הנביא עמוס?
3. הכעס על צביעות דתית
בֹּאוּ בֵית-אֵל וּפִשְׁעוּ הַגִּלְגָּל הַרְבּוּ לִפְשֹׁעַ וְהָבִיאוּ לַבֹּקֶר זִבְחֵיכֶם לִשְׁלֹשֶׁת יָמִים מַעְשְׂרֹתֵיכֶם. וְקַטֵּר מֵחָמֵץ תּוֹדָה וְקִרְאוּ נְדָבוֹת הַשְׁמִיעוּ כִּי כֵן אֲהַבְתֶּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נְאֻם אֲדֹנָי ה'.
Come to Beth-el, and transgress, To Gilgal, and multiply transgression; And bring your sacrifices in the morning, And your tithes after three days; And offer a sacrifice of thanksgiving of that which is leavened, And proclaim freewill-offerings and publish them; For so ye love to do, O ye children of Israel, Saith the Lord GOD.
דיון
חשבו על מקרים של צביעות דתית שבהם נתקלתם.
אילו השלכות חברתיות ותרבותיות יש למקרים כאלה?
אילו רגשות ותחושות מעוררות בכם תופעות אלה?
האזינו ועיינו בשיר "הרבי ג'ו כפרה":
מילים: דני רכט וקובי אוז, לחן: קובי אוז
הרבי ג'ו כפרה
בין הרים ובין סלעים
חי צדיק מלאך בחסד
מכונית ושני בתים
השכינה אצלו זה עסק
תור ארוך כל העדה
מבקשים ברכה או שתיים
גם בריאות גם עבודה
הרבי ג'ו כפרה
אדוני מגינם הוא
טו טו קראת
מעפר ירים מלך
טוטו קראת
עוד אבינו חי או מת
טוטו קראת
אין גדול אין כמוך
טוטו קראת

כל עיוור עכשיו רואה
להיכן זורם הכסף
כל כבשה צריכה רועה
שנואם יפה ברצף
הוא שואל ויש תשובה
מטלפן אל השמיים
הוא נותן לך תקווה
הקדוש ג'ו כפרה

אדוני מגינם הוא
טוטו קראת
מעפר ירים מלך
טוטו קראת
עוד אבינו מה נשמע?
טוטו קראת
אין גדול אין כמוך
טוטו קראת

אואואואואואואו איי איי איי איי...

מי הגדול שבתורה?
הרבי ג'ו כפרה
מי מרפא כל עקרה?
הקדוש ג'ו כפרה
הוא הציל אנשים רבים
משדים ועין הרע
הוא מומחה בקבלה
הרבי ג'ו כפרה

אדוני מגינם הוא
טוטו קראת...
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם
www.acum.org.il
הרבי ג'ו כפרה, להקת טיפקס
4. התרעה על צביעות ועושק המביאים לאסונות
(ד) כִּי כֹה אָמַר ה' לְבֵית יִשְׂרָאֵל: דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ. (ה) וְאַל-תִּדְרְשׁוּ בֵּית-אֵל וְהַגִּלְגָּל לֹא תָבֹאוּ וּבְאֵר שֶׁבַע לֹא תַעֲבֹרוּ: כִּי הַגִּלְגָּל גָּלֹה יִגְלֶה וּבֵית-אֵל יִהְיֶה לְאָוֶן. (ו) דִּרְשׁוּ אֶת-ה' וִחְיוּ: פֶּן יִצְלַח כָּאֵשׁ בֵּית יוֹסֵף וְאָכְלָה וְאֵין-מְכַבֶּה לְבֵית-אֵל. (ז) הַהֹפְכִים לְלַעֲנָה מִשְׁפָּט; וּצְדָקָה לָאָרֶץ הִנִּיחוּ. (ח) עֹשֵׂה כִימָה וּכְסִיל וְהֹפֵךְ לַבֹּקֶר צַלְמָוֶת וְיוֹם, לַיְלָה הֶחְשִׁיךְ; הַקּוֹרֵא לְמֵי-הַיָּם וַיִּשְׁפְּכֵם עַל-פְּנֵי הָאָרֶץ - ה' שְׁמוֹ. (ט) הַמַּבְלִיג שֹׁד עַל-עָז; וְשֹׁד עַל-מִבְצָר יָבוֹא. (י) שָׂנְאוּ בַשַּׁעַר מוֹכִיחַ; וְדֹבֵר תָּמִים יְתָעֵבוּ...
(יד) דִּרְשׁוּ טוֹב וְאַל-רָע, לְמַעַן תִּחְיוּ; וִיהִי-כֵן ה' אֱלֹהֵי-צְבָאוֹת אִתְּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם. (טו) שִׂנְאוּ רָע וְאֶהֱבוּ טוֹב וְהַצִּיגוּ בַשַּׁעַר מִשְׁפָּט; אוּלַי יֶחֱנַן ה' אֱלֹהֵי-צְבָאוֹת שְׁאֵרִית יוֹסֵף. (טז) לָכֵן כֹּה-אָמַר ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, אֲדֹנָי בְּכָל-רְחֹבוֹת מִסְפֵּד, וּבְכָל-חוּצוֹת יֹאמְרוּ הוֹ-הוֹ; וְקָרְאוּ אִכָּר אֶל-אֵבֶל וּמִסְפֵּד אֶל-יוֹדְעֵי נֶהִי. (יז) וּבְכָל-כְּרָמִים מִסְפֵּד: כִּי-אֶעֱבֹר בְּקִרְבְּךָ אָמַר ה'...
(כא) שָׂנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם; וְלֹא אָרִיחַ בְּעַצְּרֹתֵיכֶם. (כב) כִּי אִם-תַּעֲלוּ-לִי עֹלוֹת וּמִנְחֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה; וְשֶׁלֶם מְרִיאֵיכֶם לֹא אַבִּיט. (כג) הָסֵר מֵעָלַי הֲמוֹן שִׁרֶיךָ; וְזִמְרַת נְבָלֶיךָ לֹא אֶשְׁמָע. (כד) וְיִגַּל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט; וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן. (כה) הַזְּבָחִים וּמִנְחָה הִגַּשְׁתֶּם-לִי בַמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה בֵּית יִשְׂרָאֵל.
For thus saith the LORD unto the house of Israel: Seek ye Me, and live; But seek not Beth-el, Nor enter into Gilgal, And pass not to Beer-sheba; For Gilgal shall surely go into captivity, And Beth-el shall come to nought. Seek the LORD, and live— Lest He break out like fire in the house of Joseph, And it devour, and there be none to quench it in Bethel— Ye who turn judgment to wormwood, And cast righteousness to the ground; Him that maketh the Pleiades and Orion, And bringeth on the shadow of death in the morning, And darkeneth the day into night; That calleth for the waters of the sea, And poureth them out upon the face of the earth; The LORD is His name; That causeth destruction to flash upon the strong, So that destruction cometh upon the fortress. They hate him that reproveth in the gate, And they abhor him that speaketh uprightly. Therefore, because ye trample upon the poor, And take from him exactions of wheat; Ye have built houses of hewn stone, But ye shall not dwell in them, Ye have planted pleasant vineyards, But ye shall not drink wine thereof. For I know how manifold are your transgressions, And how mighty are your sins; Ye that afflict the just, that take a ransom, And that turn aside the needy in the gate. Therefore the prudent doth keep silence in such a time; For it is an evil time. Seek good, and not evil, that ye may live; And so the LORD, the God of hosts, will be with you, as ye say. Hate the evil, and love the good, And establish justice in the gate; It may be that the LORD, the God of hosts, Will be gracious unto the remnant of Joseph. Therefore thus saith the LORD, The God of hosts, the Lord: Lamentation shall be in all the broad places, And they shall say in all the streets: ‘Alas! alas! ’ And they shall call the husbandman to mourning, And proclaim lamentation to such as are skilful of wailing. And in all vineyards shall be lamentation; For I will pass through the midst of thee, Saith the LORD. Woe unto you that desire the day of the LORD! Wherefore would ye have the day of the LORD? It is darkness, and not light. As if a man did flee from a lion, And a bear met him; And went into the house and leaned his hand on the wall, And a serpent bit him. Shall not the day of the LORD be darkness, and not light? Even very dark, and no brightness in it? I hate, I despise your feasts, And I will take no delight in your solemn assemblies. Yea, though ye offer me burnt-offerings and your meal-offerings, I will not accept them; Neither will I regard the peace-offerings of your fat beasts. Take thou away from Me the noise of thy songs; And let Me not hear the melody of thy psalteries. But let justice well up as waters, And righteousness as a mighty stream. Did ye bring unto Me sacrifices and offerings in the wilderness forty years, O house of Israel?
דיון
1. מה לא יכול לעצור את האש, לדעת הנביא? אילו פעולות בימינו מקבילות לכך?
2. מה כן יכול להועיל, לפי הנביא?
2. הקריאה "דרשו את ה' וחיו" חוזרת מספר פעמים בוואריאציות שונות. איך מיישמים זאת?
YNET, 24.11.16
רב השומרון: עצירת הגשמים והשריפות - בגלל פינוי עמונה
בס"ד עש"ק פרשת "חיי שרה" התשע"ז
כל מי שעיניים לו ושכל בקדקודו, רואה כיצד הארץ צמאה למים. אנו בסוף חודש נובמבר למניינם, ועדיין אין סימן לגשם.
"נשיאים ורוח, וגשם אין" (משלי, כה, יד) רוחות עזות אשר בדרך כלל מביאות את הגשם, אבל בעת הזאת הכל יבש, דליק ונשרף!
יד ה' עושה זאת!
ממשלת ישראל מעכבת את אישור חוק ההסדרה.
עד שלא תסולק חרפת האיום על הרס ההתיישבות בארץ ישראל, בעמונה, בעופרה ובמקומות רבים נוספים, תהיה עצירת גשמים!
ביום שבו תתקבל החלטה, אשר אי אפשר יהיה לעוקפה באמצעות פלפולים משפטים, בו ביום יתחילו לרדת גשמי ברכה.
למקור השלם
דיון
בשעת גל השריפות ברחבי הארץ בחודש נובמבר 2016, נשמעו קולות דומים שביקשו להסביר בשם הדת והערכים את האסון המתחולל. השוו את דברי הרב המצוטטים לנבואותיו של עמוס. היכן הדמיון והיכן השוני? מה עמדתכם כלפי הדוברים השונים? האם יש קשר בין אסונות המתרחשים בתקופתנו לבין עוולות המתרחשות בחברה? או שמא לא ניתן למצוא קשר שכזה? מה עמדתכם?
דף הנחיות למנחה:
עמוס ג-ז דף למנחה.doc