פולחן ואמונה
1א
הדף מאת: אבנר דינור / קולות בנגב
2ב
השיעור הוא חלק מסדרה העוסקת באמונה וכפירה. שני השיעורים האחרונים בסדרה מוקדשים לנושא הפולחן בכלל ולבית המקדש בפרט. נדמה שאחד האלמנטים המרכזיים שמביאים חילוניים לכפור ברעיונות של הדת הוא הפולחן. בשיעורים אלה נעסוק בשאלה מה מרגיז כל כך את החילונים ברעיון פולחן האל ובמימושו בבית המקדש. שני השיעורים מתאימים לדיון סביב ט' באב או כחלק מסדרה רחבה יותר בנושא האמונה.
3ג
חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי
(ט) לוּלֵי ה' צְבָאוֹת הוֹתִיר לָנוּ שָׂרִיד כִּמְעָט כִּסְדֹם הָיִינוּ לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ. (י) שִׁמְעוּ דְבַר-ה' קְצִינֵי סְדֹם, הַאֲזִינוּ תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ עַם עֲמֹרָה. (יא) לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם? יֹאמַר ה', שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים, וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. (יב) כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי - מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי? (יג) לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת-שָׁוְא, קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי. חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא-אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה. (יד) חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי, הָיוּ עָלַי לָטֹרַח, נִלְאֵיתִי נְשֹׂא. (טו) וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם. גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ, יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ. (טז) רַחֲצוּ, הִזַּכּוּ, הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי, חִדְלוּ הָרֵעַ. (יז) לִמְדוּ הֵיטֵב, דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ, שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה. (יח) לְכוּ-נָא וְנִוָּכְחָה, יֹאמַר ה', אִם-יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים - כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ, אִם-יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע - כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. (יט) אִם-תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם - טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ. (כ) וְאִם-תְּמָאֲנוּ וּמְרִיתֶם - חֶרֶב תְּאֻכְּלוּ, כִּי פִּי ה' דִּבֵּר.
Except the LORD of hosts Had left unto us a very small remnant, We should have been as Sodom, We should have been like unto Gomorrah. Hear the word of the LORD, Ye rulers of Sodom; Give ear unto the law of our God, Ye people of Gomorrah. To what purpose is the multitude of your sacrifices unto Me? Saith the LORD; I am full of the burnt-offerings of rams, And the fat of fed beasts; And I delight not in the blood Of bullocks, or of lambs, or of he-goats. When ye come to appear before Me, Who hath required this at your hand, To trample My courts? Bring no more vain oblations; It is an offering of abomination unto Me; New moon and sabbath, the holding of convocations— I cannot endure iniquity along with the solemn assembly. Your new moons and your appointed seasons My soul hateth; They are a burden unto Me; I am weary to bear them. And when ye spread forth your hands, I will hide Mine eyes from you; Yea, when ye make many prayers, I will not hear; Your hands are full of blood. Wash you, make you clean, Put away the evil of your doings From before Mine eyes, Cease to do evil; Learn to do well; Seek justice, relieve the oppressed, Judge the fatherless, plead for the widow. Come now, and let us reason together, Saith the LORD; Though your sins be as scarlet, They shall be as white as snow; Though they be red like crimson, They shall be as wool. If ye be willing and obedient, Ye shall eat the good of the land; But if ye refuse and rebel, Ye shall be devoured with the sword; For the mouth of the LORD hath spoken.
4ד
בית המקדש הראשון
(כו) וְעַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יֵאָמֶן נָא דבריך (דְּבָרְךָ) אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לְעַבְדְּךָ דָּוִד אָבִי. (כז) כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב אֱלֹהִים עַל-הָאָרֶץ הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי-הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי. (כח) וּפָנִיתָ אֶל-תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל-תְּחִנָּתוֹ ה' אֱלֹהָי לִשְׁמֹעַ אֶל-הָרִנָּה וְאֶל-הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר עַבְדְּךָ מִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ הַיּוֹם. (כט) לִהְיוֹת עֵינֶךָ פְתֻחֹת אֶל-הַבַּיִת הַזֶּה לַיְלָה וָיוֹם אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַרְתָּ יִהְיֶה שְׁמִי שָׁם לִשְׁמֹעַ אֶל-הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל עַבְדְּךָ אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה. (ל) וְשָׁמַעְתָּ אֶל-תְּחִנַּת עַבְדְּךָ וְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִתְפַּלְלוּ אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה וְאַתָּה תִּשְׁמַע אֶל-מְקוֹם שִׁבְתְּךָ אֶל-הַשָּׁמַיִם וְשָׁמַעְתָּ וְסָלָחְתָּ.
Now therefore, O God of Israel, let Thy word, I pray Thee, be verified, which Thou didst speak unto Thy servant David my father.
5ה
אלוהים גדול במשכן קטן
דבר אחר (איוב כ"ו): "שדי לא מצאנוהו שגיא כח" בשעה שאמר הקב"ה למשה: "עשה לי משכן" התחיל [משה] מתמיה ואומר: כבודו של הקב"ה מלא עליונים ותחתונים, והוא אומר: "עשה לי משכן"?! ועוד היה מסתכל ורואה ששלמה עומד ובונה בית המקדש, שהוא גדול מן המשכן, ואומר לפני הקב"ה (מלכים א' ח') "כי האמנם ישב אלוקים על הארץ". אמר משה: ומה בית המקדש שהוא יותר ויותר מן המשכן, שלמה אומר כן, משכן על אחת כמה וכמה! ...אמר הקב"ה: לא כשם שאתה סבור כך אני סבור, אלא עשרים קרש בצפון ועשרים קרש בדרום ושמונה במערב (שמות כ"ו י"ח-כ"ב) ולא עוד אלא שארד ואצמצם שכינתי בתוך אמה על אמה.
... Another explanation. “We have not found the Almighty great in power…” (Iyov 37:23) At the moment when the Holy One said to Moshe ‘make me a Tabernacle’ he was dumbfounded and said ‘the glory of the Holy One fills the upper worlds and the lower, and He said to make Him a Tabernacle?’ Further, he gazed into the future and saw that Shlomo would arise and build the Holy Temple which would be greater than the Tabernacle, and he said before the Holy One “But will God indeed dwell on the earth?” (Melachim I 8:27) Moshe reasoned: if in reference to the Holy Temple, which is so much larger than the Tabernacle, Shlomo said this - then when it comes to the Tabernacle all the more so. Therefore Moshe said “He who dwells in the hidden place of the Most High…” (Tehillim 91:1) R’ Yehudah bar R’ Simon said: The One who dwells in the hidden place is above all His creations. What does the continuation “…in the shadow of the Almighty,” mean? In the shadow of Gd (b’tzel el). It is not written as ‘in the shadow of the Merciful’ or ‘in the shadow of the Gracious,’ but rather ‘in the shadow of the Almighty.’ In the shadow which Betzalel made, that is why it says ‘in the shadow of the Almighty’. The Holy One replied to Moshe ‘I do not see things the same way as you do. Rather it says twenty in the north, twenty in the south and eight in the west. Furthermore, I will I will come down and contract my Presence within a space of one cubit by one cubit.’
6ו
הרב יוסף דב סולובייצ'יק, איש ההלכה, ירושלים תשל"ט, עמ' 48–49
סוד הנוכחות האלוהית
משה עמד ותמה: איך אפשר להוריד את האינסוף לתוך הסופיות, איך אפשר להשכין את הטרנסצנדנטיות המוחלטת, את סתר עליון, ואת צל שדי בתוך משכן צר וקטן, בתוך העולם הממשי המוגבל על ידי חוקיות המציאות ועקרונות הריאליות? בעיה זו באה לידי ביטוי בשאלתו של שלמה: "האמנם יושב אלוקים על הארץ?" כלומר האדם מתגעגע אל האלוקים, אם נפשו חולת אהבה, הומה אל דודה וקונה, הרי עליו לחרוג מן חרצובות ישותו הגשמית ולעלות בהר ה' המופשט והטרנסצנדנטי, כי איך יקום האדם הפיסיולוגי-ביולוגי במקום קדשו? וכאן נהפכת אמת המידה ואנו מורידים את כבוד א-ל אל העולם התחתון, אל תוך התחושה עצמה, אל תוך המקום והזמן, לרשות השיעורים, הכמותיות והממשיות. "הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך אף כי הבית הזה אשר בניתי" – איך תכלכל הסופיות את האינסופיות? ברם תשובתו של הקב"ה היא: "לא כשם שאתה סבור כך אני סבור, אלא עשרים קרש בצפון ועשרים קרש בדרום וחמשה במערב ואצמצם שכינתי שלי ואשכון ביניהם". האינסופיות מצמצמת את עצמה; הנצח מתרכז בעובר ובחולף, השכינה – במידות, וכבוד אל – בשיעורים. היהדות הביאה לעולם את סוד הצימצום של האינסופיות בסופיות, הטרנסצנדנטיות בממשיות, האצילות במוחשיות והאלוקות בתוך תחום הריאליות. כשירד הקב"ה על הר סיני, הרי קבע חוק לדורות, שאלוקים יורד אל האדם ולא האדם הוא שעולה לאלוקים.

הסברים
  • טרנסצנדנטי – נשגב, נעלה, חיצוני, אחר ונפרד מן העולם (ההפך מ'אימננטי' - פנימי, מתוך הדבר עצמו, חלק מהעולם).

    צמצום – מונח קבלי המופיע אצל האר"י, על פיו לפני בריאת העולם האור האינסופי האלוהי מילא את כל היקום, ולאחר הבריאה האל צמצם את עצמו כדי לאפשר למהות אחרת – לעולם, להתקיים.

    מידות ושיעורים - נראה שכוונת המחבר אינה למידות שבהן נדרשת התורה או למידות מוסריות, אלא שהאלוהות חסרת המימדים נכנסת אל עולם שיש בו מימדים – מידות ושיעורים.
7ז
דיון
שאלות לדיון (סולובייצ'יק ובראשית רבה)
  • כיצד אתם מבינים את אמירתו של הרב סולובייצ'יק - שהטרנסצנדנטיות בממשיות היא סוד הצמצום?
  • איזה מין סוד זה? מה יכולה ללמד אותנו הידיעה שמדובר בסוד?
  • האם ידיעה זו דורשת מאיתנו דבר? מה היא יכולה לדרוש?
  • מה דעתכם על קביעתו של הרב סולובייצ'יק שאלוהים הוא היורד אל האדם ולא להפך?
  • כיצד עשוי להתבטא רעיון זה בחיי היומיום?
9 ט
10י
11יא
דף מספר 5 בסדרה אמונה וכפירה, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6