הדף מאת: איציק אדרי ודוד ביטון / לימוד גליל
שבת, כמן הקשת בענן, היא ברית בין האדם ובוראו. מה מחייבת הברית? האם ייחודה של השבת, שעל פי המקורות נבראה בשעת "בין השמשות" מחייבת חיובים נוספים? בדף זה נחשוב על ברית, חיוב, ומשמעות.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מפרויקט ייחודי שהתפתח ברשת המתנסים של קרית אתא - 'זמרותא'. אנשי חברת המתנ"סים של קרית אתא יוצרים חוברות לימוד בית-מדרשיות שנקודת ההתחלה שלהן הם שירים ישראליים.התפיסה העומדת בבסיס הפרויקט היא, כי שירי ארץ ישראל נטועים עמוק במסורת ובתרבות היהודיות וכי דרך חיבת השירים יוכלו הלומדים לגלות (מחדש) את המקורות היהודיים העשירים ולמצוא בהם עומק ומשמעות לחייהם.
יופיין של החוברות אינו מתמצה רק בתוכן אלא גם בעיצוב המיוחד שלהן שנעשה על ידי 'סטודיו רביד'. בקישורים המומלצים של דף זה תוכלו להוריד את הדף המעוצב.
מילים: שמואל בס, לחן: יואל ולבה
שבת
עוֹד מְעַט יֵרֵד אֵלֵינו

יוֹם שַׁבָּת הַטּוֹב.

לִכְבוֹדוֹ תָּכִין אִמֵּנוּ

מַטעְַמִּים לרָבֹ.

,בּוֹאִי, בּוֹאִי הַבְּרוּכָה!

יוֹם שַׁבָּת, יוֹם מְנוּחָה

בּוֹאִי נָא, בּוֹאִי נָא, הַמַּלְכָּה!

אַךְ נַפְסִיק פֹּה לִמּוּדֵינוּ,

הַבּיַתְָה נמְַהֵר.

נתִקְַדּשֵׁ לשְַׁבּתֵָנוּ

בִּפְרָחִים וּבְנֵר.

,בּוֹאִי, בּוֹאִי הַבְּרוּכָה!

יוֹם שַׁבָּת, יוֹם מְנוּחָה!

בּוֹאִי נָא, בּוֹאִי נָא, הַמַּלְכָּה

(גרסה למבוגרים)

עוֹד מְעַט יֵרֵד אֵלֵינוּ

יוֹם שַׁבָּת תָּמִים

בּוֹ יָאִיר אֶת מְעוֹנֵנוּ

אוֹר שִׁבְעַת יָמִים

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • שמואל בס - שמואל בס נולד בכ"א בתשרי תר"ס, 25 בספטמבר 1899 בעיר פּוצֶ'פּ, פלך צ'רניגוב שבאוקראינה.
    ב 1906- עלתה משפחתו ארצה ושמואל נתחנך בבתי-ספר ביפו ובירושלים.
    ב 1917- התנדב לגדוד העברי ועם שחרורו המשיך בלימודיו בבית-המדרש למורים העברי בירושלים ומשנת תרפ"ב עסק בהוראה, תחילה בטבריה (או בחיפה) ולאחר-מכן במוסדות-חינוך שונים בתל-אביב.
    החל להשתתף בכתיבה בעיתונות הארץ-ישראלית בגיל צעיר (עורכו הראשון היה י"ח ברנר).
    בס פירסם שירים, סיפורים ומאמרים על ספרות וביקורת וסיפורי ילדים, וכן ערך את החוברות לספרות ולמדע לנוער "שערים" ( 1938) את הקובץ "היה בריא" )תרצ"ח) ואת הירחון לנוער "מולדת" ( 1949).
    שמואל בס נפטר בתל-אביב בג' בסיון תש"ט, 31 במאי 1949.
(יג) אֶת-קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. (יד) וְהָיָה, בְּעַנְנִי עָנָן עַל-הָאָרֶץ, וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן. (טו) וְזָכַרְתִּי אֶת-בְּרִיתִי, אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה, בְּכָל-בָּשָׂר; וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל, לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר. (טז) וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן; וּרְאִיתִיהָ, לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם, בֵּין אֱלֹהִים, וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל-בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ. (יז) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֶל-נֹחַ: זֹאת אוֹת-הַבְּרִית, אֲשֶׁר הֲקִמֹתִי, בֵּינִי, וּבֵין כָּל-בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ.
I have set My bow in the cloud, and it shall be for a token of a covenant between Me and the earth. And it shall come to pass, when I bring clouds over the earth, and the bow is seen in the cloud, that I will remember My covenant, which is between Me and you and every living creature of all flesh; and the waters shall no more become a flood to destroy all flesh. And the bow shall be in the cloud; and I will look upon it, that I may remember the everlasting covenant between God and every living creature of all flesh that is upon the earth.’ And God said unto Noah: ‘This is the token of the covenant which I have established between Me and all flesh that is upon the earth.’
(טז) וְשָׁמְרוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶת-הַשַּׁבָּת, לַעֲשׂוֹת אֶת-הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם, בְּרִית עוֹלָם. (יז) בֵּינִי, וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--אוֹת הִוא לְעֹלָם: כִּי-שֵׁשֶׁת יָמִים, עָשָׂה ה' אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ.
Wherefore the children of Israel shall keep the sabbath, to observe the sabbath throughout their generations, for a perpetual covenant. It is a sign between Me and the children of Israel for ever; for in six days the LORD made heaven and earth, and on the seventh day He ceased from work and rested.’
עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות ואלו הן: פי הארץ ופי הבאר ופי האתון והקשת והמן והמטה והשמיר והכתב והמכתב והלוחות ויש אומרים אף המזיקין וקבורתו של משה ואֵילו של אברהם אבינו ויש אומרים אף צבת בצבת עשויה.
Ten things were created on the eve of the Sabbath at twilight, and these are they: [1] the mouth of the earth, [2] the mouth of the well, [3] the mouth of the donkey, [4] the rainbow, [5] the manna, [6] the staff [of Moses], [7] the shamir, [8] the letters, [9] the writing, [10] and the tablets. And some say: also the demons, the grave of Moses, and the ram of Abraham, our father. And some say: and also tongs, made with tongs.
תלמוד ירושלמי, מסכת בבא קמא, פרק ג' הלכה ז'
שנים שהיו מהלכין ברשות הרבים, אחד רץ ואחד מהלך או שהיו שניהן רצים והזיקו זה את זה - שניהן פטורין: יוסי הבבלי אומר: היה רץ ברשות הרבים והזיק - חייב, ששינה המנהג. היה ערב שבת בין השמשות - פטור.
מתוך: השיר "שבת וחול", שירי זלדה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב תשמ"ה, עמ' 30
לְהַדְלִיק נֵרוֹת בְכָל הָעוֹלָמוֹת-
זוֹהִי שַבָת.
לְהַדְלִיק נֵרוֹת שַבָּת
זוֹהִי קְפִיצַת-נֶפֶש הֲרַת נְצוּרוֹת
לְיָם נָהְדָר, שֶיֵש בָה מִסְתוֹרִין
שֶל אֵש הַשְקִיעָה.
בְהַדְלִיקִי הַנֵרוֹת יֵהָפֵךְ
חֶדְרִי לִנְהַר דִי-נוּר
בְאַשְדוֹת בָרֶקֶת שוֹקֵע לִבִי.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • הקשת בענן והשבת כאות ברית הן הבורא לאדם. מכנה משותף? הבדלים?
  • יחוד הבריאה בין השמשות שבערב שבת. באר.
  • משמעות הנרות בערב שבת אצל המשוררת זלדה. אור? חום? או בערה?
קישורים לרקע והרחבה:
לדף הלימוד המעוצב
דף מספר 7 בסדרה זמרותא לשבת, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 6 8 9