דברי הימים א' ז-יא: איזהו גיבור?
הדף מאת: גליה פולק-ארביב / 929- תנ"ך ביחד
שלושה מגיבורי דוד יוצאים למשימה מיוחדת. מיהו גיבור? מהי גבורה?
וַיֵּלֶךְ דָּוִיד הָלוֹךְ וְגָדוֹל וַה' צְבָאוֹת עִמּוֹ. וְאֵלֶּה רָאשֵׁי הַגִּבּוֹרִים אֲשֶׁר לְדָוִיד הַמִּתְחַזְּקִים עִמּוֹ בְמַלְכוּתוֹ עִם־כָּל־יִשְׂרָאֵל לְהַמְלִיכוֹ כִּדְבַר ה' עַל־יִשְׂרָאֵל...
And David waxed greater and greater; for the LORD of hosts was with him. Now these are the chief of the mighty men whom David had, who held strongly with him in his kingdom, together with all Israel, to make him king, according to the word of the LORD concerning Israel.
אֵלֶּה שְׁמוֹת הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר לְדָוִד יֹשֵׁב בַּשֶּׁבֶת תַּחְכְּמֹנִי רֹאשׁ הַשָּׁלִשִׁי הוּא עֲדִינוֹ העצנו [הָעֶצְנִי] עַל שְׁמֹנֶה מֵאוֹת חָלָל בְּפַעַם אחד [אֶחָת]. ואחרו [וְאַחֲרָיו] אֶלְעָזָר בֶּן דדי [דֹּדוֹ] בֶּן אֲחֹחִי בִּשְׁלֹשָׁה גברים [הַגִּבֹּרִים] עִם דָּוִד בְּחָרְפָם בַּפְּלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ שָׁם לַמִּלְחָמָה וַיַּעֲלוּ אִישׁ יִשְׂרָאֵל...
These are the names of David’s warriors; The Taĥkemonite, Yoshev-bashshevet, chief among the captains; the same was ῾Adino the Eżnite: (he raised his spear against eight hundred, whom he slew at one time.) And after him was El῾azar the son of Dodo the Aĥoĥite, one of the three mighty men with David, when they defied the Pelishtim that were there gathered together to battle, and the men of Yisra᾽el were gone away.
דיון
רשימת גיבורי דוד המופיעה בשמואל ב', כסיכום תקופת מלכות דוד, חוזרת גם בדברי הימים א', אך הפעם היא ממוקמת בתחילת ימי מלכותו.
מדוע לדעתכם שולבה הרשימה פעמיים, וכיצד היא תורמת לעיצוב דמותו של דוד כמלך ישראל בכל אחת מהופעותיה?
וְדָוִיד אָז בַּמְּצוּדָה וּנְצִיב פְּלִשְׁתִּים אָז בְּבֵית לָחֶם. וַיִּתְאָיו דָּוִיד וַיֹּאמַר מִי יַשְׁקֵנִי מַיִם מִבּוֹר בֵּית־לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשָּׁעַר. וַיִּבְקְעוּ הַשְּׁלֹשָׁה בְּמַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים וַיִּשְׁאֲבוּ־מַיִם מִבּוֹר בֵּית־לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר וַיִּשְׂאוּ וַיָּבִאוּ אֶל־דָּוִיד וְלֹא־אָבָה דָוִיד לִשְׁתּוֹתָם וַיְנַסֵּךְ אֹתָם לַה'. וַיֹּאמֶר חָלִילָה לִּי מֵאֱלֹהַי מֵעֲשׂוֹת זֹאת הֲדַם הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֶשְׁתֶּה בְנַפְשׁוֹתָם כִּי בְנַפְשׁוֹתָם הֱבִיאוּם וְלֹא אָבָה לִשְׁתּוֹתָם אֵלֶּה עָשׂוּ שְׁלֹשֶׁת הַגִּבּוֹרִים.
And David was then in the stronghold, and the garrison of the Philistines was then in Beth-lehem. And David longed, and said: ‘Oh that one would give me water to drink of the well of Beth-lehem, which is by the gate! ’ And the three broke through the host of the Philistines, and drew water out of the well of Beth-lehem, that was by the gate, and took it, and brought it to David; but David would not drink thereof, but poured it out unto the LORD, and said: ‘My God forbid it me, that I should do this; shall I drink the blood of these men that have put their lives in jeopardy? for with the jeopardy of their lives they brought it.’ Therefore he would not drink it. These things did the three mighty men.
אֵיזֶהוּ גִבּוֹר? הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר" (משלי טז)
Ben Zoma said:Who is wise? He who learns from every man, as it is said: “From all who taught me have I gained understanding” (Psalms 119:99). Who is mighty? He who subdues his [evil] inclination, as it is said: “He that is slow to anger is better than the mighty; and he that rules his spirit than he that takes a city” (Proverbs 16:3). Who is rich? He who rejoices in his lot, as it is said: “You shall enjoy the fruit of your labors, you shall be happy and you shall prosper” (Psalms 128:2) “You shall be happy” in this world, “and you shall prosper” in the world to come. Who is he that is honored? He who honors his fellow human beings as it is said: “For I honor those that honor Me, but those who spurn Me shall be dishonored” (I Samuel 2:30).
דיון
מדוע דוד בוחר לנסך את המים ולא לשתות אותם כפי שביקש בתחילת הסיפור?
המסע של שלושת הגיבורים לבית לחם גורם לדוד לעבור תהליך נפשי - לאיזו גבורה הוא מצפה בתחילת הסיפור? איזה סוג של גבורה הוא למד להעריך בסוף הסיפור?
יצחק שדה, מסביב למדורה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמודים 52-51. 1989
הגבורה אינה פסגה. היא דרך העפלה, דרך שאין בה קפיצות.
הגבורה אינה מושג צבאי. כל מקום שאתה מוצא בו הקרבה, גם גבורה תמצא שם. אדם ההולך לערוך
תצפיות מטאורולוגיות על אי בודד, באזור של חשכה ושלגים, גיבור הוא ודרכו קשה פי כמה מדרכו של
איש היוצא להסתכנות חד פעמית.
הרופא העובד במחקר מסוכן ועושה את גופו עצמו שפן-ניסיונות , גיבור הוא.
וגיבור הוא גם המתיישב החלוץ , גם איש הרוח החי למען רעיונו ומפעל חייו.
הגבורה האמיתית מתגלה גם בחולין של יום יום...
לא הפחדנות היא היפוכה של הגבורה אלא האנוכיות. האיש האנוכי יכול להיות אמיץ, אך גיבור לא יהיה. אין גבורה בבנדיטיזם, אף לא בנועז ביותר. הגבורה היא קודם כל מידה מוסרית.
יכולים יחידים, מעטים אם מעטים ואם רבים, להתאחד לשם מטרות אנוכיות, בלתי מוסריות,
והיחידים הללו אפשר שיהיו נטולים כל תחושה של פחד. אבל שכינת הגבורה לא תשרה עליהם בין אם
הם חבורת שודדים בשיקגו ובין אם הם שליטים על מדינה פשיסטית בגרמניה.
הגבורה שהיא הקרבה, אינה אכזרית ביסודה, היא אינה מתאכזרת. זו הצורה הנעלה ביותר של
השירות. ביסודה היא אהבת הזולת.
© כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד
www.kibutz-poalim.co.il
דיון
מה הוביל את שלושת הגיבורים לסכן את נפשם בעבור דוד?
איזו תכונת אופי הניעה אותם לביצוע המשימה? האם זו גבורה אישית או גבורה לאומית?
מכבים א', פרק ג, פסוקים יח-כב (מהדורת כהנא)
ויאמר יהודה נקל כי יסגרו רבים בידי מעטים ואין מעצור לפני שמים להושיע ברבים או במעטים.
כי לא ברוב חיל נצחון המלחמה ומן השמים הגבורה.
הם באים אלינו ברוב גאווה ופשע להשמיד אותנו ואת נשינו ואת בנינו ולבוז אותנו.
ואנחנו נלחמים על נפשותינו ועל תורתנו.
והוא יגוף אותם לפנינו ואתם אל תראו מפניהם.

מושגים
  • ספר מכבים א' - רקע - ספר מכבים א', אחד הספרים החיצוניים, נכתב בסמוך למרד החשמונאים על ידי מחבר שככל הנראה הכיר היטב את הקרבות של המכבים אותם הוא מתאר בפירוט. מקור הספר בעברית אבד אך הוא שרד בתרגום ליוונית. בספר מצוטט הנאום של יהודה המכבי לפני הקרב בבית חורון. מצב הכוחות לפני היציאה לקרב היה בכי רע. הלוחמים של יהודה היו עייפים ורעבים. יהודה מעודד אותם ומפיח בהם רוח קרב. הוא מדגיש את האמונה בערכים כמניע למלחמה. מטרת הלחימה היא קיומית ורוחנית.
דיון
מה המטרה שלשמה יוצאים שלושת הגיבורים למשימה? מה המטרה שלשמה יוצאים יהודה וחבריו למשימה?
מה לדעתכם מקור המוטיבציה ליציאה לדרך בכל אחד מהמקרים?
הגשש החיוור, מים לדוד המלך, פסטיבל הזמר 1970
עקיבא נוף (מילים ולחן), מים לדוד המלך
מים לדוד המלך
וְדָוִד חָשַׁק בְמַיִם מִן הַבְּאֵר שֶבְּיַד פְּלִשְׁתִּים,
לְמַלֵּא אֶת רְצוֹנוֹ יָצְאוּ שְׁלוֹשָה גְּבָרִים,
מִהֲרוּ הֵם אֶל בֵּית-לֶחֶם מֵי הַבְּאֵר לְהַעֲלות,
זֶה לָזֶה סִפְּרוּ בַּדֶּרֶךְ מַעֲשֵׂי גְּבוּרוֹת.
מַיִם לְדָוִד הַמֶּלֶךְ, מַיִם, מַיִם לְדָוִד,
מַיִם לְדָוִד הַמֶּלֶך, מַיִם לְדָוִד.

סָח אֶחָד מֵהֶם: "שִׁמְעוּ נָא עַל דַּרְכִּי נִצַּב לוֹ הַר,
אֶת כַּפִּי עָלָיו הִנַּחְתִי הִתְמוֹטֵט הָהָר".
הַשֵּׁנִי אָמַר: "הַקְשִׁיבוּ אֶת דַּרְכִּי חָסַם נָהָר,
בְּקוֹלִי עָלָיו רָעַמְתִי הַנָּהָר עָצַר"

מַיִם לְדָוִד הַמֶּלֶך....

הַשְּׁלִישִי, לְלֹא כָּל אֹמֶר, אֶת מַחֲנֵה פְּלִשְׁתִים שִׁיסַע,
אֶת הַבְּאֵר עִל כָּל מֵימֶיהָ עַל גַּבּוֹ נָשָׂא.
אָז דָוִד מִזְמוֹר הִשְמִיעַ לִשְׁלוֹשָׁה הַגִיבּוֹרִים,
לַתַּנַּ"ך פָּסוּק הוֹסִיפוּ וּמֵאָז שָׁרִים:

מַיִם לְדָוִד הַמֶּלֶך...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
המערכון והשיר "מים לדוד המלך" הם פרפרזה על רשימת גיבורי דוד שבה עסקנו, אך גם שיר שעוסק בהגזמות.
האם כדי ליצור מיתוס של גבורה יש צורך בהגזמות? חשבו על אנשי מופת שהם גיבורים בעיניכם: מה הופך אותם לכאלה?