התענית
הדף מאת: מערכת מדרשת / אתר מדרשת
חוק איסור פתיחת בתי קפה בתשעה באב מעורר בכל שנה דיון ציבורי על הרלוונטיות בימינו של זכרון החורבן בכלל ואקט הצום בפרט. דף לימוד זה מפגיש בין החוק הישראלי המבוסס על הציווי ההלכתי לבין המשורר נתן אלתרמן. דף זה הוא חלק מפרויקט "9/9 תשעה באב ישראלי - מחברים ישן עם חדש" שנעשה במדרשת לכבוד תשעה באב התשע"ג
חוק איסור פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב (הסמכה מיוחדת), תשנ"ח-1997
חוק איסור פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב - 1997
חוק איסור פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב (הסמכה מיוחדת), התשנ"ח-1997

  • תשעה באב
    תשעה באב הוא יום אבל לעם היהודי על חורבן בית המקדש.
  • תחילת יום האבל וסיומו
    תחילתו של יום האבל הוא משקיעת החמה וסיומו עם צאת הכוכבים למחרת; חל יום תשעה באב בשבת, יקוים יום האבל ביום ראשון שלאחריו.
  • איסור עינוגים ציבוריים [תיקון: תשס"ב]
    (א) על אף האמור בכל דין, תהא רשות מקומית מוסמכת להתקין חוק עזר שיאסור קיום עינוגים ציבוריים ביום האבל או פתיחת בתי אוכל בליל יום האבל, מתחילת האבל ועד לזריחת השמש למחרתו.
    (ב) לענין סעיף זה,
    "עינוג ציבורי" - כהגדרתו בחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 , בסעיף 3(ב).
    "בתי אוכל" - לרבות בתי קפה, מסעדות, בתי תה, בתי משקה, מזנונים ומוסדות אחרים כיו"ב, כמשמעותם בסעיף 249(20) לפקודת העיריות.
  • תחולת האיסור
    רשות מקומית רשאית להטיל איסור כאמור בסעיף 3 על כל אזור שיפוטה או על חלק מסוים ממנו, ובלבד שיחול על כל האוכלוסיה באותו אזור או באותו חלק ממנו. ...
  • נתן אלתרמן, חלק ג' מתוך השיר נְקֻדַּת אַרְכִימֶדֶס, "הטור השביעי", 5.2.1943
    ...
    ג.חֹק

    זֶה מַתְחִיל מִקְּטַנּוֹת, מִפָּעוּט-בְּפָעוּט,
    זֶה מַתְחִיל מִשְּׁתִיקָה וּמֵאִי-הִתְעָרְבוּת,
    זֶה מַתְחִיל מִבּוּרוּת הִיפֶּר-פַּרְלָמֶנְטָרִית
    בְּחֻקֶּיהָ שֶׁל פִיסִיקָה אֶלֶמֶנְטָרִית,
    זֶה מַתְחִיל מִשָּׁקוֹט וְחַפֵּה וְחָנוֹף
    וּמֵחֹסֶר עִיּוּן בְּתוֹרַת הַמָּנוֹף,
    זֶה מַתְחִיל מִידִיעָה מְנֻמֶּקֶת בְּלִי דַּי
    מָה רָאוּי לְהַצִּיל וְאֶת מִי לֹא כְּדַאי,
    זֶה מַתְחִיל מִכָּאֵלֶּה אֲשֶׁר מִיָּדָם
    יְבֻקַּשׁ בְּיוֹם-דִּין חֵלֶק-מָה מִן הַדָּם...
    זֶה מַתְחִיל... אֲבָל לָמָּה נַגִּידָה עַד תֹּם?
    זֶה נִמְשָׁךְ עוֹד אֲפִלּוּ הַיּוֹם.
    דיון
    - חוק איסור פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב מעורר בכל שנה מחדש דיון ציבורי, מהי עמדתכם בנושא?
    - החוק הישראלי מבוסס על הציווי ההלכתי לצום בתענית. האם הרלוונטיות של אקט זה תקפה עדיין לאור תופעת "דיאטות המיצים" או שמא מקבלת תוקף רב יותר בעידן השפע שלנו?
    - האם חוק "זכרון" אחד יכול להתאים לכולם? והאם על הממשלה לכפותו על הציבור?
    - כיצד אתם מבינים את מילותיו של אלתרמן בהקשר הזה?
    - איזה חוק הייתם אתם מנסחים במדינת ישראל על מנת לזכור את חורבן בית המקדש?
    דף מספר 5 בסדרה 9/9 - כל אחד והתשעה באב שלו, דפים נוספים בסדרה:
    1 2 3 4 6 7 8 9