Brokenness and Teshuvah

Bronfman Youth Fellowship

September 17th, 2014

Anthem
Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Leonard Cohen

“Don’t turn away. Keep your gaze on the bandaged place. That’s where the light enters you.”

Rumi

"There is nothing as whole as a broken heart," said the Kotsker Rebbe.

Psalms 34:18-19:

צָעֲקוּ וַיהוָה שָׁמֵעַ וּמִכָּל צָרוֹתָם הִצִּילָם. קָרוֹב יְהוָה לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ.

They cried, and the LORD heard, And delivered them out of all their troubles. The LORD is close to those who have a broken heart, and saves those who are of depressed spirits.

From Psalm traditionally recited from Rosh Hodesh Elul through Hoshanah Rabbah
(ז) שְׁמַע יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי. (ח) לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת פָּנֶיךָ יְהוָה אֲבַקֵּשׁ. (ט) אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל תַּט בְּאַף עַבְדֶּךָ עֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל תִּטְּשֵׁנִי וְאַל תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי. (י) כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי. (יא) הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי.

(7) Hear, O LORD, when I call with my voice, And be gracious unto me, and answer me. (8) To you my heart said: ‘Seek My face'; Your face, LORD, will I seek. (9) Hide not Your face far from me; Put not Your servant away in anger; You have been my help; Don't cast me off, nor forsake me, O God of my salvation. (10) For though my father and my mother have forsaken me, The LORD will take me up. (11) Teach me Thy way, O LORD; And lead me in a straight path, Because of them that lie in wait for me.

זבחי אלהים רוח נשברה וגו׳ (תהלים נא) זבדי בן לוי ור׳ יוסי בן טרטס ורבנן חד אמר אמר דוד לפני הקב״ה אני כבשתי את יצרי ועשיתי תשובה לפניך אם אתה מקבלני בתשובה הרי יודע אני ששלמה בני עומד ובונה את בהמ״ק ובונה את המזבח ומקטיר עליו את הקרבנות שבתורה מן הדין קרי׳ זבחי אלהים רוח נשברה וחרנא אמר מנין למי שהוא עושה תשובה שמעלין עליו כאלו עלה לירושלים ובנה את בהמ״ק ובנה את המזבח ומקריב עליו כל הקרבנות שבתורה מן הדין קריא זבחי אלהים רוח נשברה

Leviticus Rabbah 7:2

True sacrifice to God is a broken spirit; [God, You will not despise a contrite and crushed heart.]' (Ps. 51:19) Zabdi b. Levi, and R. Jose b. Petros and the Rabbis gave interpretations [of this passage]. One of them said: David said before the Blessed Holy One: I subdued/sacrificed my Evil Inclination and repented before You; if You accept my repentance, I shall know that my son Solomon will arise and build the Sanctuary and the altar and offer thereon the sacrifices commanded in the Torah.'We conclude this from the passage: 'True sacrifice to God is a broken spirit . . . '. The other said: How do we know that, if a person repents, it is accounted unto him as if he had gone up to Jerusalem and built the Temple and the altars and offered thereon all the sacrifices ordained in the Torah? [We deduce this] from these verses: 'True sacrifice to God is a broken spirit . . .

More from Leviticus Rabbah 7:2

The true sacrifices to God are a broken spirit, a broken and crushed heart.' (Tehillim 51:19).'Rabbi Alexandri said, “If an ordinary person uses broken vessels, it is a disgrace for him, but the vessels used by the Holy one Blessed be He are all broken, as it is said… the true sacrifices to God are a broken spirit, a broken and crushed heart.”'

אמר רבי אלכסנדרי: ההדיוט הזה אם משמש הוא בכלים שבורים גנאי הוא לו, אבל הקב"ה כלי תשמישו שבורים, שנאמר(שם לד): קרוב ה' לנשברי לב. (שם קמז): הרופא לשבורי לב. (ישעיה נז): ואת דכא ושפל רוח זבחי אלהים רוח נשברה לב נשבר

(יא) וְדִבֶּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל.

(11) And the LORD spoke unto Moses face to face, as a man speaketh unto his friend. And he would return into the camp; but his minister Joshua, the son of Nun, a young man, departed not out of the Tent.

Rashi:

לאחר שנדבר עמו, היה משה שב אל המחנה ומלמד לזקנים מה שלמד. והדבר הזה נהג משה מיום הכפורים עד שהוקם המשכן ולא

יותר, שהרי בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, ובשמונה עשר שרף את העגל ודן את החוטאים, ובתשעה עשר עלה, שנאמר (שמות לב ל) ויהי ממחרת ויאמר משה אל העם וגו', עשה שם ארבעים יום ובקש רחמים, שנאמר (דברים ט יח) ואתנפל לפני ה' וגו', ובראש חדש אלול נאמר לו (שמות לד ב) ועלית בבקר אל הר סיני, לקבל לוחות האחרונות, ועשה שם ארבעים יום, שנאמר בהם (דברים י י) ואנכי עמדתי בהר כימים הראשונים וגו', מה הראשונים ברצון אף האחרונים ברצון, אמור מעתה אמצעיים היו בכעס. בעשרה בתשרי נתרצה הקב"ה לישראל בשמחה ובלב שלם, ואמר לו למשה סלחתי כדברך, ומסר לו לוחות אחרונות. וירד והתחיל לצוותם על מלאכת המשכן ועשאוהו עד אחד בניסן, ומשהוקם לא נדבר עמו עוד אלא מאהל מועד:

For on the seventeenth of Tammuz the tablets were broken, and on the eighteenth he burned the calf and judged the sinners, and on the nineteenth he went up [Mount Sinai], as it is said: “It came to pass on the next day that Moses said to the people, etc.” (Exod. 32:30). He spent forty days there and begged for mercy, as it is said: “And I cast myself down before the Lord, etc.” (Deut. 9:18). On Rosh Chodesh Elul it was said to him, “And in the morning you shall ascend Mount Sinai” (Exod. 34:2) to receive the second tablets, and he spent forty days there, as it is said concerning them, “And I remained upon the mountain just as the first days” (Deut. 10:10). Just as the first ones [days] were with good will [from the seventh of Sivan to the seventeenth of Tammuz], so were the last ones [days] with good will. [We may] deduce from this that the intermediate ones were with wrath. On the tenth of Tishri the Holy One, blessed is He, was appeased to Israel joyfully and wholeheartedly, and He said to Moses, “I have forgiven, as you have spoken.” He [God] gave over to him the second tablets, and he [Moses] descended, and He [God] began commanding him concerning the work of the Mishkan. They constructed it until the first of Nissan, and once it was erected, He no longer spoke with him except from the Tent of Meeting. -[from Midrash Tanchuma 31, Seder Olam ch. 6]


Rav Yosef taught: Carve two tablets of stone like the first…tablets that you smashed, and you shall deposit them in the ark. [Deuteronomy 10:1-2] This teaches us that Moses placed the [whole] tablets together with the broken tablets into the ark. [Bavli Bava Batra 14b]

אין הכי נמי אלא שברי לוחות דמונחין בארון מנא ליה נפקא ליה מדתני רב יוסף דתני רב יוסף (דברים י, ב) אשר שברת ושמתם מלמד שהלוחות ושברי לוחות מונחין בארון ואידך ההוא מיבעי ליה לכדריש לקיש דאמר ר"ל אשר שברת אמר לו הקב"ה למשה יישר כחך ששברת: