יוצאים לדרך חדשה
הדף מאת: עמית אלון, תוכנית בארי / מכון שלום הרטמן
לימוד בנושא "הדרך" הבוחן את המשמעויות השונות של מושג הדרך. לימוד זה מתאים לתחילת השנה (שנת הלימודים או לראש השנה) מתוך שהוא מביא את החיפוש אחר הדרך הנכונה כביטוי להתחלה חדשה. לימוד זה הוא לימוד פותח מתוך
דיון
רבי חיים מצאנז היה נוהג לספר את הסיפור הבא בחודש אלול, בניגון המעורר תשובה, מתוך רצון לעורר את קהל שומעיו:
רבי חיים מצאנז
1. נחפש את הדרך החדשה - רבי חיים מצאנז
רבי חיים מצאנז היה נוהג לספר את הסיפור הבא בחודש אלול, בניגון המעורר תשובה, מתוך רצון לעורר את קהל שומעיו: איש אחד הלך ותעה ביער עבות ומסוכן ולא מצא את דרכו מחוץ ליער. פגש אותו איש באדם אחר שהלך אף הוא ביער. שאל האיש התועה את אותו אדם: "כיצד אפשר לצאת מהיער"? אמר לו אותו אדם: "איני יודע כיצד ניתן לצאת מהיער, אולם יודע אני את הדרכים הנכנסות לעומק היער. בוא נחפש ביחד את הדרך". סיים רבי חיים מצאנז: "בואו נחפש אף אנו יחדיו את הדרך החדשה".

מושגים
  • רבי חיים מצאנז - רבי חיים הלברשטאם מצאנז (1793–1876), אדמו"ר [=אדוננו מורנו ורבנו] חסידי. ספרו המפורסם "דברי חיים" מכיל שאלות ותשובות בהלכה, חידושים על התורה ועל חלקים מהמשנה והתלמוד. מייסד חסידות צאנז שבראשה עמד במשך ארבעים ושש שנה, וכיום היא יושבת בעיקר בנתניה.
דיון
נקודות לדיון
מהי המשמעות המטפורית של היער והדרך במשל? האם הדרך היא חיובית או שלילית? איזה מסר עולה ממעשייה זו וכיצד היא מתקשרת לחודש אלול?
2. "פרשת דרכים" - איכה רבה
מעשה ברבי יהושע שהיה מהלך בדרך [...] ומצא תינוק אחד יושב על פרשת דרכים אמר לו: איזו דרך קרובה לעיר? אמר לו: זו קרובה ורחוקה וזו רחוקה וקרובה. הלך ר' יהושע בזו שקרובה ורחוקה כיון שהגיע לעיר מצא גנות ופרדסים מוקפים לחומה וחזר אצל אותו תינוק ואמר לו: בני וכי זו דרך קרובה לעיר? אמר לו: אתה הוא חכם של ישראל? לא כך אמרתי לך שזו קרובה ורחוקה וזו רחוקה וקרובה?

מושגים
  • מדרש איכה רבה - חלק ממדרשי אגדה המרחיבים ומפרשים את סיפורי התורה והמגילות (ולא את המצוות). מדרש זה מתמקד במגילת איכה ובחורבן הבית הראשון. ככל הנראה הוא נערך במאה השישית או השביעית לספירה, ולכן נכללים בו גם מדרשים על חורבן הבית השני ותוצאותיו.
דיון
נקודות לדיון
מה מסמלת פרשת הדרכים בסיפור? האם גם אתם נתקלתם במקרה שבו הדרך הקרובה התבררה כדרך רחוקה? מדוע לדעתכם הילד בחר להציג את שתי הדרכים ולא רק את הדרך הנכונה?
משנה, מסכת אבות פרק ב, משנה א
3. איזוהי דרך ישרה? - מסכת אבות
רַבִּי אוֹמֵר, אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיָּבוֹר [=יבחר] לוֹ הָאָדָם, כּל שֶׁהִיא תִפְאֶרֶת לְעוֹשֶׂיהָ [חיובית בעיני האדם עצמו] וְתִפְאֶרֶת לוֹ מִן הָאָדָם [חיובית בעיני הסביבה].

מושגים
  • מסכת אבות - נקראת גם 'פרקי אבות'. שמה של המסכת התשיעית בסדר נזיקין, המופיע כרביעי בתוך ששת סדרי המשנה.
    המסכת כוללת חמישה פרקים (פרק ו' איננו חלק מקורי מהמסכת).
    מסכת אבות היא לקט של אמרות חכמים העוסקת בענייני מוסר, מידות טובות ודרך ארץ.
דיון
נקודות לדיון
מהי "דרך ישרה" במשמעות הממשית ומבחינה מטפורית? מה בין דרך ובחירה חופשית? מהו הקשר בין ישר (לא עקום) לישר (אדם דובר אמת)? מדוע חשוב שהדרך הישרה תהיה חיובית גם בעיני האדם וגם בעיני הסביבה?
שב"ק ס', נופל וקם
5. נופל וקם / שב"ק ס'
הדרך ארוכה ומפותלת, אני נופל וקם
אף פעם לא מספיק ללכת, אני נופל וקם
עובר גשר ועוד גשר, אני נופל וקם
כמה ארוכה היא הדרך, אני עומד איתן עם ראש מורם.

אומרים שאהבה באה רק מליון לאחד
אומרים שאין סיכוי שהשמש עוד תזרח עלי
אומרים שאני אפול, הם אומרים שאברח
אומרים שאשאר לבד, אומרים שאני לא מתאים לחיים

כי אין בי את הרצון לזהב ויהלומים
אין לי קלפים נכונים, אולי זו החברה שקורסת
אם זה לא מקום מתאים למחפשים של קשת וענן
למתעלמים מסימן הזמן
והכוכב שלי היכן, בני אדם אני קיים
בעיניכם אולי אין לי ערך
אבל יש לי נשמה יש לי שיר יש לי ת'דרך.
כמה שהדרך ארוכה ומפותלת,
אני לא עוצר מלכת לא יכול להפסיק
משאיר מאחורי את הפחדים ואת הצער
הכל הוא הכל אני חייב להמשיך
כל מה שקורה אני יודע שצריך לקרות
אני האש שלא תוכל לכבות
המוזיקה תיקח אותי למעלה ולעומק
הדרך ארוכה ללכת בה זה לחיות.

כל סוף הוא התחלה חדשה
העצב הוא סימן שבקרוב תבוא שמחה
אני לא במרוץ ולא במלחמה
הראש בעננים רגליים על האדמה.

הדרך ארוכה ומפותלת...

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
נקודות לדיון
מהי הדרך הארוכה והמפותלת שמתאר השיר? במה דומה התיאור של הדרך במקור זה לתיאור של הדרך במקור ממסכת אבות? אילו קשיים צופנת הדרך בשיר זה? "הדרך ארוכה ללכת בה זה לחיות" – הסבירו את הרעיון שהחיים הם הליכה בדרך.
דף הנחיות למנחה:
הנחיות למנחה - דרך.rtf
דף מספר 1 בסדרה על המקום, דפים נוספים בסדרה:
2 3 4 5 6