שמות טז-כ: ממצרים להר סיני
הדף מאת: יאיר אגמון / עלמא
שלושה חודשים מפרידים בין יציאת מצרים למעמד הר סיני, ונראה שבדומה לעם ישראל, גם הקורא מתקשה להכיל את מכלול האירועים והתהפוכות שמאכלסים חמישה פרקים בלבד. בדף הלימוד שלפנינו שני חלקים: בשלב הראשון נראה כיצד מכין האלוהים את משה, את העם, ואף אותנו הקוראים, לקראת מעמד הר סיני; בשלב השני נקרא את פסוקי המעמד עצמו, ונראה אם ההכנות עלו יפה ואם התכנית המקראית הצליחה. וננסה להבין מה ניתן ללמוד מדרך זו של קבלת תורה?
פתיחה
אָמַר רַבִּי יִצְחָק רְאוּיִין הָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּשָׁעָה שֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם שֶׁתִּנָּתֵן לָהֶם תּוֹרָה מִיָּד, אֶלָּא אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, עֲדַיִן לֹא בָא זִיוָן שֶׁל בָּנַי, מִשִּׁעְבּוּד טִיט וּלְבֵנִים יָצְאוּ, וְאֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל תּוֹרָה מִיָּד.
דיון
  • מדוע לדעתכם ניתנת התורה דווקא באמצע הדרך של עם ישראל ממצרים לארץ ישראל? האם ה' לא יכול היה לתת אותה במצרים, או לחלופין, בקצהו השני של ים סוף?
  • לפחות שלושה 'ניסיונות' מפרידים בין יציאת מצרים למעמד מתן תורה. נסו לשער מדוע היו זקוקים שני הצדדים לניסיונות הללו?
1. מלחמת עמלק
דיון
'וַיָּבֹא עֲמָלֵק - וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם' (שמות יז/ח)
  • קראו את הפסוקים שקדמו לתקיפה וחשבו, מדוע עמלק תוקף את ישראל דווקא ברפידים?
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ: בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק, מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי. וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה, לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק...
וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ - וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ - וְגָבַר עֲמָלֵק.
וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים. וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ... וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ.
And Moses said unto Joshua: ‘Choose us out men, and go out, fight with Amalek; tomorrow I will stand on the top of the hill with the rod of God in my hand.’ So Joshua did as Moses had said to him, and fought with Amalek; and Moses, Aaron, and Hur went up to the top of the hill. And it came to pass, when Moses held up his hand, that Israel prevailed; and when he let down his hand, Amalek prevailed. But Moses’hands were heavy; and they took a stone, and put it under him, and he sat thereon; and Aaron and Hur stayed up his hands, the one on the one side, and the other on the other side; and his hands were steady until the going down of the sun.
דיון
ההכנה לעם ישראל:
  • לא מזמן נלחמו ישראל במצרִים. מה ההבדל המשמעותי ביותר בין שתי המלחמות?
  • כיצד משפיע ניצחונו של עם ישראל במלחמה על העם? מה העם לומד על עצמו, ועל הקשר בינו לבין אלוהים?
  • עם איזו תחושה מגיעים בני ישראל למעמד הר סיני אחרי המלחמה?
דיון
ההכנה למשה:
  • מדוע תוצאות הקרב בין עמלק וישראל, כרוכות בידיו של משה?
  • מדוע חשוב למשה לומר ליהושע ש"מטה האלהים" יהיה בידו? אילו נסים משמעותיים חולל משה בעזרת המטה הזה?
  • מדוע "ידי משה כבדים"? כיצד הייתם מפרשים את כבדות ידיו?
  • מי עוזרים למשה לפתור את הבעיה ומה תפקידם?
  • חשבו, איזה שיעור לומד משה מהמלחמה? מה אלוהים מבקש ממנו?
  • עם איזו תחושה מגיע משה
2. יתרו
וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ...
וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה, אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם - הַר הָאֱלֹהִים,
וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ: "בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה!"
Now Jethro, the priest of Midian, Moses’father-in-law, heard of all that God had done for Moses, and for Israel His people, how that the LORD had brought Israel out of Egypt.
דיון
  • פרשת יתרו התרחשה, כפי שמפרש רש"י, אחרי קבלת התורה, שהרי משה יושב ושופט את העם על פי חוקי התורה. מדוע אם כן "הקדימה" התורה את הסיפור ומיקמה אותו לפני מעמד הר סיני?
  • יתרו הוא אורח. מה ביקורו מאפשר לעם ישראל ולמשה? מה הוא מזכיר לנו, הקוראים בתורה?
  • מה אפשר ללמוד מהעריכה המקראית הזאת? מה המסר של התורה על מה שחשוב לעשות לפני מעמד הר סיני?
3. מעמד הר סיני: התכנית המקורית
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: לֵךְ אֶל הָעָם וְקִדַּשְׁתָּם... וְהָיוּ נְכֹנִים לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי - כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יֵרֵד ה' לְעֵינֵי כָל הָעָם עַל הַר סִינָי!
וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמֹר, הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר וּנְגֹעַ בְּקָצֵהוּ! כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָת!..
בִּמְשֹׁךְ הַיֹּבֵל - הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר!
And the LORD said unto Moses: ‘Go unto the people, and sanctify them to-day and to-morrow, and let them wash their garments, and be ready against the third day; for the third day the LORD will come down in the sight of all the people upon mount Sinai. And thou shalt set bounds unto the people round about, saying: Take heed to yourselves, that ye go not up into the mount, or touch the border of it; whosoever toucheth the mount shall be surely put to death; no hand shall touch him, but he shall surely be stoned, or shot through; whether it be beast or man, it shall not live; when the ram’s horn soundeth long, they shall come up to the mount.’
דיון
  • כיצד אמור היה להיראות מעמד הר סיני לפי הפסוקים?
  • מדוע הגביל האלוהים את העם שלא לגעת בו ולא לעלות אליו?
  • "במשוך היובל [=השופר] המה יעלו בהר". מה אמור היה לקרות בהישמע קול השופר? מדוע?
4. מעמד הר סיני: כישלון התכנית המקורית
וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר - וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד
וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה!
וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה. וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר..
וַיְהִי קוֹל הַשּׁוֹפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד!
And it came to pass on the third day, when it was morning, that there were thunders and lightnings and a thick cloud upon the mount, and the voice of a horn exceeding loud; and all the people that were in the camp trembled. And Moses brought forth the people out of the camp to meet God; and they stood at the nether part of the mount. Now mount Sinai was altogether on smoke, because the LORD descended upon it in fire; and the smoke thereof ascended as the smoke of a furnace, and the whole mount quaked greatly. And when the voice of the horn waxed louder and louder, Moses spoke, and God answered him by a voice.
דיון
  • מה היה אמור לקרות בהישמע קול השופר - ומה קרה בפועל?
  • מדוע העם הגיב בדרך זו? מה הדבר מלמד עליו?
  • כיצד מגיב לכך משה? כיצד תגובתו מעידה עליו?
  • נסו לשער, כיצד יגיבו משה, העם והאלוהים לכישלון התכנית המקורית.
כשנתן הקדוש ברוך הוא את התורה - ציפור לא צווח, עוף לא פרח, שור לא געה, אופנים לא עפו, שרפים לא אמרו 'קדוש קדוש', הים לא נזדעזע, הבריות לא דיברו, אלא העולם שותק ומחריש.
דיון
  • כיצד מתאר המדרש את מעמד הר סיני? מדוע? מה הוא בא להשלים?
  • מה היחס בין המדרש לבין הפסוקים שזה עתה קראנו?
  • נסו לראות בדמיונכם את מעמד הר סיני האם הוא נחווה בעיניכם ברעש נוראי או בשקט מופתי? מה 'מרשים' יותר בעיניכם?
  • האם בעיניכם אכן מדובר כאן בכישלון?
סיכום
דיון
נראה שאלוהים מבקש להכין את בני ישראל, את משה ואותנו הקוראים לקראת האירוע המכונן בהר סיני, אך גם אחרי קריעת הים, שתי פרשיות המים, האוכל שיורד מהשמים, המלחמה בעמלק, ואף ביקורו של יתרו ההפנמות החזקות של עם ישראל כעם עבדים ושל משה כמנהיג בודד מתגברות על השיעורים החשובים שנלמדו בתקופה הקצרה הזו. עם ישראל עדיין חושש מקרבה יתרה לאלוהים ואינו עולה אליו; ומשה אינו משכיל לרתום לעזרתו מנהיגים נוספים מהעם.
אך ההצגה האלוהית והמקראית נמשכת - מעמד הר סיני מתקיים והתורה ניתנת. אולי דווקא הדרך הזו שבה ניתנה התורה, לכאורה הדרך הלא מושלמת, ה'פגומה', שסטתה מהתכנית המקורית - עשויה ללמד אותנו דבר מה על מהפכות רוחניות וחברתיות, ועל הדרכים שבהן הן עשויות ויכולות להתגשם.
  • האם לדעתכם 'ההכנה' שעברו בני ישראל ומשה לקראת מעמד הר סיני כשלה? הסבירו.
  • מה היה המשך הדרך אילו התכנית המקורית הייתה מתממשת? איך הדבר היה משפיע עד ימינו?
  • מה למד משה מהכישלון במעמד הר סיני? ומה למד העם? האם בעיניכם הסיפור שקראנו הוא חלק מתהליך גדול יותר?