תהלים פד-פח: 'אמת מארץ תצמח'
הדף מאת: אפרת ואורי וייל / מסע ח"י
'אמת מארץ תצמח' - מה 'מפיל' את האמת? האם טוב הדבר כשהאמת נופלת? ואיך האמת יכולה 'לצמוח מן הארץ'? דף הלימוד מציע קשת של פירושים לשאלות אלו, ממקורות עתיקים וחדשים.
דיון
במסגרת הקריאה השבועית בפרקי התנ"ך (במיזם 929) בחרנו לעסוק בפסוק המוכר "אמת מארץ תצמח" המופיע בפרקי השבוע. בדף הלימוד דרכים שונות להבין את האופן בו צומחת האמת מן הארץ.
(א) לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר:
(ב) רָצִיתָ ה' אַרְצֶךָ שַׁבְתָּ שבות שְׁבִית יַעֲקֹב:
(ג) נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ כִּסִּיתָ כָל חַטָּאתָם סֶלָה:
(ד) אָסַפְתָּ כָל עֶבְרָתֶךָ הֱשִׁיבוֹתָ מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ:
(ה) שׁוּבֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ וְהָפֵר כַּעַסְךָ עִמָּנוּ:
(ו) הַלְעוֹלָם תֶּאֱנַף בָּנוּ תִּמְשֹׁךְ אַפְּךָ לְדֹר וָדֹר:
(ז) הֲלֹא אַתָּה תָּשׁוּב תְּחַיֵּנוּ וְעַמְּךָ יִשְׂמְחוּ בָךְ:
(ח) הַרְאֵנוּ ה' חַסְדֶּךָ וְיֶשְׁעֲךָ תִּתֶּן לָנוּ:
(ט) אֶשְׁמְעָה מַה יְדַבֵּר הָאֵל ה' כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ וְאֶל חֲסִידָיו וְאַל יָשׁוּבוּ לְכִסְלָה:
(י) אַךְ קָרוֹב לִירֵאָיו יִשְׁעוֹ לִשְׁכֹּן כָּבוֹד בְּאַרְצֵנוּ:
(יא) חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ:
(יב) אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח וְצֶדֶק מִשָּׁמַיִם נִשְׁקָף:
(יג) גַּם ה' יִתֵּן הַטּוֹב וְאַרְצֵנוּ תִּתֵּן יְבוּלָהּ:
(יד) צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו:

הסברים
  • רש"י: (יב) אמת מארץ תצמח וגו' - כשהיו ישראל דוברים אמת וישקפו מן השמים צדקה שהם עושים בארץ:
    רד"ק: (יב) אמת מארץ תצמח, כשיהיו עושים בארץ המעשים טובים יהיה נשקף עליהם צדק משמים, כי הגזירות יורדות מן השמים לפי מעשה בני אדם בארץ:
    מלבי"ם: (יב) אמת מארץ תצמח, מדמה הדבר לצמיחת התבואה שיחברו בו השפע האלהית עם ההשתדלות האנושי, כי אם לא יחרשו ויזרעו ויכינו את הארץ להצמיח שדי תבואה לא תועיל השפע העליונה מהטל והמטר, רק אחר שהארץ מוכנת ונזרעת וצומחת אז יריקו השמים עליה טל ורביבים וברכת ה' כן האמת תצמח מארץ שהוא זכות התחתונים, שבזה יוכנו לקבל חסד ה', ואז צדק משמים נשקף שהוא החסד אשר יריק על מעשיהם שנקרא צדק כנ"ל:
For the Leader. A Psalm of the sons of Korah. LORD, Thou hast been favourable unto Thy land, Thou hast turned the captivity of Jacob. Thou hast forgiven the iniquity of Thy people, Thou hast pardoned all their sin. Selah . Thou hast withdrawn all Thy wrath; Thou hast turned from the fierceness of Thine anger. Restore us, O God of our salvation, And cause Thine indignation toward us to cease. Wilt Thou be angry with us for ever? Wilt Thou draw out Thine anger to all generations? Wilt Thou not quicken us again, That Thy people may rejoice in Thee? Show us Thy mercy, O LORD, And grant us Thy salvation. I will hear what God the LORD will speak; For He will speak peace unto His people, and to His saints; But let them not turn back to folly. Surely His salvation is nigh them that fear Him; That glory may dwell in our land. Mercy and truth are met together; Righteousness and peace have kissed each other. Truth springeth out of the earth; And righteousness hath looked down from heaven. Yea, the LORD will give that which is good; And our land shall yield her produce. Righteousness shall go before Him, And shall make His footsteps a way.
דיון
  • מהו להבנתכם תפקידו של פסוק יב בתוך המזמור?
  • מה לדעתכם פשר המעבר של המשורר מתפילה, אולי אפילו תלונה (פסוק ו), לתובנות על חסד, אמת וצדק בשמים ובארץ בסוף המזמור?
  • איך אתם מבינים את משמעות המילה 'נשקף'? מה אופי היחסים בין ארץ ושמים המתבטא דרך מילה זו?
  • מה מוסיף הדימוי החקלאי של המלבי"ם להבנת משמעות הפסוק?
בראשית רבה ח, ה
א"ר סימון: בשעה שבא הקב"ה לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים אל יִברֵא, ומהם אומרים יִברא, הה"ד (תהלים פה) 'חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו',
חסד אומר יִברֵא שהוא גומל חסדים,
ואמת אומר אל יִברֵא שכולו שקרים,
צדק אומר יִברֵא שהוא עושה צדקות,
שלום אומר אל יברא דכוליה קטטה.
מה עשה הקב"ה? נטל אמת והשליכו לארץ. הה"ד (דניאל ח) ותשלך אמת ארצה.
אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, רבון העולמים, מה אתה מבזה תכסיס אלטיכסייה שלך?
תעלה אמת מן הארץ, הדא הוא דכתיב (תהלים פה) אמת מארץ תצמח.

הסברים
  • אלטיכסיה- חותם
    הה"ד- הדא הוא דכתיב- זה הוא שכתוב
דיון
  • כיצד אתם מבינים את המחלוקת של החסד והצדק מול האמת והשלום?
  • מה קורה לאמת כאשר היא 'מושלכת ארצה'?
  • האם עדיין יש מרחבים בחיים שבהם שומעים את קול האמת 'שבשמים'?
  • מה המשמעות של זריקת האמת לארץ ועלייתה משם? מדוע במצב זה האמת כבר פחות מסוגלת לקטרג?
סיפור חסידי מתוך מדורו של הרב אריה הנדלר, "חסידים מספרים", בשבע, גליון 134
חסידים מספרים כי איש אחד בא לפני רבי לוי יצחק מברדיטשוב וקבל לפניו: "רבי, מה אעשה בשקר המעורב בקרבי?" לאחר שהחריש שעה קלה, הוסיף: "אוי, אף מה שאמרתי זה עתה לא באמת אמרתי! לא אמצאנה עוד לעולם!" מלא יאוש התנפל על הארץ. אמר הרבי: "כמה מרבה הוא לבקש את האמת!" הרים אותו ביד רכה מן הארץ, כשהוא מלמל את הפסוק "אמת מארץ תצמח".
למקור השלם
דיון
  • מה דעתכם על שאלתו ותביעתו הפנימית של האיש שבא לפני רבי לוי יצחק?
  • כיצד אתם מבינים את כוונתו של רבי לוי יצחק באמירה, בהרמת האיש ובמלמול הפסוק?
בקשת בנות צלפחד
(א) וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן-חֵפֶר בֶּן-גִּלְעָד בֶּן-מָכִיר בֶּן-מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן-יוֹסֵף; וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו - מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה. (ב) וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִם וְכָל-הָעֵדָה פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד לֵאמֹר. (ג) אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר, וְהוּא לֹא-הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל-ה' בַּעֲדַת-קֹרַח, כִּי-בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא-הָיוּ לוֹ. (ד) לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם-אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן? תְּנָה-לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ. (ה) וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת-מִשְׁפָּטָן לִפְנֵי ה'.
(ו) וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ז) כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת - נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם; וְהַעֲבַרְתָּ אֶת-נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן. (ח) וְאֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר: אִישׁ כִּי-יָמוּת וּבֵן אֵין לוֹ - וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת-נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ. (ט) וְאִם-אֵין לוֹ בַּת - וּנְתַתֶּם אֶת-נַחֲלָתוֹ לְאֶחָיו. (י) וְאִם-אֵין לוֹ אַחִים - וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לַאֲחֵי אָבִיו. (יא) וְאִם-אֵין אַחִים לְאָבִיו - וּנְתַתֶּם אֶת-נַחֲלָתוֹ לִשְׁאֵרוֹ הַקָּרֹב אֵלָיו מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ, וְיָרַשׁ אֹתָהּ; וְהָיְתָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְחֻקַּת מִשְׁפָּט, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת-מֹשֶׁה.
Then drew near the daughters of Zelophehad, the son of Hepher, the son of Gilead, the son of Machir, the son of Manasseh, of the families of Manasseh the son of Joseph; and these are the names of his daughters: Mahlah, Noah, and Hoglah, and Milcah, and Tirzah. And they stood before Moses, and before Eleazar the priest, and before the princes and all the congregation, at the door of the tent of meeting, saying: ’Our father died in the wilderness, and he was not among the company of them that gathered themselves together against the LORD in the company of Korah, but he died in his own sin; and he had no sons. Why should the name of our father be done away from among his family, because he had no son? Give unto us a possession among the brethren of our father.’ And Moses brought their cause before the LORD. And the LORD spoke unto Moses, saying: ’The daughters of Zelophehad speak right: thou shalt surely give them a possession of an inheritance among their father’s brethren; and thou shalt cause the inheritance of their father to pass unto them. And thou shalt speak unto the children of Israel, saying: If a man die, and have no son, then ye shall cause his inheritance to pass unto his daughter. And if he have no daughter, then ye shall give his inheritance unto his brethren. And if he have no brethren, then ye shall give his inheritance unto his father’s brethren. And if his father have no brethren, then ye shall give his inheritance unto his kinsman that is next to him of his family, and he shall possess it. And it shall be unto the children of Israel a statute of judgment, as the LORD commanded Moses.’
רבקה לוביץ, 'מדרשי בנות צלפחד', נחמה וינגרטן מינץ ותמר ביאלה (עורכות), דרשוני: מדרשי נשים, ידיעות אחרונות: יהדות כאן ועכשיו תשס"ט, עמ' 92–93
כן בנות צלפחד דֹּבְרֹת- שאלה תנות את האלוהים: אם אמת דיברו בנות צלפחד, מדוע לא כתבת כן בתורתך, שהרי אתה אמת ותורתך אמת ודברך קיים לעולם?
ענה לה האלוהים: 'אמת מארץ תצמח' (תהלים פה, יב).
שאלה תנות: וכי לא נאמר 'תורת ה' תמימה' (שם, יט, ח)?
ענה לה האלוהים: כבר כתבתי בתורתי 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך' (דברים יח, יג). ועוד שאמרתי: 'התהלך לפני והיה תמים' (בראשית יז, א). יש אמת היורדת ממרומים ויש אמת הצומחת מלמטה. אשרי הדור שבו פוגשת אמת של מעלה באמת של מטה. הוא שנאמר: 'אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף' (תהלים פה, יב).
© כל הזכויות שמורות להוצאת ידיעות ספרים
www.ybook.co.il
דיון
  • כיצד בקטע זה "עולה האמת מן הארץ"?
  • בחוק המקורי הייתה חלוקה רק לפי יורשים בנים. מדוע ה' לא אמר סעיף זה בחוק לכתחילה, והיה "צריך" לחכות לפנייה של בנות צלפחד?
נתן מאיר, מתוך ההספד על אשתו דפנה שנרצחה בפיגוע
דפנה שלי היא אחת ממיליון, אחת ממיליון שגדלים בבית לא בית ומצליחים להשתקם ולהחזיר חסד לעולם. לדפנה היה כתר גדול, כתר האמת. היא היתה ישרה מאוד, מדויקת כתער. לא כולם אהבו את זה אבל כולם ידעו להעריך את זה, והאמת הזו עכשיו הושלכה ארצה, התנפצה לרסיסים. אני מבקש מכל מי שהגיע לכאן שירים משהו מהאור שנשפך ארצה, שהאמת מארץ תצמח.
דיון
ההספד ניתן, כמובן, בעקבות אירוע נורא, אך ניתן ללמוד ממנו גם משהו לחייו של כל אחד מאיתנו.
  • האם אתם יכולים לשתף במצבים שבהם האמת 'מתנפצת לרסיסים'?
  • האם אתם רואים שם הזדמנות עבורכם ועבור אחרים ולהרים אותה ולהצמיח אותה מחדש?
דן תורן, שוב השקר הזה, מתוך האלבום "יורד נמוך", 1996
דיון
  • מה היחס בין הדובר בשיר לבין שקרים?
  • "לפעמים אני יוצא מדעתי, אני מאבד את הקשר להווה"- מה הקשר בין הבית הזה בשיר למשפט "אמת מארץ תצמח"?
דף הנחיות למנחה:
תהלים פד-פח למנחה.doc