מה עושים המורים בזמנם הפנוי?
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
האם ניסיתם פעם לשאול את עצמכם מה עושים המורים אחרי שעות הלימודים, או כיצד נראים חייו של המורה 'מאחורי הקלעים'? במפגש זה נלמד מקורות המתארים את חייו של המורה מחוץ לבית הספר, ונגלה כי עבודתו ממשיכה גם כשהוא מחוץ לכיתה.
דיון
* מה לדעתכם עושים מורים בזמנם הפנוי?
פרנק מק'קורט, המורה, הוצאת מטר: תל אביב 2007, עמ' 215-214
יש להם רעיונות על חייהם הפרטיים של המורים שאני רוצה לשרש. אני אומר להם, בחרו לכם בראש את אחד המורים שלכם. אל תגלו לאף אחד את שמו. אל תכתבו את שמו. אל תכתבו אותו. עכשיו תנחשו. כאשר הוא- או היא- יוצאים מבית הספר מדי יום מה הוא או היא עושים? לאן הם הולכים? אתם יודעים. אחרי בית הספר המורה הולך ישר הביתה. סוחב תיק מלא עבודות שצריך לבדוק אותן ולתת להן ציון. ייתכן שהוא שותה כוס תה עם בת הזוג. לא, לא. מורה אף פעם לא שותה כוסית יין. אוכלים ארוחת ערב. הם משכיבים את ילדיהם לישון. הם צופים בחדשות ואחרי כן הם מתמקמים כדי לבלות את הערב בקריאת עבודות. באחת- עשרה מגיעה השעה לעוד כוס תה או כוס חלב חם שתעזור להם להירדם. אחר כך הם לובשים פיג'מה, נושקים לבת הזוג ושוקעים בשינה [...] מה הדבר האחרון שהמורים חושבים עליו לפני שהם נרדמים? לפני שהם שוקעים בשינה, כל המורים המכורבלים בחמימות בפיג'מות הכותנה שלהם חושבים רק על מה שהם ילמדו מחר.
דיון
* האם מורה צריך או יכול להתנתק מעבודתו כשהוא מגיע הביתה, מדוע?
פרנק מק'קורט, המורה, הוצאת מטר: תל אביב 2007, עמ' 212
מדי יום סחבתי הביתה ספרים ועבודות בתיק חום מעור מלאכותי. התכוונתי להתרווח בכיסא נוח ולקרוא את העבודות, אבל אחרי יום של חמישה שיעורים ו-175 בני עשרה לא נטיתי להאריך את היום בעזרת התוצרת שלהם. היא תחכה, לעזאזל. מגיעה לי כוסית יין או כוס תה. אגיע אל העבודות אחר כך. כן, כוס תה טובה וקריאת העיתון או טיול רגלי בשכונה או כמה דקות עם בתי הקטנה שתספר לי על הלימודים שלה ועל הדברים שהיא עשתה עם חברתה קלייר. כמו כן אני חייב לסרוק את העיתון כדי להיות מעודכן בנעשה בעולם. מורה לאנגלית צריך לדעת מה נעשה סביבו. לעולם אין לדעת מתי אחד התלמידים יאמר משהו על מדיניות החוץ או על מחזה חדש שמועלה אוף-ברודוויי. אתה לא רוצה להיתפס מול הכיתה עם פה פעור ששום דבר לא יוצא ממנו. אלה חייו של מורה לאנגלית בתיכון.
דיון
* כיצד מבלה המורה את זמנו הפנוי?

* האם שתיית תה או קריאה בעיתון הן פעולות שהמורה עושה למען עצמו או למען תלמידיו, מדוע?
תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף ח, עמ' ב
תנא [...] "ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד" (דניאל י"ב, ג') אלו מלמדי תינוקות. כגון מי? אמר רב: כגון רב שמואל בר שילת. שרב מצאו לרב שמואל בר שילת שהיה עומד בגינה, אמר לו: האם עזבת את עבודתך והזנחת את תלמידיך? אמר לו: הרי זה שלוש עשרה שנה שלא ראיתי את הגינה, וגם עכשיו דעתי על התלמידים.
דיון
* מהי טענתו של רב כלפי שמואל ובאיזה טון היא נאמרת?

* האם היא מוצדקת לדעתכם, מדוע?

* מהי תשובתו של רב שמואל בר שילת, ומה ניתן ללמוד ממנה על עבודתו של המורה?

* אילו תכונות ויכולות דרושות למורה/ למחנך לנוכח המקורות לעיל?

* באיזו מידה חייו האישיים של המורה מנותקים מעבודתו, ובאיזו מידה עבודתו מנותקת מחייו?

* במה שונה עבודת החינוך מעבודה אחרת, אם בכלל?
דף הנחיות למנחה:
הנחיות.rtf
דף מספר 5 בסדרה בית מדרש אחד, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6 7