כצמח השדה
הדף מאת: מערכת מדרשת / אתר מדרשת
מי היו מחלון וכליון? ומה משמעות שמותיהם הציוריים? האם הם מתו בגלל השמות שהכניסו בהם מחלה או שמא השמות ניתנו להם בעקבות מותם? דף לימוד קצר זה מבקש לבחון את הקשר בין שמות לבין אותנטיות, ולבחון מחדש את ערכה של האותנטיות. המוקד המרכזי של דף הלימוד הוא יצירת אמנות מיוחדת שנעשתה עבור 'מדרשת' לתערוכת שבועות - "שיבה. אדמה. מלוכה. שבעה יוצרים ומגילת רות"
אורי פנחסי, קריקטורה, מיוחד למדרשת 2013

© כל הזכויות שמורות למאייר ולמדרשת
חיים נחמן ביאליק, מגילת ערפה, מתוך 'ויהי היום', מהדורת דביר תשכ"ה
וַיָמָת אֱלִימֶלֶך אִישׁ נָעֳמִי בְּאֶרֶץ מְגוּרָיו, וַתִּשָּׁאֵר הָאִשּׁה וּשְׁנֵי בָנֶיהָ בְכֹבֶד אֶבְלָם וִיגוֹנָם עַל אַדְמַת נֵכָר. וַיַּרְא עֶגְלוֹן אֶת בְּנֵי הָאֶפְרָתִי הָרַכִּים וְהָעֲנֻגִים כִּי טוֹבִים הֵם, וַיּתֵּן לָהָם אָת-שְׁתֵּי בְנוֹתָיו לְנָשִׁים, וְגַם לְאִמָּם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָם, וַיֵּשְׂמַח עַל דָּבְקוֹ בְזֶרַע ה'.
אַךְ אֱלֹהִים לֹא אָמַר לַדֶּבֶק טוֹב, וַיִמְנַע מִשְּׁתֵי הָאֲחָיוֹת פְּרִי בָטֶן. וַתֵּשַׁבְנָה הַנְעָרוֹת נָכְרִיוֹת וַעֲגוּמוֹת-נֶפֶשׁ בְּבֵית חֲמוֹתָן הָאַלְמָנָה, וַיִכְלוּ יְמֵיהֶן בְּאֶפֶס שָׂשֹׂון. וּמַחְלוֹן וְכִלְיוֹן גַּם הֵם לֹא הִתְנַחֲמוּ בִנְשֵׁיהֶם אַחֲרֵי אֲבִיהֶם, וְלֹא יָדְעוּ חֶמְדָּה, וַיִּהְיוּ כָל-הַיָּמִים כִּשְׁנֵי פְרָחִים מִתְעַלְּפִים בְּחַרְבוֹנֵי קַיִץ,
דיון
לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דבר ה'
בעוד 'אמת' היא בדרך כלל אובייקטיבית-כללית, 'אותנטיות' היא מושג סובייקטיבי-אישי.
  • מה חושב האמן אורי פנחסי - על 'אותנטיות'?
  • האם בתקופת מגילת רות, היתה לדעתכם, יותר אותנטיות מאשר בימינו?
  • אם משפחתה של נעמי הייתה 'אותנטית'?
  • חיים נחמן ביאליק נותן פרשנות משלו למשמעות שמותיהם של מחלון וכליון. מה דעתכם על כך?
  • האם אותנטיות היא ערך חשוב שיש לחנך אליו?
דף מספר 4 בסדרה יוצרים ומגילת רות, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 5 6 7 8 9