ישעיהו לז-מא: מעשי הורים סימן לדורות הבאים?
1א
הדף מאת: אלעד ארנון / תמורה – יהדות ישראלית
2ב
הלימוד מתרכז סביב השאלה, עד כמה משפיעים מעשי ההורים על דור הבנים. האם נשמרת זכות אבות? האם שיני בנים תקהינה על מעשי אבותיהם? או שכל דור אחראי על עצמו? נדון בהקשרים השונים ובמחויבויות הנובעות מן הקשר הבין דורי.
3ג
זכות אבות ואמהות
4ד
דיון
בפרקי השבוע מבטיח הנביא ישעיהו כי ה' יציל את ירושלים מידי אשור וזאת בזכות התנהגותו החיובית של המלך חזקיהו, ובזכות קודמו, דוד המלך, מייסד ירושלים ומלכות יהודה.
5ה
ישעיהו פרק לז:
"כֹּה אָמַר ה' אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר, לֹא יָבוֹא אֶל הָעִיר הַזֹּאת, וְלֹא יוֹרֶה שָׁם חֵץ; וְלֹא יְקַדְּמֶנָּה מָגֵן, וְלֹא יִשְׁפֹּךְ עָלֶיהָ סֹלְלָה. בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר-בָּא, בָּהּ יָשׁוּב; וְאֶל-הָעִיר הַזֹּאת לֹא יָבוֹא, נְאֻם ה'. וְגַנּוֹתי עַל-הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ - לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי. וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּכֶּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה וּשְׁמֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף; וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים. וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ-אַשּׁוּר וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה.
Therefore thus saith the LORD concerning the king of Assyria: He shall not come unto this city, nor shoot an arrow there, neither shall he come before it with shield, nor cast a mound against it. By the way that he came, by the same shall he return, and he shall not come unto this city, saith the LORD. For I will defend this city to save it, for Mine own sake, and for My servant David’s sake.’ And the angel of the LORD went forth, and smote in the camp of the Assyrians a hundred and fourscore and five thousand; and when men arose early in the morning, behold, they were all dead corpses. So Sennacherib king of Assyria departed, and went, and returned, and dwelt at Nineveh.
6ו
ישעיהו פרק לח:
"וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל יְשַׁעְיָהוּ לֵאמֹר: הָלוֹךְ וְאָמַרְתָּ אֶל-חִזְקִיָּהוּ, כֹּה-אָמַר ה' אֱלֹהֵי דָּוִד אָבִיךָ, שָׁמַעְתִּי אֶת-תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת-דִּמְעָתֶךָ; הִנְנִי יוֹסִף עַל-יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה וּמִכַּף מֶלֶךְ אַשּׁוּר אַצִּילְךָ וְאֵת הָעִיר הַזֹּאת; וְגַנּוֹתִי עַל-הָעִיר הַזֹּאת".
Then came the word of the LORD to Isaiah, saying: ’Go, and say to Hezekiah: Thus saith the LORD, the God of David thy father: I have heard thy prayer, I have seen thy tears; behold, I will add unto thy days fifteen years.
7ז
דיון
מדוע אלוהים מציל את ירושלים מידי האשורים?
מה טיב הקשר בין אלוהים לעם ישראל לפי הפסוקים?
8ח
מתוך ספר ויקרא:
"מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן; וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ, אֲנִי ה'"
Thou shalt rise up before the hoary head, and honour the face of the old man, and thou shalt fear thy God: I am the LORD.
9ט
מתוך ספר משלי:
"נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ, בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ"
Her husband is known in the gates, When he sitteth among the elders of the land.
10י
דיון
איזה קשר ניתן לזהות בין שני המקורות?
כיצד מתייחס התנ"ך לזקן?
האם אנחנו שומרים על היחס הזה במציאות חיינו?
11יא
הביטוי 'מעשי אבות סימן לבנים' לקוח ממדרש בראשית רבה:
"והוא יושב פתח האהל כחום היום" - רבי ברכיה משום ר' לוי אמר: "ישב" כתיב. בקש לעמוד, אמר לו הקדוש ברוך הוא: שב, אתה סימן לבניך - מה אתה יושב ושכינה עומדת, כך בניך יושבין ושכינה עומדת על גבן כשישראל נכנסים לבתי כנסיות ולבתי מדרשות וקורין קריאת שמע והן יושבים לכבודי ואני על גבן.
12יב
דיון
מדוע אברהם מבקש לעמוד?
מה עונה לו אלוהים? מה הסיבה לתשובתו?
האם ניתן לזהות את הקשר בין הצלת ירושלים מידי אשור לבקשה של אלוהים מאברהם?
13יג
"משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה".
Moses received the Torah at Sinai and transmitted it to Joshua, Joshua to the elders, and the elders to the prophets, and the prophets to the Men of the Great Assembly. They said three things: Be patient in [the administration of] justice, raise many disciples and make a fence round the Torah.
14יד
דיון
מה חשיבות המסירה מאב לבן לפי המקור?
מדוע המשפט הזה נבחר לפתוח את מסכת פרקי אבות?
15טו
ישראל דושמן וחנינא קרצ'בסקי
פה בארץ חמדת אבות / ישראל דושמן וחנינא קרצ'בסקי
פֹּה בְּאֶרֶץ חֶמְדַּת אָבוֹת
תִּתְגַּשֵּׁמְנָה כָּל הַתִּקְווֹת,
פֹּה נִחְיֶה וּפֹה נִצֹּר,
חַיֵּי זֹהַר חַיֵּי דְּרוֹר,
פֹּה תְּהֵא הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה,
פֹּה תִּפְרַח גַּם שְׂפַת הַתּוֹרָה.
16טז
דיון
למה התכוון המשורר במושג "חמדת אבות"?
מה החשיבות של חיים ויצירה בארץ חמדת אבות?
17יז
אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה?
18יח
מתוך נבואת ירמיהו:
"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה'; וְזָרַעְתִּי, אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה זֶרַע אָדָם וְזֶרַע בְּהֵמָה. וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׁקַדְתִּי עֲלֵיהֶם לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וְלַהֲרֹס וּלְהַאֲבִידוּ לְהָרֵעַ, כֵּן אֶשְׁקֹד עֲלֵיהֶם לִבְנוֹת וְלִנְטֹעַ, נְאֻם- ה'. בַּיָּמִים הָהֵם לֹא יֹאמְרוּ עוֹד, אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה, כִּי אִם אִישׁ בַּעֲוֹונוֹ יָמוּת: כָּל הָאָדָם הָאֹכֵל הַבֹּסֶר, תִּקְהֶינָה שִׁנָּיו".
Upon this I awaked, and beheld; And my sleep was sweet unto me. Behold, the days come, saith the LORD, that I will sow the house of Israel and the house of Judah with the seed of man, and with the seed of beast. And it shall come to pass, that like as I have watched over them to pluck up and to break down, and to overthrow and to destroy, and to afflict; so will I watch over them to build and to plant, saith the LORD. In those days they shall say no more: ‘The fathers have eaten sour grapes, And the children’s teeth are set on edge.’
19יט
דיון
כיצד מתייחס הנביא ירמיהו לקשר הבין דורי?
האם להורים יש גם השפעה שלילית על ילדיהם?
כיצד השפעה כזו עוברת לדורות הבאים?
20כ
'חורף שבעים ושלוש', שמואל הספרי
"הבטחתם יונה
עלה של זית
הבטחתם שלום בבית
הבטחתם אביב ופריחות
הבטחתם לקיים הבטחות"
למקור השלם
21כא
דיון
השיר נכתב מנקודת מבטם של הילדים שנולדו לאחר מלחמת יום הכיפורים, שהתבגרו והגיעו לגיל גיוס - כפנייה לדור הוריהם.

מהי טענת הילדים כלפי הוריהם?
האם הם מצפים לתשובה?
האם יש מקום לערער על מעשה ההורים ולפעול אחרת?
מה יהיה המחיר לדרך שונה?
22כב
מצוטט מתוך מבעד לדמעות: הומור יהודי תחת השלטון הנאצי, עורך: איתמר לוין, הוצאת יד ושם, תשס"ד
שמעו בדיחה :)
"היטלר נאם במסבאה מול אספסוף נאצי, וכרגיל השתלח ביהודים בשאגות אלימות. יהודי אחד ישב בין הנאספים, והקשיב בעיון ובמצח מקומט מרוב מחשבה.
כשגמר לנאום ירד היטלר מהדוכן ומיהר אל היהודי.
אתה יהודי, נכון?!
כן. אז מה אתה עושה פה? הסמיק היטלר מרוב זעם.
רציתי לשמוע במו אוזניי מה יש לך לומר עלינו.
אז על מה חשבת כל הזמן? משהו היה לא ברור?
לא", ענה היהודי. "דווקא משום שהכול ברור לחלוטין, הטרידה אותי השאלה: היה לנו פרעה, ולזכרו אנחנו אוכלים מצות, היה לנו המן, ולזכרו אנחנו אוכלים אוזני המן. אז מה נאכל, אם ירצה השם, לזכרך?
23כג
דיון
כיצד מתייחסת הבדיחה לצורר?
האם הוא מהווה חלק משרשרת צוררים או שמדובר במקרה מיוחד המנותק מהשרשרת?
מה יכול להיות המחיר ההיסטורי של השוואה כגון זו הנעשית בבדיחה?
24כד
פרנץ קפקא, מכתב אל האב, מתוך: היונה שעל הגג, הוצאת עם עובד, עמ' 13, 2007
"בתור אבא, היית חזק מדי בשבילי [..] ולזה הייתי הרבה יותר מדי חלש [..] קרוב לודאי שאמנם הייתי ממושמע אחר כך [=מתייחס לעונש שקיבל מאביו שהוציא אותו מחוץ לביתו], אבל בתוכי פנימה נגרם לי נזק...עברו שנים ואני עוד סבלתי מן המחשבה המענה שהאיש הענקי, אבי, הסמכות העליונה, היה יכול לבוא כמעט בלי סיבה ולשאת אותי בלילה אל הפבלצה [= המרפסת], כלומר, עד כדי כך הייתי אפס בעיניו".
25כה
דיון
האם אב המשתמש בשיטות חינוך נוקשות יכול להפוך לאויב?
איך שיטה כזו תשפיע על התפתחות הילד לאדם בוגר?
האם החטאים של הורינו משפיעים על עולמנו?
איך אנחנו נתייחס לכך כלפי הדור הבא?
מה האחריות שלנו לדורות הבאים, וכיצד היא תבוא לידי ביטוי במעשינו?
27 כז
28כח