Ralbag רלב"ג

(1288 - 1370 CE) (1288 - 1370 לספירה)

Levi ben Gershon (Ralbag) was a Provencal philosopher, physician, mathemetician, astronomer, Talmudic commentator and Torah commentator. He seems to never have accepted a rabbinic post, and little is known about his life – even the place and date of his death is unclear. Ralbag was a strict Aristotalian, and in his great philosophical work, Milchamot Hashem, he critiques Rambam on some points where he deviates from Aristotalian teaching. He was also a fervent believer in astrology, and astrological determinism pervades his philosophical work, though he did maintain the notion of human free-will. His philophical views lead to opposition to his works in some circles. His mathematical works were sophisticated, influential and ground-breaking; he is noted for his work in combinatorics and early use of the principle of mathematical induction. Some of these works were even translated into Latin at the request of Christian scholars. The Ralbag was credited for inventing the 'Jacob's staff,' an astronomical device. Finally, he is perhaps best known today for his commentary on the Tanach, which displays his wide learning and interweaves halachic matters and rulings. He wrote several Talmudic works, most of which have since been lost. לוי בן גרשון (רלב"ג) היה פילוסוף, רופא, מתמטיקאי, אסטרונום ופרשן תלמוד ותורה מפרובנס. נראה שמעולם לא עבד כרב, ורק מעט ידוע על חייו – אפילו מקום ותאריך פטירתו אינם ברורים. רלב"ג היה קפדן באמונתו בפילוסופיה של אריסטו, ובחיבורו ההגותי הידוע, מלחמות ה', הוא מבקר את הרמב"ם על כמה נקודות שבהן הוא חורג משיטתו של אריסטו. הוא היה מאמין נלהב באסטרולוגיה, ודטרמיניזם אסטרולוגי ממלא את עבודתו הפילוסופית, אף על פי שהוא האמין ברעיון של בחירה חופשית לאדם. ההשקפה הפילוסופית שלו הציתה התנגדות לכתביו בחוגים מסוימים. עבודותיו המתמטיות היו מתוחכמות, רבות השפעה ופורצות דרך; הוא ידוע במיוחד בזכות עבודתו בקומבינטוריקה ושימושו המוקדם בעיקרון האינדוקציה המתמטית. חלק מעבודות אלה תורגמו גם ללטינית לבקשת מלומדים נוצרים. רלב"ג קיבל הכרה על המצאת "מטה יעקב", מכשיר אסטרונומי. לבסוף, הוא ידוע אולי הכי טוב בזכות פירושו לתנ"ך, אשר מציג למידה רחבה שלו ושוזר ענייני הלכה ופסקים. הוא כתב כמה יצירות תלמודיות, שרובם מאז אבדו.