Like this? Login or create an account to build your own source sheet. אוהבים? התחברו או הרשמו כדי ליצור דף מקורות משלכם.
בס"ד

Come Closer -

Parshat Shemini

Source Sheet by David Kasher
More info מידע נוסף
Created April 4, 2024 · 130 Views נוצר 4 April, 2024 · 130 צפיות

  1. (א) וַיְהִי֙ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁמִינִ֔י קָרָ֣א מֹשֶׁ֔ה לְאַהֲרֹ֖ן וּלְבָנָ֑יו וּלְזִקְנֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל׃ (ב) וַיֹּ֣אמֶר אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן קַח־לְ֠ךָ֠ עֵ֣גֶל בֶּן־בָּקָ֧ר לְחַטָּ֛את וְאַ֥יִל לְעֹלָ֖ה תְּמִימִ֑ם וְהַקְרֵ֖ב לִפְנֵ֥י יְהֹוָֽה׃ (ג) וְאֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל תְּדַבֵּ֣ר לֵאמֹ֑ר קְח֤וּ שְׂעִיר־עִזִּים֙ לְחַטָּ֔את וְעֵ֨גֶל וָכֶ֧בֶשׂ בְּנֵי־שָׁנָ֛ה תְּמִימִ֖ם לְעֹלָֽה׃ (ד) וְשׁ֨וֹר וָאַ֜יִל לִשְׁלָמִ֗ים לִזְבֹּ֙חַ֙ לִפְנֵ֣י יְהֹוָ֔ה וּמִנְחָ֖ה בְּלוּלָ֣ה בַשָּׁ֑מֶן כִּ֣י הַיּ֔וֹם יְהֹוָ֖ה נִרְאָ֥ה אֲלֵיכֶֽם׃ (ה) וַיִּקְח֗וּ אֵ֚ת אֲשֶׁ֣ר צִוָּ֣ה מֹשֶׁ֔ה אֶל־פְּנֵ֖י אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וַֽיִּקְרְבוּ֙ כׇּל־הָ֣עֵדָ֔ה וַיַּֽעַמְד֖וּ לִפְנֵ֥י יְהֹוָֽה׃ (ו) וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה זֶ֧ה הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה תַּעֲשׂ֑וּ וְיֵרָ֥א אֲלֵיכֶ֖ם כְּב֥וֹד יְהֹוָֽה׃ (ז) וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן קְרַ֤ב אֶל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ וַעֲשֵׂ֞ה אֶת־חַטָּֽאתְךָ֙ וְאֶת־עֹ֣לָתֶ֔ךָ וְכַפֵּ֥ר בַּֽעַדְךָ֖ וּבְעַ֣ד הָעָ֑ם וַעֲשֵׂ֞ה אֶת־קׇרְבַּ֤ן הָעָם֙ וְכַפֵּ֣ר בַּֽעֲדָ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֥ה יְהֹוָֽה׃ (ח) וַיִּקְרַ֥ב אַהֲרֹ֖ן אֶל־הַמִּזְבֵּ֑חַ וַיִּשְׁחַ֛ט אֶת־עֵ֥גֶל הַחַטָּ֖את אֲשֶׁר־לֽוֹ׃ (ט) וַ֠יַּקְרִ֠בוּ בְּנֵ֨י אַהֲרֹ֣ן אֶת־הַדָּם֮ אֵלָיו֒ וַיִּטְבֹּ֤ל אֶצְבָּעוֹ֙ בַּדָּ֔ם וַיִּתֵּ֖ן עַל־קַרְנ֣וֹת הַמִּזְבֵּ֑חַ וְאֶת־הַדָּ֣ם יָצַ֔ק אֶל־יְס֖וֹד הַמִּזְבֵּֽחַ׃

    (1) On the eighth day Moshe called Aharon and his sons, and the elders of Israel. (2) He said to Aharon: “Take yourself a calf of the herd for a sin offering and a ram for a burnt offering, without blemish, and bring them before the Eternal. (3) And speak to the Israelites, saying: Take a goat for a sin offering; a calf and a lamb, yearlings without blemish, for a burnt offering; (4) and an ox and a ram for an offering of well-being to sacrifice before the Eternal; and a meal offering with oil mixed in. For today the Eternal will appear to you.” (5) They brought to the front of the Tent of Meeting the things that Moshe had commanded, and the community leadership came forward and stood before the Eternal. (6) Moshe said: “This is what the Eternal has commanded that you do, that the Presence of the Eternal may appear to you.” (7) Then Moshe said to Aharon: “Come close to the altar and sacrifice your sin offering and your burnt offering, making expiation for yourself and for the people; and sacrifice the people’s offering and make expiation for them, as the Eternal has commanded.”(8) So Aharon came close to the altar and slaughtered his calf of sin offering. (9) Aaron’s sons brought the blood to him; he dipped his finger in the blood and put it on the horns of the altar; and he poured out the rest of the blood at the base of the altar.

  2. (א) קח לך עגל. לְהוֹדִיעַ שֶׁכִּפֵּר לוֹ הַקָּבָּ"ה עַל יְדֵי עֵגֶל זֶה עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל שֶׁעָשָֹה (שם):

    Take yourself a calf - To let him know the Holy Blessed One would grant him atonement by means of this calf for the incident of the golden calf which he had made (Midrash Tanhuma, Shemini 4)

  3. (א) וטעם קרב אל המזבח ויקרב אהרן אל המזבח וישחט

    על דעתי בדרך הפשט יאמר קרב אל צפון המזבח ועשה שם החטאת והעולה כי הם שחיטתן בצפון ואמר משה כן בדרך קצרה שכבר ידע אהרן זה

     

     

    אבל בת"כ (שמיני מלואים ח) נתעוררו רבותינו בזה ומשלו משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שנשא אשה והיתה מתביישת מלפניו נכנסה אצלה אחותה אמרה לה אחותי למה נכנסת לדבר זה לא שתשמשי את המלך הגיסי דעתך ובואי שמשי את המלך כך אמר לו משה לאהרן אהרן אחי למה נבחרת להיות כהן גדול לא שתשרת לפני המקום הגס דעתך ובוא ועבוד עבודתך

     

     

    ויש אומרים היה אהרן רואה את המזבח כתבנית שור והיה מתירא ממנו נכנס משה אצלו אמר לו אהרן אחי לא תירא ממה שאתה מתירא הגס דעתך ובא קרב אליו לכך אמר קרב אל המזבח ויקרב אל המזבח בזריזות

     

    וטעם דבר זה כי בעבור שהיה אהרן קדוש ה' ואין בנפשו חטא זולתי מעשה העגל היה החטא ההוא קבוע לו במחשבתו כענין שנאמר (תהלים נא ה) וחטאתי נגדי תמיד והיה נדמה לו כאילו צורת העגל שם מעכב בכפרותיו ולכך אמר לו הגס דעתך שלא יהיה שפל רוח כל כך שכבר רצה אלהים את מעשיו

     

    ואחרים מפרשים שהיה השטן מראה לו כן כמו שאמרו שם אהרן אחי אף על פי שנתרצה המקום לכפר עונותיך צריך אתה ליתן לתוך פיו של שטן שמא ישטינך בביאתך למקדש וכו' בתורת כהנים (שמיני מלואים ג)

     

     

    וטעם וכפר בעדך ובעד העם יאמר קרב אל המזבח לעשות כל הקרבנות ועשה תחילה את חטאתך ואת עולתך וכפר בעדך תחילה בקרבנותיך ובעד העם אחרי כן שתעשה קרבן העם וכפר בעדם בקרבנם לימד אותו שיבא זכאי ויכפר על החייב (יומא מג):

    Come close to the altar... and Aharon came close to the altar and slew the calf -

     

    In my opinion, the simplest explanation is that he was saying, ‘Come close to the north side of the altar and sacrifice the offerings.’ Because they would do the sacrifices on the north side. But Moshe said it in a shorthand, because Aharon already knew that.


    In Torat Kohanim [the standard midrash on Leviticus], our rabbis took note of this problem, and they gave a parable. What is this like? Like a king who marries a woman, but she is too shy to be with him. So her sister comes in and says to her, “Why did you enter into this arrangement, if not to sleep with the king? Rouse yourself and go in and sleep with him!” So did Moshe say to Aharon, “My brother, why were you chosen to be the high priest, if not to serve God? Rouse yourself and go perform your service!”

     

     

    But some say that Aharon saw the altar take the form of a bull, and he was afraid of it! So Moshe went over to him and said, “Aharon, my brother, rouse yourself and go up close to it.” And that is why it says “Come close to the altar,” and then, “He went close to the altar,” with zeal.

     

     

    The reason for [this vision] is that Aharon was a holy man, dedicated to God. His soul was completely free of sin - except for the sin of the Golden Calf. So this one sin was constantly in his thoughts. As Psalm 51 says, “My sin is before me, always.” So it appeared to him that the form of a calf was there, blocking his atonement. And that is why Moses said to him, ‘Rouse yourself, you should not be so self-punishing! God wants your service!’

     

    Others explain that it was the Satan who showed him this apparition, just as they have said there (in Torat Kohanim, Shemini 3) “My brother Aharon, although God has agreed to grant atonement for your sin, you must nonetheless close the mouth of Satan [through your offerings], lest he accuse you when you enter the Sanctuary etc.”

     

    And this is the reason it says [at the end of the verse], “and atone for yourself and for the people…” [Moses] was telling [Aaron], “Come close to the altar” to offer all the sacrifices, but first do your own sin offering and burnt offering, and atone for yourself first with your own sacrifices. And then, afterwards, you will perform the offering for the people, and atone for them with their sacrifice. Moses was teaching Aaron that one must become innocent in order to atone for the guilty. (Yoma 43 b.)

Made with the Sefaria Source Sheet Builder
www.sefaria.org/sheets
Add Highlight הוספת צבע להדגשה
Create New
Save שמירה