הדף מאת: אליזבט גולדוין / המדרשה באורנים
ספר תהלים מסתיים בקבוצת מזמורים המהללים את ה'. פסוקים רבים ממזמורים אלה נכנסו לסידור התפילה והפכו לחלק מן הריטואל היומיומי היהודי. בדף הלימוד נעיין בסידור התפילה ונתמקד בפסוקים המתארים את האל באופן המהווה דגם ליחסים רצויים בין אדם לחברו.
נשאל את עצמנו מהן התפילות שלנו, ונשמע כיצד יוצרי מוזיקה עכשווית מוצאים גם הם הד לנפשם בתהלים.
דיון
בדף לימוד זה ניווכח שפסוקים רבים מתהלים, ואף מזמורים שלמים, מופיעים בסידור התפילה והוטמעו בתיבת התהודה של העם היהודי לדורותיו. הלימוד הנוכחי הוא הזדמנות להכיר מעט את הסידור ואת מזמורי התפילה.
פרקי השבוע המסיימים את ספר תהלים, שייכים לקבוצת פרקים המהללים את ה'. הם נעים בטבעיות בין התפעלות מכוחות הטבע, גרמי השמים ובעלי החיים, ליחסו של ה' אל בני אדם יצירי כפיו בכלל, ואל יראיו בפרט. פסוקים רבים מייחסים לאלוהים תכונות שכבני אדם אנו מייחלים להן, והיינו רוצים ללמוד מהן.
כדי להיכנס להלך הרוח של הלימוד, נפתח בכמה שאלות שנשאל את עצמנו:
האם ומתי אנחנו מרגישים צורך להתפלל?
האם אנחנו מרגישים צורך להביע את התפילה במילים? אם כן, מהן? אם לא, כיצד אנחנו מבטאים את תפילתנו?
לאורך הדורות, פנו יהודים רבים לתהלים לביטוי הלכי נפשם העמוקים ביותר בזמן מצוקה, מחלה של אהוב, התפעלות מהטבע ואושר שלֵו. גם היום פונים יוצרים בני זמננו לפסוקים ומלחינים אותם. נאזין בלימוד לכמה שירים שהולחנו מתוך פרקי השבוע.
בדף לימוד זה ניווכח שפסוקים רבים מתהלים, ואף מזמורים שלמים, מופיעים בסידור התפילה והוטמעו בתיבת התהודה של העם היהודי לדורותיו. הלימוד הנוכחי הוא הזדמנות להכיר מעט את הסידור ואת מזמורי התפילה.
פרקי השבוע המסיימים את ספר תהלים, שייכים לקבוצת פרקים המהללים את ה'. הם נעים בטבעיות בין התפעלות מכוחות הטבע, גרמי השמים ובעלי החיים, ליחסו של ה' אל בני אדם יצירי כפיו בכלל, ואל יראיו בפרט. פסוקים רבים מייחסים לאלוהים תכונות שכבני אדם אנו מייחלים להן, והיינו רוצים ללמוד מהן.
כדי להיכנס להלך הרוח של הלימוד, נפתח בכמה שאלות שנשאל את עצמנו:
האם ומתי אנחנו מרגישים צורך להתפלל?
האם אנחנו מרגישים צורך להביע את התפילה במילים? אם כן, מהן? אם לא, כיצד אנחנו מבטאים את תפילתנו?
לאורך הדורות, פנו יהודים רבים לתהלים לביטוי הלכי נפשם העמוקים ביותר בזמן מצוקה, מחלה של אהוב, התפעלות מהטבע ואושר שלֵו. גם היום פונים יוצרים בני זמננו לפסוקים ומלחינים אותם. נאזין בלימוד לכמה שירים שהולחנו מתוך פרקי השבוע.
ה' מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ. אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר.
LORD, what is man, that Thou takest knowledge of him? Or the son of man, that Thou makest account of him? Man is like unto a breath; His days are as a shadow that passeth away.
מחזור ראש-השנה ויום כיפור, תפילת מוסף
קטע מפיוט "ונתנה תוקף"
אָדָם יְסוֹדוֹ מֵעָפָר,
וְסוֹפוֹ לֶעָפָר
בְּנַפְשׁוֹ יָבִיא לַחְמוֹ
מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר
כְּחָצִיר יָבֵשׁ וּכְצִיץ נוֹבֵל
כְּצֵל עוֹבֵר וּכְעָנָן כָּלָה
וּכְרוּחַ נוֹשָׁבֶת וּכְאָבָק פּוֹרֵחַ
וְכַחֲלום יָעוּף.
למקור השלם
מושגים
קטע מפיוט "ונתנה תוקף"
אָדָם יְסוֹדוֹ מֵעָפָר,
וְסוֹפוֹ לֶעָפָר
בְּנַפְשׁוֹ יָבִיא לַחְמוֹ
מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר
כְּחָצִיר יָבֵשׁ וּכְצִיץ נוֹבֵל
כְּצֵל עוֹבֵר וּכְעָנָן כָּלָה
וּכְרוּחַ נוֹשָׁבֶת וּכְאָבָק פּוֹרֵחַ
וְכַחֲלום יָעוּף.
למקור השלם
מושגים
- ונתנה תוקף - פיוט הנאמר במוסף של ראש השנה ויום הכיפורים בקהילות אשכנז, ומהווה את אחד השיאים הרגשיים בתפילה. חובר בסביבות המאה השביעית או השמינית בארץ ישראל על ידי יניי או אלעזר הקליר ויוחס בטעות לרבי אמנון ממגנצא. נמצא בגניזת קהיר.
דיון
- באיזה מובן אדם הוא "כצל עובר"?
- מה הקשר בין מילים אלה לבין ראש השנה ויום הכיפורים?
Error loading media...
Leonard Cohen, Who by fire, Album: New Skin for the Old Ceremony, 1974
תהלים פרק קמד, פסוק טו - פרק קמה, פסוק כא
תפילת 'אשרי יושבי ביתך'
אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֱׁה' אֱלֹהָיו.
תְּהִלָּה לְדָוִד
אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרְכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.
בְּכָל יוֹם אֲבָרְכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.
גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר.
דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ.
הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאֹתֶיךָ אָשִׂיחָה.
וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ וגדלותיך (וּגְדֻלָּתְךָ) אֲסַפְּרֶנָּה.
זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ.
חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד.
טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל-מַעֲשָׂיו.
יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרְכוּכָה.
כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ.
לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ.
מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדֹר.
סוֹמֵךְ ה' לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים.
עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ.
פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן.
צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו.
קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת.
רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם.
שׁוֹמֵר ה' אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד.
תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד.
מושגים
תפילת 'אשרי יושבי ביתך'
אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֱׁה' אֱלֹהָיו.
תְּהִלָּה לְדָוִד
אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרְכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.
בְּכָל יוֹם אֲבָרְכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.
גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר.
דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ.
הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאֹתֶיךָ אָשִׂיחָה.
וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ וגדלותיך (וּגְדֻלָּתְךָ) אֲסַפְּרֶנָּה.
זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ.
חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד.
טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל-מַעֲשָׂיו.
יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרְכוּכָה.
כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ.
לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ.
מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדֹר.
סוֹמֵךְ ה' לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים.
עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ.
פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן.
צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו.
קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת.
רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם.
שׁוֹמֵר ה' אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד.
תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד.
מושגים
- אשרי יושבי ביתך - מזמור קמה (בצירוף פסוק מתהלים פד ה, והפסוק האחרון מתהלים קמד) - הוא מזמור התהלים השכיח ביותר בתפילה, ובגמרא נאמר כי מי שאומרו שלוש פעמים ביום מובטח לו שהוא בן העולם הבא. המזמור בנוי כאקרוסטיכון, לפי סדר הא"ב (מלבד האות נ), מה שמקל על זכירתו בעל פה ואולי זו אחת הסיבות לפופולריות שלו.
דיון
- מהו הרעיון המרכזי של המזמור?
- לפי המזמור, כיצד נוהג האל בעולם?
- האם זו החוויה הקיומית שלנו? האם כך היינו שמחים שיהיה?
דיון
לפסוק "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון" - יש חשיבות מיוחדת. הוא מופיע בפסקה הראשונה של ברכת המזון נוסח ספרד והספרדים, ונהוג ללוות את אמירתו בפתיחת כפות הידיים והפנייתן כלפי מעלה, כמו כדי לתרגל את הנדיבות ובכך להידמות לאל המשביע אותנו:
לפסוק "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון" - יש חשיבות מיוחדת. הוא מופיע בפסקה הראשונה של ברכת המזון נוסח ספרד והספרדים, ונהוג ללוות את אמירתו בפתיחת כפות הידיים והפנייתן כלפי מעלה, כמו כדי לתרגל את הנדיבות ובכך להידמות לאל המשביע אותנו:
ברכת המזון, נוסח עדות המזרח
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הָאֵל הַזָּן אוֹתָנוּ וְאֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בְּטוּבוֹ בְּחֵן בְּחֶסֶד בְּרֶוַח וּבְרַחֲמִים רַבִּים נֹתֵן לֶחֶם לְכָל-בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וּבְטוּבוֹ הַגָּדוֹל תָּמִיד לֹא חָסַר לָנוּ וְאַל יֶחְסַר לָנוּ מָזוֹן (תָּמִיד) לְעוֹלָם וָעֶד כִּי הוּא אֵל זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וְשֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ לַכֹּל וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל-בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא בְרַחֲמָיו וּבְרֹב חֲסָדָיו כָּאָמוּר פּוֹתֵחַ אֶת-יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל-חַי רָצוֹן בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַזָּן אֶת הַכֹּל.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הָאֵל הַזָּן אוֹתָנוּ וְאֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בְּטוּבוֹ בְּחֵן בְּחֶסֶד בְּרֶוַח וּבְרַחֲמִים רַבִּים נֹתֵן לֶחֶם לְכָל-בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וּבְטוּבוֹ הַגָּדוֹל תָּמִיד לֹא חָסַר לָנוּ וְאַל יֶחְסַר לָנוּ מָזוֹן (תָּמִיד) לְעוֹלָם וָעֶד כִּי הוּא אֵל זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וְשֻׁלְחָנוֹ עָרוּךְ לַכֹּל וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל-בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא בְרַחֲמָיו וּבְרֹב חֲסָדָיו כָּאָמוּר פּוֹתֵחַ אֶת-יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל-חַי רָצוֹן בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַזָּן אֶת הַכֹּל.
דיון
- אילו פסוקים נוספים במזמור זה עשויים ללמד אותנו כיצד לנהוג עם זולתנו?
Error loading media...
שרית חדד, כרחם אב על בנים, מתוך האלבום: 20, 2011
ועוד מפסוקי דזמרה
הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה. בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם ה' נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס.
הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם. מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא.
גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר. מְעוֹדֵד עֲנָוִים ה' מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ.
עֱנוּ לַה' בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר. הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר.
נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ. לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה.
רוֹצֶה ה' אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ.
שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת ה' הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן. כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ.
הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ. הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ.
הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר. מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד.
יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם. מַגִּיד דְּבָרָו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל.
לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ.
למקור השלם
הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה. בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם ה' נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס.
הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם. מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא.
גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר. מְעוֹדֵד עֲנָוִים ה' מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ.
עֱנוּ לַה' בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר. הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר.
נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ. לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה.
רוֹצֶה ה' אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ.
שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת ה' הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן. כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ.
הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ. הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ.
הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר. מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד.
יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם. מַגִּיד דְּבָרָו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל.
לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ.
למקור השלם
Hallelujah; For it is good to sing praises unto our God; For it is pleasant, and praise is comely. The LORD doth build up Jerusalem, He gathereth together the dispersed of Israel; Who healeth the broken in heart, And bindeth up their wounds. He counteth the number of the stars; He giveth them all their names. Great is our Lord, and mighty in power; His understanding is infinite. The LORD upholdeth the humble; He bringeth the wicked down to the ground. Sing unto the LORD with thanksgiving, Sing praises upon the harp unto our God; Who covereth the heaven with clouds, Who prepareth rain for the earth, Who maketh the mountains to spring with grass. He giveth to the beast his food, And to the young ravens which cry. He delighteth not in the strength of the horse; He taketh no pleasure in the legs of a man. The LORD taketh pleasure in them that fear Him, In those that wait for His mercy. Glorify the LORD, O Jerusalem; Praise thy God, O Zion. For He hath made strong the bars of thy gates; He hath blessed thy children within thee. He maketh thy borders peace; He giveth thee in plenty the fat of wheat. He sendeth out His commandment upon earth; His word runneth very swiftly. He giveth snow like wool; He scattereth the hoar-frost like ashes. He casteth forth His ice like crumbs; Who can stand before His cold? He sendeth forth His word, and melteth them; He causeth His wind to blow, and the waters flow. He declareth His word unto Jacob, His statutes and His ordinances unto Israel. He hath not dealt so with any nation; And as for His ordinances, they have not known them. Hallelujah.
דיון
מזמור זה, על מגוון העניינים בו, אופייני למזמורים המסיימים את ספר תהלים. יש בו מעבר טבעי מהילול ה' והאופן שבו הוא מנהיג את עולמו, אל התקוה לקיבוץ גלויות, לבניין ירושלים ואף לניחום אבלים.
כמה יופי יש בפסוק "הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם"! נוכל להניח ששבורי לב רבים לאורך הדורות אמרו מזמור זה, ופסוק זה בפרט, מדי בוקר בכוונה גדולה ובתקווה שאכן לבם ייחבש ויירפא.
הפסוקים 'שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת ה' הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן. כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ' - הפכו לפיוט אהוב במיוחד שזכה לביצועים אינספור.
מומלץ להקשיב לפיוט.
מזמור זה, על מגוון העניינים בו, אופייני למזמורים המסיימים את ספר תהלים. יש בו מעבר טבעי מהילול ה' והאופן שבו הוא מנהיג את עולמו, אל התקוה לקיבוץ גלויות, לבניין ירושלים ואף לניחום אבלים.
כמה יופי יש בפסוק "הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם"! נוכל להניח ששבורי לב רבים לאורך הדורות אמרו מזמור זה, ופסוק זה בפרט, מדי בוקר בכוונה גדולה ובתקווה שאכן לבם ייחבש ויירפא.
הפסוקים 'שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת ה' הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן. כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ' - הפכו לפיוט אהוב במיוחד שזכה לביצועים אינספור.
מומלץ להקשיב לפיוט.
אחרי קריאה בתורה בימי שני וחמישי ובכל שבת וחג
חזן: יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם ה' כִּי נִשְׂגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ.
ציבור: הוֹדוֹ עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל חֲסִידָיו לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַם קְרֹבוֹ הַלְלוּיָהּ.
למקור השלם
חזן: יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם ה' כִּי נִשְׂגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ.
ציבור: הוֹדוֹ עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל חֲסִידָיו לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַם קְרֹבוֹ הַלְלוּיָהּ.
למקור השלם
Let them praise the name of the LORD, For His name alone is exalted; His glory is above the earth and heaven.
דיון
בסיום הקריאה בתורה בבית הכנסת, מגביהים את הספר, גוללים אותו ועוטפים אותו ב'שמלה' המכסה אותו (אשכנז) או בארון העץ העגול (ספרד). לאחר מכן מחזירים אותו לארון הקודש ועוברים דרך המתפללים הניגשים לגעת בו ואף לנשקו. בבתי כנסת אשכנזים, בעת ההליכה לארון הקודש, הציבור שר פסוקים אלה.
חשבו:
בסיום הקריאה בתורה בבית הכנסת, מגביהים את הספר, גוללים אותו ועוטפים אותו ב'שמלה' המכסה אותו (אשכנז) או בארון העץ העגול (ספרד). לאחר מכן מחזירים אותו לארון הקודש ועוברים דרך המתפללים הניגשים לגעת בו ואף לנשקו. בבתי כנסת אשכנזים, בעת ההליכה לארון הקודש, הציבור שר פסוקים אלה.
חשבו:
- מדוע נבחרו פסוקים אלה דווקא?
- מה הם מבטאים?
- איזה אופי יש למעמד החזרת הספר לארון הקודש?
Error loading media...
מיכה שטרית ועמיר בניון, שמחות קטנות, מתוך האלבום: אותו מקום אותה הרוח, 1999
דיון
לסיכום
לסיכום
- ערכו תרגיל: באיזה אופן כל אחד מהשירים מתייחס לפסוקים?
- מה בין מחברי התפילה למוזיקאים בני זמננו ביחס לתהלים? אלה גם אלה הטמיעו את פסוקי המזמורים בטקסטים חדשים. במה הם נבדלים ובמה דומים?
- ניתן לסיים בתרגיל שבו כל אחד מהלומדים יציג שיר משלו שהוא עבורו תפילה, וישמיע לקבוצה.
דף הנחיות למנחה:
תהלים קמד-קמח למנחה.doc
תהלים קמד-קמח למנחה.doc
דף מספר 126 בסדרה 929, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161