A Striking Resemblance
User Profile Picture
ByJ Chat

(לה) וְכִֽי־יָמ֣וּךְ אָחִ֔יךָ וּמָ֥טָה יָד֖וֹ עִמָּ֑ךְ וְהֶֽחֱזַ֣קְתָּ בּ֔וֹ גֵּ֧ר וְתוֹשָׁ֛ב וָחַ֖י עִמָּֽךְ׃ (לו) אַל־תִּקַּ֤ח מֵֽאִתּוֹ֙ נֶ֣שֶׁךְ וְתַרְבִּ֔ית וְיָרֵ֖אתָ מֵֽאֱלֹקֶ֑יךָ וְחֵ֥י אָחִ֖יךָ עִמָּֽךְ׃

(35) If your kinsman sinks low, and their hand falls to you, hold them in a state of 'resident alien', let them live by your side. (36) Do not exact from them advance or accrued interest; but fear your God; your kinsman will live with you.

(יז) גֹּמֵ֣ל נַ֭פְשׁוֹ אִ֣ישׁ חָ֑סֶד וְעֹכֵ֥ר שְׁ֝אֵר֗וֹ אַכְזָרִֽי׃

(17) The generous person saves their own life; the cruel one troubles their own flesh.

(ג) דבר אחר: וכי ימוך, הדא הוא דכתיב (שם יא): גומל נפשו איש חסד, זה הלל הזקן שבשעה שהיה נפטר מתלמידיו היה מהלך והולך עמם. אמרו לו תלמידיו: רבי, להיכן אתה הולך? אמר להם: לעשות מצוה! אמרו לו: וכי מה מצוה זו? אמר להן: לרחוץ בבית המרחץ. אמרו לו: וכי זו מצוה היא? אמר להם: הן. מה אם איקונין של מלכים שמעמידים אותו בבתי טרטיאות ובבתי קרקסיאות, מי שנתמנה עליהם הוא מורקן ושוטפן והן מעלין לו מזונות. ולא עוד, אלא שהוא מתגדל עם גדולי מלכות. אני שנבראתי בצלם ובדמות, דכתיב (בראשית ב): כי בצלם אלקים עשה את האדם עאכ"ו! ]...

Another way to understand "If your kinsman sinks low"- this is explained by the verse "A person who does good to their own self is pious and merciful (ish chassid)” (Proverbs, 11:17). Such a one was Hillel the Elder. After saying good-bye to his students for the day, he walked with them a little while in the same direction. His disciples asked him, ‘Master, where are you going?’ He answered, ‘To perform a Mitzvah!’ ‘What Mitzvah?’ ‘To bathe in the bathhouse.’ ‘But is this a Mitzvah??’ ‘It is indeed! Kings’ eikonin* are set up in theaters and circuses, and scrubbed and washed down by an official specially appointed to look after them, who even gets paid to wash it! More – this person is considered one of the greatest of the empire. How much more and more for me, who has been created in God’s image and likeness (tzelem u-dmut), as is written, ‘In the image of God (b’tzelem Elohim) God made the human’ (Genesis 9:6).”

1. How exactly does the image (ha!) used to explain Tselem Elohim in this text work? Who does each character of the metaphor refer to (who is the statue-cleaner? Who is the King? Who is the statue? etc)

2. What does this understanding of Tselem Elohim say about the relationship between God and the individual human?

3. What does this text say about how you should treat yourself? Other people?

(ה) כיצד מאימין (את העדים) על עדי נפשות ....

a) הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות. דיני ממונות, אדם נותן ממון ומתכפר לו. דיני נפשות, דמו ודם זרעיותיו תלוין בו עד סוף העולם, שכן מצינו בקין שהרג את אחיו, שנאמר (בראשית ד, י) דמי אחיך צעקים, אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך, דמו ודם זרעיותיו. ...

b) לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך, שכל המאבד נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו אבד עולם מלא. וכל המקים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו קים עולם מלא.

c1) ומפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחברו, אבא גדול מאביך.c2) ושלא יהו מינין אומרים, הרבה רשויות בשמים.

d) ולהגיד גדלתו שלהקדוש ברוך הוא, שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכלן דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו שלאדם הראשון, ואין אחד מהן דומה לחברו. לפיכך כל אחד ואחד חיב לומר, בשבילי נברא העולם. ....

How do we instill in the witnesses true awareness of the gravity of a capital case? ....

a) Know that capital cases are not like monetary ones. In monetary cases, [a false witness] can return the money and achieve atonement. But in capital cases, their blood and the blood of all their future offspring will hang upon you until the end of time. For thus we find in regard to Cain, who killed his brother, "Your brother's bloods scream out!" (Genesis 4:10) - the verse does not say 'brother's blood', but "brother's bloods": his blood and also the blood of his future offspring [screaming out]! ...

b) "It was for this reason that Human was first created as one [person], to teach you that anyone who destroys a life is considered by Scripture to have destroyed a full world; and anyone who saves a life is as if they saved a full world.

c1) "And also, for peace among the creations, that no person say to another, 'My father is greater than yours.' c2) And also, so that heretics will not say, 'there are many rulers up in Heaven'.

d) "And also, to express the grandeur of The Holy Blessed One: For a human could strike so many coins from the same die, and all the coins are alike. But the Ruler above all rulers, The Holy Blessed One strikes every person from the die of the First Person, and yet no person is quite like the next. Therefore, every person must say, “For my sake ‎the world was created.”‎

....

1. What message exactly are we trying to convey to the witness in a capital case?

2. What do you see as the primary differences between the images in this mishna and the image in Vayiqra Rabba? How do they resemble (ha!) each other?

3. What aspects of human diversity do you think d is referring to?

4. Have you ever had a moment when you felt the world was 'created for you'? What made it feel that way? Was that moment alone or with another person?