כי ימוך אחיך עמך
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
מדינת ישראל מתהדרת בשירותי רווחה מפותחים. מה אחריותו, אם בכלל, של היחיד על האחר?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ:
And if thy brother be waxen poor, and his means fail with thee; then thou shalt uphold him: as a stranger and a settler shall he live with thee.
וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ" - אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו משעת מוטת היד. לְמה זה דומה, למשאוי [=משא] שעל החמור - עודהו על החמור אחד תופס בו ומעמידו. נפל לארץ, חמשה אין מעמידין אותו.
והחזקת בו THOU SHALT RELIEVE HIM — Do not leave him by himself so that he comes down in the world until he finally falls altogether when it will be difficult to give him a lift, but uphold him from the very moment of the failure of his means. To what may this (the differences between whether you assist him at once or whether you wait with your help till he has come down in the world) be compared? To an excessive load on the back of an ass. So long as it is still on the ass’s back, one person is enough to take hold of it (the load) and to keep it (the ass) up, as soon as it has fallen to the ground not even five persons are able to set it on its legs (Sifra, Behar, Section 5 1).
דיון
  • אל מי לדעתכם פונה הפסוק: ליחידים? לקהילה?
  • התומכים במדינת רווחה מדברים רבות על אחריותה של המדינה לפרטים החיים בה. למה בעצם? הרי הוא "אחיך". למה שהאחריות לא תהיה על האנשים הקרובים למי שזקוק לעזרה?
דיון
משה סילמן, פעיל חברתי ואיש עסקים שעסקיו קרסו, הצית עצמו בת"א ביולי 2012 בעת הפגנה לציון שנה לפרוץ המחאה. הנה המכתב שהשאיר אחריו.
משה סילמן, מתוך תצלום הפלאייר שחילק בהפגנה בה שרף את עצמו, אתר הארץ
אני משה סילמן, ת.ז. 052365343 מעלה השחרור 21 חיפה

מדינת ישראל גנבה אותי ושדדה אותי, השאירה אותי חסר כלום. ובית המשפט המחוזי בת"א חסם אותי לקבל צדק. חנן ברנר רשם בית המשפט המחוזי ת"א, שעבר על החוק ושיבש הליכי משפט מתוך התנשאות.

אפילו סיוע בשכר דירה היא לא נותנת.

שתי ועדות של משרד השיכון דחו אותי אף על פי שעברתי אירוע מוחי וקיבלתי 100% אובדן כושר עבודה.

תשאלו את מנהלת עמידר, בחיפה ברחוב הנביאים.

אני מאשים את מדינת ישראל, את ביבי נתניהו ושטייניץ הנבלות, על ההשפלה שהאזרחים המוחלשים עוברים יום יום, שלוקחים מהעניים ונותנים לעשירים ולעובדי המדינה.

את עובדי מדינת ישראל

ביטוח לאומי, במיוחד את בן דויד מנהל ההוצאה לפועל ומנהלת תביעות צילה קרקו בלינקולן ת"א, שעיקלו לי שלא כחוק ציוד לעבודה משאית.

את ביטוח לאומי חיפה שהתעללו בי במשך שנה עד שקיבלתי את הנכות, שמ-2300 שקל לחודש אני משלם מס בריאות ועוד עבור תרופות. אין לי כסף לתרופות ולשכר דירה ואין לי בכלל להתחיל את חהודש אחרי ששילמתי מיליונים במיסים, עשיתי צבא, ועד גיל 46 עשיתי מילואים. ואני לא אהיה חסר בית, לכן אני מוחה כנגד כל העוולות שהמדינה עושה לי ושכמותי.
© כל הזכויות שמורות ל
www.haaretz.co.il
דיון
  • איזו אחריות, אם בכלל, מוטלת על הקהילה במציאות בה חובת הטיפול החוקית באזרח מוטלת על מוסדות המדינה?האם ואיך היתה הקהילה יכולה לעזור במקרה של משה סילמן?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 4 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שלישי, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 5