"ארבעה בנים" בקהילה
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
דף זה יוצא מסיפור ארבעת הבנים המופיע בהגדה של פסח ומזמן שיח ומחשבה על זהויות וסטיגמות. הדף דן בשאלה כיצד ה"אחר" משפיע על הזהות שלי, וכיצד זהויות שונות מרכיבות קהילה אחת.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
ארבעת הבנים, מתוך הגדת הפסח המסורתית
כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה:
אֶחָד חָכָם. וְאֶחָד רָשָׁע. וְאֶחָד תָּם. וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל


חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? 'מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם?' (דברים ו, כ) וְאַף אַתָּה אֱמָר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: 'אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן' (משנה, מסכת פסחים, פרק י, משנה ח).
רָשָׁע מָה הוּא אוֹמֵר? 'מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם?' (שמות יב, כו) לָכֶם - וְלֹא לוֹ. וּלְפִי שֶׁהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְּלָל כָּפַר בְּעִקָּר. וְאַף אַתָּה הַקְהֵה אֶת שִנָּיו וֶאֱמֹר לוֹ: 'בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם' (שמות יג, ח). לִי - וְלֹא לוֹ. אִילּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאָל.
תָּם מָה הוּא אוֹמֵר? 'מַה זֹּאת?' (שמות יג, יד) וְאָמַרְתָּ אֵלָיו: 'בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם, מִבֵּית עֲבָדִים'.
וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל - אַתְּ פְּתַח לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם' (שמות , ח)
דיון
  • האם בקהילה שלכם אתם מזהים "חכם", "רשע", "תם", שאינו יודע לשאול"? איך מגיבים אליהם?
  • יש "תפקידים" אחרים שאתם מזהים בקהילה?
אבי שגיא: מתוך 'על המתחים בין דתיים וחילוניים - בין שיח זכויות לשיח זהות' , בתוך: עין טובה - דו-שיח ופולמוס בתרבות ישראל, ספר היובל לטובה אילן. הוצאת הקיבוץ המאוחד בע"מ ונאמני תורה ועבודה 1999, עמ' 408-430
בני אדם מעצבים את עולמם ואת הווייתם תוך כדי דיאלוג עם אחרים. דיאלוג זה אינו בהכרח ביטוי של הסכמה עם האחר. אדרבה, פעמים רבות הדיאלוג הוא סוג של עימות ודחייה. ... אין לפרש אחר זה רק בתור השונה ממני, שכן כל בני האדם שונים מזולתם. האחר מציין שוני משמעותי במיוחד עבורי; האחר הוא מי שמציב חלופה משמעותית לארגון הקיום שלי; האחר הוא מי ששואל על האופנים המסורתיים של תודעתי ושל תפיסתי העצמית, בעצם העובדה שהוא מציג סוג של קיום בעל משמעות ולכידות עצמית השונה שוני כה ברור מקיומי. ...

במצבים קיצוניים האחר נתפס כדֶמון, כרע מוחלט, דווקא בשל האיום שיש בו על הזהות הישנה. סימונו של האחר כדמון פירושו אישור מחדש של הזהות הישנה. ...

שני הגבולות הבסיסיים המכוננים את היחס אל האחר משתרעים בין ראיית האחר כיֵש בעל מלאוּת - 'האחר המשמעותי', לבין ראייתו כדֶמוֹן. אם היחס אל האחר מכוּנן על-ידי זיהויו כ'אחר המשמעותי', היחס המעוצב הוא דיאלוגי; או אז גם הזהות היא דינמית ומשתנית. אם היחס אל האחר מכוּנן על-ידי ראייתו כדמון, היחס המעוצב הוא של שלילה והסתגרות. ...

אם יחיד או חברה נעשים מודעים לתפקיד של האחר בכינון זהותם, הרי שהם עשויים להיעשות מודעים לכך שעולמו של האחר הוא עולם בעל משמעות. ...

מודעות זו עשויה לשחרר מתפיסת האחר כדמון... ולהוביל יחידים או חברות ממסלול של דחייה ועימות למסלול של דיאלוג עם האחר, דיאלוג שאינו מוביל בהכרח להטמעת האחר, כולו או מקצתו, או להיטמעות באחר.
דיון
  • מה דעתכם, האם היחס של ההגדה לארבעת הבנים מתיישב עם תפיסת "האחר המשמעותי" של אבי שגיא?
  • האם לכם יש "אחר משמעותי"? "דמון"?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 5 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע חמישי, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4