האם גדרות טובות עושות שכנים טובים?
הדף מאת: נירה נחליאל / המדרשה באורנים
הלימוד עוסק בנושא השכנוּת, תוך שימת דגש על הקשר הנכון בין שכנים, ועל המתח שבין ניכור לצורך בפרטיות. הלימוד שואב ממשנת "השותפין" במסכת בבא בתרא, ומשירו של רוברט פרוסט, השואל אם יש צורך בגדרות בין שכנים.
תיקון חומה, רוברט פרוסט, עדנה אולמן-מרגלית (תרגום מאנגלית), הארץ, מוסף תרבות וספרות, 29.8.03
תיקון חומה/ רוברט פרוסט (תרגום: עדנה אולמן-מרגלית)
מַשֶּׁהוּ יֵשׁ שֶׁלֹּא אוֹהֵב חוֹמָה,
שֶׁחוֹתֵר תַּחְתֶּיהָ בְּרֶגֶב תְּפוּחַ כְּפוֹר,
מסיר אֲבָנִים מֵעָלֶיהָ בַּשֶּׁמֶשׁ,
וּפוֹרֵץ בָּהּ פְּרָצוֹת רְחָבוֹת אַף לִשְׁנַיִם.
עִם צַיָּדִים הָעִנְיָן הוּא אַחֵר:
הָיִיתִי מְהַלֵּךְ אַחֲרֵיהֶם וּמְתַקֵּן
בַּאֲשֶׁר לֹא הִשְׁאִירוּ אֶבֶן עַל אֶבֶן,
אַךְ הֵם אַרְנֶבֶת נֶחְבֵּאת לִמְשֹׁךְ בָּאוּ,
לִשְׂשֹוֹן הַכְּלָבִים. לַפְּרָצוֹת אֲנִי שָׁב:
אִישׁ לֹא רָאָה אוֹ שָׁמַע אוֹתָן נִבְעוֹת,
אַךְ בְּעֵת הַתִּקּוּן בָּאָבִיב הֵן שָׁם.
אֶתְקַשֵּׁר לִשְׁכֵנִי מֵעֵבֶר לָהָר,
לִקְבֹּעַ מִפְגָּשׁ וְלָלֶכֶת בַּתְּוַאי
וְשׁוּב לְהַצִּיב אֶת הַחוֹמָה שֶׁבֵּינֵינוּ.
הַחוֹמָה בֵּינֵינוּ כְּכָל שֶׁנֵּלֵךְ.
אִישׁ-אִישׁ מְשַׁקֵּם אֲבָנִים שֶׁנָּפְלוּ בְּצִדּוֹ.
יֵשׁ בָּהֶן שְׁטוּחוֹת וְיֵשׁ כֹּה מְעֻגָּלוֹת
שֶׁאָנוּ זְקוּקִים לְכִשּׁוּף כְּדֵי לְיַצְּבָן:
"הִשָּׁאֲרִי בִּמְקוֹמֵךְ עַד שֶׁנַּמְשִׁיךְ!"
אֶצְבְּעוֹתֵינוּ גַּסּוֹת מִמַּגָּעָן.
אָה, בְּסַךְ הַכֹּל עוֹד מִין מִשְׂחָק ַחוּצות,
אֶחָד בְּכָל צַד. קִצּוּרוֹ שֶׁל דָּבָר:
אֵין לָנוּ בִּכְלָל שָׁם צֹרֶךְ בְּחוֹמָה;
הוּא אֳרָנִים כֻּלּוֹ, אֲנִי בֻּסְתַּן-תַּפּוּחַ.
עֲצֵי הַתַּפּוּחַ שֶׁלִּי לְעוֹלָם לֹא יֶחֱצוּ
לֶאֱכֹל מֵאִצְטְרֻבָּלָיו, אָמַרְתִּי לוֹ.
הוּא רַק אוֹמֵר, "גְּדֵרוֹת טוֹבוֹת עוֹשׂוֹת שְׁכֵנִים טוֹבִים".
הָאָבִיב בִּי מְשׁוּבָה, וַאֲנִי תּוֹהֶה
הָאוּכַל לְהָבִיאוֹ לִידֵי הִרְהוּר:
"מַדּוּע הֵן עוֹשׂוֹת שְׁכֵנִים טוֹבִים? הַלֹּא רַק
בְּמָקוֹם בּוֹ יֵשׁ פָּרוֹת? אַךְ פֹּה אֵין פָּרוֹת.
בְּטֶרֶם אֶבְנֶה חוֹמָה אֶרְצֶה לִשְׁאֹל
מָה אֲכַתֵּר בָּהּ וּמָה אַדִּיר מִמֶּנָּה,
וּלְמִי אֲנִי עָלוּל לִגְרֹם כְּאֵב.
מַשֶּׁהוּ יֵשׁ שֶׁלֹּא אוֹהֵב חוֹמָה,
רוֹצֶה שֶׁתֶּחֱרַב". אוּלַי אוֹמַר לוֹ "שֵׁד",
אֲבָל אֵין זֶה שֵׁד בְּדִיּוּק, וּמוּטָב
שֶׁיַּגִּיד בְּעַצְמוֹ. אֲנִי רוֹאֶה אוֹתוֹ
מֵבִיא אֶבֶן שֶׁהוּא לוֹפֵת מִלְּמַעְלָה
בִּשְׁתֵּי יָדָיו, כְּמוֹ פֶּרֶא אֶבֶן-קֶדֶם.
נִרְאֶה הוּא לִי כְּמִי שֶׁנָּע בַּעֲלָטָה,
שֶׁאֵין הִיא רַק מִשּׁוּם צִלְלֵי הַחֹרֶשׁ.
הוּא לֹא יָסוּר מֵאֲמִירַת אָבִיו,
הַרְבֵּה נַחַת הוּא רָוֶה מִמֶּנָּה
הוּא שׁוּב אוֹמֵר, "גְּדֵרוֹת טוֹבוֹת עוֹשׂוֹת שְׁכֵנִים טוֹבִים".
© כל הזכויות שמורות ללמחבר ולמתרגמת: עדנה אולמן-מרגלית


מושגים
  • רוברט פרוסט - רוֹבֶּרְט לִי פְרוֹסְט -(1874–1963)משורר אמריקני הנחשב בעיני רבים כאחד מחשובי המשוררים בשפה האנגלית. במהלך חייו זכה בארבעה פרסי פוליצר. ידוע בסגנונו הפשוט והישיר ובתיאוריו המרגשים של נופי ניו-אינגלנד שבצפון-מזרח ארצות הברית. מבין שיריו המוכרים ביותר הם 'הדרך שלא נבחרה' ו'תיקון חומה'. (מתוך ויקיפדיה)
דיון
שאלות לעיון:
    disc>
  • MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; LINE-HEIGHT: 14pt; mso-line-height-rule: exactly; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt">HE style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: David; mso-ansi-font-size: 10.0pt">לשם מה צריך חומה?
משנת השותפין
הַשֻּׁתָּפִין שֶׁרָצוּ לַעֲשׂוֹת מְחִצָּה בֶּחָצֵר,
בּוֹנִין אֶת הַכֹּתֶל בָּאֶמְצַע.
מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִבְנוֹת גָּוִיל, גָּזִית, כְּפִיסִין, לְבֵנִים - בּוֹנִים.
הַכֹּל כְּמִנְהַג הַמְּדִינָה.
בְּגָוִיל - זֶה נוֹתֵן שְׁלשָׁה טְפָחִים, וְזֶה נוֹתֵן שְׁלשָׁה טְפָחִים.
בְּגָזִית - זֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם וּמֶחֱצָה, וְזֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם וּמֶחֱצָה.
בִּכְפִיסִין - זֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם, וְזֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם.
בִּלְבֵנִים - זֶה נוֹתֵן טֶפַח וּמֶחֱצָה, וְזֶה נוֹתֵן טֶפַח וּמֶחֱצָה.
לְפִיכָךְ אִם נָפַל הַכֹּתֶל, הַמָּקוֹם וְהָאֲבָנִים שֶׁל שְׁנֵיהֶם.

מילים
  • בחצר - חצר משותפת למספר בתים, שפתחי כולם פונים אליה
  • גויל - אבנים לא מסותתות
  • גזית - אבנים מסותתות
  • כפיסין - אריח, חצי לְבֵנה
If two partners wish to make a partition in a courtyard they build the wall in the middle. In a place where the custom is to build of unshaped stones, or of hewn stones, or of half-bricks, or of whole bricks, so they should build it everything is according to local custom. [If the wall is made of] unshaped stones this one supplies [from his property] three handbreadths, and this one supplies [from his property] three handbreadths. [If the wall is made of] hewn stones this one supplies [from his property] one and a half handbreadths, and this one supplies [from his property] one and a half handbreadths. [If the wall is made of] half-bricks this one supplies [from his property] two handbreadths, and this one supplies [from his property] two handbreadths. [If the wall is made of] whole bricks this one supplies [from his property] one and a half handbreadths, and this one supplies [from his property] one and a half handbreadths.
דיון
שאלות לעיון:
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 18pt 0pt 0cm; TEXT-INDENT: 0cm; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-ALIGN: justify; mso-list: l0 level2 lfo1; tab-stops: list 18.0pt 36.0pt">rtl>2>· rtl>rtl>HE style="FONT-SIZE: 12pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David; mso-ansi-font-size: 10.0pt">rtl>"שותפין" - במה?
דיון
נקודות לדיון מסכם
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 35pt 0pt 0cm; TEXT-INDENT: -17pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-ALIGN: justify; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 35.0pt 37.3pt">2>· rtl>HE style="FONT-SIZE: 12pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David; mso-ansi-font-size: 10.0pt">בין ניכור והסתגרות לקשר ופתיחות – האם שמירה על פרטיות גורמת לניכור בין שכנים או מאפשרת קשרים תקינים? MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 35pt 0pt 0cm; TEXT-INDENT: -17pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-ALIGN: justify; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 35.0pt">2>· rtl>HE style="FONT-SIZE: 12pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David; mso-ansi-font-size: 10.0pt">מה הקשר בין המשנה לבין השיר של פרוסט? האם מובעות בהם עמדות דומות או מנוגדות? מה מוסיף כל מקור לדיון? MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 35pt 0pt 0cm; TEXT-INDENT: -17pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-ALIGN: justify; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: list 35.0pt">2>· rtl>HE style="FONT-SIZE: 12pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David; mso-ansi-font-size: 10.0pt">איזה אופי של שכנות קיים במקום מגוריכם? האם זה עניין טעון?
דף מספר 1 בסדרה יחיד, יחד וקהילתיות, דפים נוספים בסדרה:
2 3 4 5