משלי ד-ח: מבוא לספר משלי - מהי חוכמה?
1א
הדף מאת: מיכל אחרק-ויין / גשר - מפעלים חינוכיים
2ב
מהי חוכמה? האם קניית ידע, יכולת מחשבה מופשטת ומורכבת, התמצאות בהליכות עולם, ושמא יכולת הבנה מוסרית? האם קיימים כמה סוגי 'חוכמה'? בלימוד זה ננסה לעסוק בשאלה זו ביחס לספר משלי השייך ל'ספרות החוכמה', ולקורות מחברו, שעל פי המסורת המקראית היה שלמה המלך, החכם באדם.
3ג
ספר המשלים
4ד
ילקוט מעם לועז, ספר משלי, פרק א, עמודים א-ג
מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה בֶן-דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל (משלי א, א)
והשלישי על התורה... ונקרא משלי, כיון שהרבה פסוקים בספר נאמרו דרך משל... אף על פי שיש בו מוסרים גם בלא משל. ובספר הזה יש מוסר לגדולים ולאצילים ולקטנים, ולכסילים ולזריזים ולעצלים.
5ה
דיון
מהו משל?
האם משל הוא כלי טוב להעברת מסר? מדוע? מהם יתרונותיו וחסרונותיו?
6ו
יבנה, האנציקלופדיה לנוער, כרך 10, עמ' 1974-1975. הוצאת יבנה תל אביב, לרוס פריס.
ספר משלי הוא הספר השני בקובץ כתובים שבתנ"ך. בשלושים ואחד פרקיו של ספר משלי מכנסים משלים רבים, שמטרתם ללמד "חכמה ומוסר.. צדק ומשפט ומשרים" (משלי א, ב), להדריך את האדם כיצד ינהג ביחסו אל קרובים ואל רחוקים, אל עשיר ואל עני, אל מלך ושליט ואל השוים לו במעמדם החברתי... ללמדו שיטה אוזן לחכמה ולא לסכלות ושלא יתחבר עם ההוללים והעצלים אלא עם החרוצים... המשלים בספר משלי ערוכים בקבצים אחדים, הנבדלים זה מזה בסגנונם ובתוכנם. יש שמחבר הספר פונה אל הקורא באמצעות פתגם קצר בעל תוכן כללי.. ויש שפניתו היא אישית והרצאת דברים מפורטת וארכה.
© כל הזכויות שמורות להוצאת יבנה
7ז
דיון
באילו תחומים עוסק ספר משלי?
8ח
ספר החוכמה
9ט
תנו רבנן: שלשה מלכים הם: הרואה דוד בחלום - יצפה לחסידות; שלמה - יצפה לחכמה; אחאב - ידאג מן הפורענות... שלשה כתובים גדולים הם: הרואה ספר תהלים - יצפה לחסידות; משלי - יצפה לחכמה; איוב - ידאג מן הפורענות; שלשה כתובים קטנים הם: הרואה שיר השירים בחלום - יצפה לחסידות; קהלת - יצפה לחכמה; קינות - ידאג מן הפורענות.

מילים
  • קינות - כינוי לספר איכה
Rabbi Yoḥanan said: One who awakened in the morning and a verse immediately falls into his mouth, it is a minor prophecy. The Sages taught: There are three kings whose appearance in a dream is significant. One who sees David in a dream should expect piety; one who sees Solomon should expect wisdom; and one who sees Ahab should be concerned about calamity. There are also three books of Prophets whose appearance in a dream is meaningful: One who sees the book of Kings should anticipate greatness, royalty; one who sees the book of Ezekiel should anticipate wisdom, as the configuration of the Divine Chariot is described therein; one who sees the book of Isaiah should anticipate consolation; and one who sees the book of Jeremiah should be concerned about calamity, because Jeremiah prophesied extensively of impending calamity. Similarly, there are three great books of Writings whose appearance in a dream has particular significance: One who sees the book of Psalms should anticipate piety; one who sees the book of Proverbs should anticipate wisdom; one who sees the book of Job should be concerned about calamity. There are also three minor books of Writings whose appearance in a dream is significant: One who sees Song of Songs in a dream should anticipate piety, as it describes God’s love for Israel; one who sees Ecclesiastes should anticipate wisdom; one who sees Lamentations should be concerned about calamity; and one who sees the scroll of Esther, it is a sign that a miracle will be performed on his behalf.
10י
דיון
על פי המקור, אילו ספרים ואנשים מסמלים חוכמה? מדוע?
מדוע לדעתכם דווקא ספרים אלו מסמלים חוכמה? האם בגלל התוכן שלהם, בגלל מחבריהם, או בגלל סיבה אחרת?
11יא
יבנה, האנציקלופדיה לנוער, כרך 10, עמ' 1975. הוצאת יבנה תל אביב, לרוס פריס.
ספר משלי, יחד עם חלקים מספר איוב ומספר קהלת, נמנה עם "ספרות החכמה" שבתנ"ך. לספרות זו אפיניות כל התכונות שנמנו כאן בספר משלי: היא כלל-אנושית, מעשית ותועלתנית. ספרות החכמה בתנ"ך, וספר משלי במיוחד, מקבילים לספרות החכמה של עמים אחרים במזרח הקדום, כגון "חכמת אמנמאפה" במצרים העתיקה, משלי אחיקר החכם, ועוד.
© כל הזכויות שמורות להוצאת יבנה
12יב
דיון
מה הופך את משלי לספר 'חוכמה'? האם התוכן, המסר שלו, מעיד על חוכמתו או הצורה שבה הוא ערוך - אופן העברת המסר (משלים)?
מהי חוכמה בעיניכם?
13יג
ילקוט מעם לועז, ספר משלי, פרק א, עמודים ב-ג
וזה דרך הנביאים שמדברים דבריהם דרך משל וכדי להעלים בתוך המשל הדבר הנמשל... כי המשל הוא הנגלה והנמשל הוא הנסתר. ומשלו חז"ל (שיר רבה א ח) משל לאדם שאבד ממנו מרגלית במקום החושך והוא יודע שהמרגלית שם אבל אין לו כח להוציאה משם, כי איננו רואה אותה. מה הוא עושה, מוציאה על ידי פתילה. כך המשל הזה אינו כלום ועל ידי המשל מוצא אדם חכמה גדולה מפוארה. הרי שהמשילו דברי התורה לחושך, כי הם חשוכים למי שאינו מבינם, והמשילו הנסתר למרגלית המאירה, וזה גם דרך התלמוד באגדות ובמדרשים שמדברים דרך משל, בדרך נגלה ונסתר כדי להסתיר הענינים. והוא שאומרים תמיד משל למה הדבר דומה וכו'.
14יד
דיון
מדוע, על פי המדרש, הנביאים והחכמים משתמשים במשלים?
האם המשל מפשט את הדברים, או להפך: הופך אותם נסתרים ומורכבים יותר?
האם היכולת למשול משלים מעידה על חוכמה?
באיזה אופן, על פי חז"ל, המשלים מאפשרים להגיע אל התורה / החוכמה?
15טו
חוכמת שלמה
16טז
וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל־שְׂפַת הַיָּֽם׃ וַתֵּרֶב חכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחכְמַת כל־בְּנֵי־קֶדֶם וּמִכֹּל חכְמַת מִצְרָֽיִם׃ וַיֶּחְכַּם מִכּל־הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִֽי־שְׁמוֹ בְכל־הַגּוֹיִם סָבִֽיב׃ וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָֽלֶף׃ וַיְדַבֵּר עַל־הָעֵצִים מִן־הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל־הַבְּהֵמָה וְעַל־הָעוֹף וְעַל־הָרֶמֶשׂ וְעַל־הַדָּגִֽים׃ וַיָּבֹאוּ מִכּל־הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כּל־מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָֽׁמְעוּ אֶת־חכְמָתֽוֹ׃
And God gave Solomon wisdom and understanding exceeding much, and largeness of heart, even as the sand that is on the sea-shore. And Solomon’s wisdom excelled the wisdom of all the children of the east, and all the wisdom of Egypt. For he was wiser than all men: than Ethan the Ezrahite, and Heman, and Calcol, and Darda, the sons of Mahol; and his fame was in all the nations round about. And he spoke three thousand proverbs; and his songs were a thousand and five. And he spoke of trees, from the cedar that is in Lebanon even unto the hyssop that springeth out of the wall; he spoke also of beasts, and of fowl, and of creeping things, and of fishes.
17יז
וּמַלְכַּת-שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת-שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת. וַתָּבֹא יְרוּשָׁלְַמָה בְּחַיִל כָּבֵד מְאֹד גְּמַלִּים נֹשְׂאִים בְּשָׂמִים וְזָהָב רַב-מְאֹד וְאֶבֶן יְקָרָה וַתָּבֹא אֶל-שְׁלֹמֹה וַתְּדַבֵּר אֵלָיו אֵת כָּל-אֲשֶׁר הָיָה עִם-לְבָבָהּ. וַיַּגֶּד-לָהּ שְׁלֹמֹה אֶת-כָּל-דְּבָרֶיהָ לֹא-הָיָה דָבָר נֶעְלָם מִן-הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא הִגִּיד לָהּ... וַיִּגְדַּל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מִכֹּל מַלְכֵי הָאָרֶץ לְעֹשֶׁר וּלְחָכְמָה. וְכָל-הָאָרֶץ מְבַקְשִׁים אֶת-פְּנֵי שְׁלֹמֹה לִשְׁמֹעַ אֶת-חָכְמָתוֹ אֲשֶׁר-נָתַן אֱלֹהִים בְּלִבּוֹ.
And when the queen of Sheba heard of the fame of Solomon because of the name of the LORD, she came to prove him with hard questions. And she came to Jerusalem with a very great train, with camels that bore spices and gold very much, and precious stones; and when she was come to Solomon, she spoke with him of all that was in her heart. And Solomon told her all her questions; there was not any thing hid from the king which he told her not.
18יח
דיון
שלמה המלך נחשב לחכם באדם. מהי אותה 'חוכמה' על פי הפסוקים במלכים?
האם חוכמתו של שלמה היא המפתח להצלחתו הגדולה? מה דעתכם?
19יט
בערוב ימיו מתוארת הדרדרות בהתנהגות של שלמה המלך:

וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת-לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא-הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם-ה' אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו. וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים. וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי ה' וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי ה' כְּדָוִד אָבִיו.
For it came to pass, when Solomon was old, that his wives turned away his heart after other gods; and his heart was not whole with the LORD his God, as was the heart of David his father. For Solomon went after Ashtoreth the goddess of the Zidonians, and after Milcom the detestation of the Ammonites. And Solomon did that which was evil in the sight of the LORD, and went not fully after the LORD, as did David his father.
20כ
דיון
מדוע לדעתכם שלמה, החכם באדם, חטא לה'?
21כא
רבקה מרים, מדי ערב היה שלמה מדבר, מתוך: שירי רבקה מרים, הוצאת כרמל, 2010
מִדֵי ערב היה שלמה מדבר / רבקה מרים

מִדֵי עֶרֶב הָיָה שְׁלֹמֹה מְדַבֵּר עִם אַרְיֵה הַזָהָב שֶעַל כִּסְאוֹ.
אֶת הַמְשָׁרְתִים מֵעַל פָּנָיו שִׁלֵּח.
שְׁנֵי מְלָכִים הָיוּ
וּמַזְלִיפִים סוֹדוֹת אֶחָד עַל אֹזֶן רְעֵהוּ
צְחֲקוּ.
שְׁלֹמֹה שֶׁגָלָה לְתוֹךְ הַחָכְמָה
וְהָאַרְיֵה שֶגָלָה אֶל תּוֹךְ הַזָהָב
יָשְבוּ בָּאֹפֶל
יְחֵפִים
וְאִיש לֹא בָּא לְהִישָׁפֵט בִּפְנֵיהֶם.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
22כב
דיון
מה מתואר בשיר?
איך הוא יכול להסביר את 'הנפילה' של שלמה?
מה משמעות המשפט 'שלמה גלה לתוך החכמה' לדעתכם?
כיצד אתם מעריכים את השגתה של חוכמה גדולה - האם זה טוב או רע?
23כג
ספר המוסר
24כד
ר' יוסף קמחי (ריק"ם), פירוש לספר משלי, פרק א, פסוק ב
"לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר לְהָבִין אִמְרֵי בִינָה" (משלי א, ב)
"לדעת חכמה ומוסר" - בעבור כי חכמה בלא מוסר כאהל בלא מיתרים, והמוסר בלי חכמה לא יתכן כי בחכמה יושג המוסר.

מושגים
  • רבי יוסף קמחי (ריק"ם) - (1105–1170 בערך) בלשן ופרשן מקרא יהודי-צרפתי. נולד בספרד המוסלמית, אך נמלט ממנה עם משפחתו בעקבות רדיפות המואחידינים לפרובנס שבדרום צרפת, והתיישב בעיר נרבונה (נרבון).
25כה
דיון
עפ"י הריק"ם, מה היחס בין מוסר לחוכמה?
מה הכוונה במשפט 'חוכמה בלא מוסר כאהל בלא מיתרים'?
מדוע מוסר בלא חוכמה לא ייתכן?
26כו
דעת מקרא, ספר משלי, מבוא עמ' 24. פירוש מרדכי זר-כבוד ויהודה קיל. הוצאת מוסד הרב קוק.
ערכה העיקרי של החכמה הוא המוסר. חכמה זהה ונרדפת לדרכי יושר ומוסר היא מלמדת צדק ומשפט ומישרים וחותמה אמת.
27כז
דיון
עפ"י דעת מקרא, מה היחס בין מוסר לחוכמה?
מדוע ערכה העיקרי של החוכמה הוא המוסר? מה דעתכם על קביעה זו?
29 כט
30ל
דף הנחיות למנחה:
משלי ד-ח דף למנחה.doc