תבלין של שבת
1א
הדף מאת: שלומי פרלמוטר / בית מדרש אלול
2ב
דף הלימוד מציג נקודות מבט שונות על יום השבת בחוויה הישראלית, ומאפשר שיחה על השבת, תוך בחינת יחסנו האישי. המקורות השונים מבליטים ערכים מגוונים בשבת, כגון צדק חברתי, שמירת הסביבה, קרבה משפחתית, וכד'. דף זה הינו אחד מעשרים וחמישה דפי לימוד מבית 'אלול', לרגל חגיגות ה-25 להקמתו של בית המדרש.
3ג
רבנו עשה סעודה לאנטונינוס בשבת, הביא לפניו תבשילין של צונן, אכל מהם וערב לו,
עשה לו סעודה בחול, הביא לפניו תבשילין רותחין. אמר אנטונינוס: אותם ערבו לי יותר מאלו.
אמר לו רבי: תבל אחד הם חסרים. אמר לו: וכי יש קלרין של מלך חסר כלום?
אמר לו: שבת הם חסרים- יש לך שבת?

מילים
  • תבל - יחיד מן תבלין
  • קלרין - אוצר
  • אותם - הצוננין שאכלתי בשבת
...Bless it (the day) with delicacies. Rabbeinu (Rabbi Yehudah/Rebbi) made a feast for Antoninus on the Shabbat. They brought before him prepared foods that were cold. He ate from them and found them very tasty. He (Rebbi) made a feast for him (Antoninus) on a weekday and brought before him steaming foods. He (Antoninus) said to him (Rebbi) those (the cold food on Shabbat) tasted better to me than these (warm foods). He (Rebbi) explained that the warm weekday food was missing a single spice. He (Antoninus) said to him, ‘and is there anything in the king’s treasury that is lacking? He (Rebbi) said that the food was missing Shabbat, Do you have Shabbat?
4ד
דיון
  • בעקבות הסיפור על רבי ואנטונינוס המלך הרומאי: איזה "תבלין" וטעם מיוחד נותנת לכם השבת שלכם?
5ה
מילים: תרצה אתר, מתוך האלבום "הייתי פעם ילד" של אריק איינשטיין,1989, NMC
שבת בבוקר יום יפה
שבת בבוקר! יום יפה,
אימא שותה המון קפה,
אבא קורא המון עיתון
ולי יקנו המון בלון.

אפשר ללכת לירקון, לשוט שם בסירה,
או לטייל עד סוף הרחוב ולשוב בחזרה,
אפשר לקטוף פרחים, כאלה שלא אסור,
ואפשר ללכתעד הגן
ולראות שהוא סגור.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
6ו
חיים נחמן ביאליק, שבת המלכה, מתוך פרויקט בן יהודה
שבת המלכה
הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה
בֹּאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
הִנֵּה הִיא יוֹרֶדֶת הַקְּדוֹשָׁה, הַבְּרוּכָה,
וְעִמָּהּ מַלְאָכִים צְבָא שָׁלוֹם וּמְנוּחָה.
בֹּאִי, בֹּאִי, הַמַּלְכָּה!
בֹּאִי, בֹּאִי, הַמַּלְכָּה!
שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם!
קִבַּלְנוּ פְּנֵי שַׁבָּת בִּרְנָנָה וּתְפִלָּה,
הַבַּיְתָה נָשׁוּבָה, בְּלֵב מָלֵא גִילָה.
שָׁם עָרוּךְ הַשֻּׁלְחָן, הַנֵּרוֹת יָאִירוּ,
כָּל-פִּנּוֹת הַבַּיִת יִזְרָחוּ, יַזְהִירוּ.
שַׁבָּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ!
שַׁבָּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ!
בֹּאֲכֶם לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם!

שְׁבִי, זַכָּה, עִמָּנוּ וּבְזִיוֵךְ נָא אוֹרִי
לַיְלָה וָיוֹם, אַחַר תַּעֲבֹרִי.
וַאֲנַחְנוּ נְכַבְּדֵךְ בְּבִגְדֵי חֲמוּדוֹת,
בִּזְמִירוֹת וּתְפִלּוֹת וּבְשָׁלֹש סְעֻדּוֹת.
וּבִמְנוּחָה שְׁלֵמָה,
וּבִמְנוּחָה נָעֵמָה
בָּרְכוּנוּ לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם!

הַחַמָּה מֵרֹאשׁ הָאִילָנוֹת נִסְתַּלְּקָה
בֹּאוּ וּנְלַוֶּה אֶת-שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
צֵאתֵךְ לְשָׁלוֹם, הַקְּדוֹשָׁה, הַזַּכָּה
דְּעִי, שֵׁשֶׁת יָמִים אֶל שׁוּבֵךְ נְחַכֶּה...
כֵּן לַשַּׁבָּת הַבָּאָה!
כֵּן לַשַּׁבָּת הַבָּאָה!
צֵאתְכֶם לְשָׁלוֹם, מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם!
7ז
יעקב גלעד, יום שישי
יום שישי את יודעת
השבוע מתחיל מאוחר כרגיל
אין לי כח לקום אין לי חשק לכלום
יום ראשון דיכאון יום שני עצבני
יום שלישי לא ניגמר רביעי מיותר
וביום חמישי מצב רוח חופשי
זה כבר סוף השבוע
ומחר יום שישי
יום שישי את יודעת
יש בעיר מסיבה
נשארים כל הלילה
עד הבוקר הבא
יום שישי את יודעת
והיום במיוחד
אם תירצי כל הלילה
הוא שלנו לבד

אז אני מטלפן מתכנן מתכונן
מתקלח שעה מתבונן במראה
מחטא יבלות ומרים משקולות
משחרר כיווצים ומותח קפיצים
כשהראש מסודר לא איכפת שום דבר
יום שישי כבר מגיע
השבוע נגמר

יום שישי את יודעת...

כשעובר יום שבת והזמן זז לאט
אני שוב מיובש עוד שבוע חדש
בעיות, עניינים, חדשות, עיתונים
והכל שגרתי שיעמום אמיתי
אז עכשיו אני כאן מעביר את הזמן
אין לי דרך לברוח
לא יודע לאן

יום שישי את יודעת...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
8ח
מה ידידות, פיוט לשבת, מחבר לא ידוע
מַה יְּדִידוּת מְנוּחָתֵךְ אַתְּ שַׁבָּת הַמַּלְכָּה
בְּכֵן נָרוּץ לִקְרָאתֵךְ בּוֹאִי כַלָּה נְסוּכָה
לְבוּשׁ בִּגְדֵי חֲמוּדוֹת לְהַדְלִיק נֵר בִּבְרָכָה
וַתֵּכֶל כָּל הָעֲבוֹדוֹת לֹא תַעֲשׂוּ מְלָאכָה
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים

מֵעֶרֶב מַזְמִינִים כָּל מִינֵי מַטְעַמִּים
מִבְּעוֹד יוֹם מוּכָנִים תַּרְנְגוֹלִים מְפֻטָּמִים
וְלַעֲרוֹךְ כַּמָּה מִינִים שְׁתוֹת יֵינוֹת מְבֻשָּׂמִים
וְתַפְנוּקֵי מַעֲדַנִּים בְּכָל שָׁלשׁ פְּעָמִים
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים

נַחֲלַת יַעֲקֹב יִירָשׁ בְּלִי מְצָרִים נַחֲלָה
וִיכַבְּדוּהוּ עָשִׁיר וָרָשׁ וְתִזְכּוּ לִגְאֻלָּה
יוֹם שַׁבָּת אִם תִּשְׁמֹרוּ וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה
שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבוֹדוּ וּבַשְּׁבִיעִי נָגִילָה
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים

חֲפָצֶיךָ אֲסוּרִים וְגַם לַחֲשׁוֹב חֶשְׁבּוֹנוֹת
הִרְהוּרִים מֻתָּרִים וּלְשַׁדֵּךְ הַבָּנוֹת
וְתִנּוֹק לְלַמְּדוֹ סֵפֶר לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת
וְלַהֲגוֹת בְּאִמְרֵי שֶׁפֶר בְּכָל פִּנּוֹת וּמַחֲנוֹת
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים

הִלּוּכָךְ תְּהֵא בְנַחַת עוֹנֶג קְרָא לַשַּׁבָּת
וְהַשֵּׁנָה מְשֻׁבַּחַת כְּדַת נֶפֶשׁ מְשִׁיבַת
בְּכֵן נַפְשִׁי לְךָ עָרְגָה וְלָנוּחַ בְּחִבַּת
כַּשּׁוֹשַׁנִּים סוּגָה בּוֹ יָנוּחוּ בֵּן וּבַת
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים

מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא יוֹם שַׁבָּת מְנוּחָה
כָּל הַמִּתְעַנְּגִים בָּהּ יִזְכּוּ לְרוֹב שִׂמְחָה
מֵחֶבְלֵי מָשִׁיחַ יֻצָּלוּ לִרְוָחָה
פְּדוּתֵנוּ תַצְמִיחַ וְנָס יָגוֹן וַאֲנָחָה
לְהִתְעַנֵּג בְּתַעֲנוּגִים בַּרְבּוּרִים וּשְׂלָיו וְדָגִים

הסברים
  • שם המחבר מסומן אולי בראשי הפרקים - "מנחם".
9ט
דיון
בעקבות שלושת השירים והפיוט על השבת:
  • מה מוכר לכם במקורות הללו מהשבת שלכם?
  • מה חסר לדעתכם?
10י
עשרת הדיברות, פרשת ואתחנן:
(יא) שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ (ה) אֱלֹהֶיךָ. (יב) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. (יג) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ. (יד) וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת.
Thou shalt not take the name of the LORD thy God in vain; for the LORD will not hold him guiltless that taketh His name in vain. Observe the sabbath day, to keep it holy, as the LORD thy God commanded thee. Six days shalt thou labour, and do all thy work; but the seventh day is a sabbath unto the LORD thy God, in it thou shalt not do any manner of work, thou, nor thy son, nor thy daughter, nor thy man-servant, nor thy maid-servant, nor thine ox, nor thine ass, nor any of thy cattle, nor thy stranger that is within thy gates; that thy man-servant and thy maid-servant may rest as well as thou.
11יא
אהוד בנאי, הדף הלבן, יום כדור הארץ 12/07/2007
אהוד בנאי I יום כדור הארץ
מדברים עכשיו לא מעט על מצבו העגום של כדור הארץ ואני שומע,כולם אומרים,חייבים בדחיפות לעשות משהו כמו: יום ללא מכוניות, יום ללא רכבות, יום ללא מטוסים, יום ללא אוטובוסים ואופנועים, יום ללא עישון, יום ללא עשן, יום ללא מכונות כביסה, יום ללא מיבשי כביסה ,יום ללא מדיחי כלים, יום ללא טלפונים, יום חיסכון באנרגיה, יום ללא בישול, יום ירוק, יום כחול, יום סגול, יום ללא תאונות, יום ללא עבודה, יום ללא לחץ, יום עגול.

ואני אומר: יש לנו יום כזה מאז שאנחנו זוכרים את עצמנו כעם.

יש לנו יום כזה מאז ומתמיד. מאז שנברא העולם.

יש לנו את השבת, כן, שבת, רבותי, שבת!

שבת זה הרי היום הטוטאלי למען כדור הארץ.

זה טוב לאויר, זה טוב לאדמה, זה טוב לכביש, לים, למים,ולרוח לנשימה ולנשמה,

זה זמן איכות לסביבה, זמן איכות למשפחה, זמן איכות למנוחה...

"ויברך אלוהים את היום השביעי ויקדש אותוכי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוהים לעשות"

שבת שלום
© כל הזכויות שמורות למחבר
www.ehudbanai.co.il
12יב
דיון
  • חישבו ושוחחו יחד על הערכים שמבטאים שני הקטעים הנ"ל לגבי השבת.
13יג
שבת ומנהיגות במשפחה
14יד
ארז אשל, מתוך שיחה עם יובל כאהן, חוברת "דעות" 32, תשס"ז
שיחה על מנהיגות עם ארז אשל
כל המהות של מנהיגות היא ההבנה שהדברים הם בידיים שלך, שיש לך בחירה להחליט, לעשות, לפעול, לעצב את חייך ולעצב את סביבתך.
...
כשאני מדבר עם תלמידים על מנהיגות ועל קבלת החלטות, אני מדבר על כך שאיכות ההחלטה של המנהיג עולה ככל שמרחיקה הראייה שלו. ומי יכול לראות למרחוק? מי שעומד על כתפי ענקיים. תשאלו כל אחד מי המורה שלו, ואם הוא אומר 'אלו רעיונות שלי', תתרחקו ממנו. רק מי שמבין שהוא חלק מהשרשרת האנושית ראוי להמשיך ליצור את השרשרת. יש אין-סוף ספרים שנכתבו על מנהיגות ועל מנהיגים, ויש בני אדם שהם ספרים. רק צריך ללמוד, לפתוח את העיניים והאוזניים וללמוד. אנו מוכנים להתקשר לאמא כדי לקבל מתכון לחמין, אך על הדבר הכי חשוב לכולנו- הילדים שלנו, קשה לנו לקבל הערות מההורים. זו יהירות, ויהירות היא ההיפך ממנהיגות.
...
לומר דברי תורה בסעודה משפחתית, זה מעייף. כדי שאפשר יהיה להגיד דברי תורה צריך ללמוד, ולא מספיק לקרוא בבית הכנסת מה שכתוב בעיתון. צריך ללמוד ולהכין. דבר תורה שמחזיק שיחה במשפחה של ילדים גדולים ואורחים דורש שכל, רגש, מנהיגות וחינוך, וגם שהגוף יהיה מספיק חזק כדי לא לרצות ללכת לישון מיד אחרי האוכל. אז הרבה יותר קל לשבת ולדבר על השכנים. בכלל, המשפחה היא המודל החשוב ביותר למנהיגות. משפחה היא בעצם מלך ומלכה שמולידים את הנתינים שלהם, ויש להם את כל האפשרויות להנהיג ולחנך אותם, ובאזור גוש דן 40% מהממלכות הללו מתפרקות. למה? כי אנו לא מוכנים ללמוד מהעבר על הנהגת המדינה הקטנה הזאת. זה הבסיס הראשון של המנהיגות- כדי שהמדינה שלנו תחזיק מעמד צריך שהמשפחות יחזיקו מעמד. מישהו אמר משהו, עשה משהו, לא נוח לי, לא לנעים לי- לפרק משפחה. מישהו אמר משהו- לפרק את המפלגה. זה לא אומר שלא צריך לבחון מחדש לפעמים, אלא שצריך לתת כבוד לדברים כל כך משמעותיים. זה שיקוף של רמת היכולת שלנו להנהיג.
© כל הזכויות שמורות לנאמני תורה ועבודה
www.toravoda.org.il
15טו
דיון
  • מה נהוג לעשות במשפחתכם בשבת? מהי האחריות שכל אחד לוקח על עצמו כדי שהשבת תהיה משמעותית? מה כדאי לשפר?
  • האם אתם מסכימים לדימוי של הכותב, ש"משפחה היא בעצם מלך ומלכה שמולידים את הנתינים שלהם, ויש להם את כל האפשרות להנהיג ולחנך אותם"? מדוע לדעתכם "הממלכות (המשפחות) מתפרקות"?
17 יז
18יח
דף מספר 11 בסדרה 25 שנה לאלול, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23