Matos -Words In Collision

(ב) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יקוק. (ג) אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַיקוק אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה.

(2) And Moses spoke unto the heads of the tribes of the children of Israel, saying: This is the thing which the LORD hath commanded. (3) When a man voweth a vow unto the LORD, or sweareth an oath to bind his soul with a bond, he shall not break his word; he shall do according to all that proceedeth out of his mouth.


  • What is significance of Parshas nedarim and its placement here
  • This is not first use of "Zeh Hadavar", why then its Drosha here
  • Is a Neder /Shevuah a positive or negative action
  • What is significance of extra language in verse of "kichol hayotze mipiv"

Meshech Chochmah Bamidbar 30:1

אולם "זה הדבר" דפרשת נדרים, נראה כי במעשה זמרי, הסיבה היה שלא נאסר יין עמוני במדבר, ומשום יינם באו לבנותיהם ולדבר אחר. ולא היו יכולים לעשות סיגים אז, דהנסכים במדבר היה מיין עבודה זרה, כדאמר במדרש שיר השירים. לכן אמר לראשי המטות כי יראו שיעשו סייגים ונדרים ונדבות לבלי לשתות יין, כדי שלא יבא מכשול מזה, כמו שקרא לנשיא זמרי שקנא קנאת שבטו, ובא למה שאירע. והענין מושכל ונכון. לכן נאמר "זה הדבר", דדבור זה היה נאות לראשי המטות לעיין בזה

דתניא, רבי נתן אומר: הנודר – כאילו בנה במה, והמקיימו – כאילו מקריב עליו קרבן.

(ב) "זה הדבר" - (ספרי) משה נתנבא (שמות יא, ד) בכה אמר ה' כחצות הלילה והנביאים נתנבאו בכה אמר ה' מוסף עליהם משה שנתנבא בלשון זה הדבר (ספרי נדרים עז) ד"א זה הדבר מיעוט הוא לומר שהחכם בל' התרה ובעל (ואב) בל' הפרה כלשון הכתוב כאן ואם חלפו אין מותר ואין מופר.

(ב) "לא יחל דברו" - כמו לא יחלל דברו לא יעשה דבריו חולין

(ב) וטעם וידבר משה אל ראשי המטות - כי אין צורך ללמד לכל בני ישראל שהאב והבעל יכולין להפר נדרי עינוי נפש, ואולי צריך להעלים אלה החוקים מהם שלא ינהגו קלות ראש בנדרים, אבל לחכמי ישראל ראשי שבטיהם לימד המשפט:

(ב) וטעם ידור נדר לה' - איננו כמו אשר נשבע לה' (תהילים קלב ב), כי הוא כמו וישבע לו (בראשית כד ט), שנשבע אליו לצרכו, אבל בשבועה יאמר ובשמו תשבע (דברים ו יג), ואשביעך בה' (בראשית כד ג), כאשר נשבעתי לך בה' אלוהי ישראל לאמר כי שלמה בנך ימלוך אחרי (מ"ב א ל), השבעה לי באלוהים הנה (בראשית כא כג), אבל בנדר לא יאמר "ידור בה'" אלא "לה'". וכבר רמזו החכמים טעם הדבר בספרי (מטות יד), אמרו מה הפרש בין נדרים לשבועות, בנדרים כנודר בחיקוק המלך בשבועות כנשבע במלך עצמו, אע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר, חי ה' וחי נפשך אם אעזבך (מלכים ב ד ל). והסוד, כי השבועה מלשון שבעה, כי בנתה ביתה חצבה עמודיה שבעה, והנדר בתבונה ראשית דרכו קדם מפעליו מאז, נמצא שהנדרים על גבי תורה עולים ולפיכך חלים על דבר מצווה כדבר הרשות, והנה כל נדר לה' וכל הנשבע בו:

(כ) וַיִּדַּ֥ר יַעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם־יִהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֙נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן־לִ֥י לֶ֛חֶם לֶאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ׃ (כא) וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל־בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה יקוק לִ֖י לֵאלֹהִֽים׃ (כב) וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ׃

(20) And Jacob vowed a vow, saying: ‘If God will be with me, and will keep me in this way that I go, and will give me bread to eat, and raiment to put on, (21) so that I come back to my father’s house in peace, then shall the LORD be my God, (22) and this stone, which I have set up for a pillar, shall be God’s house; and of all that Thou shalt give me I will surely give the tenth unto Thee.’

Reb Tzadok- First time mentioned in Torah

(ב) אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיקוק נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב. (ג) אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי. (ד) אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה. (ה) עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיקוק מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב.
(2) How he swore unto the LORD, And vowed unto the Mighty One of Jacob: (3) ‘Surely I will not come into the tent of my house, Nor go up into the bed that is spread for me; (4) I will not give sleep to mine eyes, Nor slumber to mine eyelids; (5) Until I find out a place for the LORD, A dwelling-place for the Mighty One of Jacob.'
(יז) שִׁמְעוֹן בְּנוֹ אוֹמֵר, כָּל יָמַי גָּדַלְתִּי בֵין הַחֲכָמִים, וְלֹא מָצָאתִי לַגּוּף טוֹב אֶלָּא שְׁתִיקָה. וְלֹא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר, אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה. וְכָל הַמַּרְבֶּה דְבָרִים, מֵבִיא חֵטְא:
(17) Shimon, his son, used to say: All my days, I grew up among the Sages, And I found nothing better for a person than silence. And studying [the Torah] is not the most important thing, but doing [it is]. And whoever talks too much brings about sin.
(ג) וכל המרבה דברים מביא חטא שכן מצינו בחוה שהרבתה דברים, ואמרה, אמר אלהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו, והוסיפה נגיעה שלא נאסרה בה, ודחפה נחש עד שנגעה בו, ואמר לה, כשם שאין מיתה בנגיעה כך אין מיתה באכילה, ומתוך כך באת לידי חטא שאכלה מן הפרי. הוא ששלמה אומר (משלי ל') אל תוסף על דבריו פן יוכיח בך ונכזבת:

See Commentary of Rabbeinu Yonah

(כא) עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ.
(21) The people which I formed for Myself, That they might tell of My praise.

Nesivos Sholom

mitzvos done with mouth

Bris Hameor & Bris Haloshon

(פט) לְעוֹלָם יקוק דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם.
(89) For ever, O LORD, Thy word standeth fast in heaven.

Zohar

נטיל קודשא בריך הוא אלין מלין ובני בהון עלמין

Rabbeinu Bachya Matos 30:3

וע"ד המדרש: (תנחומא א) "איש כי ידור נדר לה'", אמר להם הקב"ה לישראל: הוו זהירין בנדרים ואל תפרצו בהן, שכל הפורץ בהם סופו למעול בשבועות, וכל המועל בשבועות כפר, ואין לו מחילה בעולם הזה, שנאמר: (שמות כ, ז) "כי לא ינקה ה'", וכתוב אחד אומר: (ירמיה ד, ב) "ונשבעת חי ה' באמת במשפט וצדקה", אמר להם הקב"ה לישראל: לא תהיו סבורין שהותר להשבע בשמי באמת אי אתם רשאים להשבע בשמי כלל אלא אם כן יש בכם כל המדות הללו: (דברים י, כ) "את ה' אלהיך תירא אותו תעבד ובו תדבק ובשמו תשבע", אם יש בך כל המדות הללו אתה רשאי להשבע בשמי, ואם לאו אי אתה רשאי להשבע בשמי, עד כאן.

וע"ד הקבלה: "איש כי ידור נדר לה'". נדר מלשון דירה, לה', הוא דירתו של עולם, אלהים שבבראשית שברא העולם, והשבעה נאצלים משם, והמקיים נדר דעתו שהוא מאמין באותה דירה כשתשוב נשמתו שם, והעובר על הנדר הנה הוא מוסר מאותה דירה, וזהו לשון "נדר" שמשמע דבר והפכו, קביעות דירה והסרת דירה, וכן לשון נשבע, כי המקיים שבועתו נכנס בתוך השבעה, ועובר עליה מוסר מהם

(ג) גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי וּמֵרֹב עֲבֹדָה הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים.

(3) Judah is gone into exile because of affliction, And because of great servitude; She dwelleth among the nations, She findeth no rest; All her pursuers overtook her Within the straits.

R' Bunim Mepshischa-