עבודה זרה: כוונה או מעשה?
הדף מאת: אליזבט גולדוין / המדרשה באורנים
שיעור זה עוסק בשאלה, האם העיקר בעבודה זרה הוא המעשה האסור או שמא האיסור הוא לעבוד אל אחר? שאלה זו מובילה לשאלה מהו העיקר ביהדות: האם האמונה באל או קיום המצוות?
דיון
מבוא לנושא עבודה זרה
איסור עבודה זרה הוא אחד מן האיסורים החמורים בתורה, הוא מוזכר בעשרת הדיברות וחוזר ומוזכר אינספור פעמים גם בתוכחות הנביאים. האיסור הוא כה חמור שהעובר עליו חייב בסקילה. עניין זה מעורר שאלות רבות, ביניהן: מה כל כך מושך בעבודה זרה? מה כל כך רע בה? מהי עבודה זרה בימינו?
בימינו, ובוודאי בעולם המערבי, לא קיימת עבודה זרה מן הסוג המתואר במקרא. לא זובחים בעלי-חיים לאלילים או לכוחות טבע. אולם, יש הסבורים שתופעות שונות של הניו-אייג' יש בהן משהו מן העבודה הזרה. עוד יש לשים לב, שהמושג "עבודה זרה" משמש כמטאפורה להוקעת כל דבר הראוי להוקעה בעיני הדובר, ומשום כך נוצרת "אינפלציה" של השימוש במושג, גם כשלא תמיד ברור לשומעים ואולי גם לדובר מהו תוכנו ומשמעותו.
"עבודה זרה" מגדירה בדרך השלילה את הזהות היהודית. נרצה לראות את השינויים החלים לאורך הדורות בהגדרת הזהות היהודית באמצעות שלילת העבודה הזרה. נשאל האם ומדוע יש צורך בהגדרת זהות בדרך השלילה: מהו הרווח ומהו ההפסד מכך?
דיון
עבודה זרה, כוונה או מעשה

בדף זה ננסה לראות מהי עבודה זרה לפי שני מקורות מקראיים ומקור אחד של חז"ל.
השאלה שנתמקד בה היא, האם עבודה זרה היא בעיקר אמונה באל אחר או שמא היא בעיקר ביצוע פעולות ומעשים פולחניים אסורים. לשאלה זו השלכה על דרך תפיסת היהדות: האם העיקר הוא האמונה באל ובתורתו או שמא העיקר הוא קיום המצוות.
המקור הראשון שנעיין בו הוא חלק מתפילת "הלל" הנאמרת בחגים, המופיע גם בהגדה של פסח בליל הסדר (בחלק הנקרא "הלל").
מהי עבודה זרה?
(ב) לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם. (ג) וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה. (ד) עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם. (ה) פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ. (ו) אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן. (ז) יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם. (ח) כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם.
Wherefore should the nations say: 'Where is now their God?' But our God is in the heavens; Whatsoever pleased Him He hath done. Their idols are silver and gold, The work of men's hands. They have mouths, but they speak not; Eyes have they, but they see not; They have ears, but they hear not; Noses have they, but they smell not; They have hands, but they handle not; Feet have they, but they walk not; Neither speak they with their throat. . They that make them shall be like unto them; Yea, every one that trusteth in them.
דיון
האם זהו תיאור מדויק של עבודת אלילים? האם הפסל הוא האל או שהוא סמל למשהו אחר?
פרשת חטא העגל
(א) וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ. (ב) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי. (ג) וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל-אַהֲרֹן. (ד) וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. (ה) וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר חַג לה' מָחָר. (ו) וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק. (ז) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָ יִם. (ח) סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.
And when the people saw that Moses delayed to come down from the mount, the people gathered themselves together unto Aaron, and said unto him: ‘Up, make us a god who shall go before us; for as for this Moses, the man that brought us up out of the land of Egypt, we know not what is become of him.’
דיון
כיצד מבינים בני ישראל את העגל? האם מדובר בעבודה זרה?
האם חטא העגל יכול להדגים עבודת אלילים?
השוו בין העגל לבין מסכה של פורים: מי מתחפש לעגל?
למי הוקרבו הקורבנות, למי השתחוו ולמי קבעו יום חג? מניין נלקחו דרכי פולחן אלה?
מדוע נחשב העגל לחטא? האם הבעיה היא המעשים הפולחניים שנעשו או הכוונה שלשמה נעשו מעשים אלה?

כעת נראה הגדרה של חז"ל לעבודה זרה מן המשנה.
הגדרת חז"ל לעבודה זרה
"הָעוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה": אֶחָד הָעוֹבֵד, וְאֶחָד הַזּוֹבֵחַ, וְאֶחָד הַמְקַטֵּר, וְאֶחָד הַמְנַסֵּךְ, וְאֶחָד הַמִּשְׁתַּחֲוֶה, וְאֶחָד הַמְקַבְּלוֹ עָלָיו לֶאֱלוֹהַּ, וְהָאוֹמֵר לוֹ "אֵלִי אַתָּה".
אֲבָל הַמְגַפֵּף וְהַמְנַשֵּׁק וְהַמְכַבֵּד וְהַמַּרְבִּיץ וְהַמַּרְחִיץ וְהַסָּךְ וְהַמַּלְבִּישׁ וְהַמַּנְעִיל - עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה.
הַנּוֹדֵר בִּשְׁמוֹ וְהַמְקַיֵּם בִּשְׁמוֹ - עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה. הַפּוֹעֵר עַצְמוֹ לְבַעַל פְּעוֹר - זוֹ הִיא עֲבוֹדָתוֹ. הַזּוֹרֵק אֶבֶן לְמַרְקוּלִיס - זוֹ הִיא עֲבוֹדָתוֹ.

מילים
  • הפוער עצמו - עושה צרכיו
He who engages in idol-worship [is executed]. This includes the one whoserves it, sacrifices, offers incense, makes libations, bows to it, accepts it as a god, or says to it, “You are my god.” But he who embraces, kisses it, sweeps or sprinkles the ground before it, washes it, anoints it, clothes it, or puts shoes on it, he transgresses a negative commandment [but is not executed]. He who vows or swears by its name, violates a negative commandment. He who uncovers himself before Baal-Peor [is guilty and is to be stoned for] this is how it is worshipped. He who casts a stone on Merculis [is guilty and is to be stoned for] this is how it is worshipped.
דיון
המשנה מתארת מעשים שיש עליהם עונש סקילה ואחרים שהם אסורים אך לא חל על המבצע אותם עונש סקילה. מהו המשותף לקבוצה הראשונה של מעשים אסורים? מדוע נענשים על עשייתם בסקילה?
מה פירוש "האומר לו "אלי אתה""? השוו לישעיהו מד יג - יט.
מה מאפין את קבוצת המעשים השנייה? במה היא נבדלת מן הראשונה? מדוע אין נענשים על מעשים אלה?
מה ההבדל בין הקבוצה השניה לשני המעשים האחרונים המוזכרים במשנה?
אילו "עבודות" מהמפורטות במשנה מופיעות בסיפור העגל? מה זה מלמד על תפיסת המשנה את סיפור העגל?
לפי משנה זו: מהי עבודה זרה? האם היא אמונה באל אחר ותלויה בזהות האל הנעבד או שמא היא דרך עבודה, פולחן אסור?
האם פרשנות המשנה לחטא העגל זהה לפרשנות שלכם לחטא זה?

הנחנו בתחילת השיעור שהגדרת עבודה זרה היא הגדרה בדרך השלילה של היהדות. כעת, נוכל לחזור ולשאול: האם היהדות מתמקדת במעשים או בכוונה? מה חשוב ממה: אמונה או קיום מצוות?
דף מספר 1 בסדרה עבודה זרה, דפים נוספים בסדרה:
2 3 4 5 6