"שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך"
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
מהי הדרך הראויה להעביר מסורת בתוך המשפחה וכיצד להנחיל לדור הבא ערכים חשובים? השיעור מציע שתי דרכים מרכזיות המשולבות זו בזו: לימוד והוראה, ודוגמה אישית.
פתיחה
(ז) וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת אֲדֹנָיו אֶת עֵינֶיהָ אֶל יוֹסֵף וַתֹּאמֶר שִׁכְבָה עִמִּי. (ח) וַיְמָאֵן וַיֹּאמֶר אֶל אֵשֶׁת אֲדֹנָיו הֵן אֲדֹנִי לֹא יָדַע אִתִּי מַה בַּבָּיִת וְכֹל אֲשֶׁר יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדִי. (ט) אֵינֶנּוּ גָדוֹל בַּבַּיִת הַזֶּה מִמֶּנִּי וְלֹא חָשַׂךְ מִמֶּנִּי מְאוּמָה כִּי אִם אוֹתָךְ בַּאֲשֶׁר אַתְּ אִשְׁתּוֹ וְאֵיךְ אֶעֱשֶׂה הָרָעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת וְחָטָאתִי לֵאלֹהִים. (י) וַיְהִי כְּדַבְּרָהּ אֶל יוֹסֵף יוֹם יוֹם וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִמָּהּ. (יא) וַיְהִי כְּהַיּוֹם הַזֶּה וַיָּבֹא הַבַּיְתָה לַעֲשׂוֹת מְלַאכְתּוֹ וְאֵין אִישׁ מֵאַנְשֵׁי הַבַּיִת שָׁם בַּבָּיִת. (יב) וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה. (יג) וַיְהִי כִּרְאוֹתָהּ כִּי-עָזַב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס הַחוּצָה.
And it came to pass after these things, that his master’s wife cast her eyes upon Joseph; and she said: ‘Lie with me.’ But he refused, and said unto his master’s wife: ‘Behold, my master, having me, knoweth not what is in the house, and he hath put all that he hath into my hand; he is not greater in this house than I; neither hath he kept back any thing from me but thee, because thou art his wife. How then can I do this great wickedness, and sin against God?’ And it came to pass, as she spoke to Joseph day by day, that he hearkened not unto her, to lie by her, or to be with her. And it came to pass on a certain day, when he went into the house to do his work, and there was none of the men of the house there within, that she caught him by his garment, saying: ‘Lie with me.’ And he left his garment in her hand, and fled, and got him out. And it came to pass, when she saw that he had left his garment in her hand, and was fled forth,
דיון
  • מה לדעתכם מנע מיוסף מלהתפתות לאשת פוטיפר?
"ויבוא הביתה לעשות מלאכתו", רבי אליעזר אומר: שבת היה, דכתיב: "כי בו שבת מכל מלאכתו"
ומה מלאכה הייתה לו? שונה וקורא מה שאביו לימדו.
רבי יהודה אומר: יום גידול נילוס היה והלכו כולם לראות, והוא לא הלך. אלא ויבוא הביתה לעשות מלאכתו, לחשוב חשבונות של רבו.
רבי נחמיה אומר: יום תיאטרון היה, והלכו כולן לראות והוא לא הלך.
ר' שמואל בר נחמן אמר: לעשות מלאכתו ממש.
ר' חייא מתני: איקונין של אביו ראה וצנן דמו...
ר' הונא בשם רב מתני: איקונין של אמו ראה וצנן דמו... ... כיון שבא ליזקק לה, בא הקב"ה בדמות אביו ונתקררה אָמַתו, שנאמר "ותשב באיתן קשתו" (בראשית מט, כד)
אמרה לו: מה לך?
אמר לה: אבא אני רואה,
אמרה ליה: והיכן הוא!? ואין איש מאנשי הבית...
דיון
  • מהם המעצורים ששמרו על יוסף, לפי המדרש על פרשת וישב, לעמוד בפיתוי?
  • מהי הדרך הנכונה, לפי ר' אליעזר, לחזק בלב הילד את דמות ההורה (סופר-אגו)?
  • אילו עוד דרכים יכולות לסייע לבניית מערכת יחסים כזו בין הורה לילדו?
לימוד בחברותא
'בְּיוֹם טוֹבָה הֱיֵה בְטוֹב וּבְיוֹם רָעָה רְאֵה' (קהלת ז, יד).
אמר ר' תנחום בן ר' חייא: ביום טובתו של חברך היה עמו בטובה, וביום רעה רְאֵה. אם נזדווג לחבירך יום רעה, רְאֵה היאך לעשות עמו חסד ולהציל אותו ממנו.
כך הייתה אמו של ר' תנחום בן ר' חייא עושה: ביום שהייתה לוקחת לו ליטרא אחת של בשר, לוקחת לו שתיים, אחת לו ואחת לעניים; ביום שהייתה לוקחת לו אגודה אחת של ירק הייתה לוקחת לו שתיים, אחת לו ואחת לעניים.
אמרו עליו על ר' תנחום בן חנילאי כשהיה לוקח לביתו בשר או ירק, או כל דבר, היה אומר לבני ביתו: "הפרישו לעניים חלקם, שלא לקחתי אלא ליטרא אחת של בשר בשבילי, ולעני חצי ליטרא". שהיה מקיים "בְּיוֹם טוֹבָה הֱיֵה בְטוֹב וּבְיוֹם רָעָה רְאֵה" (קהלת ז, יד).
If thou lend money to any of my people (Exod. 22:24). Scripture says elsewhere in reference to this verse: There is a grievous evil which I have seen under the sun, namely riches kept by the owner thereof to his hurt; and those riches perish by evil adventure; and if he hath forgotten the sun, there is nothing in his hand (Eccles. 5:12–13). The Holy One, blessed be He, tests everyone; (with regard to) the wealthy, if they are generous toward the needy, they enjoy their wealth in this world, and the righteousness they perform will be rewarded in the world-to-come, as it is said: And thy reward (Isa. 58:8). It says elsewhere: Happy is he that considereth the poor; the Lord will deliver him in the day of evil (Ps. 41:2). He likewise tests the poor. If they do not complain in this world, they will receive their reward in the world-to-come, as is said: For thou dost save the afflicted people (Ps. 18:28). Job suffered in this world and was repaid twofold, as it is said: And the Lord gave Job twice as much as he had before (Job 42:10). However, a rich man may destroy himself and his wealth in this world, as it is said: And those rights perish by evil adventure (Eccles. 5:13). Not all who are rich today will be rich tomorrow, nor will all who are poor today be poor tomorrow, as it is said: For God is judge; He putteth down one and lifteth up another (Ps. 75:8). There is wealth that is beneficial to its possessor and wealth that is harmful to him. An example of wealth that was harmful to its possessor was the wealth of Korah, as it is said: So they, and all that appertained to them, went down alive into the pit (Num. 16:33). Haman’s riches were also harmful to him, for though it is said: And Haman recounted unto them the glory of his riches (Est. 5:11), ultimately: So they hanged Haman (ibid. 7:10). An example of wealth that was beneficial to its owner was that of Jehoshaphat: Now Jehoshaphat had riches and honor in abundance (II Chron. 18:1). What happened to him? Then Jehoshaphat cried out, and the Lord helped him (ibid., v. 31). There is strength that is beneficial to its possessor and strength that is harmful to its possessor. Strength that is beneficial was possessed by David, for it is said: Behold, I have a son of Jesse the Bethlehemite, that is skillful in playing and a mighty man of valor (I Sam. 16:18). It is also written: Saul had slain his thousands and David his ten thousands (ibid. 18:7); and: All Israel and Judah loved David (ibid., v. 6). The strength of Goliath was harmful to its possessor, for he profaned and blasphemed against God. Goliath called: Choose a man for you (ibid. 17:8), but in the end, When the Philistines saw that their mighty man was dead, they fled (ibid., v. 51). He had been slain with a (single) stone hurled from a sling. There is wisdom which is both beneficial and harmful to the one who possesses it. Joshua possessed wisdom that was beneficial, as it is said: Joshua the son of Nun was full of the spirit of wisdom (Deut. 34:9). To what may this be compared? To a reservoir that supplied an entire city with water. Everyone praised it, with the exception of one man who advised them to praise the well that supplied the water (for the reservoir) instead. Similarly, while they were extolling Joshua for giving drink to Israel through his wisdom, he said to them: “Praise Moses instead,” for Moses had laid his hands upon him (ibid.). Balaam had wisdom which was harmful to him, as it is stated: The saying of him who heareth the word of God, and knoweth the knowledge of the Most High (Num. 24:23), and finally: Balaam the son of Beor they slew with a sword (ibid. 31:8).
דיון
  • באיזו דרך חינוכית נקטה אמו של ר' תנחום בן ר' חייא
  • כיצד מחנך ר' תנחום בן חנילאי את בני ביתו?
  • מה ההבדל ביניהם?
דף מספר 2 בסדרה סוגיות בחינוך להורים ומחנכים, דפים נוספים בסדרה:
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11