2aב׳ א

מלאכה מביא חטאת. שנים מביא אשם תלוי. שלשה פטור. רבי יוסי בר' בון בעי אין תימר שנים ספק ראה שני כוכבים בערב שבת והתרו בו ועשה מלאכה ראה שני כוכבים במוצאי שבת והתרו בו ועשה מלאכה מה נפשך אם הראשונים יום הן אף האחרונים יום הן ויהא חייב על האחרונים אם האחרונים לילה אף הראשונים לילה ויהא חייב על הראשונים. ראה שני כוכבים בערב שבת וקצר כחצי גרוגרת בשחרית וקצר כחצי גרוגרת ראה שני כוכבים במוצאי שבת וקצר כחצי גרוגרת מה נפשך אם הראשונים יום הן אף האחרונים יום הן ויצטרף של שחרית עם של מוצאי שבת ויהא חייב על האחרונים אם האחרונים לילה אף הראשונים לילה ויצטרף של שחרית עם של לילי שבת ויהא חייב על הראשונים. הדא דתימר באילין דלית אורחתהון מתחמיא ביממא ברם באילין דאורחהון מתחמיא ביממא לא משערין בהון. א"ר יוסי בר' בון ובלחוד דיתחמון תלתא כוכבין בר מן הדא כוכבתא. רבי יעקב דרומנה בשם רבי יהודא בן פזי כוכב אחד ודאי יום שנים לילה. ולית ליה ספק. אית ליה ספק בין כוכב לכוכב. תני כל זמן שפני מזרח מאדימים זהו יום

If two stars are out there is a doubt, and the "trespass offering" must be made (Lev. v. 16). If three stars are out, the sin offering must be made (in case of transgression). And therefore, if on Saturday evening work is done while one star is visible, the sin.offering is necessary; if two stars are out, the doubt must be atoned for; if there are three stars out, there has been no transgression. R. Yossc bar-Aboon mentions, in support of this (doubtful case): If we admit that there is a doubt when two stars are out, it follows that if a man work on Friday evening after two stars are out, and continues work after having been warned, and if he do the same on Saturday evening, an inevitable dilemma will arise; for, if in the first case it is still day, it must also be admitted to be day in the second case, and therefore there would be transgression of the Sabbath; and if in the second case, night has already set in, the same must be admitted for the previous day, and therefore there would be transgression. And again: If a man cuts half a fig on Friday evening after two stars are visible, and in the morning he cuts the other half, and he again cuts another half on Saturday evening after two stars are out, then we must reason that, if in the first case it is still day, it is also day in the last case; add the half done in the morning to the half done on Saturday evening, the result is a transgression then accomplished; if in the second case it is night, it would be the same in the first case, and by adding the morning's work to that of Friday evening, there would be a transgression in the first case.

What has been said about the stars, applies to those which are not generally seen until nightfall; for, no note is taken of those which appear before the day is terminated. Therefore, R. Yosse bar R. Aboon says: It means three stars not counting, R. Jacob from Darom (south) says: One star indicates that it is still day; but two stars certainly show that it is night. Is there any doubt of this? No; the doubt can only exist between the stars visible by day, and the other stars.

With regard to this, we are taught that it is still day as long as the sky is red towards the east;