עמוד א
קושייה א
במשנה נאמר כיצד אדם יציל את מזונו בעת דליקה בשבת.
1. המשנה ממשיכים ואומרת לְהֵיכָן מַצִּילִין אוֹתָן — לֶחָצֵר הַמְעוֹרֶבֶת. בֶּן בְּתִירָה אוֹמֵר: אַף לְשֶׁאֵינָהּ מְעוֹרֶבֶת.
2. וּלְשָׁם מוֹצִיא כׇּל כְּלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ,
3. וְלוֹבֵשׁ כׇּל מַה שֶּׁיָּכוֹל לִלְבּוֹשׁ, וְעוֹטֵף כׇּל מַה שֶּׁיָּכוֹל לַעֲטוֹף.
4. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: שְׁמֹנָה עָשָׂר כֵּלִים. וְחוֹזֵר וְלוֹבֵשׁ וּמוֹצִיא, וְאוֹמֵר לַאֲחֵרִים: בּוֹאוּ וְהַצִּילוּ עִמִּי.
כל כלי תשמישו - שצריכין לו לאותו היום כגון כוסות וקיתוניות:
י"ח כלים - מפרש להו בגמרא שכן דרך ללובשן בחול יחד אבל טפי מהכי לא ואינו פושטן לחזור וללבוש ולהציל אחרים:
שאלות
א. מדוע אומרים רבנן שיש להוציא את הבגדים כדרך מלבוש(3)? הרי לדעתם לאן מוציאים - לחצר מעורבת, ולכן היו יכולים להתיר לסחוב ביד את הבגדים.
אלא אפשר לתרץ שקטעים 2 ו 3 במשנה הם המשך דברי בן בתירא שלטעמו ניתן אפילו לחצר שאינה מעורבת, ובמקרה כזה לא ניתן לסחוב ביד כי אם בדרך מלבוש בלבד.
ב. רבי יוסי מתיר הצלת שמונה עשר בגדים בלבד(4) בטעם שזהו הדרך ללובשן בחול, כלומר שזה מינימום כמות הבגדים שאדם צריך.
אבל כלי תשמיש הוא אינו מגביל כמות להציל, ויכול לבוא להציל כמות מעבר למה שצריך!
קושייה ב
שנינו במשנה: וּלְהֵיכָן מַצִּילִין כּוּ׳.
1. שואלת הגמרא:
1א. מַאי שְׁנָא הָכָא דְּקָתָנֵי מדוע כתוב בתחילת המשנה (על הצלת מזון) "וְאוֹמֵר לַאֲחֵרִים: בּוֹאוּ וְהַצִּילוּ לָכֶם",
1ב. וּמַאי שְׁנָא הָכָא ולעומת זאת בסוף המשנה (על הצלת בגדים) דְּקָתָנֵי כתוב "וְאוֹמֵר לַאֲחֵרִים: בּוֹאוּ וְהַצִּילוּ עִמִּי״?
2. הגמרא משיבה:
2א. אָמְרִי: גַּבֵּי על מְזוֹנוֹת קָתָנֵי כתוב ״לָכֶם״ — מִשּׁוּם דְּלָא קָא חֲזֵי שאין לו לאדם אֶלָּא מְזוֹן שָׁלֹשׁ סְעוּדוֹת בשבת.
ומלבד שלושת הסעודות, שאר המזון הוא מעתה שלהם
2ב. אֲבָל גַּבֵּי לגבי מלְבוּשִׁים קָתָנֵי כתוב ״עִמִּי״ — מִשּׁוּם דְּקָחֲזֵי לֵיהּ שצריך אותם (את הבגדים) לְכוּלֵּי יוֹמָא למשך כל היום.
שאלה ראשונה:
במה דיברה המשנה כשאמרה "לכם"(1א)? בבחינת "סל מלא כיכרות". שנאמר:
מַצִּילִין סַל מָלֵא כִכָּרוֹת, וְאַף עַל פִּי שֶׁיֶּשׁ בּוֹ מֵאָה סְעֻדּוֹת ... וְאוֹמֵר לַאֲחֵרִים, בֹּאוּ וְהַצִּילוּ לָכֶם.
ועל אף פי שיש בו מאה סעודות, התירה המשנה לבעל המזון להצילו לבדו.
משמע מכאן שסוברת המשנה שמזון שבעל הבית מציל (אפילו אם מעל ל3 הסעודות של השבת) נשאר שלו! ולא כדברי הגמרא(2א).
שאלה שנייה:
לגבי מלבושים אומר רבי יוסי: "וְאוֹמֵר לַאֲחֵרִים: בּוֹאוּ וְהַצִּילוּ עִמִּי"(1ב). והגמרא מתרצת שיצילו את הבגדים עבור בעל הבית כי הוא צריך אותם למשך כל היום(2ב).
ואפשר להבין לכאורה מלשון הגמרא שהכוונה היא לכל הבגדים, כי אין היא משתמשת אלא בלשון "שצריך אותם".
ואם זו אכן כוונת הגמרא, הרי שלדעת רבי יוסי עצמו מותר לאדם להציל עבורו רק שמונה עשר בגדים. ואיך מתירה כאן המשנה להציל את כולם?
קושייה ג
מַתְנִי׳ משנה:
1. רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נַנָּס אוֹמֵר: פּוֹרְסִין בשבת עוֹר (לח) שֶׁל גְּדִי עַל גַּבֵּי שִׁידָּה או תֵּיבָה וּמִגְדָּל שֶׁאָחַז בָּהֶן אֶת הָאוּר שהאש אחז בהם, מִפְּנֵי שֶׁהוּא שהאש רק מְחָרֵךְ את עור הגדי, ולא שורפו כיוון שהוא לח.
2. המשך דברי רבי שמעון בן ננס: וְעוֹשִׂין מְחִיצָה בְּכׇל הַכֵּלִים, בֵּין מְלֵאִין במים בֵּין רֵיקָנִים, בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא תַּעֲבוֹר הַדְּלֵיקָה.
3. בקשר ל2: רַבִּי יוֹסֵי אוֹסֵר בִּכְלֵי חֶרֶס חֲדָשִׁים מְלֵאִין מַיִם, לְפִי שֶׁאֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל אֶת הָאוּר אינם יכולים לעמוד בחום האש וְהֵן מִתְבַּקְּעִין וּהמים שבתוכם מְכַבִּין אֶת הַדְּלֵיקָה.
אש נוצרת בדרך הטבע בעזרת שלושה תנאים: חום, חומר בעירה וחמצן. אם אחד מהם איננו מתקיים - האש נכבית.
א. רבי יוסי: אומר שאין להניח כלי חרס חדשים מלאי מים מלפני האש, כיוון שהם מתבקעים והמים בתוכם יבואו לצנן את החום ובכך לכבות את האש.
ב. רבי שמעון בן ננס אומר: שניתן להניח עור גדי לח על האש בכדי שתיכבה ע"י מניעת החמצן להגיע לאש.
שני הדעות (א + ב) הן דומות בכך שכיבוי האש מתבצע באופן פסיבי.
אם רבי יוסי טוען שאין לכבות את האש בכך, היה עליו להתנגד לשיטת רבי שמעון בן ננס!
ואם תגיד שרבי יוסי סובר שמותר רק למנוע את התפשטות האש ולא לכבותה:
הרי שבכך הוא מונע ממנה להגיע לחומר בעירה והיא נכבית.
ואם הוא אוסר שהאש מצטננת במים ונכבית, יש עליו לכאורה גם לאסור שתיכבה ע"י מחסור בחומר בעירה!
כי מה שונה מניעת חום מאש למניעת חומר בעירה מהאש?
עמוד ב
קושייה ד
תָּנוּ רַבָּנַן: נֵר שֶׁעַל גַּבֵּי טַבְלָא — מְנַעֵר אֶת הַטַּבְלָא וְהִיא הנר נוֹפֶלֶת, וְאִם כָּבְתָה — כָּבְתָה. ...
נר - דולק קרושיי"ל:
אין סכנה שמא הנר במגעו עם הרצפה, יגרום לשריפה בבית?
קושייה ה
משנה: עוֹשִׂין מְחִיצָה כּוּ׳.
גמרא:
1. שואלים: לְמֵימְרָא האם הכוונה שדְּרַבָּנַן סָבְרִי חכמים סוברים שגְּרַם כִּבּוּי מוּתָּר בשבת?, וְרַבִּי יוֹסֵי סָבַר גְּרַם כִּבּוּי אָסוּר?
2. וְהָא אִיפְּכָא הפוך שָׁמְעִינַן כתוב לְהוּ(!). דְּתַנְיָא שכתוב בברייתא:
2א. אם דלקה אש בשבת עוֹשִׂין מְחִיצָה בְּכֵלִים רֵיקָנִין (ללא מים), וּבִמְלֵאִין (עם מים) שֶׁאֵין דַּרְכָּן לְהִשְׁתַּבֵּר. וְאֵלּוּ מְלֵאִין שֶׁאֵין דַּרְכָּן לְהִשְׁתַּבֵּר — כְּלֵי מַתָּכוֹת. (דברי חכמים)
2ב. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: אַף (בנוסף לכלים שחכמים הזכירו), כְּלֵי כְּפַר שִׁיחִין וּכְלֵי כְּפַר חֲנַנְיָה אֵין דַּרְכָּן לְהִשְׁתַּבֵּר ומותר למלאם במים ולעשותם כמחיצה בפני האש.
3. וְכִי תֵּימָא ואם תגיד: אֵיפוֹךְ מַתְנִיתִין שלהפוך את המשנה, וְרַבִּי יוֹסֵי דְּבָרַיְיתָא לְדִבְרֵיהֶם קָאָמַר (שרבי יוסי כדברי חכמים וחכמים כדברי רבי יוסי). וּמִי מָצֵית אָפְכַתְּ לַהּ והרי יכול אתה להפוך את המשנה? וְהָאָמַר רַבָּה בַּר תַּחְלִיפָא מִשְּׁמֵיהּ דְּרַב: מַאן תָּנָא מי אומר גְּרַם כִּבּוּי בשבת אָסוּר — רַבִּי יוֹסֵי!
א. תירוץ ל3:
ואפשר להגיד שרבי יוסי אכן טוען שגרם כיבוי אסור בשבת. ובנוסף, סובר הוא כרבי שמעון ש"דבר שאינו מתכוון - מותר"*,**.
* ולכן מובן מדוע התנגד רבי יוסי לעשות מחיצה בעזרת כלי חרס חדשים המתבקעין מהר, משום "פסיק רישיה ולא ימות?". (שכן צפוי שיתבקעו ויכבו את האש).
** וגם מובן מדוע התיר רבי יוסי לעשות מחיצה בכלי מתכות או בכלי כפר שיחין
וכלי כפר חנניה, שאין צפוי שיתבקעו ויכבו השריפה. (כלומר אפשר שיתבקעו ואפשר שלא יתבקעו).
ב. קושייה על רבי שמעון בן ננס:
היה עליו להתנגד לשיטת חכמים (האומרת שניתן לחצוץ עם כלים מלאים במים רק בתנאי שאינם מתבקעים מהר). ובברייתא לא אמר דבר, שמא הוא מסכים עמם? והרי הוא לשיטתו מתיר אף אם הכלים מתבקעים מהר! שכאמור:
מַתְנִי׳ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נַנָּס אוֹמֵר: ... וְעוֹשִׂין מְחִיצָה בְּכׇל הַכֵּלִים, בֵּין מְלֵאִין בֵּין רֵיקָנִים, בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא תַּעֲבוֹר הַדְּלֵיקָה. רַבִּי יוֹסֵי אוֹסֵר בִּכְלֵי חֶרֶס חֲדָשִׁים מְלֵאִין מַיִם, לְפִי שֶׁאֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל אֶת הָאוּר וְהֵן מִתְבַּקְּעִין וּמְכַבִּין אֶת הַדְּלֵיקָה.
וע"י שרבי יוסי מתנגד לשיטת ר"ש ואוסר בכלים המתבקעין, למדים אנו שר"ש מתיר!