מה פשר הקשר ב'
הדף מאת: מנחי מעגל טוב / מעגל טוב
דף זה מהווה את חלקו השני של הלימוד העוסק בקשר לארץ-ישראל, מנקודות מבט של מתבוננים בעלי השקפות עולם שונות, ממקומות שונים ומתקופות שונות. חלק מנקודות המבט הן רגשיות, חלקן נופיות, וחלקן רעיוניות-הלכתיות. בחלק זה נתמקד בעיקר בשאלות רעיוניות ואידאולוגיות בקשר לארץ.
מכנען לישראל
היבט לאומי
שאול טשניחובסקי, כל כתבי שאול טשרניחובסקי, כרך א: שירים ובלדות, עם עובד, תל אביב תש"ן
לָעולים בְּהָרֵי יהודה, שאול טשרניחובסקי
העולים בהרי יהודה,
התועים בין צור ובין צור!
הִתְבּונְנוּ לַמֶּרְחָק הַכּחול,
הוי, אָחי, התבונן וְשוּר:
חֳרָבות, חרבות - אם לא
כל אלה הן חָרְבות מְצודָה
וּשְרידֵי עיר בֵּיתָר, הֲלא?

הַחורשים בַּשְפֵלָה בּעֵמֶק,
הַמְשַלְּחים מַעֲניות בַּגָּיא! ה
וי שִקדוּ, הוסיפו העמיקו, -
אם לא עוד נתקלתם עד כה
בְּפֶלֶד מאד עתיק, אם לא
הכרתם בו חרב יהודה,
היא חרב בַּר כּוכבָא. הֲלא?

העולים בהרי יהודה,
הַמְשלחים מַעֲניות בגיא!
שאו את ברכתי-שירתי:
כִּפְלַיִם כָּכֶם פּה לֶחי! ו
כאשר תעמיק את נוי,
וכאשר הֶרָה תַּעְפִּילו,
כֵּן יִקְרְבוּ אֵלֶּה, הֲלא?

(תל אביב 1925)
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
שאלות:
  • כיצד מתקשרת התמונה הנופית של הרי יהודה עם המורשת ההיסטורית של ההרים בשיר?
  • מה זיקתו של הדור החדש העולה בהרי יהודה למורשת בר כוכבא?
  • מה ניתן ללמוד משיר זה על רחשי לבו של המשורר ביחס לדור החדש?
יהושע קנז, התגנבות יחידים, עם עובד, תל אביב 1987, עמ' 410–411
התגנבות יחידים, יהושע קנז
"... אבל לא אכפת לי. אני אומר את זה בלי בושה, ולא אכפת לי מה שיגידו. אני נורא אוהב את הארץ הזאת. אוהב אותה אהבה – אהבה ממש. אלף פעמים אני מוכן לתת בשבילה את הכל, את הדם, את החיים. אז מה? אתה לא מאמין לי? אתה חושב שיש לי שיקולים אנוכיים לזה?"
"לא, אני לא אומר."
"כשעלינו לפני כמה שנים לארבל, הייתי צריך ללכת הצדה בשביל להסתיר את הדמעות שעלו לי בעינים מרוב התרגשות, מרוב אהבה, כשהסתכלתי למטה, מסביב, בנוף הזה. קוראים לזה אהבת מולדת. היום זה מגוחך, בסדר. גם הפלמ"חניקים לא אהבו לדבר על זה. אבל הם הרגישו את זה. אני יודע. תקרא במכתבים שלהם למשפחה או לבת שהם אהבו, תקרא את זה ביומנים ובשירים שהם כתבו. תסתכל פעם בגוילי-אש. כדאי לך. איפה שלא תפתח, תמצא את זה. אבל בחוץ הם היו ככה, כמוך, קצת ציניים, קשוחים כאלה, שונאים רגשנות. כאילו לא אכפת להם שום דבר, העיקר לעשות חיים. אבל בלב גם הם בכו כשהם עמדו על המצדה והסתכלו למדבר מסביב, וכשהם קראו אצל יוסף בן-מתתיהו את הנאום של אלעזר בן-יאיר. תסמוך עלי – גם הם היו צריכים לזוז הצדה ולבדוק אם מישהו רואה אותם, מגלה את הדמעות בעינים שלהם ועלול לעשות מהם צחוק."
"אל תחשוב שאני לא אוהב את הארץ," אמר מיקי, "אל תחשוב שאני לא מבין את זה. אבל אני יודע שאדם לא יכול לחיות רק חויה של ארץ. זאת אחת החויות. אבל ישנו גם העולם שמסביב לארץ שלך, ויש העולם שבתוכך, העולם הפרטי ביותר שלך, שמלווה אותך לכל המקומות, לכל החויות. העולם שמבדיל אותך ממישהו אחר".

מושגים
  • יהושע קנז - יהושע קנז (יליד 1937), סופר, עורך ומתרגם ישראלי, מהיוצרים החשובים בספרות העברית המודרנית. כתיבתו בוחנת את ההוויה הישראלית ויוצרת מארג דמויות המשקפות את הרבגוניות בקיום הישראלי. למד פילוסופיה ושפות רומאניות באוניברסיטה העברית בירושלים וספרות צרפתית בסורבון.
דיון
שאלות
  • איך מתחברים טשרניחובסקי וקנז לארץ העתיקה?
  • מהו מקומו של חיבור זה בישראל שלכם?
היבט פרטי
בראשית רבה
'וַיֹּאמֶר ה' אֶל-יַעֲקֹב, שׁוּב אֶל-אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ; וְאֶהְיֶה, עִמָּךְ' – [...] אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך', אביך מצפה לך, אמך מצפה לך, אני עצמי מצפה לך.
God came to Laban the Aramean in a dream that night – What is the difference between the prophets of idol worshippers and the prophets of Israel? Rabbi Chema Bar Chanina and Rabbi Yissachar of Kfar Megdi answered: Rabbi Chema Bar Chanina said, "The Holy One Blessed Be He appears to the prophets of idol worshippers only in half-speech, as it says, 'God chanced upon Bilaam' (Bamidbar 23)." Rabbi Yissachar of Kfar Megdi said, "This language of 'chanced upon (vayiKaR)' connotes impurity, as it is used, 'If there will be amongst you a man who is not clean [because of a] nocturnal emission (miK'Reh lilah)' (Devarim 23)." But to the prophets of Israel, God speaks in full-speech, in language of affection, in holy language, in language that the ministering angels praise, calling to one another and saying, "Holy". Rabbi Yossi Bar Chanina said, "The Holy One Blessed Be He only appears to the prophets of idol worshippers at times when it is typical for people to be alone, as it is written (Iyov 4), 'In the thoughts of visions at night, when sleep falls on people ... a word was secretly conveyed to me etc.'" Rabbi Elazar said in the name of Rabbi Menachem, "(Mishlei 15) 'God is far from the wicked' – these are the prophets of idol worshippers. 'And the prayer of the righteous He will hear' – these are the prophets of Israel. What is the difference between the prophets of idol worshippers and the prophets of Israel? Rabbi Chanina Bar Papa and Rabbi Si'mon answered: Rabbi Chanina Bar Papa said, "Like a king and his beloved that are in a parlor. Each time the [King] requests, he speaks with his beloved. (Alternative version: Like a king and his beloved that are in a parlor, with a curtain between them. Each time he requests to speak with his beloved, he folds the curtain and speaks with his beloved.)" Rabbi Si'mon said, "Like a king that has a wife and a concubine. When he wants to visit his wife, he comes in public. When he wants to visit his concubine, he comes in secret. Similarly, The Holy One Blessed be He only reveals himself to idol worshippers at night: 'God came to Bilaam at night.'; 'God came to Avimelech in a dream at night'; 'God came to Laban in a dream at night. He said to him, "Watch yourself"-even if you say things for [Yaakov's] benefit, he will think they are bad'. 'Watch yourself, speaking to Yaakov good or bad.'"
דיון
שאלות:
  • מי הם האב? האם? אלוהים?
  • מה ניתן להבין מהדברים? האם אברהם נמצא במצב שיכול להחשב פרטי?
במלון זר, יצחק לאור, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב 1992
חוץ לארץ
לְמָה התגעגעתי
כל החורף? לִנְּקישה
בַּדֶּלֶת, לַצְּליל המיוחד
של הַנְּקישה בְּדֶלֶת
בֵּיתי בְּתל אביב
וְלָאָביב.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • יצחק לאור - (נולד ב-1948), משורר, סופר, מחזאי ומבקר ספרות ישראלי.
דיון
שאלות:
  • מהו אופי ההתקשרות לארץ-ישראל במדרש ובשירו של יצחק לאור?
  • מאיזה מקום נכתבו הטקסטים, איך משפיע המיקום שלהם על טון הדיבור?
  • מה השוני בגישות המחברים?
דיון
שאלה ללימוד כולו
מה היחס בין הקשר הלאומי והפרטי? האם הם משתלבים? האם בא האחד על חשבון זולתו?
- פועל החל משנת 1995 מירושלים.
במרכז הלימוד - היכרות, העמקה ושיח עם הכתובים, בבדיקת המשמעויות והכוונות העומדות מאחורי מערכות ערכים וסמלים. מתוך הלימוד, נוצר שיח רב דורי המרחיב ומזמין בחירת דרך, בהתקשרות לתרבות.
אנו רואים את שאלת הלימוד והבירור המשוחח, כשאלה קיומית לעתידה של חברה ישראלית שורשית ומוסרית.
דרך הלימוד הבית מדרשי, בקבוצות דיון קטנות, בשיח עם הכתובים ועם חברים, היא הדרך המשמעותית, המבטיחה את הלימוד האקטיבי, ומביאה כל לומד לחשוב, להביע את דעתו, להקשיב ולהגדיר לעצמו את תפיסת עולמו.

טלפון: 02-6789946
דף הנחיות למנחה:
מה פשר הקשר ב.rtf
דף מספר 2 בסדרה ארץ ישראל, דפים נוספים בסדרה:
1 3 4 5 6 7 8 9 10