קפץ לגובה (דברי הימים ב כו)
1א
הדף מאת: גליה פולק-ארביב / 929- תנ"ך ביחד
2ב
עוזיה, בנו של אמציה, מלך ביהודה במשך חמישים ושתים שנה. הוא הרחיב את גבולות הממלכה וביצר אותה. בעודו בתפקיד חלה עוזיה בצרעת. כתוצאה מכך הוא לא היה יכול להמשיך לשמש כמלך ועל כן בנו יותם החליף אותו בתפקיד. מה הביא את עוזיהו לנסות להקטיר על מזבח הקטורת? האם יש קשר בין מפעלי הבנייה המפוארים שלו לרצון לקחת חלק פעיל בעבודה בבית המקדש?
3ג
דיון
פתיחה
עוזיה, בנו של אמציה, מלך ביהודה במשך חמישים ושתים שנה. הוא הרחיב את גבולות הממלכה וביצר אותה. בעודו בתפקיד חלה עוזיה בצרעת. כתוצאה מכך הוא לא היה יכול להמשיך לשמש כמלך ועל כן בנו יותם החליף אותו בתפקיד.
4ד
וַיֵּצֵא וַיִּלָּחֶם בַּפְּלִשְׁתִּים וַיִּפְרֹץ אֶת חוֹמַת גַּת וְאֵת חוֹמַת יַבְנֵה וְאֵת חוֹמַת אַשְׁדּוֹד וַיִּבְנֶה עָרִים בְּאַשְׁדּוֹד וּבַפְּלִשְׁתִּים. וַיַּעְזְרֵהוּ הָאֱלֹהִים עַל פְּלִשְׁתִּים וְעַל הָעַרְבִים הַיֹּשְׁבִים בְּגוּר בָּעַל וְהַמְּעוּנִים. וַיִּתְּנוּ הָעַמּוֹנִים מִנְחָה לְעֻזִּיָּהוּ וַיֵּלֶךְ שְׁמוֹ עַד לְבוֹא מִצְרַיִם כִּי הֶחֱזִיק עַד לְמָעְלָה
And he went forth and warred against the Philistines, and broke down the wall of Gath, and the wall of Jabneh, and the wall of Ashdod; and he built cities in [the country of] Ashdod, and among the Philistines. And God helped him against the Philistines, and against the Arabians that dwelt in Gur-baal, and the Meunim. And the Ammonites gave gifts to Uzziah; and his name spread abroad even to the entrance of Egypt; for he waxed exceeding strong.
5ה
דיון
  • עוזיה, עוזיהו, עזריה, עזריהו - שמות רבים למלך אחד (מלכים ב' טו; דברי הימים ב' כו). מהם שני השורשים שמהם נגזר שמו של המלך? כיצד השמות האלה מבטאים את פועלו ואת אופיו?
  • "וַיֵּלֶךְ שְׁמוֹ עַד לְבוֹא מִצְרַיִם כִּי הֶחֱזִיק עַד לְמָעְלָה" (דברי הימים ב' כו, ח). שמו של עוזיה התפרסם במרחב בזכות הרחבת גבולו והגיע עד למצרים. מי עזר לעוזיה להתפרסם? כיצד ניתן להבין את המילים: "עַד לְמָעְלָה"? כיוון קונקרטי? אזור? שיפוט ערכי?
6ו
וַיִּבֶן עֻזִּיָּהוּ מִגְדָּלִים בִּירוּשָׁלִַם עַל שַׁעַר הַפִּנָּה וְעַל שַׁעַר הַגַּיְא וְעַל הַמִּקְצוֹעַ וַיְחַזְּקֵם. וַיִּבֶן מִגְדָּלִים בַּמִּדְבָּר וַיַּחְצֹב בֹּרוֹת רַבִּים כִּי מִקְנֶה רַּב הָיָה לוֹ וּבַשְּׁפֵלָה וּבַמִּישׁוֹר אִכָּרִים וְכֹרְמִים בֶּהָרִים וּבַכַּרְמֶל כִּי אֹהֵב אֲדָמָה הָיָה
Moreover Uzziah built towers in Jerusalem at the corner gate, and at the valley gate, and at the Turning, and fortified them. And be built towers in the wilderness, and hewed out many cisterns, for he had much cattle; in the Lowland also, and in the table-land; and he had husbandmen and vinedressers in the mountains and in the fruitful fields; for he loved husbandry.
7ז
https://www.youtube.com/watch?v=WtHOjDBc9NE
https://www.youtube.com/watch?v=WtHOjDBc9NE
למקור השלם
8ח
http://www.urian.co.il/%D7%AA%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A1%D7%92%D7%A0%D7%95%D7%9F/%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94/
האדריכלות היא התווך בין האדם וסביבתו הטבעית ובין האדם כפרט לבין החברה בה הוא חי. היא באה לתת מענה לדילמות תרבותיות ופילוסופיות הנוצרות במפגשים אלה והמתוות את תפישת עולמנו. האדריכלות מהווה הזדמנות למפגש רב תחומי, החובק את כל מעגלי חיינו. כאדריכלים אנו צריכים להציב שאלות ולהיות מחויבים בלמידה מתמדת ובהתחדשות.
למקור השלם
9ט
דיון
  • עוזיה בונה מגדלים בירושלים ובמדבר. מה התפקיד של אדריכלות בעיצוב התודעה הציבורית? איזו מסרים ניתן להעביר באמצעות אמנות זו?
  • האם אתם מכירים בניינים שצורת הבנייה שלהם משקפת רעיונות או אידיאולוגיה בצורה מפורשת? ובצורה סמויה?
10 י
https://images1.ynet.co.il/PicServer4/2014/04/20/5281878/Untitled-1_wa.jpg
המגדלים הגבוהים בעולם
למקור השלם
11 יא
http://www.srugim.co.il/2832-%D7%9E%D7%97%D7%90%D7%94-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%AA-%D7%A2%D7%99%D7%A8-%D7%90%D7%95%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9E%D7%A8%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%99
חולילנד
12יב
דיון
  • האם יש קשר בין המבנים שעוזיהו בונה לתפיסת העולם שהוא מבקש לבטא?
  • בתמונה שלפניכן שובש שם קבוצת המגדלים שהוקמו בירושלים. מדוע בניית מגדל או שינוי בקו הרקיע העירוני עשוי לעורר מחלוקת? כיצד הוא מביע את הריבוד החברתי?
13יג
וּכְחֶזְקָתוֹ גָּבַהּ לִבּוֹ עַד-לְהַשְׁחִית וַיִּמְעַל בַּה' אֱלֹהָיו.
וַיָּבֹא אֶל-הֵיכַל ה' לְהַקְטִיר עַל-מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת. וַיָּבֹא אַחֲרָיו עֲזַרְיָהוּ הַכֹּהֵן וְעִמּוֹ כֹּהֲנִים לַה' שְׁמוֹנִים בְּנֵי-חָיִל.
וַיַּעַמְדוּ עַל-עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמְרוּ לוֹ: "לֹא-לְךָ עֻזִּיָּהוּ לְהַקְטִיר לַה' כִּי לַכֹּהֲנִים בְּנֵי-אַהֲרֹן, הַמְקֻדָּשִׁים לְהַקְטִיר. צֵא מִן-הַמִּקְדָּשׁ כִּי מָעַלְתָּ, וְלֹא-לְךָ לְכָבוֹד מֵה' אֱלֹהִים".
וַיִּזְעַף עֻזִּיָּהוּ, וּבְיָדוֹ מִקְטֶרֶת לְהַקְטִיר. וּבְזַעְפּוֹ עִם-הַכֹּהֲנִים - וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְמִצְחוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים בְּבֵית ה', מֵעַל לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת.
וַיִּפֶן אֵלָיו עֲזַרְיָהוּ כֹהֵן הָרֹאשׁ וְכָל-הַכֹּהֲנִים, וְהִנֵּה-הוּא מְצֹרָע בְּמִצְחוֹ. וַיַּבְהִלוּהוּ מִשָּׁם, וְגַם-הוּא נִדְחַף לָצֵאת כִּי נִגְּעוֹ ה'.
וַיְהִי עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ מְצֹרָע עַד-יוֹם מוֹתוֹ וַיֵּשֶׁב בֵּית הַחָפְשִׁית מְצֹרָע כִּי נִגְזַר מִבֵּית ה'.
But when he was strong, his heart was lifted up so that he did corruptly, and he trespassed against the LORD his God; for he went into the temple of the LORD to burn incense upon the altar of incense. And Azariah the priest went in after him, and with him fourscore priests of the LORD, that were valiant men; and they withstood Uzziah the king, and said unto him: ‘It pertaineth not unto thee, Uzziah, to burn incense unto the LORD, but to the priests the sons of Aaron that are consecrated it pertaineth to burn incense; go out of the sanctuary; for thou hast trespassed; neither shall it be for thy honour from the LORD God.’ Then Uzziah was wroth; and he had a censer in his hand to burn incense; and while he was wroth with the priests, the leprosy broke forth in his forehead before the priests in the house of the LORD, beside the altar of incense. And Azariah the chief priest, and all the priests, looked upon him, and, behold, he was leprous in his forehead, and they thrust him out quickly from thence; yea, himself made haste also to go out, because the LORD had smitten him. And Uzziah the king was a leper unto the day of his death, and dwelt in a house set apart, being a leper; for he was cut off from the house of the LORD; and Jotham his son was over the king’s house, judging the people of the land.
14יד
דיון
  • שימו לב: בפסוקים אלה ישנו כהן בשם עזריהו, ומלך בשם עוזיהו. בספר מלכים עזריהו הוא שמו של המלך עוזיהו. כיצד ניתן להסביר את הדמיון בין שמו של הכהן לשמו של המלך? מה משמעותו?
  • למה עוזיהו מעוניין להקטיר על מזבח הקטורת? מה הוא מחפש שם? ומדוע מתנגדים הכהנים נחרצות למעשה של עוזיהו?
15טו
https://www.929.org.il/author/80/post/2748
צרעת היא מילה לא יפה. קשה לבטאה מבלי להצטמרר. גם הצר והרע החוברים בה לא מוסיפים. וצרעת היא דבר משונה, שהתורה לא מסבירה על מה ולמה באה ולכן היא כה מרתקת. הצרעת נוגעת בעור, בבית ובבגד. מה יש בהם בשלושה אלו שהם מועדים לצרעת? תשובה נפלאה נמצאת אצל הכלי יקר (רבי אפריים לונטשיץ, בפולין מאה 16): "...ותדע ותשכיל כי שלושה מיני צרעת באים על שלושה דברים, שהם כיסוי לאדם זה לפנים מזה. מכסה ראשון הוא עורו לבשרו. למעלה מעורו בגדיו שהם כיסוי לעורו. למעלה מהם, ביתו כי הוא מכסה לו להצילו ממטר ומזרם... על כן הזכיר תחילה נגעי עורו ואחר כך נגעי בגדיו ואחר כך נגעי בתים, להסיר מכסהו אחת אחת עד שיהיה פרוע ומגולה מכל וכל".
הצרעת חושפת ומוציאה לאור ולעור, פגם פנימי, רוחני, מטמא המצריך טיהור. משונה ופלאי מכולם בעיניי נגע הבגד. מהי הפנימיות הפגומה שעליה רומזת צרעת הבגד? ושוב תשובה נפלאה של הכלי יקר: "והקרוב אלי לומר כי הם (צרעת הבגד) באים על גסות הרוח, כי דרך העולם להתכבד ביותר במלבושי כבוד... וטהרתו בכיבוס במים המורה על גדר הענווה, שיורדין ממקום גבוה למקום נמוך". ואולי משום כך הכוהנים המשרתים בבית הכי יפה ובבגדים הכי יפים וצריכים להיזהר פי כמה, הם המזהים את נגעי הצרעת ולהם מרשם הטהרה.
למקור השלם
16טז
דיון
  • כיצד הצרעת חושפת את מה שגנוז בלב האדם?
  • האם תוכלו להצביע על הקשר בין המגדלים שבנה עוזיה לבין הרצון להקטיר?
18 יח
19יט
דף הנחיות למנחה:
קפץ לגובה.docx