לא תלך רכיל בעמיך?
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
חלק מההוי הקהילתי היא הרכילות, העברת מידע על האחר. מהי בעצם רכילות והאם הרכילות היא תמיד דבר שלילי?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
"לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ"
Thou shalt not go up and down as a talebearer among thy people; neither shalt thou stand idly by the blood of thy neighbour: I am the LORD.
אי זהו רכיל? זה שטוען דברים והולך מזה לזה ואומר 'כך אמר פלוני', 'כך וכך שמעתי על פלוני' - אע"פ שהוא אמת, הרי זה מחריב את העולם. יש עוון גדול מזה עד מאד, והוא בכלל לאו זה, והוא לשון הרע, והוא המספר בגנות חבירו, אע"פ שאומר אמת.

אבל האומר שקר נקרא מוציא שם רע על חבירו [...]
Who is a sycophant? One who loads himself up with matters, and goes from this one to that one, saying to each, such did that man say, thus and such have I heard concerning that man, even though it be true, behold him, he destroys the universe. There is yet an extremely grosser iniquity, which, too, is included in this prohibitive commandment, and that is, the evil tongue, one who spreads scandal about his fellow even though he be telling truth. If he be lying, he is called a maligner who invents an evil name against his fellow. The owner of an evil tongue, behold him, he sits in company and relates, saying: thus and such did that certain party, thus and such were his parents, and thus and such I did hear about him and of course, he relates scandalous matters. Of him, the Verse says: "May the Lord cut off all flattering lips, the tongue that speaketh proud things" (Ps. 12.4).
דיון
  • הרכילות, מדייק הרמב"ם, אינה מסירת שקרים. היא אמירת אמת. למה אם כך היא "מחריבה את העולם"?
לינדה וודרו (תרגום) בתוך : Who We Are: An Exploration of What "Intentional Community" Means
זה נשמע טפשי, אבל אני חושבת שזה עובד בתור הגדרה: כשאני מנסה לחשוב מה יש לכל הקהילות במשותף קהילות של כוונה, קהילות מסורתיות, שבטים, שכונות - הדבר היחיד שאני יכולה לשים עליו את האצבע הוא רכילות... במובן החיובי. קהילות הן קבוצות של אנשים שאכפת להם מספיק זה מזה כדי לעקוב באופן קבוע איש על חיי רעהו, למצוא בהם עניין, לרצות לדעת ולעזור.
© כל הזכויות שמורות ל
www.ic.org
דיון
  • האם אתם מסכימים עם דבריה של וודרו?
  • האם ואיך הייתם משנים את הציווי בספר ויקרא?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 5 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שלישי, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4