מעגלי עבודה זרה
הדף מאת: אליזבט גולדוין / המדרשה באורנים
דף זה מסכם מהלך לימודי מתמשך בנושא עבודה זרה. נדון בשלושה מעגלי התייחסות של העבודה הזרה: יחס אל מי שאינו יהודי; יחס לתופעות חברתיות בלתי רצויות המוקעות כ'עבודה זרה'; ובחינה אישית - אילו דברים בחיינו עשויים להיות סוג של עבודה זרה?
דיון
דף זה נועד לסכם מהלך לימודי מתמשך בנושא העבודה הזרה, והוא אינו עומד בפני עצמו.
במפגשים הקודמים ראינו שעבודה זרה היא לעתים פולחן כלפי המושא הלא-נכון (עבודת בעל פעור) ולעתים היא דרך פולחן לא רצויה למושא הנכון (חטא העגל). ראינו כי הוגים שונים מכנים תופעות דתיות לא רצויות כ'עבודה זרה' וכן עמדנו על היחס לעובדי עבודה זרה הנע בין הוקעה גמורה לבין סובלנות נינוחה יותר.
בשיעור זה נדון בשלושה מעגלי התייחסות אישיים לעבודה הזרה: היחס אל מי שאינו יהודי; היחס לתופעות חברתיות ודתיות בלתי רצויות שמוקעות כ'עבודה זרה'; ובחינה אישית - האם בחיינו יש דברים שהם סוג של עבודה זרה.
(נ) וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל-יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹר. (נא) דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן אֶל-אֶרֶץ כְּנָעַן. (נב) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל-מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל-צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל-בָּמוֹתָם תַּשְׁמִידוּ. (נג) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ. (נד) וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ בְּגוֹרָל לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם לָרַב תַּרְבּוּ אֶת-נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט אֶת-נַחֲלָתוֹ אֶל אֲשֶׁר-יֵצֵא לוֹ שָׁמָּה הַגּוֹרָל לוֹ יִהְיֶה לְמַטּוֹת אֲבֹתֵיכֶם תִּתְנֶחָלוּ. (נה) וְאִם-לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרְרוּ אֶתְכֶם עַל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ. (נו) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר דִּמִּיתִי לַעֲשׂוֹת לָהֶם אֶעֱשֶׂה לָכֶם.
And the LORD spoke unto Moses in the plains of Moab by the Jordan at Jericho, saying:
דיון
התורה מצווה על עם ישראל הנכנס לארץ, להשמיד את עובדי העבודה הזרה היושבים בה, פן יהוו להם למכשול ויפתו אותם לעבוד עבודה זרה. נבנית כאן תודעה של היבדלות ושלילת האחר כאחר. זוהי עמדה של פחד מה'אחר', המאיים על קיומי כעובד ה'.
מי הם עובדי העבודה הזרה בימינו? האם הערבים? המוסלמים? (לפי הרמב"ם מוסלמים אינם עובדי עבודה זרה) נוצרים? מי שאינו מונותיאיסט? חילוני?
הציווי לפגוע בעובדי עבודה זרה היה ברוב שנות קיומו של העם היהודי, ציווי תאורטי בלבד, שכן העם לא ישב על אדמתו אלא חי כמיעוט במדינות אחרות. כיום כשהעם היהודי יושב במדינה ריבונית, עלולה התפיסה הבדלנית השוללת כל אחר להיות מסוכנת.
אילו השלכות יכולות להיות לתפיסה זו על המציאות הישראלית?
כיצד אפשר להתמודד עם סוגיה זו?

הכינוי 'עבודה זרה' נדבק בימינו לתופעות חברתיות שונות שאינן רצויות בעיני הדובר:
השתטחות על קברי צדיקים.
קבלה ומיסטיקה.
תקשוב ותופעות ניו-אייג' נוספות.
קנאות לאדמת ארץ ישראל.
השתעבדות לכסף ותענוגות.

האם אכן ניתן לכלול תופעות אלה בהגדרה של 'עבודה זרה'?
דונו בכל אחת בנפרד ונסו לנמק את עמדתכם.
מה המשותף לכל הדברים הללו, אם בכלל?
למי הסמכות לקבוע מהי עבודה זרה?
מה מרוויחים משימוש במושג 'עבודה זרה' כדי להוקיע תופעות עכשוויות שונות?
בלימוד הקודם ראינו שעבודה זרה לפעמים איננה עבודה למושא זר כי אם דרך עבודה שאיננה רצויה.
דיון
עד כאן נבחנו דרכים שבהן עבודה זרה מחלקת את העולם בחלוקה ברורה ודיכוטומית בין טוב ורע: עבודה ה' - טוב ועבודה זרה - רע. עובדי ה' טובים ועובדי עבודה זרה - רעים. בחלקו הבא של הדף נבחן את עצמנו ונשאל, האם אין גם בכל אחד מאתנו יסודות של עבודה זרה.
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: נמנו וגמרו בעליית בית נתזה בלוד: כל עבירות שבתורה אם אומרין לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג, חוץ מעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים.
§ The Gemara now considers which prohibitions are permitted in times of mortal danger. Rabbi Yoḥanan says in the name of Rabbi Shimon ben Yehotzadak: The Sages who discussed this issue counted the votes of those assembled and concluded in the upper story of the house of Nitza in the city of Lod: With regard to all other transgressions in the Torah, if a person is told: Transgress this prohibition and you will not be killed, he may transgress that prohibition and not be killed, because the preserving of his own life overrides all of the Torah’s prohibitions. This is the halakha concerning all prohibitions except for those of idol worship, forbidden sexual relations, and bloodshed. Concerning those prohibitions, one must allow himself to be killed rather than transgress them.
דיון
רבי יוחנן מציג סולם ערכים ברור, שבו שלושה ערכים הם חשובים יותר מחייו של האדם - האיסור לקפח את חייו של אדם אחר, האיסור לעבור על גילוי עריות, והאיסור לעבוד עבודה זרה.
האם גם לכם יש ערך שהוא חשוב יותר מחייכם? מהו?
במה מתבטאת חשיבות ערך זה בחיים הרגילים?
האם קיימת סכנה שבתנאים מסוימים ערך זה יהפוך בעצמו למושא של 'עבודה זרה'?
האם יש לכם הרגלים או אמונות שניתן לכנותם 'עבודה זרה'? מהם? מדוע?
מה ניתן לעשות כנגד הנטייה הזאת לעבוד עבודה זרה? האם זה חשוב?
דף הנחיות למנחה:
מעגלי עבודה זרה.doc
דף מספר 5 בסדרה עבודה זרה, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6