שמות ו-י: יציאת מצרים - ההתחלה
הדף מאת: יאיר אגמון / עלמא
יציאת מצרים, שמתוארת באריכות בתחילת ספר שמות, מצטיירת כתהליך מתמשך, רב שלבּי ומגושם. מרבית הפסוקים מוקדשים לעשר המכות, ולהן נקדיש את דף לימוד זה. מה פשרן של עשר המכות? מדוע לא הוציא אלוהים את בני ישראל ממצרים ב'מכה אחת'? מה הוסיפה מכת הכינים על מכת הצפרדע? מה מטרת הביקורים החוזרים והנשנים של משה ואהרן בבית פרעה לאחר כל מכה? מדוע מקשה האל את לב פרעה, וגורם למצרים רבים לסבול? מי קהל היעד של התהליך ומה מטרתו?
פתיחה
Error loading media...
עשרת המכות, מתוך הסרט 'נסיך מצרים', בהפקת חברת דרימוורקס, 1998, מתוך אתר YouTube
דיון
  • צפו בסצנה הקצרצרה מתוך הסרט 'נסיך מצרים'. מדוע לדעתכם העדיפו יוצרי הסרט לקצר כל כך בתיאור עשר המכות?
  • איזו פרשנות נתנו יוצרי הסרט לעשר המכות? האם גם אתן דמיינתם אותן כך?
  • מהי מערכת היחסים המרכזית בסיפור, לפי יוצרי הסרט? מדוע לדעתכם הם בחרו לשים עליה את הדגש?
  • מי הוא, להערכתכם, קהל היעד של עשר המכות? מה מטרתן? מדוע מתעלל האל במצרִים ולשם מה?
1. מטרתן של עשר המכות - תשובה ראשונה
(ו) לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲנִי ה', וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. (ז) וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם.
Wherefore say unto the children of Israel: I am the LORD, and I will bring you out from under the burdens of the Egyptians, and I will deliver you from their bondage, and I will redeem you with an outstretched arm, and with great judgments; and I will take you to Me for a people, and I will be to you a God; and ye shall know that I am the LORD your God, who brought you out from under the burdens of the Egyptians.
דיון
  • אלוהים מעניק כאן תשובה ראשונה לשאלה שהעלינו. מהי מטרת התהליך הארוך של יציאת מצרים, שבא לידי ביטוי בעשר המכות על פי הפסוקים לעיל? מדוע לדעתכם זו המטרה של אלוהים?
  • מה דבר זה מלמד על עם ישראל? מה הוא אומר על אלוהים? מה הוא אומר על הקשר ביניהם?
  • נסו לשער - מה קרה לעם ישראל ב-430 השנים שבהן היה תחת שעבוד מצרים? איזה מין עם הוא? במה הוא עסוק? האם והיכן נוכח האל בחייהם?
2. מטרתן של עשר המכות - תשובה שנייה
(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, יִהְיֶה נְבִיאֶךָ. (ב) אַתָּה תְדַבֵּר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל-פַּרְעֹה, וְשִׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ. (ג) וַאֲנִי אַקְשֶׁה, אֶת-לֵב פַּרְעֹה; וְהִרְבֵּיתִי אֶת-אֹתֹתַי וְאֶת-מוֹפְתַי, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. (ד) וְלֹא-יִשְׁמַע אֲלֵכֶם פַּרְעֹה, וְנָתַתִּי אֶת-יָדִי בְּמִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-צִבְאֹתַי אֶת-עַמִּי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, בִּשְׁפָטִים, גְּדֹלִים. (ה) וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי ה', בִּנְטֹתִי אֶת-יָדִי עַל-מִצְרָיִם; וְהוֹצֵאתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִתּוֹכָם.
And the LORD said unto Moses: ‘See, I have set thee in God’s stead to Pharaoh; and Aaron thy brother shall be thy prophet. Thou shalt speak all that I command thee; and Aaron thy brother shall speak unto Pharaoh, that he let the children of Israel go out of his land. And I will harden Pharaoh’s heart, and multiply My signs and My wonders in the land of Egypt. But Pharaoh will not hearken unto you, and I will lay My hand upon Egypt, and bring forth My hosts, My people the children of Israel, out of the land of Egypt, by great judgments. And the Egyptians shall know that I am the LORD, when I stretch forth My hand upon Egypt, and bring out the children of Israel from among them.’
דיון
  • אלוהים מעניק כאן תשובה שנייה לשאלה שהעלינו, שלפיה, במוקד יציאת מצרים נמצא דווקא העם המצרי. מה לאלוהי ישראל ולעם המצרי?
  • מה מלמד הדבר על האלוהים, ועל הקשר בינו לבין העם המצרי?
  • מה הרקע האמוני של העם המצרי, שאותו חשוב לאל לשנות? במה מאמינים המצרים? האם לביטחון הכלכלי של מצרים - נהר הנילוס המעניק מקור מים קבוע יש השפעה כלשהי על תודעתו האמונית?
___________________________
  • שתי התשובות לשאלה שהעלינו שונות זו מזו. מהי התשובה ה'נכונה'? מי קהל היעד של יציאת מצרים ושל עשר המכות - ישראל או מצרים?
  • נסו לשער - מתי שתי המטרות הללו יושגו? מה יהיה הרגע שבו "ידעו מצרים כי אני ה'", ומה יהיה הרגע שבו ידעו זאת ישראל?
3. מטרתן של עשר המכות - תשובה שלישית
דיון
סליחה על ה"ספויילר", אבל האמת היא שלכל אורכן של עשר המכות - גם אחרי מכת הבכורות האיומה מכולם - שתי המטרות שהוצגו לעיל לא מושגות!. האמונה של עם ישראל וגם של העם המצרי בה' ובמשה עבדו מגיעה בשלב מאוחר הרבה יותר, אחרי שעשר המכות כבר נשכחות (ועל כך בלימוד של השבוע הבא).
מתוך 'מגיד' בסדר ההגדה של פסח
אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁהֵבִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם, וְאֵלּוּ הֵן:
דָּם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִּים, עָרוֹב, דֶּבֶר, שְׁחִין, בָּרָד, אַרְבֶּה, חֹשֶׁךְ, מַכַּת בְּכוֹרוֹת.
רַבִּי יְהוּדָה הָיָה נוֹתֵן בָּהֶם סִמָּנִים: דְּצַ"ךְ עַדַ"שׁ בְּאַחַ"ב.
רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר: מִנַּיִן אַתָּה אוֹמֵר שֶׁלָּקוּ הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם עֶשֶׂר מַכּוֹת וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת? בְּמִצְרַיִם מָה הוּא אוֹמֵר? וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּים אֶל פַּרְעֹה: אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא, וְעַל הַיָּם מָה הוּא אוֹמֵר? וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְיָ בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת יְיָ, וַיַּאֲמִינוּ בַּיְיָ וּבְמשֶׁה עַבְדוֹ. כַּמָּה לָקוּ בְאֶצְבַּע? עֶשֶׂר מַכּוֹת. אֱמוֹר מֵעַתָּה: בְּמִצְרַיִם לָקוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת.
דיון
  • מה פשרה של העיסוק המשונה של ההגדה בעשר המכות? למה נתן בהן רבי יהודה 'סימנים'?
  • איך הייתם מנתחים את ההגזמה שעושה ר' יוסי הגלילי במדרשו? לאן הוא חותר? מה הוא מנסה להשיג? למה חשוב לו 'להעצים' את עשר המכות?
  • מה 'תפקידה' של ההגדה? מה פשר שמה? מי קהל היעד שלה?
חיים קירש, אלו אלו עשר המכות
אלו אלו עשר המכות / חיים קירש
אלו אלו עשר המכות
ויהי הדם
הצפרדע והכינם
מכת ערוב של חיות רעות
בדבר מתו הבהמות
לישראל היה טוב מאוד.
שחין פורח ברד קולות
ארבה אכל את כל השדות
הלכו בחושך בלי לראות
השם היכה את הבכורות
לישראל היה טוב מאוד.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
נתן אלתרמן, משירי מכות מצרים - פרק ד', הוצאת מחברות לספרות, 1944
משירי מכות מצרים - פרק ד' / נתן אלתרמן
נֹא-אָמוֹן, מִבַּרְזֶל צִירַיִךְ / שְׁעָרִים נִתְלְשׁוּ בִּילֵל.
תְּסֻפַּרְנָה מַכּוֹת מִצְרִים / שֶׁעָשׂוּ בָּךְ מִשְׁפָּט בַּלֵּיל.
[...]
כִּי הִכּוּ בָּךְ אָלוֹת עֲשֶׂרֶת / עַל אָשֵׁם וְצַדִּיק וָתָם.
וְזוֹכְרָה אַתְּ לֵילוֹת עֲשֶׂרֶת / וְרִאשׁוֹן לָהֶם - לֵיל הַדָּם.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מדוע כותב אלתרמן שירים על עשר המכות? היכן הן פוגשות אותו ומדוע הן מעסיקות אותו?
  • מה יש בעשר המכות שהופך אותן לזכורות לעד? במה הן נבדלות מסיפורים מקראיים אחרים?
  • לאור כל האמור לעיל נסו לסכם - מה מטרתן של עשר המכות? מי קהל היעד שלהן? מדוע?
  • מה דעתכם על מטרה זו? האם היא מקדשת את האמצעים? האם הייתה דרך אחרת להשיג אותה?
סיכום
דיון
יציאת מצרים היא תהליך היסטורי מכונן המתואר בפסוקים באריכות, בפירוט, באופן סבוך ומתמשך. נראה שהוא מוּנע מגורמים ומניעים רבים ומוצדק בנימוקים שונים. בלימוד זה ניסינו להבין מה 'מטרתן' של עשר המכות, וראינו כי המקרא מציע שתי תשובות אפשריות. יחד עם זה, בקריאה מעמיקה של סיפורי עשר המכות מתגלה שהמכות כלל אינן משיגות את מטרות העל של התהליך. הן אינן משכנעות את בני ישראל להאמין בה', וגם לא את המצרים.
התשובה השלישית שאותה ניסינו לבחון הופכת את עשר המכות למעין 'פיתיון' מקראי, שמטרתו לחקוק בזיכרון הלאומי של עם ישראל את סיפור יציאת מצרים, ולהעבירו מדור לדור כאירוע מכונן ומכוון.
  • כיצד הייתם מסכמים את עשר המכות לאור ההצעה השלישית? האם הן 'כישלון' או 'הצלחה'?
  • ושאלת בונוס: שני סרטים גדולים נעשו בשנים האחרונות על יציאת מצרים. בסרט 'נסיך מצרים', מוקדשות להן 2.5 דקות, ובסרט 'אקסודוס אלים ומלכים' מוקדשת להן כמעט מחצית השעה של פירוטכניקה מפוארת. הביעו דעתכם על הבחירות הקולנועיות של כל אחד מהסרטים. איזה סרט 'קרא' לדעתכם את הסיפור המקראי כהווייתו?
קישורים לרקע והרחבה:
לאתר פרויקט 929
דף הנחיות למנחה:
שמות ו-י למנחה - סופי.doc