הדף מאת: עמית אלון, תוכנית בארי / מכון שלום הרטמן
דף לימוד זה על 'גן עדן' הוא חלק מסדרת דפי לימוד בנושא 'המקום'. גן עדן הוא מושג ספרותי, דמיוני, אולם נוכחותו בתרבות המערבית עצומה. הוא מסמן את המקום התמים, הבראשיתי, המושלם, שכרם של הצדיקים לעתיד לבוא, תמונה אוטופית של העולם, ביטוי פסיכולוגי לתיאור עולם הילדות, שהגירוש ממנו הוא חוויית ההתבגרות. לא נוכל לעסוק במסגרת זו בכל ההקשרים והאסוציאציות של 'גן עדן'. נתמקד כאן בגן עדן המקראי ובשאלה אם היינו רוצים לחיות בו, לשוב אליו.
נוף ילדות, מילים ולחן: שלמה ארצי
נוף ילדות / שלמה ארצי
בנוף הבתים הישנים,

אשר היו צילי בימי ילדות,

חלפו הרבה שנים, חלפו הרבה שנים.

נוף הבתים כבר מתפורר,

וקירותיו נעלמים,

חלפו הרבה שנים,

חלפו הרבה שנים.

בגן העדן של ילדות אשר היה פורח,

הייתי חלק מהנוף היום אני אורח.

בגן העצים המתקלפים,

אשר היו צילי בימי ילדות,

כבר נשברו הענפים,

קפצה זיקנה פתאום.

אני הולך ואת איתי והם כולם נעלמים

קפצה זיקנה פתאום

איזה יום היום

בגן העדן של ילדות...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
נקודות לדיון:
מה היחס של הכותב לילדות? באיזה הווה שרוי האדם הבוגר? מדוע מתוארת הילדות כגן עדן? האם ניתן לראות גם בסיפור המקראי על גן עדן תיאור סמלי של עולם הילדות? ואם כך, מהו הגירוש מגן עדן?
דיון
שאלון פתיחה:
תארו את גן עדן של ספר בראשית:

כיצד הוא נראה? מהי שגרת החיים של אדם וחווה במקום זה? האם לדעתכם זהו מקום מושלם? האם הייתם רוצים לחיות בו? מדוע?
בראשית (ב)
(ז) וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה:

(ח) וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר:

(ט) וַיַּצְמַח ה' אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע:

(י) וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים:

(יא) שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב:

(יב) וּזֲהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם:

(יג) וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ:

(יד) וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת:

(טו) וַיִּקַּח ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ:
Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul. And the LORD God planted a garden eastward, in Eden; and there He put the man whom He had formed. And out of the ground made the LORD God to grow every tree that is pleasant to the sight, and good for food; the tree of life also in the midst of the garden, and the tree of the knowledge of good and evil. And a river went out of Eden to water the garden; and from thence it was parted, and became four heads. The name of the first is Pishon; that is it which compasseth the whole land of Havilah, where there is gold; and the gold of that land is good; there is bdellium and the onyx stone. And the name of the second river is Gihon; the same is it that compasseth the whole land of Cush. And the name of the third river is Tigris; that is it which goeth toward the east of Asshur. And the fourth river is the Euphrates. And the LORD God took the man, and put him into the garden of Eden to dress it and to keep it.
דיון
נקודות לדיון:
האם גן העדן המתואר דומה לזה שתיארתם בדמיונכם? מה תפקיד האדם בגן עדן? האם הייתם רוצים לחיות במקום זה? מדוע? האם לדעתכם גן העדן המתואר מתיימר להיות מקום אמיתי או דמיוני?
גדעון עפרת, תנ"ך ברשות היחיד, הוצאת משכל, 2006
גדעון עפרת
מקום בעייתי גן עדן. ספק רב אם זהו אמנם מחוז החפץ שאליו מייחלים חלומותינו. ראו אותו, את "גן התענוגות": גן רחב ידיים (ספארי גדוש חיות), עתיר עצים מלבלבים, במרכזו שני עצים אסורים, נהר רחב חוצה אותו והוא מאוכלס בהמוני חיות ובשני בני אדם (תחילה אחד, לאחר מכן – מחמת השעמום – שניים), אדם וחווה. אנו רשאים להניח אביב נצחי, הן משום שהכתוב אינו מתאר אחרת והן משום שעונות השנה יופיעו בתנ"ך רק לאחר סיפור המבול. עד כה התנאים יוצאים מהכלל, אף כי הבדידות עשויה להעיק קמעה, הלא כן? "וייקח ה' אלהים את האדם ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה". כאלה הם השניים: עובדי הגן ושומריו. מעין גננים או שומרי יער. סביר שעבודתם אינה מפרכת, שהרי טרם קולל האדם בקללת "בזיעת אפיך"; ואף על פי כן, האם זהו חלומנו – לטפל, יום אחר יום, בגן? גיזום? ניקוי? דילול? ובפרט שהשניים נתונים כל העת לפיקוחו הצמוד של אלוהים, שאינו מתואר כמי שמקיים יחסים חמימים במיוחד עם נתיניו? מדַבּר – אך אינו נראה. סיפור יחסיהם מתומצת בפקודות, בתחקיר ובעונש.
דיון
נקודות לדיון:
האם אתם מסכימים עם תיאור גן עדן של עפרת? האם הייתם רוצים לגור במקום כזה? האם ניתן להניח על פי דבריו שהגירוש מגן עדן לא היה עונש אלא התפתחות חיובית?
דיון
נקודה למחשבה!
בטקסים שונים במעגל החיים היהודי מופיע גן עדן, כמו למשל בברכות החתונה: "שמח תשמח רעים האהובים [=החתן והכלה] כשמחך יצירך בגן עדן מקדם", ולהבדיל, בתפילת האזכרה למתים: "בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵם בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים וְיִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמוֹתֵיהֶם. ה' הוּא נַחֲלָתָם, בְּגַן עֵדֶן מְנוּחָתָם, וְיָנוּחוּ בְּשָּׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבוֹ". מדוע לדעתכם תופס גן העדן מקום כה מרכזי בתרבות היהודית?
ר' נחמן מברסלב, ספר השתפכות הנפש, אות מ"ג
ר' נחמן מברסלב
האדם הזוכה להיות רגיל להתבודד באמת, ולפרש שיחתו לפני השם יתברך כראוי, כשהוא זוכה להתבודד בשדות וביערים, אזי הוא מרגיש בכל פסיעה ופסיעה שפוסע שם טעם גן עדן. גם אחר כך, כשהוא חוזר משם, אף כל העולם חדש בעיניו ונדמה לו כאילו הוא עולם אחר, חדש לגמרי. ואין העולם נראה כלל בעיניו כאשר מקודם.
דיון
נקודות לדיון:
איזו חוויה יכולה לתת לנו לחוש קמצוץ של גן עדן? האם מדובר בשינוי מציאות או בשינוי תודעה? האם לדעתכם ניתן להגיע במציאות שלנו למצב הרמוני כמו שהיה בגן עדן?
דף הנחיות למנחה:
גן עדן - מדריך למנחה.doc
דף מספר 5 בסדרה על המקום, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6