דברי הימים א' ב-ו: משחקי זיכרון
הדף מאת: גליה פולק-ארביב / 929- תנ"ך ביחד
ספר דברי הימים מספר את סיפורה של האנושות מתחילתה. הספר פותח באדם הראשון, מונה את בניו ומפליג משם והלאה. בדף לימוד זה ננסה להבין מה הטעם לספר סיפור ישן מחדש.
דיון
פתיחה
ספר דברי הימים מספר את סיפורה של האנושות מתחילתה. הספר פותח באדם הראשון, מונה את בניו ומפליג משם והלאה. הוא אמנם מתחיל מהראשית אך הוא אינו מספר סיפורים. לפחות לא בדרך הפרוזאית או השירית שהורגלנו בה במקרא עד כה. בעל דברי הימים מגיש לקוראים אוסף של רשימות. דורות על גבי דורות, המוצגים בזה אחר זה, שם אחרי שם. ביניהם משובצים שברי סיפורים ואנקדוטות קצרות לצד האירועים המוכרים. בדף לימוד זה, שהוא חלק מהלימוד בפרויקט 929, ננסה להבין מה הטעם לספר סיפור ישן מחדש.
אָדָם שֵׁת אֱנוֹשׁ. קֵינָן מַהֲלַלְאֵל יָרֶד. חֲנוֹךְ מְתוּשֶׁלַח לָמֶךְ. נֹחַ שֵׁם חָם וָיָפֶת. בְּנֵי יֶפֶת גֹּמֶר וּמָגוֹג וּמָדַי וְיָוָן וְתֻבָל וּמֶשֶׁךְ וְתִירָס. וּבְנֵי גֹּמֶר אַשְׁכְּנַז וְדִיפַת וְתוֹגַרְמָה. וּבְנֵי יָוָן אֱלִישָׁה וְתַרְשִׁישָׁה כִּתִּים וְרוֹדָנִים
ADAM, SETH, Enosh; Kenan, Mahalalel, Jared; Enoch, Methuselah, Lamech; Noah, Shem, Ham, and Japheth. The sons of Japheth: Gomer, and Magog, and Madai, and Javan, and Tubal, and Meshech, and Tiras. And the sons of Gomer: Ashkenaz, and Diphath, and Togarmah. And the sons of Javan: Elishah, and Tarshish, Kittim, and Rodanim.
פרופ' עמיה ליבליך, נהר החיים, מתוך: על אנשים, ספרים ואירועי חיים (בלוג)
יש תרגיל שאני נותנת לתלמידי המתמחים בסיפורי חיים, וגם למשתתפים בקבוצות שונות שאני מנחה. בתרגיל אני מחלקת דף נייר לבן ועיפרון, מניחה את הדף לרוחבו, ואומרת את ההוראות הפשוטות: "כל אחד יכול לחשוב על החיים שלו או שלה כנהר. תחשבי על הנהר שלך. מהיכן הוא מתחיל לנבוע ולזרום? איזה מקומות הוא עובר? מתי הוא עולה או יורד, מתי הוא צר או רחב, פוגש בנהר אחר, מתאחד או מתפתל, זורם לתוך אגם, ואולי נבלע בקרקע? היכן הוא היום? את הנהר שלך תציירי על הדף מצד שמאל ועד צד ימין, כך. לא צריך לבצע כאן יצירה אמנותית, כל אחד יכול לצייר נהר פשוט שכזה.
© כל הזכויות שמורות לפרופ' עמיה ליבליך
hebpsy.net
דיון
פרופ' ליבליך משרטטת לתלמידיה מתווה לכתיבת סיפורי חיים. האם לדעתכם יש הבדל מהותי בין תרגיל סיפורי החיים לבין ההשתלשלות ההיסטורית שמתוארת בפרקים הראשונים של ספר דברי הימים?
האם "ההוראות" שניתנות לתלמידים במטלה זו אכן כה פשוטות? איך בוחרים את נקודת ההתחלה או הסיום של הסיפור? איך הן משפיעות על התהוות של הסיפור כולו?
Error loading media...
ויולד, מילים: חיים חפר, לחן: דובי זלצר
ויולד
למקור השלם
מילים: חיים חפר, לחן: דובי זלצר
ויולד
ויולד
את נוח ואת שם את יפת וחם
ונוח כך אמרו כולם צדיק הוא וגם תם
ויולד את גומר ומדי ויון
את תובל ואת משך ואת תירס הקטן
ויולד
את כוש ומצריים וכנען ופוט
ודדן וחוילה והאב היה מבסוט

ויולד
את רעמה וסבתא וסבתכא
אח איזה שמות יפים לבני המשפחה

ויולד
את ענמים ולודים ונפתוחים
ואת להבים ופתרוסים וכסלוחים
ואת כפתורים את פלשתים ואת צידון
רק לא שומעים עליהם בזמן האחרון

ויולד
את אבולעפיה אבוטבול אברבאנל
כל אלה סמך טית ספרדים תודה לאל

ויולד
את גוטסמן וליברמן וצימרמן ושמידט
גם אלה יהודים שיהיו בריאים תמיד

ויולד
את כהן שכנזי ואת כהן הספרדי
את לוי האנגלי ואת לוי הכורדי

ויולד
גם את ששון וחסון ואברמסון
את שניאורסון וגם את אדון ליאון
את בן גוריון ואת משפחת גאון
וטוב, וטוב ששומעים עליהם בזמן האחרון
והשכנזי הספרדי התימני
והבולגרי והטורקי הפולני
והאלג'ירי הבוכרי הרומני
וכל אלה כך אומרים לי הולידו אותי
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
איזו אינפורמציה מספקת רשימת השמות? במה היא עדיפה על סיפור קולח של ההתרחשויות?
איזה שימושים יש לכתיבה תמציתית? האם נתקלתם במקרים נוספים בהם משתמשים בשיטות מיוחדות כדי לסכם טקסט?
אֵלֶּה בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה יִשָּׂשכָר וּזְבֻלוּן דָּן יוֹסֵף וּבִנְיָמִן נַפְתָּלִי גָּד וְאָשֵׁר. בְּנֵי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה שְׁלוֹשָׁה נוֹלַד לוֹ מִבַּת שׁוּעַ הַכְּנַעֲנִית וַיְהִי עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה רַע בְּעֵינֵי ה' וַיְמִיתֵהוּ. וְתָמָר כַּלָּתוֹ יָלְדָה לּוֹ אֶת פֶּרֶץ וְאֶת זָרַח כָּל בְּנֵי יְהוּדָה חֲמִשָּׁה.
These are the sons of Israel: Reuben, Simeon, Levi, and Judah, Issachar, and Zebulun; Dan, Joseph, and Benjamin, Naphtali, Gad, and Asher. The sons of Judah: Er, and Onan, and Shelah; which three were born unto him of Bath-shua the Canaanitess. And Er, Judah’s first-born, was wicked in the sight of the LORD; and He slew him. And Tamar his daughter-in-law bore him Perez and Zerah. All the sons of Judah were five.
אוג'ניו מונטלה, מתוך: "הזיכרון", מאיטלקית: אלון אלטרס, מופיע אצל: רון בן יעקב, בין זיכרון, זהות והיסטוריה, האייל הקורא (בלוג), 23/4/2005
הזיכרון היה ז'אנר ספרותי
לפני שנולד הכתב.
אחר־כך הפך כרוניקה ומסורת
וכבר הסריח כגוויה.
למקור השלם
דיון
נסו לזהות ולאפיין בפרקים תבניות תוכניות או צורניות שמשמשות קווים מנחים לרשימות? מה משמעות התבניות השונות?
באופן טיפוסי בכרוניקה ניתן משקל זהה לאירועים חשובים יותר ופחות. האם בעל דברי הימים נוקט גישה זו או שהוא יוצר דירוג בין אישים או אירועים? בהקשר זה, איזה תפקיד משחקת החריגה?
רפרוף ברשימות היוחסין בדברי הימים א' בפרקים ב-ו מגלה אוסף של שמות אישים מוכרים לצד שמות של אנשים אנונימיים. מה הטעם בהנצחת דמויות אנונימיות? איזה תפקיד הן ממלאות?
וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל כִּי הוּא הַבְּכוֹר וּבְחַלְּלוֹ יְצוּעֵי אָבִיו נִתְּנָה בְּכֹרָתוֹ לִבְנֵי יוֹסֵף בֶּן יִשְׂרָאֵל וְלֹא לְהִתְיַחֵשׂ לַבְּכֹרָה. כִּי יְהוּדָה גָּבַר בְּאֶחָיו וּלְנָגִיד מִמֶּנּוּ וְהַבְּכֹרָה לְיוֹסֵף.
And the sons of Reuben the first-born of Israel—for he was the first-born; but, forasmuch as he defiled his father’s couch, his birthright was given unto the sons of Joseph the son of Israel, yet not so that he was to be reckoned in the genealogy as first-born. For Judah prevailed above his brethren, and of him came he that is the prince; but the birthright was Joseph’s—
זלדה שניאורסון, מתוך: שירי זלדה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמוד 222, תשמ"ה
בְּאוֹתוֹ עֶרֶב מוּזָר
מִישֶׁהוּ שָׁאַל:

הַאִם אֶפְשָׁר לְשַׁנּוֹת אֶת הֶעָבָר?

וְהָאִשָּׁה הַחוֹלָנִית עָנְתָה בְּזַעַף:

הֶעָבָר אֵינֶנּוּ תַּכְשִׁיט

חָתוּם בְּתוֹךְ קֻפְסָה שֶׁל בְּדֹלַח

גַּם אֵינֶנּוּ

נָחָשׁ בְּתוֹךְ צִנְצֶנֶת שֶׁל כֹּהַל -

הֶעָבָר מִתְנוֹעֵעַ

בְּתוֹךְ הַהֹוֶה

וְכַאֲשֶׁר הַהֹוֶה נוֹפֵל לְתוֹךְ בּוֹר

נוֹפֵל אִתּוֹ הֶעָבָר -

כַּאֲשֶׁר הֶעָבָר מַבִּיט הַשָּׁמַיְמָה

זוֹ הֲרָמַת הַחַיִּים כֻּלָּם,

גַּם חַיֵּי עָבָר רָחוֹק עַד מְאֹד.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
ברשימת שמות השבטים: מיהו הבכור הביולוגי? מיהו הבכור הנבחר? האם הבחירה ידועה בזמן אמת, או מתבררת למפרע?
זיכרון נתפס כדבר אחיד ומונוליטי, אך ספר דברי הימים חוזר אל סיפורי הראשית ומספר אותם מחדש. האם הסיפורים שומרים על אופיים? כיצד הם משתנים?
אם הסיפורים יכולים להשתנות מהי אמינותו של הזיכרון? האם, כפי שמישהו שואל בשיר, אפשר לשנות את העבר?
איך משפיעים אירועי ההווה על זיכרונות העבר? באיזה צבעים "נצבע" הזיכרון?