עברייני צעצוע
הדף מאת: סיגל שטיינברג / בית פרת - מדרשה ישראלית
זהות יהודית ברחוב הישראלי. דף לימוד בעקבות העיסוק הקולנועי-ישראלי בנושא זה. 'עשרת ימי תודה במדרשת עין פרת' כשם שיום הכיפורים זוכה לעשרת ימי תשובה לפניו, כך גם יום העצמאות זוכה אצלינו ל'עשרת ימי תודה' על ערבי לימוד וחברותות יומיות. בתשע"ג מוקדשים ימים אלו - ליצירה הקולנועית הישראלית ולשאלות הלאומיות שאיתן היא מתמודדת. יום חמישי בעשרת ימי תודה - הסרט היומי: 'המשגיחים'.
Error loading media...
קטע מהסרט 'המשגיחים', מתוך YouTube
המשגיחים נותנים מכות
חלק א' - משל ההינדיק
רבי נחמן מברסלב, שיח שרפי קודש, חלק א, סימן תקפא נערך ב 1989
מעשה בבן מלך שנפל לשיגעון
פעם אחת נפל בן מלך אחד לשיגעון שהוא תרנגול הודו הנקרא "הינדיק", וצריך הוא לישב ערום תחת השולחן ולגרור חתיכות לחם ועצמות כמו הינדיק, וכל הרופאים נואשו מלעזור לו ולרפאותו מזה, והיה המלך צער גדול מזה, עד שבא חכם אחד אמר: אני מקבל על עצמי לרפאותו!
והלך והפשיט גם כן את עצמו ערום וישב תחת השולחן אצל בן המלך הנ"ל וגם כן גרר פירורים ועצמות, ושאלו בן המלך: מי אתה? ומה אתה עושה פה? והשיב לו: ומה אתה עושה פה? אמר לו: אני הינדיק! אמר לו: אני גם כן הינדיק! וישבו שניהם יחד כך איזה זמן, עד שנעשו רגילים זה עם זה. ואז רמז החכם לבני הבית להשליך להם כותנות, ואמר החכם "ההינדיק" לבן המלך: אתה חושב שהינדיק אינו יכול לילך עם כותונת? יכולים להיות לבוש כותונת, ואף על פי כן יהא הינדיק! כי במקום אחד ראיתי הינדיקעס לבושים בכותנות... ולבשו שניהם הכותונת, ואחר איזה זמן רמז והשליכו להם גם מכנסים. ואמר לו החכם גם כן כנ"ל: אתה חושב שעם מכנסים לא יכולים להיות הינדיק?! וכו’ עד שלבשו המכנסים, וכן עם שאר הבגדים. ואחר כך רמז והשליכו להם מאכלי אדם מהשולחן ואמר לו: אתה חושב שאם אוכלים מאכלים טובים כבר אינך הינדיק?! אפשר לאכול כאדם ולהיות הינדיק! ואכלו.
ואחר כך אמר לו: אתה חושב שהינדיק מוכרח להיות דווקא תחת השולחן?! יכולים להיות הינדיק ולהיות אצל השולחן! וכן התנהג עמו עד שריפא אותו לגמרי, והנמשל מובן למבינים.
דיון
- האם ריפא החכם את בן המלך?
- "והנמשל מובן למבינים". מהו הנמשל?
- משל ההינדיק הוא אחד מהמשלים הבסיסיים בתורת ר' נחמן. מדוע?
חלק ב'- דמותו של ר' נחמן
יאיר שלג, הדתיים החדשים: הדתיות הרוחנית החדשה, עמ' 252
רבי נחמן עצמו היה אדם רוחני ומיוסר מאוד. הוא עבר בחייו משברי אמונה גדולים. יחסו למין הוא מסובך מאוד; חיי המין משכו והפחידו אותו כאחד. הוא נסע נסיעה דרמטית לארץ ישראל, שבסופה חזר לאוקראינה מדוכא עוד יותר מכפי שיצא ממנה. את התיקון לנשמתו הסוערת והמיוסרת ביקש בסופו של דבר למצוא בהתבודדות ובהתרכזות רוחנית, בניסיון ליצור "דיאלוג" עם הקב"ה. האיש המיוסר והמתלבט הזה הדגיש אפוא בכתביו בעיקר את היסוד של האמונה התמימה בבורא
דיון
- האם יש קשר בין דמותו וחייו של ר' נחמן לתורתו כפי שהיא באה לידי ביטוי אצל "עברייני הצעצוע" שבסרט?
חלק ג'- בין ההינדיק לר' נחמן למני יעיש
מני יעיש, במאי "המשגיחים", מתוך ראיון ב"טלסינמה", ערוץ 1
זה סרט על חבורה של שלושה חברי ילדות שגדלו בבת ים, והם בעברם היו קצת... נקרא לזה, 'עברייני צעצוע', והם עכשיו בתהליך של חזרה בתשובה והם מאוד טריים בחזרה בתשובה, אז ככה שמה שקורה שהעבר האלים שלהם, וההווה הקדוש שלהם מתערבב ביחד עם כל החוקים, והחבורה הזאת מחליטה שהם לוקחים את החוק לידיים כדי לקדש את השכונה ואת העיר ולשמור עליה כמה שיותר.
© כל הזכויות שמורות לערוץ הראשון. צפו בראיון המלא:
www.youtube.com
מרדכי ורדי, "אמונתך ברחוב", מוסף 'שבת' מקור ראשון, 3/8/12
הרב מתווך להם את תורת ברסלב לשפת הרחוב, ומיישם את התפיסה האופיינית לחסידות ברסלב, שרק מי שמוכן להשתגע יוכל להנהיג את המשוגעים. הרב שובר את ההיררכיה ואת יראת הכבוד, וגם מעלה לדרגת קדושה את הבערות ואת אי הידיעה. כאשר הם שרים באקסטזה "אני לא יודע כלום" יש בזה רובד של צניעות ונמיכות הרוח, אבל גם רובד נסתר של שחרור מהחובה ללמוד ולדעת ומהצורך לתת דין וחשבון. מבחינת הרב זוהי גם הזמנה להתמסרות טוטלית בלי שום ביקורת, כי הרי ממילא "אני לא יודע כלום". לקינוח הרב מאלתר גרסה ברוטלית לסיפור של רבי נחמן על היהודי שהתגבר על השודד. הוא מדגים בחדווה כיצד יש לנגוח בפרצופו של הרשע. האגרסיביות המבודחת של הרבי שולחת קריצה אל שפת האלימות של צאן מרעיתו.
© כל הזכויות שמורות למקור ראשון
musaf-shabbat.com
יאיר שלג, הדתיים החדשים: הדתיות הרוחנית החדשה, עמ' 190
"הפרדוקס המסורתי": לעיתים קרובות נאמנותו של האדם הדתי לשמירת מצוות היא נאמנות אידיאולוגית, בעוד שנאמנותו של המסורתי איננה כזו, אלא היא חלק בלתי נפרד מזהותו, ממורשתו ומעולמו הקיומי. ממילא טבעי שאדם כזה ייטה להיות נחרץ יותר בשמירה על היסודות הדתיים החשובים בעיניו.
דיון
מרדכי ורדי רואה ב'משל ההינדיק' את הדרך בה בוחר הרב להגיע אל "עברייני הצעצוע".
- מה לדעתכם הם מחפשים אצל הרב?
מחשבות לסיכום
פרופ' עלי יסיף, הארץ, 27/6/1997
עצם התפיסה שהתרבות היהודית טמונה בספרים היא לקויה. התרבות היהודית מצויה בחיים, בחשיבה, בתשוקות ובחרדות שיצרו הספרים. מה שקדוש הוא החיים, ולא הספרים שניסו לקלוט אותם ולשמרם.
חיותה דויטש, "משיח, זוז אחורה", מוסף 'שבת' מקור ראשון, 19/8/12
הסרט נוגע בחומרים רוחניים עכשוויים מאוד. במתח בין קנאות דתית נוקשה לרחבות לב ודעת, בנהייה אחרי תורת ברסלב, על שני צדדיה: האופן החם והמתוק שבו יודעים רבנים מסוימים להציע דיבור פשוט של אמונה ותורה גם בפני קהלים שלא נולדו בבית המדרש, ומן הצד האחר הנטייה למיסטיקה כתחליף לשיקול דעת בריא, מוסרי.
© כל הזכויות שמורות למקור ראשון
musaf-shabbat.com
זהר אלמקייס, עורכת מדור 'קולנוע' של הבלוג ג'יברלטר
"המשגיחים" הוא סרט בעל אפקט כפול. הוא מטריד ומרגיע, מייאש ומפיח תקווה. במרכז הסרט עומד אבי (בגילומו המדויק והרגיש של רועי אסף), חוזר בתשובה שהופך למנהיג של מעין כנופיית ברסלבים מקומית, הלוקחת על עצמה להשיב את הסדר שהם בטוחים שאבד לשכונה הבת-ימית שלהם. הם יוצאים למסע נקם בלתי מרוסן ברוסים ששומעים מוזיקה ושותים אלכוהול בחנייה של השיכון בשישי בערב, בערבים היפואיים שמסתובבים בשכונה שלהם ברכבם, ובשכנה הלא צנועה החדשה, בה אבי מתאהב. לאורך תקופה יחסית קצרה של זמן אנו חוזים בכל הצמתים האפשריים בהם מצטלבות אמונה, אהבה, גזענות, לוקאל-פטריוטיות ואיזו שאיפה להשיב לעצמך תחושת שליטה אבודה, אבל גם להיות אדם טוב יותר.
© כל הזכויות שמורות לקפה גיברלטר
www.cafe-gibraltar.com
מרדכי ורדי, "אמונתך ברחוב", מוסף 'שבת' מקור ראשון, 3/8/12
הסרט נוגע בחוויה דתית שיש בה הראשוניות של החוזר בתשובה יחד עם החספוס המטריד של הקנאות הדתית המתלווה אל התלהבות ראשונית זו. באמצעות הסיפור השכונתי הקטן נוגע הסרט בשאלות יסוד של החברה הישראלית, זו שהקוד הגנטי שלה כולל חיבור בין דת למדינה. אכן, מדינת ישראל מאז הקמתה עסוקה בשאלות של זהות, והדבר בולט בניסוח המפותל של מגילת העצמאות, אולם שאלת הזהות הלאומית והדתית איננה רק שאלה אידיאולוגית, אלא גם מקור למתח בין מגזרים וקבוצות בחברה הישראלית. מסתבר שאמונה דתית אינה תמיד מקור לאחדות והרמוניה, ופעמים רבות המעשים הקשים והאכזריים ביותר נעשים מתוך מוטיבציה דתית. כאשר האדם פועל בשם כוח עליון הוא עלול לאבד את היכולת לראות את האדם שמולו.
דיון
"דבר איתי! דבר איתי! אתה יודע הכל.
אני סומך רק עליך. רק לך אני מקשיב! אני אוהב אותך, ריבונו של עולם!" (מתוך הסרט)

- מהו, לדעתכם, הקונפליקט העיקרי בו עוסק הסרט?
דף מספר 5 בסדרה עשרת ימי תודה תשע"ג, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6 7