חתונה: עדוּת וקהל מסביב לאינטימיות של זוג
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
חתונה. איר הפך אירוע אינטימי בין בני זוג לאירוע רב משתתפים? האם ישנה משמעות לנוכחותו של קהל בטקס? ומה קורה ברגע הזה בין החתן והכלה?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא בהכרח קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה
דיון
  • מה תפקיד הקהל והעדים בחתונה?
  • מדוע לדעתכם, בטקס כל-כך אינטימי יש כל-כך הרבה אנשים?
קודם מתן תורה היה אדם פוגע [=פוגש] אישה בשוק, אם רצה הוא והיא לישא אותה
מכניסהּ לביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאישה.
כיון שניתנה תורה נצטוו ישראל, שאם ירצה האיש לישא אישה, יקנה אותה תחילה בפני עדים, ואחר כך תהיה לו לאישה, שנאמר "כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבָא אֵלֶיהָ" (דברים כב, יג).
Before the giving of the Torah, it would be that if a man happened upon a woman in the marketplace and they wanted to marry each other, he would bring her into his house and consummate the marriage between them privately, and she would be his wife. Once the Torah was given, Israel was commanded that if a man wanted to marry a woman, he would acquire her first through witnesses, and afterwards she would be his wife, as it says, "When a man takes a woman and comes (sleeps with) to her..." (Deuteronomy 22:13).
דיון
  • על פי הרמב"ם, מה השתנה בנישואין בעקבות מתן תורה? מדוע זה קרה לדעתכם?
  • אלו שאלות עולות אצלכם בעקבות דבריו של הרמב"ם?
  • מה תפקיד העדים בטקס הנישואין?
סעיף א: אין האשה מקודשת אלא לרצונה. והמקַדֵּש אשה בעל כרחה, אינה מקודשת. אבל האיש שאנסוהו עד שקידש בעל כרחו, הרי זו מקודשת, ויש אומרים שאינה מקודשת, הילכך הוה ליה ספק [=לכן היה לו ספק].
סעיף ב: המקדש שלא בעדים, ואפילו בעד אחד, אינם קדושין. ואפילו שניהם מודים בדבר ואפילו קידשהּ בפני עד אחד ואחר כך קידשהּ בפני עד אחר, זה שלא בפני זה, אינה מקודשת.
A woman can only become engaged by her will. One who engages a woman against her will, she is not engaged. But a man who they forced until her engaged against his will she is engaged, but there are those who say she is not engaged and therefore it is in doubt. [Rema: If she originally said engage me and he threw engagement money into her arms and said to her: Behold you are betrothed to me, and she shook out her clothing while he was saying so to throw the money from her and said that she did not intend to get engaged and was only joking, even so she is engaged (Moharam, end of Sefer Nashim). They do not go after in the topic of engagement proofs that she did not intend to become engaged. If he took a woman's hand by force against her will and gave her engagement money and she does not throw the money away she is engaged, even though at the beginning it was by force and he gave it to her without saying anything, since at the beginning they were talking about engagement. If he owed her money and she told him, Give me my money: and when he gave them to her he said: Behold you are betrothed to me" and she threw the money away she is not engaged. One who marries without witnesses, even with one witness, is not married. And even if the two of them agree in the matter. And even if he married her in front of one witness and then married her in front of another witness, this one not in front of this one, she's not married. Rama: And some are stringent if he marries in front of one witness (Tur in the name of the Sma"g) if the two of them agree; but if one contradicts the witness, don't worry (so did the Rashba"tz explain according to the Sma"g). And in a situation of anchoring [she'll be an "agunah"] and pressure, [you can] rely on the lenient opinion. And there is no difference whether the witness says she was married in front of him alone, or if he says she was married in front of two and he alone saw, and the others say they didn't see (Beit Yosef, and similarly it's implied in the Responsa of the Rashb"a). And similarly if he marries in front of two, and one of them is a relative, it's as if he marries in front of one witness. And see later on Siman 47:3.
דיון
  • ה"שולחן ערוך" מפתח את פסיקתו של הרמב"ם, מה הוא מוסיף?
  • מדוע לדעתכם הוא מוסיף זאת? איך אתם מבינים את חשיבות העדים בקידושין?
זלדה, מתוך השיר 'בשעה מהורהרת זו', שירי זלדה עמוד141, הוצאת הקיבוץ המאוחד

יָצָאתִי אֶל מְשֹוֹשֹ חָתָן וְכַלָּה
וְרָאִיתִי
כִּי הֵם שׁוזְרִים
תִּקְוָה עֲדִינָה עַד מְאֹד
וְרָאִיתִי
כִּי הֵמָּה שׁוזְרִים
תִּקְוָה אֲמִיתִּית,
וְכָךְ בִּקַּשְׁתִּי בַּחֲשַׁאי:
יוֹצֵר הָאָדָם -
שֶׁלֹּא יִסְתָּעֲרוּ שֵׁדִים וּמַזִּיקִים
עַל דִּמְיוֹנָם
שֶׁיִּהְיֶה בִּנְיָנָם
בִּנְיָן עֲדֵיּ-עַד
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מה קורה לזלדה כשהיא רואה חתן וכלה?
  • האם גם אתם ראיתם פעם מחזה מיוחד בחופה?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 4 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע רביעי, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 5 6