יונה ג-מיכה ג: מסע מחושך לאור - בעקבות ספר יונה
הדף מאת: סבינה רומנובה / בית מדרש אלול
ספר יונה מתאר מסע של נביא שמסרב למלא את השליחות שמטיל עליו האל, ובעקבות כך נקלע לסדרה של תלאות, אשר בסופן הוא מקבל עליו על השליחות וממלא אותה. אנו מציעים לראות את מסעו של יונה כתהליך של יציאה מחושך לאור. ספר יונה היווה השראה ליצירות אמנות רבות, ובדף הלימוד ניעזר בהן בכדי ללמוד ולפרש את המסע המתואר בספר.
דיון
פרק ב' בספר יונה מסתיים במשפט הבא : "... וַיֹּאמֶר ה' לַדָּג וַיָּקֵא אֶת-יוֹנָה אֶל-הַיַּבָּשָׁה.".
הגיבור יוצא ממעי הדג החשוך אל האור הבוהק. זוהי תחנה משמעותית במסע הפיזי שעובר יונה.
מהי המשמעות הסמלית של מסע זה?
מה איפשרה או גרמה השהות של יונה בבטן הדג?
כיצד מתוארת השהות של יונה במעי הדג ביצירתו של מיכאל סגן-כהן? מה יונה עושה, מדוע? כיצד הוא מרגיש?
דמותו של יונה ביצירה יכולה להיות מעין דיוקן עצמי של האמן. מדוע לדעתכם בחר האמן ביונה, ובסצנה זו דווקא? מה לדעתכם הוא מבקש לומר על עצמו, או על חייו כאמן, באמצעות היצירה?
מיכאל סגן-כהן, לווייתן, אקריליק על בד, 1983
לויתן, מיכאל סגן-כהן
מטעמים של זכויות יוצרים, אנו מנועים מלהעלות את היצירה לאתר מדרשת.
אנו מפנים את הלומדים ליצירה באתר "עת מקרא".

למקור השלם
(א) וַיְהִי דְבַר-ה' אֶל-יוֹנָה שֵׁנִית לֵאמֹר. (ב) קוּם לֵךְ אֶל-נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא אֵלֶיהָ אֶת-הַקְּרִיאָה אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר אֵלֶיךָ. (ג) וַיָּקָם יוֹנָה וַיֵּלֶךְ אֶל-נִינְוֵה כִּדְבַר ה' וְנִינְוֵה הָיְתָה עִיר-גְּדוֹלָה לֵאלֹהִים מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים. (ד) וַיָּחֶל יוֹנָה לָבוֹא בָעִיר מַהֲלַךְ יוֹם אֶחָד וַיִּקְרָא וַיֹּאמַר עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת. (ה) וַיַּאֲמִינוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה בֵּאלֹהִים וַיִּקְרְאוּ-צוֹם וַיִּלְבְּשׁוּ שַׂקִּים מִגְּדוֹלָם וְעַד-קְטַנָּם. (ו) וַיִּגַּע הַדָּבָר אֶל-מֶלֶךְ נִינְוֵה וַיָּקָם מִכִּסְאוֹ וַיַּעֲבֵר אַדַּרְתּוֹ מֵעָלָיו וַיְכַס שַׂק וַיֵּשֶׁב עַל-הָאֵפֶר. (ז) וַיַּזְעֵק וַיֹּאמֶר בְּנִינְוֵה מִטַּעַם הַמֶּלֶךְ וּגְדֹלָיו לֵאמֹר הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה אַל-יִרְעוּ וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. חוְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה וְיִקְרְאוּ אֶל-אֱלֹהִים בְּחָזְקָה וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן-הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם. (ט) מִי-יוֹדֵעַ יָשׁוּב וְנִחַם הָאֱלֹהִים וְשָׁב מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְלֹא נֹאבֵד. (י) וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֵׂיהֶם כִּי-שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים עַל-הָרָעָה אֲשֶׁר-דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת-לָהֶם וְלֹא עָשָׂה.
And the word of the LORD came unto Jonah the second time, saying: ’Arise, go unto Nineveh, that great city, and make unto it the proclamation that I bid thee.’ So Jonah arose, and went unto Nineveh, according to the word of the LORD. Now Nineveh was an exceeding great city, of three days’journey. And Jonah began to enter into the city a day’s journey, and he proclaimed, and said: ‘Yet forty days, and Nineveh shall be overthrown.’ And the people of Nineveh believed God; and they proclaimed a fast, and put on sackcloth, from the greatest of them even to the least of them. And the tidings reached the king of Nineveh, and he arose from his throne, and laid his robe from him, and covered him with sackcloth, and sat in ashes. And he caused it to be proclaimed and published through Nineveh by the decree of the king and his nobles, saying: ‘Let neither man nor beast, herd nor flock, taste any thing; let them not feed, nor drink water; but let them be covered with sackcloth, both man and beast, and let them cry mightily unto God; yea, let them turn every one from his evil way, and from the violence that is in their hands. Who knoweth whether God will not turn and repent, and turn away from His fierce anger, that we perish not?’ And God saw their works, that they turned from their evil way; and God repented of the evil, which He said He would do unto them; and He did it not.
דיון
מה מסמלת היציאה מבטן הדג? נסו לדמיין את רגע ההקאה אל החוף, אילו תחושות מתנקזות אליו? נסו לתאר את האווירה בסצנה זו.
כיצד נראה ומרגיש יונה ברגע זה, לאן הוא פונה משם והלאה (וכיצד נראה ומרגיש הדג, ולאן הוא ממשיך)?
גוסטב דורה, יונה קורא לאנשי נינוה לחזור בתשובה, 1883
דיון
התפנית בכל המעברים התרחשה בזכות ההחלטה של יונה לקיים את הנבואה.
אנו מזמינים את קוראי הטקסט לדמיין את העיר נינוה הגדולה, החזקה והמפוארת, ואת האדם שאמור לעמוד מול כל הקהל ולקרוא לשינוי.

מהו מסעם של תושבי עיר נינוה? מהי נקודת החושך שממנה הם יוצאים ולאיזו נקודת אור הם מגיעים בתום התהליך?

כיצד מרגיש יונה בעומדו מול אנשי נינוה? כיצד הוא מתואר באיור של גוסטב דורה? האם הייתם מתארים את הסצנה שבאיור באופן אחר?

אנו מציעים לצפות בסרטון המשעשע, אך גם מלא משמעות, על מהות נקודת ההתחלה של תנועת מאמינים ולנסות לדמיין את התחושה של המנהיג:
Error loading media...
דראק סיברס, "איך מתחילים תנועת מאמינים", הרצאת TED
איך מתחילים תנועת מאמינים
יעקב שטיינהרט, יונה והקיקיון, תחריט, 1922-1923
יונה והקיקיון
© כל הזכויות שמורות ל© יוספה בר-און שטיינהרדט
(ה) וַיֵּצֵא יוֹנָה מִן-הָעִיר, וַיֵּשֶׁב מִקֶּדֶם לָעִיר; וַיַּעַשׂ לוֹ שָׁם סֻכָּה, וַיֵּשֶׁב תַּחְתֶּיהָ בַּצֵּל, עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה, מַה-יִּהְיֶה בָּעִיר. (ו) וַיְמַן ה'-אֱלֹהִים קִיקָיוֹן וַיַּעַל מֵעַל לְיוֹנָה, לִהְיוֹת צֵל עַל-רֹאשׁוֹ, לְהַצִּיל לוֹ, מֵרָעָתוֹ; וַיִּשְׂמַח יוֹנָה עַל-הַקִּיקָיוֹן, שִׂמְחָה גְדוֹלָה. (ז) וַיְמַן הָאֱלֹהִים תּוֹלַעַת, בַּעֲלוֹת הַשַּׁחַר לַמָּחֳרָת; וַתַּךְ אֶת-הַקִּיקָיוֹן, וַיִּיבָשׁ. (ח) וַיְהִי כִּזְרֹחַ הַשֶּׁמֶשׁ, וַיְמַן אֱלֹהִים רוּחַ קָדִים חֲרִישִׁית, וַתַּךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל-רֹאשׁ יוֹנָה, וַיִּתְעַלָּף; וַיִּשְׁאַל אֶת-נַפְשׁוֹ, לָמוּת, וַיֹּאמֶר, טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי. (ט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-יוֹנָה, הַהֵיטֵב חָרָה-לְךָ עַל-הַקִּיקָיוֹן; וַיֹּאמֶר, הֵיטֵב חָרָה-לִי עַד-מָוֶת. (י) וַיֹּאמֶר ה'--אַתָּה חַסְתָּ עַל-הַקִּיקָיוֹן, אֲשֶׁר לֹא-עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ: שֶׁבִּן-לַיְלָה הָיָה, וּבִן-לַיְלָה אָבָד. (יא) וַאֲנִי לֹא אָחוּס, עַל-נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה--אֲשֶׁר יֶשׁ-בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע בֵּין-יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ, וּבְהֵמָה, רַבָּה.
Then Jonah went out of the city, and sat on the east side of the city, and there made him a booth, and sat under it in the shadow, till he might see what would become of the city. And the LORD God prepared a gourd, and made it to come up over Jonah, that it might be a shadow over his head, to deliver him from his evil. So Jonah was exceeding glad because of the gourd. But God prepared a worm when the morning rose the next day, and it smote the gourd, that it withered. And it came to pass, when the sun arose, that God prepared a vehement east wind; and the sun beat upon the head of Jonah, that he fainted, and requested for himself that he might die, and said: ‘It is better for me to die than to live.’ And God said to Jonah: ‘Art thou greatly angry for the gourd?’ And he said: ‘I am greatly angry, even unto death.’ And the LORD said: ‘Thou hast had pity on the gourd, for which thou hast not laboured, neither madest it grow, which came up in a night, and perished in a night; and should not I have pity on Nineveh, that great city, wherein are more than sixscore thousand persons that cannot discern between their right hand and their left hand, and also much cattle?’
דיון
סצנת הקיקיון חותמת את ספר יונה. מה משמעות הקיקיון בעיניכם?
כיצד מתוארת הסצנה הזאת ביצירתו של יעקב שטיינהרט? כיצד הוא מתאר את הלך הרוח של יונה? וכיצד מתואר הקיקיון? מה האווירה ביצירה?

יונה עובר מסע מחושך לאור, והאור - השמש - מכה בו ללא רחם בעיקר בסצנת הסיום. כיצד מסתיים מסעו של יונה לדעתכם? ומה ניתן ללמוד מהספר על טיבם של מסעות מחושך לאור?