המקום הקדוש
הדף מאת: עמית אלון, תוכנית בארי / מכון שלום הרטמן
תפיסה דתית של מקום פיזי מייחסת פעמים רבות קדושה למקומות שונים מסיבות שונות. לדוגמה: ירושלים עיר הקודש; ארץ ישראל ארץ הקודש; וקברו של רבי נחמן באוקראינה הנחשב בעיני רבים כמקום קדוש. נדמה שגם תפיסות חילוניות מייחסות לא פעם קדושה למקומות פיזיים, אף שהקדושה נקשרת במהותה לעמדה דתית. רבים מאתנו מייחסים קדושה להר הרצל, למקומות תרבותיים כמו אולם קונצרט, ואולי אף למגרש הכדורגל.
דיון
מהו מקום קדוש? נקודות לדיון פתיחה
בחרו מקום בעל משמעות עבורכם. האם לדעתכם זהו מקום קדוש? האם חוויתם בעבר חוויה כלשהי של קדושה? מה אפיין קדושה זו? האם הייתה זו קדושה דתית? מה מאפיין את המקום שבו היא התרחשה? האם לדעתכם זהו מקום קדוש? האם לדעתכם ישנם מקומות קדושים יותר ממקומות אחרים? מה מאפיין אותם? נסו להגדיר מהו לדעתכם מקום קדוש.
לקסיקון מקרא, http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=12664
הגדרה למילה 'קדושה', לקסיקון מקרא
המשמעות של השורש קד"ש היא: להבדיל, להבחין, להפריד. מקור הקדוּשה באלוהים, וכל מה שמיוחד לאלוהים או לעבודת האל הוא "קדוֹש". הקדושה היא תכונה שנמצאת בחפצים, במקומות, בזמנים ובדמויות מסוימות. כל מה שמחוץ לתחום הקדושה הוא "חוֹל". ביטול הקודש או פגיעה בו נקראים "חילוּל הקודש", ונחשבים לחטא חמור. עם ישראל, ירושלים, והארץ כולה נחשבים קדושים - כי ה' בחר בהם. כלומר, הקדושה מבטאת את יחסו המיוחד של ה' כלפי עמו וארצו.
© כל הזכויות שמורות לגשר מפעלים חינוכיים
דיון
נקודות לדיון
האם לדעתכם כל קדושה קשורה בהכרח לאלוהים? האם מקומות שבעיניכם נראים כקדושים עונים להגדרה זו?
המקום הקדוש – מהם מאפייניו ובמה הוא מחייב את האדם?
דיון
לאחר שמשה הורג את המצרי (שמות ב, יב) הוא נמלט למדבר. במדבר הוא פוגש את יתרו כהן מדין ורועה את צאנו. במהלך רעיית הצאן נגלה אליו אלוהים מתוך הסנה:
מעמד הסנה
(א) וּמשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה: (ב) וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה’ אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל: (ג) וַיֹּאמֶר משֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה: (ד) וַיַּרְא ה’ כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר משֶׁה משֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: (ה) וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹם שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא.
Now Moses was keeping the flock of Jethro his father-in-law, the priest of Midian; and he led the flock to the farthest end of the wilderness, and came to the mountain of God, unto Horeb. And the angel of the LORD appeared unto him in a flame of fire out of the midst of a bush; and he looked, and, behold, the bush burned with fire, and the bush was not consumed. And Moses said: ‘I will turn aside now, and see this great sight, why the bush is not burnt.’ And when the LORD saw that he turned aside to see, God called unto him out of the midst of the bush, and said: ‘Moses, Moses.’ And he said: ‘Here am I.’ And He said: ‘Draw not nigh hither; put off thy shoes from off thy feet, for the place whereon thou standest is holy ground.’
דיון
נקודות לדיון
מה משמעות הביטוי 'אדמת קודש'? על פי פסוקים אלו, מה מאפיין את המקום הקדוש? מהן דרכי ההתנהגות הראויות במקום קדוש?
בית המקדש כמקום קדוש בעיני חז"ל
תניא: לא יכנס אדם להר הבית לא במקלו שבידו, ולא במנעלו שברגלו, ולא במעות הצרורים לו בסדינו, ובפונדתו [=גופיה] מופשלת לאחוריו, ולא יעשנה קפנדריא [=קיצור דרך], ורקיקה מקל וחומר ממנעל. ומה מנעל שאין בו דרך בזיון אמרה תורה 'של נעליך מעל רגליך', רקיקה שהיא דרך בזיון - לא כל שכן.

מושגים
  • תלמוד בבלי - חיבור קולקטיבי שבו מסוכמת הגותם של האמוראים במאות 3-5 לספירה כפרשנות והרחבה של המשנה, וכולל דברי הלכה ואגדה. האמוראים פעלו בשני מרכזים עיקריים, בבל וארץ-ישראל, ולפיכך ישנם שני תלמודים - התלמוד הירושלמי (הארץ-ישראלי) והתלמוד הבבלי שנחשב לחשוב מביניהם, ודיוניו ההלכתיים הם הבסיס להלכה הנוהגת עד היום. יש המדגישים כי התלמוד הבבלי מציג לעיתים קרובות נרטיב שונה (לפעמים אף באופן מהותי), מיצירתה של ארץ ישראל המשתקפת בספרות התנאים ובתלמוד הירושלמי, ומשקף את עולמם של יהודי בבל.
Rava said to him: The tanna derives the prohibition of spitting from the case of a shoe, and you say that it should be derived from the case of a shortcut? The Gemara elaborates: What is this derivation from the case of a shoe? As it was taught in a baraita: One may neither enter the Temple Mount with his staff in his hand, nor with his shoes on his feet, nor with money tied in his cloth and with his money-belt slung behind him, nor should one make it a shortcut. All the more so, spitting is prohibited a fortiori from the halakha with regard to wearing a shoe. Just as with regard to a shoe, which is generally not considered contemptuous, the Torah said: “Put off your shoes from off your feet, for the place upon which you stand is holy ground” (Exodus 3:5), all the more so spitting, which is considered contemptuous, should be prohibited.
דיון
נקודות לדיון
אילו איסורים מוטלים על הבאים למקום הקדוש? כיצד קשורים איסורים אלו למעמד הסנה? האם גם בתרבות שלנו יש הגבלות על הבאים למקומות מסוימים? האם מכך ניתן להסיק שמדובר במקומות קדושים?
האם קברי צדיקים הם קדושים?
ר' שלמה גנצפריד, קיצור שולחן ערוך, סימן קכח, סעיף יג
קיצור שולחן ערוך
נוהגין לילך בערב ראש השנה אחר תפלת שחרית לבית הקברות להשתטח על קברי הצדיקים, ונותנים שם צדקה לעניים, ומרבים תחנונים לעורר את הצדיקים הקדושים אשר בארץ המה שימליצו טוב בעדנו ביום הדין. וגם מחמת שהוא מקום קבורת הצדיקים, המקום הוא קדוש וטהור, והתפילה מקובלת שם ביותר בהיותה על אדמת קודש. ויעשה הקדוש ברוך הוא חסד בזכות הצדיקים.
דיון
נקודות לדיון
על פי ההלכה היהודית, גופת אדם מת היא הדבר הטמא ביותר. מדוע, על פי המקור, בכל זאת מתייחסים לבית הקברות כאל מקום "קדוש וטהור"? מהם המעשים שבית הקברות מחייב את האדם? מה יחסכם האישי לבית קברות ולקברי צדיקים – האם לדעתכם אלו מקומות קדושים? מדוע?
רמב"ם, משנה תורה, הלכות אבל, פרק ד'
רמב"ם, משנה תורה
... מציינין [=בונים צִיוּן, מבנה קבר] את כל בית הקברות ובונין נפש [=מצבה] על הקבר. והצדיקים אין בונים להם נפש על קברותיהם שדבריהם הם זיכרונם. ולא יפנה אדם לבקר הקברות.

מושגים
  • הרמב"ם - רבי משה בן מימון, מגדולי ישראל שבכל הדורות, נולד בקורדובה שבספרד בשנת ד"א תתצ"ח (1138) ונפטר בשנת ד"א תתקס"ה (1204) בפוסטט (קהיר העתיקה) שבמצרים. פילוסוף ורופא. ספריו הם מהמרכזיים בתחומי היהדות השונים: פרשנות - פירוש למשנה, הלכה - משנה תורה לרמב"ם, פילוסופיה יהודית - מורה נבוכים. עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" והוכתר בכינוי "הנשר הגדול".
  • משנה תורה - רמב"ם החל לכתוב את "משנה תורה" בשנת 1177, ועסק בכתיבתו עשר שנים. על הצורך בכתיבתו כותב הרמב"ם בהקדמה לספרו: ..."לפיכך קראתי את שם חיבור זה 'משנה תורה', לפי שאדם קורא בתורה בכתב תחילה, ואח"כ קורא בזה- ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם"
דיון
נקודות לדיון
במה שונה לדעת הרמב"ם קברו של צדיק מקברו של אדם רגיל? האם לדעתו יש חשיבות דתית לקברי צדיקים? מדוע? קברו של הרמב"ם מצוי על פי המסורת בטבריה והפך לאתר עלייה לרגל. השוו בין דבריו לתופעה זו.
קדושה חילונית
דליה רביקוביץ', חמדה, מתוך: אהבת תפוח הזהב, מחברות לספרות, תשי"ט
חמדה, דליה רביקוביץ'
חמדה/ דליה רביקוביץ'

שָׁם יָדַעְתִּי חֶמְדָּה שֶׁלֹּא הָיְתָה כָּמוֹהָ,
וְהַזְּמַן הַהוּא הָיָה יוֹם הַשְּׁבִיעִי בְּשַׁבָּת
וְכָל בַּדֵּי אִילָנוֹת הָיוּ מִתְעַצְּמִים לִגְבֹּהַּ.

וְהָאוֹר הֵחֵל מִסָּבִיב שׁוֹטֵף כְּנָהָר לִנְבֹּעַ,
וְגַלְגַּל הָעַיִן אֶת גַּלְגַּל הַחַמָּה חָמַד.
אָז יָדַעְתִּי חֶמְדָּה שֶׁלֹּא הָיְתָה כָּמוֹהָ.

הִזְהִירוּ רָאשֵׁי הַשִּׂיחִים וְהָאוֹר לֹא יָדַע שָׂבֹעַ,
נִתַּךְ בְּגַלֵּי הַנָּהָר וּבְכָל אַדְווֹתָיו נִצַּת,
אַף רֹאשִׁי הָיָה בְּעֵינָיו כְּתַפּוּחַ זָהָב לִבְלֹעַ.

שׁוֹשַׁנֵּי נָהָר צְהֻבּוֹת פָּעֲרוּ אֶת פִּיהֶן לִבְלֹעַ
אֶת אַדְווֹת הַנָּהָר בְּחָפְזָן וְגִבְעוֹל הָעֵשֶׂב הַשָּׁט,
וְאוֹתוֹ הַיּוֹם הָיָה יוֹם הַשְּׁבִיעִי בְּשַׁבָּת
וְכָל בַּדֵּי אִילָנוֹת מִתְעַצְּמִים בִּתְשׁוּקָה לִגְבֹּהַּ
וְאָז יָדַעְתִּי חֶמְדָּה שֶׁלֹּא הָיְתָה כָּמוה.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
נקודות לדיון
האם לדעתכם מתאר שיר זה חוויה של קדושה ושל מקום קדוש? מדוע?
דף מספר 3 בסדרה על המקום, דפים נוספים בסדרה:
1 2 4 5 6