פרשת ויקרא תשי"ח - הקרבת הקרבנות
עיין גיליון ויקרא תשי"ג (שאלה א)'.
א. בטעם הקרבנות
"איש איש כי ישחט", ר' פנחס בשם ר' לוי אומר: משל לבן מלך שלבו היה גס עליו, והיה למוד לאכול נבלות וטרפות. אמר המלך: זה יהיה תדיר על שולחני ומעצמו הוא גדור. כך – לפי שהיו ישראל להוטים אחרי עבודה זרה במצרים, והיו מביאים קרבנותיהם לשעירים... אמר הקב"ה: יהיו מקריבים לפני בכל עת קרבנותיהם באוהל מועד, והם נפרשים מעבודה זרה.
Rabbi Pinhas in the name of Rabbi Levi stated: This is comparable to a king’s son who strayed and was accustomed to eat non-kosher meat. The king declared, “let him always eat at my table and on his own he will eventually become disciplined.” Similarly, because Israel was attached to idolatry in Egypt and would bring their sacrifices to the goat-demons, as it is written (Leviticus 17:7) "No longer shall you sacrifice to goat-demons, which refer to the shedim they sacrificed to (Deuternomy 32:17) "and they sacrificed to shedim", and those shedim refer to the goat-demons, as it says, (Isaiah 13:21) "and the goat [demons] shall prance there." And they would offer sacrifices on high places and retribution would befall them, the Holy One blessed be He said “let them offer sacrifices before Me at all times in the Tent of Meeting and they will be separated from idolatry and be saved.” This is the meaning of what is written (Leviticus 17:3-7): “Any man of the House of Israel who slaughters an ox or sheep or goat... and does not bring it to the entrance of the Tent of Meeting as a sacrifice to God.... that man will be cut off from among his people… so that they no longer offer their sacrifices to the goat-demons that they are wont to stray after."
רמב"ם, מורה נבוכים מאמר ג' לפרק ל"ב, עיין גיליון ויקרא תש"ח.
רמב"ם, מורה נבוכים מאמר ג' מ"ו:
שהמצרים היו עובדים למזל טלה, מפני זה היו אוסרים לשחוט הצאן, והיו מואסים רועי צאן, אמר (שמות ט' כב) "הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו". אבל לשחיטת הבקר והצאן כמעט שהיו מואסים אותו רוב עובדי עבודה זרה, וכולם היו מגדילים זה המין מאוד, ולזה תמצא אנשי הודו עד היום לא ישחטו הבקר כלל... ובעבור שימחה זכר אלה הדעות שאינן אמיתיות, ציונו להקריב אלה השלושה מינים לבד, "מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם", עד שהיה המעשה אשר חשבוהו תכלית המרי - בו יתקרבו אל השם, כן מרפאים הדעות הרעות אשר הם חוליי הנפש האנושי בהיפך אשר בקצה האחרון.
רמב"ן, ויקרא א' ט', אחרי הביאו דברי הרמב"ם הנ"ל:
ד"ה ניחוח: ... אלה דבריו ובהם האריך. והנה הם ( = דברי הרמב"ם האלה) דברי הבאי, "ירפאו שבר גדול" וקושיה רבה "על נקלה" (המליצה לקוחה מירמיה) יעשו שולחן ה' מגואל, שאיננו רק (= שאין מטרתו אלא) להוציא מלבן של רשעים וטפשי עולם, והכתוב אומר, כי הם "לחם אישה לריח ניחוח". (כלומר: ביטוי זה מוכיח שיש להם ערך עצמי חיובי, ולא רק ערך פולמוסי, כדי לרפא דעות משובשות). וגם כי לפי שטותם של מצרים, לא תתרפא מחלתם בזה, אבל תוסיף מכאוב, כי מחשבת הרשעים הנזכרים לעבוד למזל טלה ולמזל שור... ולכן לא יאכלו אותם לכבוד כוחם ויסודם, אבל אם יזבחו אותם לשם הנכבד – זה כבוד להם ומעלה, והם עצמם נוהגים כן... ויותר תתרפא המחלה באוכלנו מהם לשובע (=אם לא נקריב ולא נזרוק הדם, אלא נאכל בהמות אלה המקודשות להם אכילת חולין גמורה, להוכיח שאין בהם שום קדושה ושום צד אלוהות), שהוא אסור להם ומגונה בעיניהם, ולא יעשו כן לעולם. והנה נח בצאתו מן התיבה עם שלושת בניו – אין בעולם כשדי או מצרי – הקריב קרבן, וייטב בעיני ה' ואמר בו (בראשית ח' כ"א) "וירח ה' את ריח הניחוח" וממנו אמר אל לבו (שם) "לא אוסיף עוד לקלל את האדמה בעבור האדם". (שם ד,ד) "והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלבהן וישע ה' אל הבל ולא מנחתו", ולא היה עדיין בעולם שמץ עבודה זרה כלל... ולשון הקרבנות "את קרבני לחמי לאשי ריח ניחוחי". וחלילה שלא יהא בהם שום תועלת ורצון, רק (=כי אם) שוללת העבודה הזרה מדעת השוטים. ויותר ראוי לשמוע הטעם שאומרים בהם, כי בעבור שמעשה בני אדם נגמרים במחשבה ובדיבור ובמעשה, ציוה ה', כי כאשר יחטא ויביא קרבן, יסמוך ידיו עליו כנגד המעשה, ויתוודה בפיו כנגד הדיבור, וישרוף באש הקרב והכליות, שהם כלי המחשבה והתאווה, והקרבים כנגד ידיו ורגליו של אדם העושים כל מלאכתו. ויזרוק הדם על המזבח כנגד דמו בנפשו, כדי שיחשוב אדם בעשותו כל אלה, כי חטא לאלוהיו בגופו ובנפשו. וראוי לו שיישפך דמו ויישרף גופו, לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה. וכיפר הקרבן בזה שיהא דמו תחת דמו... וקרבן התמיד בעבור שלא יינצלו הרבים מחטוא תמיד, ואלה דברים מתקבלים, מושכים הלב בדברי אגדה.
as a burnt offering: [the kohen] must burn the animal with the intention that it is a burnt offering. (Torat Kohanim 1:58) a fire offering: When he slaughters [the animal], he must slaughter it with the intention [to burn it completely in] fire. Every [instance of the word] אִשֶּׁה in Scripture, is an expression related to אֵשׁ, “fire." pleasing: gives Me contentment, for I said [My commandment], and My will was fulfilled!” End quotation from Rashi. But the Rav did not explain what "for the fire" means. And in Gemara (Zevachim 46:b) they said: "To exclude unfinished burning," and he explains here that we slaughter it in order to place it over the burning wood fire upon the altar, not to place it over the coals that chill and go dim. And it seems to me that one needs to intend that the fire consume it completely, and not to roast it a little. And this relates to the rebellious son (Sanhedrin 70a): "Like midcooked thieve's meat." And in Tractate Eruvin: "Neither cooked nor consumed." (Eruvin 29b) And there are some that explain there: "To exclude unfinished burning." (Zevachim 46a) His intention was to place over wood fire, as it is written "over the fire on the wood," and not over straw fire nor kindling fire. It is like the matter we learned: "finished oven with straw and mulch." (Shabbat 36b) And behold, in this verse the reason for the sacrifices is that they are "a fire offering with a pleasing odor to the Lord." But the Rambam said in the Guide for the Perplexed (3:46) that the reason for the sacrifices was for the sake of the Egyptians and Chaldeans, in whose lands Israel used to live and dwell, who would worship the bull and the sheep. Because the Egyptians worshipped a lamb, and the Chaldeans worshipped demons that appeared to them as goats. And the people of India to this day never slaughter a cow. For this reason (God) commanded to slaughter these three species in God's name to make known that the matter which (the pagans) thought of as the ultimate sin is what (the Israelites) will sacrifice to their Creator and their sins will be attoned for. For thus are bad beliefs healed, which are ailments of the soul, since every ailment and illness is healed through its opposite. These are his words and he continues at length. This is rubbish! They have healed a great hurt and a great difficulty lightly! The table of the Eternal is made polluted. (Malachi 1:12) For they are not only to remove [false beliefs] from the hearts of the wicked and fools of the world. Doesn't Scripture say that they are "food of the gift offering, for a pleasing odor?" (Leviticus 3:16) And also due to the idiocy of the Egyptians their illness won't be healed this way. Rather it would increase suffering, because the intention of the aforementioned wicked ones was to worship the constellations of the sheep and the ox, which have power, according to their thinking. And therefore they don't eat them in deference to their power and strength. But if they are slaughtered for the Revered Name, this would be an honor for them... Since the deeds of people are determined by thought, speech and action, God, may He be blessed, commanded that when he sins, he brings a sacrifice and place his hands upon him corresponding to the deed, and confess with his mouth corresponding to the speech, and burn the innards and the kidneys, as they are the instruments of thought and desire. And the limbs [of the sacrifice] correspond to the hands and feet of a person that does all of his work. And he sprinkles the blood on the altar corresponding to the blood of his soul, so that a person think in doing all of this that he sinned to God with his body and his soul, and it is fit for him that his blood be spilled and his body burnt; were it not for the kindness of the Creator, who took an exchange and ransom from him [in] the sacrifice - that its blood be instead of his blood and its soul be instead of his soul. And the central limbs correspond to his central limbs. And the portions with which to sustain the teachers of Torah [are so] that they will pray for him. And the daily sacrifice is because there is no saving the community from always sinning. And these words are tenable [and] grab the heart, like the words of classic homiletic teachings (Shabbat 87a). And in the way of truth (mysticism), the sacrifices contain a hidden secret...
ר' דוד הופמן, ויקרא עמוד ס"ה:
רק נח שראה במו עיניו באובדן עולם מלא של רשעים, "רק הוא ניצל ממנו על פי נס מה', רק הוא הרגיש כי חייו נתונים לו מאת ה' ותלויים בו והוא נתן ביטוי נמרץ להרגשה הזאת על ידי קרבן בעל חי. הדם שנשפך בתורת "נפש" בעל החי על גבי המזבח, היה מסמל את נפש האדם ואת חיי האדם, ובקרבן זה התפרצו רגשותיו של נח להבעה מוחשית, כי לא בהונו בלבד אלא גם בדמו הוא שייך לה', "אשר בידו נפש כל חי ורוח כל בשר איש". ואולם מה כוונתה האמיתית של ההבעה החגיגית הזאת? דבר זה מתברר רק על ידי קרבנו של אברהם אבינו, כבר בתשעה נסיונות עמד אברהם ונמצא לבו נאמן לה', עתה היה עליו להקריב את בנו יחידו, אשר היה קשור אליו בכל נפשו ואשר חייו היו יקרים לו מחיי עצמו, ולאחר שגילה את נכונותו השלימה וצייתנותו האיתנה, באה הקריאה לשמור על חיי בנו, והנה נגלה פתאום איל ואותו הביא לעולה תחת בנו. בזה קובע בבירור הרעיון, שבכוח החיים שאנחנו מקריבים לה' באמצעות קרבן בעל-חי, אנו מסמלים את הכניעה הגמורה והמשמעת השלימה לדרישות ה', שהן המטרה הסופית שלו. זאת היא מה שה' דורש מן האדם, זאת היא תוכנה של "יראה ה'", משמעת בלתי מוגבלת לה'. "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה, ולא חשכת את בנך את יחידך ממני".
*
1. מה ההבדל בין טעם הקרבנות הניתן ברמב"ם במקום הראשון (ל"ג) לבין טעם הקרבנות הניתן ברמב"ם במקום השני (מ"ו)?
*
2. האפשר להביא סעד לדברי הרמב"ם מדברי המדרש שהובא בראשית הגיליון? נמק תשובתך! (עיין גם בגיליון ויקרא תשי"ג (שאלה א) , בנסיונו של אברבנאל להביא סעד לדברי הרמב"ם מן המדרש הנ"ל בשינוי גירסא!)
3. כיצד יכול הרמב"ם להביא ראיה לדעתו (הנאמרת במורה ג', ל"ב!) מן המצווה שבדברים י"ב ד-י"ד?
4. מהי כוונת הרמב"ן באמרו, שדברי הרמב"ם "ירפאו שבר גדול על נקלה". מהו השבר? למה יעשו דברי הרמב"ם – לדעת הרמב"ן – את "שולחן ה' מגואל"? (המליצה שאולה ממלאכי א' ז').
5. הרמב"ן מנסה לסתור דברי הרמב"ם מלשון הכתוב, כיצד?
6. מהי טענת הרמב"ן על הרמב"ם מקרבן הבל ונח?
*
7. כיצד אפשר להגן על דעת הרמב"ם ולהסיר ממנו תלונת הרמב"ן הנשענת על קרבן הבל ונח?
8. כיצד מתייחס הרמב"ן לטעם שנותן הוא עצמו בסוף דבריו "בעבור שמעשה בני אדם נגמרים במחשבה"... ?
9. במה שונה הטעם הניתן על ידי ר' דוד הופמן מדברי הרמב"ן האחרונים "ויותר ראוי לשמוע..."?