הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
אחת מדרכי השמירה של חברה תקינה הוא המשפט והעונש. מה עונשו של אדם שסרח? מה עונשו של תלמיד חכם שסרח? האם כולם שווים בפני החוק? ובעצם.. האם כולם צריכים להיות שווים בפני החוק?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
א. חכם זקן בחכמה, וכן נשיא או אב בית דין, שסרח - אין מנדין אותו בפרהסיה לעולם, אלא אם כן עשה כירובעם בן נבט וחבריו [שחטאו והחטיאו את הרבים]. אבל כשחטא שאר חטאות, מלקין אותו בצנעה: שנאמר "וְכָשַׁלְתָּ הַיּוֹם, וְכָשַׁל גַּם-נָבִיא עִמְּךָ לָיְלָה" (הושע ד,ה) - אף על פי שכשל, כַּסֵהו כלילה. ואומרין לו, היכבד ושב בביתך.
A wise man aged in wisdom, or a president, or a dean of a tribunal who committed an unsavory act should never be excommunicated publicly, unless he imitated Jeroboam son of Nebat and his associates1See First Kings, 11.26–14.20.G.; but if he commit any other sin, the punishment of lashes should be administered secretly, even as it is said: "Therefore shalt thou stumble in the day, and the prophet also shall stumble with thee in the night" (Hosea, 4.5), even though he stumbled, cover it with darkness as the night. However, he should be told: "Honor yourself and remain in your house". And even so, when a disciple of the wise be found guilty of an offense punishable by excommunication, it is forbidden to jump to conclusions hastily and excommunicate him; it is rather commendable to run away from such thing, and avoid it. The pious among the wise prided themselves that they were never numbered among those who excommunicated a disciple of the wise, although it is permissable to be counted in to inflict lashes if he be guilty of an offense punishable by lashes, and even be counted in to inflict upon him scourge of rebellion.2Mo’ed Katan, 17b; Horayot, 11b; Pesahim, 52a. C.G.
דיון
  • העונשים המתוארים כאן הם לבעלי תפקיד או מעמד. למה לא מענישים אותם בפרהסיה כמעט באף מצב? מתי ראוי לדעתכם להעניש בעלי תפקידים שסרחו בפרהסיה, ומתי בצנעה ("לא להוציא החוצה כביסה מלוכלכת")?
ב. וכן כל תלמיד חכמים שנתחייב נידוי - אסור לבית דין לקפוץ ולנדותו במהרה, אלא בורחין מדבר זה ונשמטין ממנו. וחסידי החכמים היו משתבחין, שלא נמנו מעולם לנדות תלמיד חכמים, אף על פי שנמנין [=מחליטים בהצבעה] להלקותו, אם נתחייב מלקות; ואפילו מכת מרדוּת, נמנין עליו להכותו.
A wise man aged in wisdom, or a president, or a dean of a tribunal who committed an unsavory act should never be excommunicated publicly, unless he imitated Jeroboam son of Nebat and his associates1See First Kings, 11.26–14.20.G.; but if he commit any other sin, the punishment of lashes should be administered secretly, even as it is said: "Therefore shalt thou stumble in the day, and the prophet also shall stumble with thee in the night" (Hosea, 4.5), even though he stumbled, cover it with darkness as the night. However, he should be told: "Honor yourself and remain in your house". And even so, when a disciple of the wise be found guilty of an offense punishable by excommunication, it is forbidden to jump to conclusions hastily and excommunicate him; it is rather commendable to run away from such thing, and avoid it. The pious among the wise prided themselves that they were never numbered among those who excommunicated a disciple of the wise, although it is permissable to be counted in to inflict lashes if he be guilty of an offense punishable by lashes, and even be counted in to inflict upon him scourge of rebellion.2Mo’ed Katan, 17b; Horayot, 11b; Pesahim, 52a. C.G.
דיון
  • למה בית דין "נשמטים" מלנדות תלמיד חכם?
  • האם יש בקהילה שלכם אנשים, תפקידים או מעמדות שחסינים מענישה?
ה. מה הוא המנהג שינהוג המנודה בעצמו, ושנוהגין עימו - מנודה אסור לספר ולכבס כאבל, כל ימי נידויו. ואין מזמנין עליו [=לא אומרים עליו זימון לפני ברכת המזון], ולא כוללין אותו בעשרה לכל דבר שצריך עשרה; ולא יושבין עימו בארבע אמות. אבל שונה [=מלמד] הוא לאחרים, ושונין לו; ונשכר, ושוכר. ואם מת בנידויו - בית דין שולחין ומניחין אבן על ארונו, כלומר שהן רוגמין אותו, לפי שהוא מובדל מן הציבור; ואין צריך לומר שאין מספידין אותו ואין מלווין את מיטתו.
What regulations should one under sentence of separation follow himself, and how should others act toward him? One under sentence of separation is forbidden to shave and wash, as one in mourning, all the days of his separation. He must not be counted in among three to bless God after meals, or among ten in any religious service which requires ten adults, and no one is permitted to sit within four ells of him. Nevertheless, he may give instruction to others and others may instruct him, and others may hire him and he may hire others. If his demise occurs while under sentence of separation, the tribunal has a stone sent which is deposited upon his coffin, as if saying that he is being stoned because he had to be separated from the community. Needless to say that no mourning is permitted after him, and that his hearse is not followed.3Mo’ed Katan, 16b; Baba Mezi’a, 59a. C.
דיון
  • מה דעתכם על עונש הנידוי?
  • אילו סנקציות (פורמליות ולא-פורמליות) יש בקהילה שלכם על מי ש"סורח"? האם הן ראויות בעיניכן?
  • האם אתם מכירים דוגמאות של אנשים מנודים בלי ש"סרחו"? למה?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 1 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שלישי, דפים נוספים בסדרה:
2 3 4 5