הורות קהילתית
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
פעמים רבות אנו שומעים כי "הקהילה שלנו- היא כמו משפחה אחת גדולה" ובכל זאת- מה בין קהילתיות ומשפחתיות? מה בין אחריות הורית לאחריות קהילתית? והשאלה הגדולה- האם לקהילה כקהילה ישנה אחריות חינוכית על ילידיה?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
דיון
לא מעט אנחנו מוצאים את עצמנו נתקלים בהתנהגות אלימה או חריגה של ילד/נער בסביבתנו. לא כל מה שחריג לדעתנו הוא גם כזה בעיני אחרים. עולה השאלה האם להתערב ולהעיר לו/לה למרות שזו לא אחריותי? האם לדווח להוריו או למישהו שזו כן אחריותו? בשיחות ביודפתניסינו לתהות על ה"מרחב ההורי בקהילה" ועל תפקידנו בו.
מתוך שיחות הורים שהתקיימו ביודפת עם הפסיכולוג אלון נוימן ("מכון הידברות")
התחלנו את הערב בניסיון להבהיר את המושגים "הורות משפחתית" ו"הורות קהילתית", ובהמשך עברנו לדבר על ההבדל ועל הקשר שבין "משפחתיות" ו"קהילתיות". ראינו שקל יחסית להגדיר את האחריות הכוללת, החובקת כל, של ההורים כלפי ילדיהם. קשָה יותר וברורה פחות המשמעות של הקהילתיות בהקשר לגידול הילדים ביישוב. בניסיון להבהיר מעט את הדברים, עלה שהמפגש הקהילתי הוא מפגש בין שונים, ושהאתגר הקהילתי הוא ביצירת הביחד מתוך היכרות והכרה בשונות הזאת. יחד עם זאת, האתגר הקהילתי כולל גם אחריות משותפת כלשהי על הילדים והנוער, לפחות במובן של ארגון והפעלת הסביבה החברתית של הילדים ובמימוש מסוים של האחריות החינוכית על הילדים, אם כי ברמה מעט אחרת.
3 נושאים מרכזיים העסיקו את המשתתפים:

  • האפשרות להגדיר נורמות או קודים התנהגותיים בסיסיים, המוסכמים על כולם.
  • ניהול שיח חינוכי-ערכי בקהילה כאמצעי להיכרות, הבנה הדדית ואף הזדמנות למשתתפים לחדד ולבסס עמדות חינוכיות ביחס להתנהגויות של ילדים ונוער.
  • האפשרות לפנות להורה בהקשר של התנהגויות של בנו / בתו.
  • דיון
    • האם גם אנחנו מכירים בצורך ב"הורות קהילתית" באחריות משותפת של הורים במרחב הקהילתי?
    • איך ומה צריך שיקרה בתוך קהילת הורים על-מנת שתתקיים אחריות שכזו? מה זה דורש ממני כהורה?מה על הקהילה לעשות בעניין?
    • תנו דוגמאות לדילמות של הורים בקהילה שלכם.
    קישורים לרקע והרחבה:
    נפגשים בשביל ישראל
    דף מספר 3 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג - שבוע שני, דפים נוספים בסדרה:
    1 2 4 5