אפש-רות
הדף מאת: מערכת מדרשת / אתר מדרשת
האם רות ונעמי דומות או שונות? מהו סוד קסמן של הנשים שהצליחו להשפיע כה רבות על חייהן וחיי ושושלת ממלכת ישראל? והאם הייתה להן אפשרות כזאת גם אם הן היו כל אחת לבדה בעולם? המוקד המרכזי של דף הלימוד הוא יצירת אמנות מיוחדת שנעשתה עבור 'מדרשת' לתערוכת שבועות - "שיבה. אדמה. מלוכה. שבעה יוצרים ומגילת רות".
דן עוזיאל, מניאטורה מנייר, מיוחד למדרשת 2013
עמנואל לוינס, האתיקה והאינסופי עמ' 58, מאגנס, ירושלים
ההבדל בין המינים איננו השניות של שני דברים המשלימים אהדדי. שהרי שני דברים המשלימים אהדדי מניחים מראש קיום בראשיתי של שלם. ואף זו, אם נאמר ששניות מינית מניחה מראש קיום של שלם, פירושו של דבר שמלכתחילה אנו באים להציג את האהבה כעין התמזגות. והרי ההפך הוא נכון: הצד המרשים של האהבה הוא שניות של הוויות שלא ניתן לגבור עליה; הווה אומר, זהו יחס עם מה שהוא חומק תדיר. היחס האירוטי אינו מנטרל את האחרות מעצם היותו, אלא משמר אותה. ביחס האהבה האחר בתור אחר אינו בבחינת אובייקט הנעשה לשלנו או לאנחנו, אלא, אדרבה, הולך ונסוג אל תוך מסתורו. לא רק חוסר האפשרות לדעת הוא מה שחשוב לי במושג הזה של הנשי, אלא אופן של היות שכל עצמו אינו אלא התחמקות מפני האור.

...אין היחס האירוטי בגדר מאבק, ולא בגדר התמזגות ואף לא בגדר ידיעה. מן הדין להכיר במקומו הייחודי בקרב היחסים. זהו יחס עם האחרות, עם הסוד, כלומר עם העתיד, עם משהו שנעדר תמיד בעולם שנוכח בו הכול.
דיון
הֲזֹאת נָעֳמִי?
  • לעומת ערפה, רות ונעמי בוחרות באותה דרך. אך האם הן זהות?
  • מה לדעתכם דומה ושונה אצל שתי האלמנות הללו?
הסימביוזה ושיתוף הפעולה ביניהן הביא לידי נישואיה של רות עם בועז, אך אפילו השכנות אומרות כאשר רות יולדת, ש"יולד בן לנעמי".
  • לאור דבריו של לוינס, מהו סוד כוחן של נעמי ורות? האם אתם מסכימים עם דבריו?
דף מספר 6 בסדרה יוצרים ומגילת רות, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 7 8 9