שיר עם נקי
הדף מאת: איציק אדרי ודוד ביטון / לימוד גליל
שבת חוזרת על עצמה מידי שבוע ובכל זאת מחדשת ומתחדשת בכל פעם מחדש. דף זה עוסק בחידוש ובהתחדשות שבשבת.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מפרויקט ייחודי שהתפתח ברשת המתנסים של קרית אתא - 'זמרותא'. אנשי חברת המתנ"סים של קרית אתא יוצרים חוברות לימוד בית-מדרשיות שנקודת ההתחלה שלהן הם שירים ישראליים. התפיסה העומדת בבסיס הפרויקט היא, כי שירי ארץ ישראל נטועים עמוק במסורת ובתרבות היהודיות וכי דרך חיבת השירים יוכלו הלומדים לגלות (מחדש) את המקורות היהודיים העשירים ולמצוא בהם עומק ומשמעות לחייהם.

יופיין של החוברות אינו מתמצה רק בתוכן אלא גם בעיצוב המיוחד שלהן שנעשה על ידי 'סטודיו רביד'. בקישורים המומלצים של דף זה תוכלו להוריד את הדף המעוצב.
מילים: אהוד מנור לחן: מתי כספי
שִׁיר עַם נָקִי
עֶרֶב יוֹם שַׁבָּת,
שָׁעָה חָמֵשׁ עַד שֵׁשׁ,

וכְלָ אֶחָד כּמִעְַט

שׁוּב מִתְחַדֵּשׁ.

בְּכָל שִׁבְעָה יָמִים

הַמִּקְלָחוֹת שָׁרוֹת,

הַמַּיִם שׁוּב חַמִּים

בַּצִּנּוֹרוֹת.

שְׁבִיל בְּאֶמְצַע שְׁבִיל בַּצַּד,

חֲפוּפִים אֶחָד אֶחָד.

אֵיזֶה נִיקָּיוֹן וְסֵדֶר,

אֵיזֶה יֹפִי שֶׁל מִצְעָד.

מַיִם וְסַבּוֹן,

חַשְׁמַל דּוֹפֵק שָׁעוֹן,

וְלֹא עוֹשִׂים חֶשְׁבּוֹן

עִם הַחֶשְׁבּוֹן.

מֵי בּוֹשֶׂם לְפָנִים,

וְחוּלְצַת שַׁבָּת יָפָה,

וְזוּג שֶׁל לְבָנִים

להְַחְלפָהָ .

שְׁבִיל בְּאֶמְצַע שְׁבִיל בַּצַּד...

רֶגַע שֶׁל חֲלוֹם

לַגּוּף וְלַנְּשָׁמָה

כּוּלָּם אוֹמְרִים שָׁלוֹם

וּמַה נִּשְׁמַע.

אֲפִלּוּ גּוּף חוֹרֵק

הוּא מַרְגִּישׁ פִּתְאוֹם טָרִי,

וְכָל אֶחָד שׁוֹרֵק

שִׁיר עַם נָקִי.

שְׁבִיל בְּאֶמְצַע שְׁבִיל בַּצַּד

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • אהוד מנור - אהוד מנור היה פזמונאי, מתרגם, שדרן רדיו ומנחה טלוויזיה ישראלי. הוא נולד בבנימינה. למד בבית הספר הריאלי בחיפה. שירת בצה"ל כקצין חבלה בהנדסה קרבית. לאחר השירות למד פסיכולוגיה וספרות אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים, ובשנת 1981 השלים תואר שני בספרות אנגלית באוניברסיטת קיימברידג'.
    בשנת 1962 התקבל לעבודה בקול ישראל כעורך מוזיקלי.
    אהוד מנור תרגם וכתב מאות שירים ויצירות. הוא חתום על למעלה מאלף שירים ועבד עם זמרים רבים ומפורסמים. מנור חיבר אין ספור שירים לתחרויות זמר רבות. החל בפסטיבל הזמר והפזמון של 1969 דרך האירוויזיון הראשון שישראל השתתפה בו ופסטיבלי שירי ילדים. הוא אף תרגם שירים ומחזות והיה מנחה בתוכניות הרדיו ובטלוויזיה.
    בשנת 1995 זכה בפרס אקו"ם על מפעל חייו בפזמונאות, ובשנת 1998 , זכה בפרס ישראל בתחום הזמר העברי.
    אהוד מנור נפטר ב 12- באפריל 2005 . מנור הותיר אחריו אישה, שלושה ילדים ונכדים.
(יא) שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ, כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ, ה' אֱלֹהֶיךָ. (יב) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. (יג) וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי- שַׁבָּת, לַה' אֱלֹהֶיךָ: לֹא תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ-וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ-וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל-בְּהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ--לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ. (יד) וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה; עַל-כֵּן, צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, לַעֲשׂוֹת, אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת.
Thou shalt not take the name of the LORD thy God in vain; for the LORD will not hold him guiltless that taketh His name in vain. Observe the sabbath day, to keep it holy, as the LORD thy God commanded thee. Six days shalt thou labour, and do all thy work; but the seventh day is a sabbath unto the LORD thy God, in it thou shalt not do any manner of work, thou, nor thy son, nor thy daughter, nor thy man-servant, nor thy maid-servant, nor thine ox, nor thine ass, nor any of thy cattle, nor thy stranger that is within thy gates; that thy man-servant and thy maid-servant may rest as well as thou.
אמר רבי לוי אם משמרים ישראל את השבת כראוי אפילו יום אחד בן דוד בא למה שהיא שקולה כנגד כל המצוות וכן הוא אומר (תהילים צה, ז) כי הוא אלוהינו ואנחנו עם מרעיתו וצאן ידו היום אם בקולו תשמעו אמר רבי יוחנן אמר הקדוש ברוך הוא לישראל אף על פי שנתתי קצבה לקץ שיבא בין עושין תשובה בין שאין עושין בעונתה היא באה אם עושין תשובה אפילו יום אחד אני מביא אותה שלא בעונתה הוי היום אם בקולו תשמעו. וכשם שמצינו שעל כל המצוות בן דוד בא, על שמירת יום אחד של שבת בן דוד בא לפי שהשבת שקולה כנגד כל המצוות.
According to Rabbi Levi: If all of Israel were to keep Shabbat properly for even a single day, the Messiah ben David would come. Why? because it is equivalent to all of the commandments, as it is said (Ps. 95:7) "for He is our God, and we are the people He tends, the flock in His care. O, if you would but heed His charge this day:"
שולחן ערוך פיסקה ע"ב, סימן א
שבת קודש היא האות הגדול והברית, שנתן לנו הקדוש ברוך הוא לדעת כי בששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וכל אשר בהם ושבת ביום השביעית.
והוא יסוד האמונה, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה שקולה שבת ככל המצות.
כל המשמר את השבת כהלכתו כאלו מקיים כל התורה כולה, וכל המחלל את השבת כאלו כפר בכל התורה כולה.
וכן הוא אומר בעזרא ועל הר סיני ירדת ותתן לעמך תורה ומצות, ואת שבת קדשך הודעת להם.
קובי ויינר (קיבוץ מזרע), שדמות, תשמ"ה.
ומהי ההתחדשות אם לא השבת? שבת תנאי להתחדשות. התחדשות תנאי לשבת. שבת תנאי להתחדשות: כלומר, השבת כמחוללת כוח. היא המנוחה, היא הצוותא, היא המשפחה, היא היא שמחת החיים והיופי שבסמלים. נרות מאירים, חלה מתוקה קלועה, יין בגביע, חולצה לבנה, את אלה אנחנו מבקשים בקבלת שבת. מנסים לשאוב מהם אור ושמחה ולצקת בהם תכנים משלנו: את אמונתנו באדם שיש בו עוד ניצוץ, את החברות הקיבוצית שקיימת ורק דורשת חשיפה וביטוי רגשי. אני חושב שחווית השבת היא חוויה המעניקה כוח לשאר הימים למציאות ממשית של החיים בקיבוץ, של החיים בכלל.
התחדשות תנאי לשבת: כלומר, שאין זו "חזרה בתשובה", ואין זו "חזרה לדת", אלא מתן תוכן חדש, אנושי, קיבוצי, יהודי לסמלים יהודיים עתיקים. שאלמלא התוכן החדש, לא היה מתקיים הקשר לסמלים, ונותר היה רק הניכור ותחושת החול המשמימה, בחדר האוכל, בערב שבת.
דיון
  • "...וכל אחד כמעט שוב מתחדש...". השבת מחדשת או מתחדשת, האר.
  • ההיבט החברתי ב:"...והיום השביעי שבת לה' אלוהיך...עבדך ואמתך כמוך".
  • ההתחדשות הינה השבת, עפ"י קובי ויינר.
קישורים לרקע והרחבה:
לדף הלימוד המעוצב
דף מספר 4 בסדרה זמרותא לשבת, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 5 6 7 8 9