פרשת תצוה תשי"ג - קרבן התמיד
לטעם מצוות קרבן התמיד עיין גליון תצוה תש"ה. גליון זה הוא המשך גליון תצוה תשי"ב שעסק אף הוא בקרבן התמיד!
א. לרעיון "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"
השווה:
"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"
And let them make Me a sanctuary, that I may dwell among them.
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים"
And I will dwell among the children of Israel, and will be their God.
"וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם. וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם"
And I will set My tabernacle among you, and My soul shall not abhor you.
*
1. הסבר למה חוזר רעיון זה דווקא בשלושת מקומות אלה – מה מקומם בתוך התורה כולה?
2. החוקר בנו יעקב, בספרו Der Pentateuch 1905. Siete 156
שני המשפטים "ועשו לי מקדש" ו"ושכנתי בתוכם" אינם עומדים ביחס של סיבה ומסובב בלתי אמצעי ומידי, אלא מתייחסים זה לזה כצעד הכנה ראשון וכתוצאה אחרונה, כתכלית סופית.
א. נגד איזו דעה מוטעית הוא פונה?
ב. הוכח את צדקת דבריו מתוך החזרה המשולשת שלמעלה.
ב. הגורם לקרבת אלוקים
"אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה לְדַבֵּר אֵלֶיךָ שָׁם"
It shall be a continual burnt-offering throughout your generations at the door of the tent of meeting before the LORD, where I will meet with you, to speak there unto thee.
רש"ר הירש, (תרגום מגרמנית):
לא אישיותו של משה רבנו כי אם מסירות הנפש של כל העם מביאה לידי קרבת אלוקים, וכמו כן אל העם כולו ידבר בדברו אל משה.
היכן מצא בפסוקנו רמז לרעיונו זה?
ג. מעלת "וידעו כי אני ה' א-להים"
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים"
And I will dwell among the children of Israel, and will be their God.
"וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם"
And they shall know that I am the LORD their God, that brought them forth out of the land of Egypt, that I may dwell among them. I am the LORD their God.
הסבר, מה יוסיף פסוק מ"ו על הנאמר כבר בפסוק מ"ה?
הוספה זו היא על פי דברי העמק דבר:
זו מעלה גדולה יתירה שהובטחה להם בפסוק מ"ו על מה שהובטח להם בפסוק מ"ה.
העזר בתשובתך בשמות ו', ו'-ז':
"...וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם... וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם"
Wherefore say unto the children of Israel: I am the LORD, and I will bring you out from under the burdens of the Egyptians, and I will deliver you from their bondage, and I will redeem you with an outstretched arm, and with great judgments;
העזר גם בפרקי אבות ג' י"ד:
חביבין ישראל שנקראו בנים למקום, חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום.
He would say: Beloved is man, since he is created in the image [of God]. A deeper love - it is revealed to him that he is created in the image, as it says (Genesis 9:6): "for in God's image He made man." Beloved are Israel, since they are called children of the Omnipresent. A deeper love - it is revealed to them that they are called children to God, as it says (Deuteronomy 14:1): "You are children of the Lord, your God." Beloved are Israel, since a precious instrument has been given to them. A deeper love - it is revealed to them that the precious instrument with which the world was created has been given to them, as it says (Proverbs 4:2): "For a good lesson I have given to you; do not forsake my teaching."
ד. בהסברת המושג "ושכנתי בתוכם"
"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
And I will dwell among the children of Israel, and will be their God.
ד"ה ושכנתי: לקבל עבודתם ברצון ולשמוע תפילתם.
ושכנתי בתוך בני ישראל. There to receive their service with goodwill and in order to listen to their prayers.
ד"ה והייתי להם לאלהים: מנהיג עניינם בלתי אמצעי, ומאותות השמים לא יחתו, להיותם נכבדים לפני יותר מן השמים שהנהגתם על ידי מניעיהם ומזה יתחייב נצחיותם.
והייתי להם לאלוקים, and I will supervise their affairs without resorting to an intermediary. They will have no reason to be afraid of what astrology portends, seeing that they (the Jewish people) are far more honoured by Me than are the celestial planets, etc. The very fact that I guide others’ fate only by means of agents, intermediaries, testifies to the eternal existence of the Jewish people.
**
השווה הסברו זה לדברי אברבנאל שהובאו בגליון תרומה תשי"א. מה ההבדל ביניהם בהסברת המושג של "ושכנתי בתוכם"? ועיין גם דברי מורה נבוכים א' כ"ה שהובאו בגליון תצוה תש"ז.