The Mitzvah to Have Children (Pru Urvu)

In this topic we're going to go through multiple aspects of this Mitzvah and hopefully get a taste for a variety of both interesting topics and segments of the Halachic Process.

Part 1: The Mitzvah of Procreating

((כח) וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֮ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֛וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֞וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכׇל־חַיָּ֖ה הָֽרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ׃

(27) And God created man in His image, in the image of God He created him; male and female He created them. (28) God blessed them and God said to them, “Be fertile and increase, fill the earth and master it; and rule the fish of the sea, the birds of the sky, and all the living things that creep on earth.”

(ז) וְאַתֶּ֖ם פְּר֣וּ וּרְב֑וּ שִׁרְצ֥וּ בָאָ֖רֶץ וּרְבוּ־בָֽהּ׃ {ס}

(7) Be fertile, then, and increase; abound on the earth and increase on it.”

(ו) לֹא יִבָּטֵל אָדָם מִפְּרִיָּה וּרְבִיָּה, אֶלָּא אִם כֵּן יֶשׁ לוֹ בָנִים. בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, שְׁנֵי זְכָרִים. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, זָכָר וּנְקֵבָה, שֶׁנֶּאֱמַר, (בראשית ה) זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם.

(6) A man may not neglect the mitzva to be fruitful and multiply unless he already has children. Beit Shammai say: One fulfills this mitzva with two males, and Beit Hillel say: A male and a female, as it is stated: “Male and female He created them” (Genesis 5:2).

בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים שְׁנֵי זְכָרִים מַאי טַעְמַיְיהוּ דְּבֵית שַׁמַּאי יָלְפִינַן מִמֹּשֶׁה דִּכְתִיב בְּנֵי מֹשֶׁה גֵּרְשׁוֹם וֶאֱלִיעֶזֶר וּבֵית הִלֵּל יָלְפִינַן מִבְּרִיָּיתוֹ שֶׁל עוֹלָם.

§ The mishna states that Beit Shammai say that one fulfills the mitzva to be fruitful and multiply when he has two males. The Gemara asks: What is the reason of Beit Shammai? The Gemara answers: We learn this from Moses as it is written: “The sons of Moses, Gershom and Eliezer” (I Chronicles 23:15). Since Moses did not have any other children, two sons must be sufficient to fulfill the mitzva. And the reason of Beit Hillel is that we learn from the creation of the world, as mankind was created male and female.

תַּנְיָא רַבִּי נָתָן אוֹמֵר בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים שְׁנֵי זְכָרִים וּשְׁתֵּי נְקֵבוֹת וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים זָכָר וּנְקֵבָה
§ It is taught in a baraita that Rabbi Natan says that Beit Shammai say: The mitzva to be fruitful and multiply is fulfilled with two males and two females. And Beit Hillel say: A male and a female.
תַּנְיָא אִידַּךְ רַבִּי נָתָן אוֹמֵר בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים זָכָר וּנְקֵבָה וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים אוֹ זָכָר אוֹ נְקֵבָה אָמַר רָבָא מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי נָתָן אַלִּיבָּא דְּבֵית הִלֵּל שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ וְהָא עֲבַד לַהּ שֶׁבֶת
It is taught in another baraita that Rabbi Natan says that Beit Shammai say: The mitzva to be fruitful and multiply is fulfilled with a male and a female. And Beit Hillel say: Either a male or a female. Rava said: What is the reason of Rabbi Natan in accordance with the opinion of Beit Hillel? It is as it is stated: “He did not create it a waste; He formed it to be inhabited” (Isaiah 45:18), and one has made the earth inhabited to a greater degree by adding even one child to the world.

(ה) כיון שיש לאדם זכר ונקבה קיים מצות פריה ורביה.

(5) Once a man has had a son and a daughter, he has fulfilled the obligation to be fruitful and multiply.

(ד) כַּמָּה בָּנִים יִהְיוּ לְאִישׁ וְתִתְקַיֵּם מִצְוָה זוֹ בְּיָדוֹ. זָכָר וּנְקֵבָה. שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ה ב) "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם".

How many children must one have to fulfill the Mitzvah? A male and female. As the verse states "He created them; male and female".

Everyone pretty much agrees on 1) which opinion of B"H we follow and 2) the understanding of BH (what about two boys see Ritva and other Rishonim).

(א) כמה בנים יהיו לו וכו'. במשנה שם (דף ס"א:) בית שמאי אומרים ב' זכרים וב''ה אומרים זכר ונקבה שנאמר זכר ונקבה בראם וידוע שהלכה כב''ה. ופי' דוקא זכר ונקבה אבל שני זכרים לא ואין צ''ל שתי נקבות וכן מוכיח בגמרא:

Just like always, there are a few terms and conditions albeit less than normal considering the straightforward development of this Halacha.

.... מֵת אֶחָד מֵהֶם אוֹ שֶׁנִּמְצָא סָרִיס לֹא קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה

The baraita states: If one of a man’s children died or was discovered to be a eunuch, the father has not fulfilled the mitzva to be fruitful and multiply.

(ה) כיון שיש לאדם זכר ונקבה קיים מצות פריה ורביה והוא שלא יהיה הבן סריס או הנקיבה איילונית.

(5) Once a man has had a son and a daughter, he has fulfilled the obligation to be fruitful and multiply. And a ben siris (castrated son) and a nekivah ayalonit (girl who doesn't have the ability to give birth) do not count.

The Braisa explicitly states that if your son is a Saris (castrated) you have not yet fulfilled the mitzvah, the Shulchan Aruch added about one's daughter too, where did it get this from?

(א) היה הבן סריס או הנקבה אילונית לא קיים פריה ורביה הבן סריס מבואר שם (דף סב:) בברייתא ומינה נשמע לבת אילונית והכי איתא בירושלמי וכ"פ הרמב"ם בפ"ו מה' אישות:

From it (the law about the son) we extrapolate to a female who is unable to give birth too.

(ו) נולדו לו זכר ונקבה ומתו והניחו בנים הרי זה קיים מצות פריה ורביה.

(6) If a man and a woman bear children and they die, and they leave behind sons, the man dies having fulfilled the mitzvah to be fruitful and multiply.

Part 2: The Rabbinic Injunction

דְּלָאו כְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ דְּתַנְיָא רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר נָשָׂא אָדָם אִשָּׁה בְּיַלְדוּתוֹ יִשָּׂא אִשָּׁה בְּזִקְנוּתוֹ הָיוּ לוֹ בָּנִים בְּיַלְדוּתוֹ יִהְיוּ לוֹ בָּנִים בְּזִקְנוּתוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשָׁר הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים
§ The Gemara comments: The mishna is not in accordance with the opinion of Rabbi Yehoshua. As it is taught in a baraita that Rabbi Yehoshua says: If a man married a woman in his youth, and she passed away, he should marry another woman in his old age. If he had children in his youth, he should have more children in his old age, as it is stated: “In the morning sow your seed, and in the evening do not withhold your hand; for you do not know which shall prosper, whether this or that, or whether they both alike shall be good” (Ecclesiastes 11:6). This verse indicates that a man should continue having children even after he has fulfilled the mitzva to be fruitful and multiply.

(טז) אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם אָדָם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה הֲרֵי הוּא מְצֻוֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁלֹּא יִבָּטֵל מִלִּפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כָּל זְמַן שֶׁיֵּשׁ בּוֹ כֹּחַ. שֶׁכָּל הַמּוֹסִיף נֶפֶשׁ אַחַת בְּיִשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ בָּנָה עוֹלָם. וְכֵן מִצְוַת חֲכָמִים הִיא שֶׁלֹּא יֵשֵׁב אָדָם בְּלֹא אִשָּׁה שֶׁלֹּא יָבֹא לִידֵי הִרְהוּר. וְלֹא תֵּשֵׁב אִשָּׁה בְּלֹא אִישׁ שֶׁלֹּא תֵּחָשֵׁד:

Even though one has fulfilled the commandment of Pru Urvu he is commanded by the Rabbis to continue to procreate as long as he has the strength. For one who adds one soul to the Jewish people it is as if if he has built a world.

Part 3: The Greatness of The Mitzvah

There is a tremendous amount of literature throughout all times on the importance and value of this mitzvah and we're going to bring just a few sources which help us appreciate both the Mitzvah and give some background into some of the Halachas.

...לא נברא העולם אלא לפריה ורביה שנאמר (ישעיהו מה, יח) לא תוהו בראה לשבת יצרה.

The world was created only for procreation, as it is stated: “He did not create it to be a waste; He formed it to be inhabited” (Isaiah 45:18).

וטעם המצוה הוא שתהיה ההולדה הכנה לקבל הנפש השכלית כדי להכיר בוראו ולעבוד עבודתו שאם לא כן מותר האדם מן הבהמה אין.

...וזאת היא הכונה בהם לא ככוונת הרשעים שהוא כדי ליישב העולם ולאכול ולשתות כבהמות.

אלא שתהיה הכונה לשמו בלבד והוא.

The purpose of the commandment to procreate is so that the birth of the body be a prelude for the acquisition of the intelligent essence of man. It is this intelligent essence which enables him to serve his Creator, were it not for that, man’s superiority to the animals would be nil.
The purpose of all Israelites is dedication for the sake of His Holy Name, in order to serve G’d.
Unlike those who conceive children so that they may eat and drink like animals.

Rather our purpose and intent must be for his name.

(ב) משרשי מצוה זו, כדי שיהיה העולם מישב (גיטין מא, ב במשנה), שהשם ברוך הוא חפץ בישובו, כדכתיב: (ישעיהו מה יח) לא תהו בראה לשבת יצרה. והיא מצוה גדולה שבסבתה מתקימות כל המצות בעולם, כי לבני אדם נתנו ולא למלאכי השרת (ברכות כה, ב).

(2) It is from the roots of this commandment (i.e the reason behind this commandment) that the world should be settled (Gittin 41b) because God wants the world to be settled, as it says (Isaiah 45:18), "I did not create it for naught, but [rather] formed it for habitation." This is a great commandment, through which all the commandments are observed, as [the Torah] was given to people and not to the ministering angels (Berakhot 25b).

וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאלו שופך דמים וממעט את הדמות וגורם לשכינה שתסתלק מישראל:

Anyone who doesn't engage in being fruitful and multiplying is as if he spills blood, and lessens the appearance, and causes the divine presence to depart from Israel.

(ב) אין מוכרין ס"ת אלא כדי ללמוד תורה ולישא אשה:

(2) One can only sell a sefer Torah in order to learn Torah or marry a woman.

How do the aforementioned reasons inform us regarding one of the previous halachos we brought?

Part 4: The Two Pessukim

(א) מצות פריה ורביה - בראשית יש בה מצות עשה אחת, והיא מצות פריה ורביה, שנאמר: (בראשית א כח) ויברך אותם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו.

(1) The commandment of procreation: [Parshat] Bereshit has one positive commandment and that is the commandment of procreation, as it is stated (Genesis 1:28), "And God blessed them and told them to procreate."

(א) היא שצונו לפרות ולרבות לכוין לקיום המין, והיא מצות פריה ורביה. והוא אמרו יתעלה ואתם פרו ורבו (בראשית ט, ז).

(1) That is that He commanded us to be fruitful and multiply, with the intention of preserving the species. And that is the commandment of piryah verivyah. And that is His, may He be exalted, saying, "And you, be fruitful and multiply" (Genesis 9:7).

וכן אחר המבול בירך את נח ובניו כמש"כ: "ויברך אלקים את נח ואת בניו ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ",

And After the flood Hashem blessed Noach and his sons.....

ולא קאמר פרו ורבו - אע"ג דלאדם הראשון קאמר פרו ורבו ההוא ברכה בעלמא ולא למצוה:

Even though G-D already instructed Adam about procreating, that was only a blessing and not a command.

ואתם פרו ורבו (בראשית ט, ז). זה המקרא למצוה נכתב, ונכפלה מצוה זאת כי באתה ג"כ בפרשת בראשית בפסוק (שם א, כח) ויאמר [להם] אלהים פרו ורבו.

The commandment to be fruitful and multiply that we find in Genesis 9,7, is a repetition of the same commandment already recorded in פרשת בראשית in 1,28: "G–d said to them: "Be fruitful and multiply, etc".

Part 5: Whose Mitzvah

מַתְנִי׳ הָאִישׁ מְצֻוֶּוה עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה אֲבָל לֹא הָאִשָּׁה רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן בְּרוֹקָה אוֹמֵר עַל שְׁנֵיהֶם הוּא אוֹמֵר וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם [אֱלֹהִים] פְּרוּ וּרְבוּ
MISHNA: A man is commanded with regard to the mitzva to be fruitful and multiply, but not a woman. Rabbi Yoḥanan ben Beroka says that a woman is also commanded, as the verse states with regard to both of them: “And God blessed them, and God said to them: Be fruitful and multiply” (Genesis 1:28).

גְּמָ׳ מְנָא הָנֵי מִילֵּי אָמַר רַבִּי אִילְעָא מִשּׁוּם רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר קְרָא וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשׁוּהָ אִישׁ דַּרְכּוֹ לְכַבֵּשׁ וְאֵין אִשָּׁה דַּרְכָּהּ לְכַבֵּשׁ... רַב יוֹסֵף אָמַר מֵהָכָא אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה וְלָא קָאָמַר פְּרוּ וּרְבוּ

GEMARA: From where are these matters derived, that a woman is not obligated in the mitzva to be fruitful and multiply? Rabbi Ile’a said in the name of Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon: The verse states: “Be fruitful and multiply, and fill the land and conquer it” (Genesis 1:28). It is the manner of a man to conquer and it is not the manner of a woman to conquer. Consequently, it is evident that the entire command, including the mitzva to be fruitful and multiply, was given only to men and not to women. Rav Yosef said: The proof is from here: “And God said to him: I am God Almighty, be fruitful and multiply [perei urvei]” (Genesis 35:11), which is in singular, and it does not state: Be fruitful and multiply [peru urvu] in the plural.

(יג) אישה אינה מצווה על פריה ורביה.

(13) A woman is not obligated in the mitzvah of being fruitful and multiplying.

וכי איתמר דרב יוסף אסיפא איתמר האשה מתקדשת בה ובשלוחה.

The statement of Rav Yosef was stated, that it is preferable that the betrothal be performed without an agent because it's greater when a mitzvah is done yourself, it was stated with regard to the latter clause of the mishna: A woman can become betrothed by herself or by means of her agent.

רן קידושין מא ע"א

ואף על גב אשה אינה מצובה בפריה ורביה מכל מקום יש לה מצווה שהיא מסייעת לבעל לקיים מצוותו

Ran Kiddushin 41A

Even though a woman is not commanded in procreating she still has a Mitzvah for she assists her husband in this

ברכי יוסף א"ה 1:16

ואתתא לא מפקדא בפריה ורביה, מדרבנן מיהא מחייבת אי נמי דאית לה שכר כמי שאינה מצווה ועושה

Birkei Yosef EH 1:16

And a woman who has no obligation to procreate is nonetheless Rabbinically charged or receives your award as one who is not commanded and yet fulfills

See Shitoh Lo Nodah Lemi Kidushin 41a

מִי שֶׁחֶצְיוֹ עֶבֶד וְחֶצְיוֹ בֶּן חוֹרִין עוֹבֵד אֶת רַבּוֹ יוֹם אֶחָד וְאֶת עַצְמוֹ יוֹם אֶחָד דִּבְרֵי בֵּית הִלֵּל בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים תִּקַּנְתֶּם אֶת רַבּוֹ אֶת עַצְמוֹ לֹא תִּקַּנְתֶּם לִישָּׂא שִׁפְחָה אֵינוֹ יָכוֹל לִישָּׂא בַּת חוֹרִין אֵינוֹ יָכוֹל יִבָּטֵל וַהֲלֹא לֹא נִבְרָא הָעוֹלָם אֶלָּא לִפְרִיָּה וּרְבִיָּה שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ

It is taught in a mishna (Gittin 41a): One who is half-slave half-freeman, e.g., a slave who had been jointly owned by two people, one of whom emancipated him, serves his master one day and himself one day; this is the statement of Beit Hillel. Beit Shammai say: You have remedied the situation of his master, who benefits fully from all his rights to the slave, but you have not remedied his own situation. He cannot marry a maidservant, since half of him is free, and a free Jew may not marry a Canaanite maidservant. He is also not able to marry a free woman, since half of him is a slave, and a Jewish woman may not marry a Canaanite slave. And if you say he should be idle and not marry, but is it not true that the world was created only for procreation, as it is stated: “He did not create it to be a waste; He formed it to be inhabited” (Isaiah 45:18)?

שנאמר לא תהו בראה וגו'. הא דלא מייתי קרא דפרו ורבו אור"י בר מרדכי משום דלשבת יצרה שייך אפי' בצד עבדות וחציה שפחה וחציה בת חורי.....אשה נמי לא תוהו בראהן

The reason the Gemoro invokes the Possuk of “He did not create it to be a waste; He formed it to be inhabited” and not "You shall be fruitdul and multiply" is because a servant (and by way of extrapolation a woman too) is not obligated by way of that commandment but is by way of the former.

אין מוכרין ס"ת אלא כדי ללמוד תורה. דוקא משום מצות פריה ורביה מוכרים ספר תורה אבל להשיא יתומה אין מוכרים כי היא אינה מצווה על פו"ר אלא דוקא להשיא יתום מוכרים משום פו"ר מיהו.... י"ל להשיא יתומה נמי מוכרים ס"ת לקיים לשבת יצרה דאשה נמי מצווה על שבת כמ"ש בתו' ב"ב דף י"ג ובתוספת גיטין דף מ"א.

You may even sell a Sefer Torah to marry off a woman even though she is not commanded in procreating because she is commanded in "Settling the world".

Part 6: Non-Jews

אִיתְּמַר הָיוּ לוֹ בָּנִים בְּגַיּוּתוֹ וְנִתְגַּיֵּיר רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה... רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה דְּהָא הֲווֹ לֵיהּ

§ It was stated that amora’im disagreed over the following issue: If a man had children when he was a gentile and he subsequently converted, Rabbi Yoḥanan said: He has already fulfilled the mitzva to be fruitful and multiply.... Rabbi Yoḥanan said he has fulfilled the mitzva to be fruitful and multiply, as he already had children.

יראה מסוגיא זו שבני נח מצווים בפריה ורביה וכדקאמר דמעיקרא נמי בני פריה ורביה נינהו.

It appears from this Gemoro that gentiles too are commanded in procreating.

שאילתא... אלא אפילו עובדי כוכבים מיפקדי אפריה ורביה דכתיב ואתם פרו ורבו:

... Even non-jews are commanded to have children as the Possuk commanding procreation addresses Noach (a gentile).

כל מצוה שנאמרה לבני נח ונישנית בסיני לזה ולזה נאמרה
It is stated in the baraita that any mitzva that was stated with regard to the descendants of Noah and was repeated at Sinai was stated both for this group and for that group.
והרי פריה ורביה שנאמרה לבני נח דכתיב (בראשית ט, ז) ואתם פרו ורבו ונשנית בסיני (דברים ה, כו) לך אמור להם שובו לכם לאהליכם לישראל נאמרה ולא לבני נח
The Gemara asks: But isn’t there the mitzva of procreation, which was stated with regard to the descendants of Noah? As it is written: “And you, be fruitful and multiply, swarm in the land and multiply in it” (Genesis 9:7). And it was repeated at Sinai, in the verse: “Go say to them: Return to your tents” (Deuteronomy 5:26), when the Jewish men were commanded to resume conjugal relations with their wives after having been commanded to separate from them in preparation for the giving of the Torah. Nevertheless, the mitzva of procreation was stated for the Jewish people and not for the descendants of Noah.
ההוא לכל דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו הוא דאתא
The Gemara answers: That verse stated at Sinai is not necessary for the mitzva itself, but rather it comes to teach another halakha: That any matter that was prohibited by an official vote of the Sanhedrin requires another vote to permit it. Even if a rabbinic prohibition is no longer relevant, it is not automatically canceled, but rather a special ruling is required to cancel it. This is derived from the fact that it was necessary for God to issue a declaration (Deuteronomy 5:26) specifically canceling the prohibition that had been issued before the giving of the Torah.

לשבת יצרה משום דשייך אף בצד עבדות אבל פרו ורבו לא שייך אלא בצד חירות וכן משמע קצת בירושל' ...

A non-jewish servant is not commanded in procreating but is required to fulfill the command of settling the land in a functional state.

לקוטי שיחות להרבי מליובאוויטש ח"ה ע' 159 הערה 63

ישעי מה , יח . וגם לב"נ נאמר זה - אף שמצות פו"ר ניטלה מהם ( סנה נט , ריש ע"ב , אבל ראה שאילתות קטה ובנ"כ שם . מל"ם הל' מלכים פ"ו ה"ז . מנחת סולת על ס ' החינוך מצוה א סק"ה . ועוד ) - כמ"ש התוס ' ( גיטין מא ,ב ד"ה לא תהו בתירוץ הב ' , וש"נ ) לענין עבד , ומכיון שהכתוב (לשבת יצרה) מבאר כוונת ברה"ע , אין סברא לחלק בזה בין עבד לב"נ.

Likkutei Sichos of the Lubavitcher Rebbe Vol. 5 pg. 159 fn. 63

The commandment to keep the inhabited applies to non-jews also even though they are not commanded in procreating. This is evidence by Tosfos stating that it applies to servants and there is no reason to differentiate between servants and gentiles here as the verse gave a reasoning which can be applied to gentiles equally.

The Rebbe in a personal audience (Yechidus) with the Sadigura Rebbe

"All children of Noah are obligated in the command, 'the world was made to be inhabited.' They are also instructed not to murder. This is one of the seven mitzvahs incumbent on all of humanity. Consequently, it is also incumbent upon the Jew to encourage the non-Jew to fulfill those mitzvos in which the children of Noah are obligated. I don't believe in an attitude of 'Let me die with the Philistines'—to withhold support from Jewish families just so that Arabs will also not receive it."