פייסבוק
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
הפייסבוק כבר מזמן איננה תופעה חולפת וכעת ברור כי הוא שינה את פני החברה בעולם ובישראל. האם תופעה זו הינה חיובית או שלילית? ומהן השלכותיה על הקהילה? האם הפייסבוק מעודד קהילתיות?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
הרב שלמה אבינר מתוך: "באהבה ואמונה", פרשת פנחס
מתוך: עשרה מראות נגעים בספר הפרצופים (פייס-בוק)
א. פרצופיות. פייס-בוק, ספר הפרצופים, היה יכול להיות לברכה, לחיזוק המשפחתיות והחברתיות בעזרת רשת חברתית, אך לצערנו הגולם קם על יוצרו והפך לרועץ של בולמוס פרצופי. כי האדם אינו פרצוף, אלא נשמה, שמתגלה במידות טובות ובמעשים טובים, ולא במראה חיצוני, ולא בהצגות שונות מלאכותיות לשם הצטלמות ושיפוץ תמונות. שקר החן והבל היופי, אשה יראת ד' היא תתהלל. [...]

ח. התראוּת. אדם מפתח תאווה להתראות בפני אחרים, הסבת מבטים, ומציאת חן בעיני חברים דמיוניים וירטואליים. הוא מעדכן כל הזמן את הפרופיל האישי שלו כדי להעצים את הפופולאריות שלו. הוא מתכנן מעשים ותנועות גוף ומצטלם כדי למשוך תשומת לב. הוא נעשה משועבד למציאת חן בעיני אחרים ולמבטיהם.

ט. התפוררות. הזמן מתפורר, החיים מתפוררים לאפרוריות של הבל, האישיות מתפוררת, החברות האמתית האיכותית מתפוררת לחברים וירטואליים.

י. אבדן החברות. חברות היא דבר חיוני לאדם. או חברותא או מיתותא. הבדידות היא אומללות נוראה, לכן קנה לך חבר. במקום זה, ספר הפרצופים מספק התמכרות לחברתיות רדודה ספוגה בריגושי הבל, חברתיות וירטואלית. התמונה חדלה מלשקף את החיים, אלא נהפכת לעצם החיים. זה סוף החברות. זו רשת חברתית בלי חברתיות, כי חבר אמת הוא כמו אח לנשק מי שמוכן בכל מצב לעזור ולתמוך. ודאי קשר חברתי הוא טוב, אך זה לא קשר, אלא השחתת מושג החברתיות. ספר הפרצופים גם גורם להתפוררות התא המשפחתי. 20% מהגירושים הם עקב ספר הפרצופים ושיחות מושחתות שמתנהלות בו. חברות אמת היא פנים אל פנים, ולא פנים אל מסך, ומסך אל פנים. לכן, אנא אזור כגבר חלציך, נתק שייכותך לספר הפרצופים, היה אמיץ כוח. בהתחלה תתהלך 5-4 ימים סהרורי, אך לאחר מכן תחוש עונג נפלא וחופש עליון.
דיון
  • מה דעתכם על דבריו של הרב אבינר על ספר הפרצופים?
מתוך אתר וואלה- http://touch.walla.co.il/ExpandedItem.aspx?WallaId=1/0/1759705
מתוך: מחקר: פייסבוק תורמת לקשרים בעולם האמיתי
חוקרים באוניברסיטת טקסס מצאו כי פייסבוק אינו מחליש קשרים חברתיים בחיים האמיתיים, אלא דווקא מחזק אותם. במחקר בו נשאלו 900 סטודנטים ובוגרי מכללות טריים על הרגלי השימוש שלהם ברשת החברתית, נמצא כי פייסבוק מחזקת קשרים קיימים בין בני משפחה וחברים. "ממצאנו מראים כי פייסבוק אינה מחלישה תקשורת פנים-אל-פנים בין משפחה, חברים וקולגות", אמר מוביל המחקר הפרופסור ס. קרייג ווטקינס, "אנחנו מאמינים כי ישנן אף ראיות שמדיה חברתית מאפשרת הזדמנות לביטויים חדשים של חברות, אינטימיות וקהילתיות".
© כל הזכויות שמורות לוואלה!
www.walla.co.il
דיון
  • כיצד לדעתכם מעודד הפייסבוק קהילתיות? האם הסולידריות שנוצרת באמצעות הפייסבוק היא קהילתיות?
  • אילו שימושים אתם עושים בכלי הזה?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 2 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שלישי, דפים נוספים בסדרה:
1 3 4 5