פעילויות קהילתיות לליל שבת
הדף מאת: רוקמים שבת ישראלית / מרקם
דף זה מביא כמה מודלים לפעילויות אפשריות בפורום קהילתי לזמן של סעודת ליל שבת, או שישי בערב, ואחריה. המטרה היא שכל קבוצה וקהילה תיקח רעיונות והשראה ותיצור לעצמה את המודל שמתאים לה. התכנים נוצרו ונאספו במסגרת התוכנית "שַבָּת אחים גם יחד: רוקמים שבת ישראלית - הכשרת מובילי שבת בקהילה" של מרק"ם.
קהילת 'קשת' מזכרת בתיה, "שַבָּת אחים גם יחד: רוקמים שבת ישראלית, אסופת פעילויות שבת בקהילות מעורבות", מרק"ם (בעריכת רגב בן דוד), עמ' 34
"איחוד ארוחות"
הרעיון: משפחות מהקהילות מתארחות זו אצל זו
מטרות:
להפגיש משפחות שפחות מכירות זו את זו
ליצור מרחב מאפשר מבחינת היבטי הכשרות והאירוח

פירוט:
ארוחת ערב בסגנון "איחוד ארוחות שבת" כאשר משפחות מתארחות אלו אצל אלו:
נשלח מבעוד מועד שאלון מקוון שבו משפחות ציינו אם הן מעוניינות להשתתף, כמה נפשות הן, מהן רגישויות האוכל (כשרות, צמחונות, גלוטן, לקטוז, וכו'), ואם מעוניינים לארח או להתארח.
צוות המתנדבות שאירגן את השבת ערך את השיבוצים של המשפחות בקבוצות של שלוש משפחות בהתאם לפרמטרים השונים (גילאי ילדים וכו'), תוך הקפדה על שילוב משפחות שלא מכירות זו את זו.
בנוגע לתיאומים בנושא הכשרות, לאחר קבלת השיבוצים המשפחות הונחו לדבר ביניהן כדי להגיע לפתרון מוסכם ונוח.

דגשים:
בפעילויות מהסוג הזה צפות ועולות הרגישויות סביב הלכות שבת וסביב כשרות. ניתן להתמודד איתן במגוון דרכים החל מהחלטה שכולם מביאים אוכל קנוי וסגור, דרך שליחת 'הנחיות' לאירוח, ועוד (ראו בדף נפרד). במזכרת בתיה התארחו גם דתיים אצל חילונים וגם להיפך, והתיאום בנוגע לאופן הכנת האוכל נעשה על ידי המשפחות עצמן.

למקור השלם
דיון
מורכבויות קהילתיות סביב סעודות משותפות
הפעילות המוצעת כוללת חיבור בין משפחות (בין היתר משפחות בעלות אורחות חיים שונים) לסעודה.
  • אילו מורכבויות קיימות בקהילה שלכם בנוגע לסעודות משותפות?
  • אילו פתרונות קהילתיים קיימים אצלכם בקהילה לסוגיות אלה?
"שַבָּת אחים גם יחד: רוקמים שבת ישראלית, אסופת פעילויות שבת בקהילות מעורבות", מרק"ם (בעריכת רגב בן דוד), עמ' 35
ערב שבת חברתי
הרעיון: פעילות חברתית של משחקי חברה בסגנון תנועות הנוער. הערב מיועד למשפחות ועל כן יש למצוא משחקים שניתן לשחק עם מבוגרים וילדים יחד.
מטרה:
ליצור גיבוש חברתי סביב אווירה משעשעת וקלילה וחוויה שמחה.

קהל יעד:
משפחות עם ילדים מגיל בית הספר (לא פעוטות; גם בגלל שלא ניתן באמת לייצר פעילות שמתאימה למבוגרים ופעוטות, וגם בגלל השעה המאוחרת)
מספר משתתפים: עד עשר משפחות. פעילות חברתית למספר גדול יותר לא תאפשר למשתתפים לקחת חלק פעיל. לכן אם יש יותר משתתפים כדאי לחשוב על חלוקת הפעילות לתחנות, כאשר קבוצות המשפחות עושות סבב בין המשחקים השונים.
מקום: אולם מספיק גדול, או דשא גדול ומואר בקיץ.

מהלך הפעילות:
(1)
פעילות לכל הקבוצה סבב משחקים קצרים מצחיקים בנוסח תנועות הנוער. ישיבה במעגל. אם יש צורך בהיכרות משחקי היכרות על בסיס סבבי שמות.

(2)
משחקים ארוכים יותר (אם צריך, חלוקת הציבור לכמה קבוצות, כאשר הקבוצות השונות עוברות בין "תחנות" המשחקים השונים).
משחקים אפשריים:
  • תשע בריבועכדי לאפשר לילדים לקחת חלק פעיל במשחק, אפשר לתת להם את התפקיד של המשיבים בריבוע (9 ילדים). אם יש יותר ילדים, ניתן להציב בכל עמדה שני ילדים, ולחלק ביניהם את קריאת התשובות. מומלץ לשלב שאלות בנושאים של ידע כללי עם שאלות על הקהילה.
  • טאבוגם במשחק זה ניתן לבחור מושגים מתוך חיי הקהילה.
  • "בור ועם הארץ בידיעת הארץ" הורים וילדים.ההורים והילדים משחקים יחד (אמא עם אחד הילדים (או יותר), ואבא עם אחד הילדים), כך שההורה יכול להתיעץ/לעזור לילד למצוא את האות הבאה.
(3)
מסיימים את הערב במשחק משעשע לכל הציבור, כמו למשל משחק החיות: כל אחד בוחר חיה, ובהינתן האות, כולם מתחילים להסתובב בחדר ולעשות קולות של החיה שבחרו. המטרה: שכל החיות ימצאו את בני מינן ויהיו יחד. משמח גדולים וקטנים כאחד.
למקור השלם
"שַבָּת אחים גם יחד: רוקמים שבת ישראלית, אסופת פעילויות שבת בקהילות מעורבות", מרק"ם (בעריכת רגב בן דוד), עמ' 36
לימוד בצוותא
לימוד פרקי תנ"ך 929 ('יחד' מודיעין)
רקע:
תוכנית 929 היא מיזם של קריאה ולימוד של פרק יומי בתנ"ך. באתר האינטרנט של המיזם ניתן למצוא את הפרקים היומיים, וכן חומר רב ומגוון טורי דעה קצרים על הנושא של הפרק היומי של כותבים שונים.
תוכנית 929 בנויה כך שבימים א-ה קוראים פרק אחד בכל יום, וסוף השבוע מוקדש לחזרה וסיכום של פרקי השבוע. מפגש השבת המוצע מבוסס על קריאה בחמשת פרקי אותו שבוע.

מטרה:
לימוד משותף, שהוא גם הזדמנות לשיחה בין חברים בקהילה

קהל יעד:
גילאים: נוער (החל מתיכון) ומבוגרים שמתעניינים בקריאה בתנ"ך
מספר משתתפים: לא יותר מעשרים בקבוצה אחת.

ציוד: כמה שיותר תנ"כים (לפחות אחד לכל שניים), פיצוחים, עוגות, קפה ותה.

תיאור הפעילות:
אופציה א: קבוצת לימוד קבועה הנפגשת בכל יום שישי. באופציה זו מומלץ ליצור קשר עם המיזם באמצעות האתר, להירשם כקבוצה ולקבל חומר שבועי שיכול לסייע בלימוד. פרטים באתר.
אופציה ב: מפגש לימוד חד פעמי. באופציה זו אין צורך להכין מראש, ואין טעם להירשם באתר. אם רוצים ניתן להפנות את חברי הקבוצה לסרטון השבועי המסכם (עולה באתר בימי שישי בבוקר), אך לא חובה.
בשתי האופציות, שיטת הלימוד המוצעת היא "קריאה יחפה" (קריאת הטקסט ללא פרשנים) - קריאה משותפת של הפרקים ושיחה חופשית על רעיונות, תובנות ואסוציאציות שעולות תוך כדי קריאה. מומלץ לקרוא פרק אחד ולשוחח עליו, ואז להמשיך לפרק השני, וכך הלאה עד שמסיימים את כל חמשת הפרקים, או עד שמתעייפים.




מפגש לאוהבי עגנון (נס הרים)

נפגשים בשבת בשעה 18:00 בבית של אחד מאנשי הישוב (מתחלף). דואגים מראש שיהיה מי שינחה את הלימוד (גם כן מתחלף), ומודיעים מראש לכולם איזה סיפור יילמד. בדרך כלל כל משתתף מביא עותק משל עצמו, אך אם מדובר בסיפור קצר, ניתן גם לצלם עבור כולם.

ציוד נדרש:
  • הטקסטים של עגנון
  • ספר תנ"ך
  • כיבוד קל
העדכון על המפגשים מתבצע קבוצת וואטסאפ של משתתפי חבורה זו, בהודעה בנוסח הבא:
"אוהבי עגנון שלום
המפגש הבא יתקיים במוצ"ש בתאריך 9.5 בשעה 18:00 בבית __________
הפעם נקרא בסיפור "ידידות" המצ"ב. תוביל את המפגש __________ .
בואו בשלום"
למקור השלם
דף מספר 3 בסדרה פעילויות שבת קהילתיות, דפים נוספים בסדרה:
1 2 4 5 6 7