דברים יח-כב: בונים חברת מופת
הדף מאת: אדוה הכהן ונעמה סדן / 929- תנ"ך ביחד
חמשת פרקי השבוע חוצים את הגבולות שבין פרשת 'שופטים' לפרשת 'כי-תצא'. סוגיות מפורסמות רבות נידונות בהם: נביא שקר, ערי מקלט, כהן משוח מלחמה, עגלה ערופה, בן סורר ומורה, קן ציפור, שעטנז, ועוד. ניתן וכדאי להשתהות על הפרטים הרבים, ולחלופין, להתמקד, כפי שמציע דף לימוד זה, בסוגיה עיקרית אחת שדרכה ייבחנו הפרשיות השונות - כיצד בונים חברה. נדון בסוגיה זו דרך שלושה צירי מתח: (א) שינוי חברתי מלמעלה או מלמטה (ב) תפקוד החברה בעת משבר ובעת שגרה; (ג) ולבסוף - צמיחת החברה מתוך מבט פנימה או מתוך התמודדות עם החוץ. דף הלימוד יוצר מפגש בין פסוקים למציאות, בין מקרא לקוראיו – ומציע מחשבות על הסוגיה הסוציולוגית: כיצד בונים חברת מופת.
דברי יגאל אלון בטקס חלוקת פרס ישראל, 1973
כדי לבנות כאן חברת מופת צודקת, שבמרכזה ניצב האדם [...] מערכת פעילה הבאה להבטיח מראש את הערבות ההדדית...
© כל הזכויות שמורות למחבר
בנימין זאב הרצל, אלטנוילנד, עמ' 108
העקרונות של חברת המופת שהקימו הציונים בארץ החדשה: חברה המבוססת על ערכים של שוויון, ללא הבדלי דת ומעמד...
מיוחס לחיים נחמן ביאליק. ראו למשל, בדברי אורי אבנרי, ציידי אדם, http://on-the-left-side.org.il/2012/06/page/2
לא נהיה עם נורמלי עד שיהיו לנו זונות יהודיות וגנבים יהודיים
© כל הזכויות שמורות למחבר ומגזין על צד שמאל
דיון
מנהיגים או שוליים מהו הגורם המשפיע לדעתכם יותר על החברה - האם המנהיגים ובעלי התפקידים, או שמא הציבור הרחב ואפילו האנשים בשולי החברה?
פנים או חוץ האם לדעתכם חברה צריכה להיבנות מתוך מבט פנימה או החוצה? האם נכון להשקיע את כוחות החברה ביחסים בין חלקיה, או בקשרים ועימותים עם סביבותיה?
שגרה או חירום במה נבחנת חברה - האם בתפקודה בימי שגרה או שמא דווקא ברגעי משבר? מה מבסס בה יסודות בולטים יותר?
2. הנהגה מכוונת מול מקרי שוליים
לֹא יִהְיֶה לַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם כָּל שֵׁבֶט לֵוִי חֵלֶק וְנַחֲלָה עִם יִשְׂרָאֵל [...] כִּי בוֹ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ מִכָּל שְׁבָטֶיךָ [...] נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן
The priests the Levites, even all the tribe of Levi, shall have no portion nor inheritance with Israel; they shall eat the offerings of the LORD made by fire, and His inheritance. And they shall have no inheritance among their brethren; the LORD is their inheritance, as He hath spoken unto them. And this shall be the priests’due from the people, from them that offer a sacrifice, whether it be ox or sheep, that they shall give unto the priest the shoulder, and the two cheeks, and the maw. The first-fruits of thy corn, of thy wine, and of thine oil, and the first of the fleece of thy sheep, shalt thou give him. For the LORD thy God hath chosen him out of all thy tribes, to stand to minister in the name of the LORD, him and his sons for ever. And if a Levite come from any of thy gates out of all Israel, where he sojourneth, and come with all the desire of his soul unto the place which the LORD shall choose; then he shall minister in the name of the LORD his God, as all his brethren the Levites do, who stand there before the LORD. They shall have like portions to eat, beside that which is his due according to the fathers’houses. . When thou art come into the land which the LORD thy God giveth thee, thou shalt not learn to do after the abominations of those nations. There shall not be found among you any one that maketh his son or his daughter to pass through the fire, one that useth divination, a soothsayer, or an enchanter, or a sorcerer, or a charmer, or one that consulteth a ghost or a familiar spirit, or a necromancer. For whosoever doeth these things is an abomination unto the LORD; and because of these abominations the LORD thy God is driving them out from before thee. Thou shalt be whole-hearted with the LORD thy God. For these nations, that thou art to dispossess, hearken unto soothsayers, and unto diviners; but as for thee, the LORD thy God hath not suffered thee so to do. A prophet will the LORD thy God raise up unto thee, from the midst of thee, of thy brethren, like unto me; unto him ye shall hearken;
וְהָיָה כְּקָרָבְכֶם אֶל הַמִּלְחָמָה וְנִגַּשׁ הַכֹּהֵן וְדִבֶּר אֶל הָעָם [...] וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ: וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ [...] וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה [...] וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ.
And it shall be, when ye draw nigh unto the battle, that the priest shall approach and speak unto the people, and shall say unto them: ‘Hear, O Israel, ye draw nigh this day unto battle against your enemies; let not your heart faint; fear not, nor be alarmed, neither be ye affrighted at them; for the LORD your God is He that goeth with you, to fight for you against your enemies, to save you.’ And the officers shall speak unto the people, saying: ‘What man is there that hath built a new house, and hath not dedicated it? let him go and return to his house, lest he die in the battle, and another man dedicate it. And what man is there that hath planted a vineyard, and hath not used the fruit thereof? let him go and return unto his house, lest he die in the battle, and another man use the fruit thereof. And what man is there that hath betrothed a wife, and hath not taken her? let him go and return unto his house, lest he die in the battle, and another man take her.’ And the officers shall speak further unto the people, and they shall say: ‘What man is there that is fearful and faint-hearted? let him go and return unto his house, lest his brethren’s heart melt as his heart.’
דיון
לצד דגמי ההנהגה השונים, עולות מהפסוקים שאלות חברתיות שונות, התמודדות עם חריגות מהנורמה וטיפול בפשע. למשל:
"שָׁלוֹשׁ עָרִים תַּבְדִּיל לָךְ בְּתוֹךְ אַרְצְךָ [...] וְהָיָה לָנוּס שָׁמָּה כָּל רֹצֵחַ...". (דברים, פרק יט, פסוקים ב-ג)
"כִּי יִמָּצֵא חָלָל בָּאֲדָמָה [...] נֹפֵל בַּשָּׂדֶה לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהוּ: וְיָצְאוּ זְקֵנֶיךָ וְשֹׁפְטֶיךָ וּמָדְדוּ אֶל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבֹת הֶחָלָל". (דברים, פרק כא, פסוקים א-ב)
"כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה... וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ".
If a man have a stubborn and rebellious son, that will not hearken to the voice of his father, or the voice of his mother, and though they chasten him, will not hearken unto them; then shall his father and his mother lay hold on him, and bring him out unto the elders of his city, and unto the gate of his place;
דיון
מהי לדעתכם הזיקה בין צורות ההנהגה המכוונות למקרים הבעייתיים? האם וכיצד יכולה להיות השפעה של המנהיגים על מקרים מעין אלו?
אהוד בנאי והפליטים, עיר מקלט
עיר מקלט/ אהוד בנאי
דיון
מהם היחסים בין הבורח ל"חברה" ממנה נמלט?
מתוך הרצון להשפיע על החברה: האם נכון לדעתכם לחברה להשקיע בטיפוח המצוינות ושכבת ההנהגה, או אולי להשקיע בעיקר ב"פריפריה" החברתית ובחוליות החלשות?
3. פנים מול חוץ:
ברוך קימרלינג, בין מדינה לחברה: סוציולוגיה של הפוליטיקה, 1995, כרך א, עמוד 15
...גבולות החברה מגדירים מי שייך לקולקטיב ומי אינו שייך. קביעת הזהות פירושה עיצוב תודעה קיבוצית...
© כל הזכויות שמורות להאוניברסיטה הפתוחה
www.openu.ac.il
ויקיפדיה 'קבוצת פנים וקבוצת חוץ' https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6%D7%AA_%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6%D7%AA_%D7%97%D7%95%D7%A5
בסוציולוגיה ופסיכולוגיה חברתית קבוצות פנים (ingroup) וקבוצות חוץ (outgroup) הן סוגים מנוגדים של קבוצות חברתיות. לקבוצת פנים אדם מרגיש שייכות, מגדיר את חברי הקבוצה כ"אנחנו", ואילו לקבוצת חוץ אדם מרגיש ריחוק, התנגדות ורצון להתחרות
דיון
מהו לדעתכם היחס בין הגדרה עצמית מתוך התבוננות פנימה ובין הגדרה עצמית מתוך מפגש עם ה"אחר" בחברה המקראית? מהו היחס בין שני מרכיבים אלו בחברה הישראלית היום?
4. חירום ושגרה:
דיון
בפרקי היחידה נמסר אוסף של מצוות, חוקים ופרטי-פרטים.
לצד התנהלות היומיום מתוארת היציאה למלחמה:
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
When thou goest forth to battle against thine enemies, and seest horses, and chariots, and a people more than thou, thou shalt not be afraid of them; for the LORD thy God is with thee, who brought thee up out of the land of Egypt.
ומאחר שיכנס בקשרי המלחמה [...] וישים נפשו בכפו ולא יירא ולא יפחד ולא יחשוב לא באשתו ולא בבניו אלא ימחה זכרונם מלבו ויפנה מכל דבר למלחמה...
"What man is there who is fearful and is faint-hearted" (Deut. 20:8)? Exactly so. This is one whose heart has no strength to withstand the strains of war68He is afraid he’ll be killed in battle due to his sins.. Now, once one becomes entangled with the perplexities of war, he should trust the Hope of Israel, and He will save him in times of trouble. He should know he is doing battle for the unity of the Name. He should place his life in His Hands and neither be afraid nor alarmed. He should not think about his wife or his children. Rather, he should wipe away thoughts of them from his heart, and clear himself of everything for the war. Anyone who thinks about or contemplates (matters) during the battle and frightens himself violates a Negative Commandment, as it says, “do not be faint of heart, nor be alarmed, do not flee, and be not frightened before them” (Deut. 20:3). And not only that, but all the blood of Israel hangs around his neck. If he did not win and did not fight the battle with all his heart and soul, he is like one who spills everyone’s blood, as it says, “lest he not melt his brothers’ hearts as has his” (Deut. 20:8). It is explicitly stated in the Tradition that, “Cursed be he who does the work of G-d sluggishly, and cursed be he who keeps back his sword from blood” (Jeremiah 48:10). However, anyone who does fight with all his heart without fear, and his intentions are only to Sanctify the Name, is promised that he will not be harmed and nothing bad will happen to him. He will build an upright home in Israel, and he and his children will earn merit forever, and merit The World To Come, as it says, “certainly, G-d shall make for my master a faithful house, for the wars of G-d does my master fight and no evil will be found with you all your days…And the soul of my master will be bound with the living, with the Lord your G-d…” (I Samuel 25:28-29).
מקום בטוח, בניית חוסן. http://www.safeplace.cet.ac.il/resilience-building
...יש לבנות חוסן נפשי בזמן שגרה כדי להיות מוכנים נפשית בשעת משבר...
דיון
האם לדעתכם חברה נבחנת בתפקודה בשגרה קבועה, או דווקא במקרי משבר? אילו יסודות נבנים בה בכל אחד מהמצבים? מהן הזיקות וההשפעות שבין שגרה וחירום?
לסיום, בין ספרטה למקרא, בין עבר להווה, ובין פרט לכלל:
דניאל שנקמן, אתונה מול ספרטה, 3.12.2004 אימגו מגזין מאמרים
ספרטה הגשימה את האידיאל של מדינה טוטליטרית בצורה מוחלטת, האזרח היחיד היה חסר כל ערך עצמי. רק המדינה הייתה בעלת משמעות, תפקידו של היחיד ומטרת חייו הבלעדית היו לשרת ולהאדיר את המדינה... חינוך הצעירים היה אחד מן האמצעים לכך והמדינה התחילה להתעניין באזרח מיום היוולדו. המדינה החליטה אם הילד יחיה או יומת, הם חינכו את הילדים בחינוך קשה ובלתי מתפשר ואף אכזרי לפעמים... לספרטנים לא היו חיים פרטיים...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולהוצאה
www.e-mago.co.il
דיון
מה עמדתכם ביחס לשיטת החינוך המתוארת בספרטה?
האם, לדעתכם, הפרט צריך לשרת את החברה, או שהחברה צריכה לדאוג לפרטיה?
מהו לדעתכם היחס בין הפרט לכלל בתיאור המקרא?
דף הנחיות למנחה:
דברים יח-כב למנחה (1).docx