Our Commitment to Peace
(א) וַיְהִ֗י אַחַר֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְהָ֣אֱלֹהִ֔ים נִסָּ֖ה אֶת־אַבְרָהָ֑ם וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו אַבְרָהָ֖ם וַיֹּ֥אמֶר הִנֵּֽנִי׃
(1) Some time afterward, God put Abraham to the test, saying to him, “Abraham.” He answered, “Here I am.”

(ג) וכשם שהדין בשלשה כך פשרה בשלשה נגמר הדין אין רשאי לבצע ר"א בנו של רבי יוסי הגלילי אומר כל המבצע הרי זה חוטא המברך את המבצע הרי זה מנאץ לפני המקום על זה נאמר (תהילים י׳:ג׳) ובוצע ברך נאץ ה' אלא יקוב הדין את ההר שכן משה אמר יקוב הדין את ההר אבל אהרן היה עושה שלום בין אדם לחבירו שנאמר (מלאכי ג) בשלום ובמישור הלך אתי וגו' ר"א בן יעקב אומר מה ת"ל ובוצע ברך נאץ ה' משלו משל למה הדבר דומה לאחד שגנב סאה של חטים טחנן אפאן והפריש מהן חלה והאכיל לבניו היאך זה מברך אינו מברך אלא מנאץ ועל זה נאמר ובוצע ברך נאץ ה' ר"מ אומר ובוצע ברך אלו אחי יוסף שהיו אומרים (בראשית לו) מה בצע וגו' ר' יהושע בן קרחה אומר מצוה לבצע שנא' (זכריה ח׳:ט״ז) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם והלא כל מקום שיש משפט אמת אין שלום וכל מקום שיש שלום אין משפט אמת אלא איזהו משפט שיש שלום הוי אומר זה ביצוע וכן הוא אומר (שמואל ב ח׳:ט״ו) ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו והלא כ"מ שיש משפט אין צדקה וכל מקום שיש צדקה אין משפט אלא איזהו משפט שיש בו צדקה הוי אומר זה ביצוע

R' Eliezer b R' Yose the Galilean said: whoever divides is a sinner and he who praises theo ne who divides blasphemes before God. Concerning this it says " He who praises botzea (one who divides) scorns the Lord (Psalms 103). Rather let the law pierce the mountain, and so said Moses: Let the law pierce the mountain. But Aharon would make peace between man and his fellow man as is said "He walked with Me in peace and uprightness" R' Joshua b Korha said: It is a commandment to divide as is said "Execute a judgement of truth and peace in your gates" (Zecharia 8:16). Now, is it not the case that whereever ther eis true justice there is no peace and wherever there is pease there is no justice? What kind of justice also contains peace? Let us say this is dividing. and so too does it say regarding David "And David administered justice and charity to all his people (2 Samuel 8:15). Now is it not he case that wherever there is justice there is no charity and wherver there is charity there is no justice? What kind of justice also contains charity? Let us say this is dividing.

"Without justice there can be no peace." Martin Luther King, Jr.

(ח) דֶּ֤רֶךְ שָׁלוֹם֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ וְאֵ֥ין מִשְׁפָּ֖ט בְּמַעְגְּלוֹתָ֑ם נְתִיבֽוֹתֵיהֶם֙ עִקְּשׁ֣וּ לָהֶ֔ם כֹּ֚ל דֹּרֵ֣ךְ בָּ֔הּ לֹ֥א יָדַ֖ע שָׁלֽוֹם׃
(8) They do not care for the way of integrity,
There is no justice on their paths.
They make their courses crooked,
No one who walks in them cares for integrity.

No Justice, No Peace (Luke 18:1-8)

“Peace without justice is not true peace, it has no solid foundations or possibilities for a future.” Pope Francis

"There is no peace in South Africa. There is no peace because there is no justice. There can be no real peace and security until there is first justice enjoyed by all inhabitants of that beautiful land. The Bible knows nothing about peace without justice, for that would be crying 'peace, peace,' where there is no peace. God's Shalom, peace, involves inevitable righteousness, justice, wholesomeness, fullness of life, participation in decision making, goodness, laughter, joy, compassion, sharing, and reconciliation."

(יא) וַיְרַפּ֞וּ אֶת־שֶׁ֤בֶר בַּת־עַמִּי֙ עַל־נְקַלָּ֔ה לֵאמֹ֖ר שָׁל֣וֹם ׀ שָׁל֑וֹם וְאֵ֖ין שָׁלֽוֹם׃
(11) They offer healing offhand
For the wounds of My poor people,
Saying, “All is well, all is well,”
When nothing is well.

(ה) אָמַר רַבִּי סִימוֹן, בְּשָׁעָה שֶׁבָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְרֹאת אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נַעֲשׂוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת כִּתִּים כִּתִּים, וַחֲבוּרוֹת חֲבוּרוֹת, מֵהֶם אוֹמְרִים אַל יִבָּרֵא, וּמֵהֶם אוֹמְרִים יִבָּרֵא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים פה, יא): חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ. חֶסֶד אוֹמֵר יִבָּרֵא, שֶׁהוּא גּוֹמֵל חֲסָדִים. וֶאֱמֶת אוֹמֵר אַל יִבָּרֵא, שֶׁכֻּלּוֹ שְׁקָרִים. צֶדֶק אוֹמֵר יִבָּרֵא, שֶׁהוּא עוֹשֶׂה צְדָקוֹת. שָׁלוֹם אוֹמֵר אַל יִבָּרֵא, דְּכוּלֵיהּ קְטָטָה. מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נָטַל אֱמֶת וְהִשְׁלִיכוֹ לָאָרֶץ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (דניאל ח, יב): וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה, אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹן הָעוֹלָמִים מָה אַתָּה מְבַזֶּה תַּכְסִיס אַלְטִיכְסְיָה שֶׁלָּךְ, תַּעֲלֶה אֱמֶת מִן הָאָרֶץ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים פה, יב): אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח. רַבָּנָן אָמְרֵי לָהּ בְּשֵׁם רַבִּי חֲנִינָא בַּר אִידֵי וְרַבִּי פִּינְחָס וְרַבִּי חֶלְקִיָּה בְּשֵׁם רַבִּי סִימוֹן אָמַר, מְאֹד, הוּא אָדָם. הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית א, לא): וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד, וְהִנֵּה טוֹב אָדָם. רַב הוּנָא רַבָּהּ שֶׁל צִפּוֹרִין אֲמַר עַד שֶׁמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מִדַּיְּנִין אֵלּוּ עִם אֵלּוּ וּמִתְעַסְּקִין אֵלּוּ עִם אֵלּוּ בְּרָאוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. אָמַר לָהֶן מָה אַתֶּם מִדַּיְּנִין כְּבָר נַעֲשָׂה אָדָם.

...R' Simon said: When the Holy One, blessed by God, came to create Adam, the ministering Angels formed themselves into groups and parties, some of them saying "Let him be created" while others urged 'let him not be created'. As it is written, 'Loving kindness and truth met, justice and peace kissed (Ps. 85:11). Lovingkindness said, 'Let him be created, because he will dispense acts of lovingkindness;' Truth said, 'Let him not be created, because he is full of lies; 'Justice said, Let him be created because he will perform acts of justice;' Peace said, 'Let him not be created, bedcause he is full of strife.' What did God do: God held Truth and cast it to the ground, as it is written, 'and truth will be sent to the earth.' The ministering angels said before the Holy One, 'Sovereign of the Universe! Why do you despise they seal? Let Truth arise from the earth!' As it is written "Let truth spring up from the earth.' Psalms 85:12. . . . While the ministering angels were arguing with each other and disputing with each other, the Holy One created the first human. God said to them, 'why are you arguing? Man has already been made!'